Oud 02-02-2008, 17:02
The_Ataris
The_Ataris is offline
Volgend probleem .

Mijn vader wilt zijn werkbestanden (facturen) automatisch vanuit een programma "opslaan en bewerken" op een RW-CD (Maxell CD-RW 80 700MB, deze gebruiken we).

Is dit mogelijk? Ligt dit aan mijn CD-type die ik gebruik, indien ja en welke cd-type moet ik dan kopen of is dit gewoonweg niet mogelijk?

Een beetje zoals een disquette dus, maar ik merk op dat dit eigenlijk niet gaat, dat de cd zogezegd alleen-lezen is. En files op de cd moet ik speciaal verwijderen, en bewerken vanuit de cd gaat al zeker niet.
Oud 02-02-2008, 20:12
freyk
freyk is offline
Met cd's gaat dat zo makkelijk niet, maar wel met usbstick, externe hd's en netwerken.
Oud 02-02-2008, 22:26
ILUsion
ILUsion is offline
Met cd's gaat dat inderdaad niet zo makkelijk, maar het is wel mogelijk. Dit noemt men Packet Writing, maar het wordt eigenlijk amper gebruikt. Een van de redenen is dat er verschillende systemen voor bestaan die onderling niet noodzakelijk compatibel zijn (dat wilt zeggen: de kans is niet onbestaande dat je een cd die op dergelijke manier gemaakt is, ook op een andere computer kan openen; je hebt er vaak speciale programma's voor nodig). Ook bestaan er speciale Packet Writing UDF-drivers die je gegevens comprimeren (ik heb dat ooit eens zo ver gekregen dat ik bijna 2 cd's op 1 cd-r heb weten te branden).

Een nadeel aan packet writing is echter ook dat de flexibiliteit niet zo groot is als bij USB-sticks ofzo (verwijderde bestanden maken niet noodzakelijk plaats vrij op de cd, als ik me niet slecht herinner). En daarnaast: elke keer je bestanden erop zet, gaat er ook een deel plaats verloren (ook weer uit het geheugen, dus mogelijk niet geheel juist).

Iets meer uitleg hierover: http://pages.prodigy.net/jdjd/cdr/packet.htm (Engels). Windows XP heeft zoals daar gesteld inderdaad een feature die er een beetje op lijkt, echter: zo lang je hem het commando (dat ballonnetje) niet geeft om te schrijven, blijven die bestanden op je harde schijf staan. Let daar dus wat mee op Wat de leesbaarheid van die cd's betreft: vermits de meeste computers met een cd-brander uitgerust zijn tegenwoordig, kun je ze op de meeste computers wel openen (enkel bij dvd-spelers (voor aan de tv) moet je opletten: die pakken meestal geen niet-gefinaliseerde cd's aan). Wat XP doet is (voor zover ik weet) een multisession disk maken, dit systeem is lichtjes verschillend van packet writing (een ander file system), maar de technische details zijn verder niet zo belangrijk, niet dat ik ze zelf allemaal ken).

Zoals Freyk dus zegt: beter gewoon met een USB-stick werken (dat is ook minder krasgevoelig en gevoelig voor temperatuursschommelingen/zonlicht). Zeker RW-media zijn best gevoelig, waar gewone R-media ook al vrij gevoelig zijn.
Oud 03-02-2008, 11:54
The_Ataris
The_Ataris is offline
Inderdaad, zal dan gewoon USB sticksje kopen. Ik vroeg me dat eigenlijk gewoon af of het niet mogelijk was . Thx voor de uitleg .
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten