Oud 16-09-2007, 12:49
houvnjou
houvnjou is offline
Kan je ook te veel om iemand geven? Dat je zeg maar steeds ruzie krijgt terwijl dat niet de bedoeling is, gewoon omdat je heel veel van elkaar houdt.

En is dit dan wel een 'gezonde' relatie?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-09-2007, 13:17
Verwijderd
Ik kan me niets voorstellen bij ruzie krijgen 'gewoon omdat je heel veel van elkaar houdt'.

Wel zie ik vaak dat als mensen veel om elkaar geven en daarin zeker van hun zaak zijn, ze de neiging hebben om chagrijnige buien op elkaar af te reageren door bv. te snauwen. Maar dat leidt over het algemeen niet tot ruzie.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2007, 13:20
Lyne
Lyne is offline
Wat Sarah zegt. Maar ik denk dat het wel kan, als beide partijen niet willen toegeven dat ze om elkaar geven. Dat je dan gefrustreerd raakt en het op hem afreageert. Maar als het in een relatie is, zou ik dit niet 'gezond' noemen.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2007, 14:20
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Kan je ook te veel om iemand geven? Dat je zeg maar steeds ruzie krijgt terwijl dat niet de bedoeling is, gewoon omdat je heel veel van elkaar houdt.

Zoek je nu naar een excuus ofzo? Het is nl. helemaal niet normaal om in een gezonde relatie continue ruzie te hebben.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2007, 14:23
houvnjou
houvnjou is offline
Citaat:
Zoek je nu naar een excuus ofzo? Het is nl. helemaal niet normaal om in een gezonde relatie continue ruzie te hebben.
Hmm, ik zeg niet dat het over mezelf gaat. Ik vraag me dit af naar aanleiding van verscheidene mensen in mijn omgeving.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2007, 14:28
Verwijderd
Ruzie krijg je niet omdat je heel veel van elkaar houdt.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2007, 14:32
Balance
Balance is offline
Misschien dat het 'heel erg van elkaar houden' zich omzet in jaloezie en dat jaloezie tot ruzie leidt. Maar sowieso lijkt het me dan al geen gezonde relatie.
Oud 16-09-2007, 14:39
Verwijderd
Ik geloof niet dat de hypothese dat, hoe meer je van iemand houdt, hoe meer je ruzie met elkaar hebt, veel hout snijdt.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2007, 15:15
Verwijderd
draai het eens om: als je niet om iemand geeft, zal het je worst wezen wat diegene uitspookt. Dus dan zal er ook niet echt sprake zijn van ruzie.

Maar ruzie omdat je teveel van elkaar houdt? lijkt me sterk.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2007, 15:59
I C U
I C U is offline
Als je veel om iemand geeft, kan diegene je onwijs veel pijn simpelweg omdat je zoveel om diegene geeft. Maar of je om die reden sowieso meer ruzie krijgt? Neuh... Lijkt me niet logisch.
Oud 16-09-2007, 21:40
Lyne
Lyne is offline
Citaat:
Als je veel om iemand geeft, kan diegene je onwijs veel pijn simpelweg omdat je zoveel om diegene geeft. Maar of je om die reden sowieso meer ruzie krijgt? Neuh... Lijkt me niet logisch.
Dit probeerde ik ook te zeggen. Op sommige mensen word ik sneller boos, omdat als zij iets zeggen, het me veel dieper raakt omdat ik zoveel om ze geef.

Maar echt sneller/meer ruzie, nehh.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2007, 23:36
Verwijderd
Nou, toevallig 'zit' ik op dit moment wel met dit probleempje, zo ongeveer dan. Een goede vriend van mij heeft de neiging om overbeschermend te zijn tegen mij als het op andere mannen aankomt. Als we samen uitgaan en mijn vriend is er dan niet bij, is het net een leeuw die over haar welp waakt. Iedere man die ook maar een poging wil doen om mij te benaderen is hij voor om het meteen af te kappen. Ook wordt hij wel eens boos als hij vind dat ik te close ben met iemand. Dit doet hij alleen maar om mij te beschermen, omdat hij om me geeft, en omdat hij het gevoel heeft dat hij op me moet passen als mijn man er niet bij is.
Maar tegelijkertijd geeft mij dat het gevoel dat ik een klein kind ben dat zichzelf niet redden kan en niet voor zichzelf in kan staan. Alsof ik zonder zijn hulp compleet aangerand zou worden en/of vreemd zou gaan. Een heel irritant gevoel wat wel voortkomt uit veel om de ander geven.
Maar aan de andere kant is dat wel iets waar we het over kunnen hebben en waar een normaal gesprek over mogelijk is zonder dat we daar ruzie over hebben, laat staan constante ruzie. Lijkt me dan eerder dat je niet in staat bent om met elkaar te communiceren wat het gedrag van de ander met je doet en wat je van een ander verwacht. En met een communicatie staat of valt een relatie wel denk ik.

En verder wat ICU zegt. Iemand om wie je geeft kan je eerder pijn doen, juist omdat je van iemand houdt.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2007, 00:57
Verwijderd
Citaat:
Misschien dat het 'heel erg van elkaar houden' zich omzet in jaloezie en dat jaloezie tot ruzie leidt. Maar sowieso lijkt het me dan al geen gezonde relatie.
Nee idd. Dat is ook niet 'heel erg veel van elkaar houden', dat is 'denken dat je niet zonder de ander kunt'. Puur het houden van kán eigenlijk geen negatieve gevoelens oproepen. Het zijn die andere ideeën (ik kan niet zonder hem, zij moet evenveel van mij houden als ik van haar, als we zo veel van elkaar houden moeten we ook hetzelfde vinden) die het vervelend kunnen maken.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2007, 08:21
)Vampje(
)Vampje( is offline
Nou, ik heb best vaak 'ruzie' met vriendlief (hoewel het meer afkatten van mijn kant is) net doordát ik veel van 'm hou en daardoor overbezorgd ben. Ik kan het niet verklaren, maar ik heb vaak ruzie met en rotbuien bij mensen van wie ik veel hou. Simpelweg omdat ik me bij hun helemaal op mn gemak voel.
Toen ik nog thuis woonde had ik bijna altijd ruzie met mn moeder, en nu dus met mn vriend.
Maar nu moet ik er wel bij zeggen dat ik gewoon een moeilijk en tiranniek karakter heb, wat zich niet uit als ik mensen pas heb leren kennen. Ik ben erg controlezuchtig bij mensen in mijn nabije omgeving.
Dus, al met al, nee, het is niet gezond.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2007, 09:29
Verwijderd
Citaat:
Nou, ik heb best vaak 'ruzie' met vriendlief (hoewel het meer afkatten van mijn kant is) net doordát ik veel van 'm hou en daardoor overbezorgd ben. Ik kan het niet verklaren, maar ik heb vaak ruzie met en rotbuien bij mensen van wie ik veel hou. Simpelweg omdat ik me bij hun helemaal op mn gemak voel.
Toen ik nog thuis woonde had ik bijna altijd ruzie met mn moeder, en nu dus met mn vriend.
Maar nu moet ik er wel bij zeggen dat ik gewoon een moeilijk en tiranniek karakter heb, wat zich niet uit als ik mensen pas heb leren kennen. Ik ben erg controlezuchtig bij mensen in mijn nabije omgeving.
Dus, al met al, nee, het is niet gezond.
Het komt bij jou dus niet om het heel veel houden van, maar om het op je gemak voelen icm je karakter en overbezorgd zijn.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2007, 10:08
)Vampje(
)Vampje( is offline
Citaat:
Het komt bij jou dus niet om het heel veel houden van, maar om het op je gemak voelen icm je karakter en overbezorgd zijn.
Ja, ik denk een beetje een combinatie van...
Met citaat reageren
Oud 17-09-2007, 11:13
igfy
igfy is offline
Als je een overbezorgd typje bent kun je idd ruzie krijgen omdat je te veel van iemand houdt en voor diegene wilt zorgen, terwijl dat misschien niet gewenst is. Misschien dat jaloezie ook een reden is, of gewoon te vaak op elkars lip zitten. Al deze redenen zijn iig niet gezond...
Oud 17-09-2007, 11:30
Flijn
Flijn is offline
Jaloezie, claimgedrag, bemoeizucht etc, waar ruzie uit ontstaan kan, uiten zich per defenitie naar de mensen waar je van houdt, en komen voort uit (oa) onzekerheid, niet uit het 'houden van'. En nee dat is geen gezonde relatie.
Iemand die zegt dat ze veel ruzie hebben 'gewoon omdat ze zoveel van elkaar houden', verzint smoesjes om zijn/haar gedrag niet te hoeven veranderen.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2007, 12:15
)Vampje(
)Vampje( is offline
@ Igfy & Flijn: Klopt helemaal wat jullie zeggen.
Ik merk ook dat ik zelf te weinig om handen heb, waardoor ik mijn leven redelijk waardeloos vind (zie mijn topic op Psych) en daarom ga ik mn vriend vreselijk opeisen als 'ie thuis is. Hij kan niet eens (lang) zn eigen ding doen.
En dat is héééél ongezond, weet ik.
Maar er wordt aan gewerkt van mijn kant, want ik wil ook gewoon een 'normale' relatie kunnen hebben. (waarin af en toe een ruzie echt geen kwaad kan).

Maar het getuigt niet van 'te veel houden van..'.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2007, 12:21
Verwijderd
ach doe normaal zeg
Met citaat reageren
Oud 17-09-2007, 13:07
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Citaat:

Juist met de mensen om wie ik veel geef kan ik ruzie hebben. Met andere mensen waarmee ik niet close genoeg ben, krijg ik ook geen ruzie.
Maar het is niet zo dat hoe meer ruzie je hebt, hoe meer je van elkaar houdt. Teveel ruzie is nooit goed
Oud 17-09-2007, 17:45
Verwijderd
Citaat:
Na ja, het kan daardoor wel sneller escaleren.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2007, 21:38
Izietje
Izietje is offline
Ik geloof wel degelijk dat het kan, met m'n ex zat ik in zo'n soort situatie, hij hield zoveel van me, dat hij me moeilijk kon laten gaan, maar omdat hij zoveel van me houdt wilde hij me ook vrijlaten,w aardoor hij dus niet zei dat hij het moeilijk vond als ik wegging. Alleen ja uiteindelijk werkte dat dus niet
Oud 19-09-2007, 08:46
Verwijderd
Citaat:
Ik geloof wel degelijk dat het kan, met m'n ex zat ik in zo'n soort situatie, hij hield zoveel van me, dat hij me moeilijk kon laten gaan, maar omdat hij zoveel van me houdt wilde hij me ook vrijlaten,w aardoor hij dus niet zei dat hij het moeilijk vond als ik wegging. Alleen ja uiteindelijk werkte dat dus niet
Dat heeft niks met liefde te maken en alles met onzekerheid.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten