Oud 06-09-2007, 16:25
Adore
Adore is offline
Dolgraag zou ik meer gaan werken, want met de baan van 4 uur in de week die ik nu heb, schiet het niet veel op.
Ik heb nu een baan in een winkel op het oog, maar ze willen daar minimaal twee referenties van me weten.

Wat is jullie ervaring met referenties? Worden de bedrijven echt gebeld? Maakt het uit dat je vorige banen helemaal niets met de baan hebben waar je wil solliciteren (dus: geen relevante werkervaring)?
Zoveel voormalige werkgevers heb ik niet, waarvan ik vermoed dat bij twee grotere bedrijven geen lichtje gaat branden bij mijn naam.

Het gaat hier om een bijbaan.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-09-2007, 17:15
Martiño
Martiño is offline
Tja, als ze specifiek vragen naar een referentie, kun je er op rekenen dat ze de referentie ook nagaan.
Een referentie hoeft niet zozeer over relevante werkervaring te gaan, maar ook over je attitude (nauwkeurige werker, op tijd daar, goede inzet) of hoe je kan werken in team, evt. "leidinggevende functie", enzovoorts, en dat kan een oude werkgever misschien wel beoordelen of bevestigen.
Als je niet zeker weet of je oude werkgever je nog wel kent: bel het bedrijf op, vraag naar je oude direct leidinggevende en vraag of je ze als referentie mag opgeven, en zet de naam van die persoon in je CV of sollicitatiebrief.
Oud 06-09-2007, 17:28
Adore
Adore is offline
Ik heb eigenlijk maar één gunstige referentie. Daarvoor heb ik alleen maar ieder jaar vakantiewerk gehad bij één instelling, de enige chef die me daar wel goed zou beoordelen is dit jaar vertrokken, heb ik gehoord. Dus bellen en navragen zou niet veel uitmaken..

Ik weet van mezelf wel dat ik mijn verantwoordelijkheden neem, collegiaal ben, goed met mensen om kan gaan, irritant zijn die referenties eigenlijk!
Met citaat reageren
Oud 06-09-2007, 17:55
Martiño
Martiño is offline
Tja... Als je zo zeker bent van jezelf, kun je natuurlijk altijd jezelf opgeven, (of je moeder, of je vriend, als ze het daarmee eens zijn)...
Oud 06-09-2007, 18:15
Adore
Adore is offline
Ach, ik zet de belangrijkste referentie wel bovenaan, die waar de chef niet meer werkt komen ze dan zelf maar achter.. Als dat dus een dode link is gaan ze automatisch naar de eerste referentie! Ik zoek het maar in het positieve.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2007, 19:42
Martiño
Martiño is offline
You go girl
Oud 07-09-2007, 01:25
coopergirl
coopergirl is offline
Als referentie kun je ook iemand (niet werk gerelateerd) opgeven die een goed (positief ) beeld van je heeft.

Bij mijn 'echte' baan hebben ze een andere werkgever als referentie gebruikt.
Oud 07-09-2007, 01:26
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Ik heb eigenlijk maar één gunstige referentie. Daarvoor heb ik alleen maar ieder jaar vakantiewerk gehad bij één instelling, de enige chef die me daar wel goed zou beoordelen is dit jaar vertrokken, heb ik gehoord. Dus bellen en navragen zou niet veel uitmaken..

Ik weet van mezelf wel dat ik mijn verantwoordelijkheden neem, collegiaal ben, goed met mensen om kan gaan, irritant zijn die referenties eigenlijk!
je doet toch veel vrijwilligerswerk? Anders geef je een collega van de voedselbank op als referentie (oid)?
Oud 07-09-2007, 15:33
BleuEyes
BleuEyes is offline
Zolang jij goed je mening kan onderbouwen (waarom wil je er werken), is er niet altijd relevante werkervaring nodig. Mijn ervaring met refrenties is dat ze nog nooit gebelt hebben naar 1 van mijn vorige werkgevers.

Succes!
Oud 07-09-2007, 16:09
Adore
Adore is offline
Citaat:
Als referentie kun je ook iemand (niet werk gerelateerd) opgeven die een goed (positief ) beeld van je heeft.

Bij mijn 'echte' baan hebben ze een andere werkgever als referentie gebruikt.
Citaat:
je doet toch veel vrijwilligerswerk? Anders geef je een collega van de voedselbank op als referentie (oid)?
Voor allebei: dat zou ik inderdaad wel willen doen, maar er staat op het formulier bij referenties duidelijk 'bedrijf' enz. Ik weet niet of ze er dan op zitten te wachten een voedselbank te zullen bellen. Alhoewel ze daar ook wel positief over me zouden zijn. Hm..
Met citaat reageren
Oud 07-09-2007, 16:10
Adore
Adore is offline
Citaat:
Zolang jij goed je mening kan onderbouwen (waarom wil je er werken), is er niet altijd relevante werkervaring nodig. Mijn ervaring met refrenties is dat ze nog nooit gebelt hebben naar 1 van mijn vorige werkgevers.

Succes!
Dankje!

Alle vakjes zijn heel klein, alsof ze expres gewoon niet teveel van me willen weten, maar ik heb al langer in m'n hoofd waarom ik daar wil werken, dus dat komt wel goed.

En anders zoek ik wel verder.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2007, 17:02
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
En stageplaatsen? Toen ik wegging bij m'n stageplek zei m'n stagebegeleider dat ik hem wel op mocht geven als referentie
Oud 09-09-2007, 23:25
Adore
Adore is offline
Citaat:
En stageplaatsen? Toen ik wegging bij m'n stageplek zei m'n stagebegeleider dat ik hem wel op mocht geven als referentie
Dat is één van mijn referenties nu. Al bel ik ze uit beleefdheid nog even op of ze dat ook goed vinden, al weet ik dat wel helemaal zeker.

Nu blijft mijn vraag of ik ook vrijwilligerswerk dus op mag geven. Om vast een beetje vaart achter de boel te zetten heb ik ook daar een persoon maar de vraag gestuurd of dat goed is.
Met citaat reageren
Oud 10-09-2007, 16:53
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Heb ik ook bij m'n huidige werkgever gedaan. Eerste baan, dus ik heb m'n stagebegeleider als referentie opgegeven.

Let wel: altijd iemand ff bellen om te vragen of hij het goed vind als hij als referentie opgegeven wordt. Ten eerste is het wel zo fatsoenlijk, en ten tweede heeft die persoon dan ook een positief verhaal klaar.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten