Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-09-2006, 18:11
DG
DG is offline
Ik heb dus een PC waar ik windows opnieuw op wil instaleren, alleen nu heb ik een paar gigabyte aan bestanden die ik moet/wil bewaren, deze wil ik dus naar mijn laptop zenden, is dit mogelijk zonder dat ik ze moet gaan delen in mijn netwerklocaties oid.

Dus met andere woorden, is het mogelijk om mijn pc en laptop met elkaar te verbinden dmv een kabeltje (internetkabel van pc naar laptop zonder de router ertussen ofzo) is dat mogelijk?

Bij voorbaat dank,
DG
Oud 26-09-2006, 19:27
freyk
freyk is offline
Ja, zo kan het ook.
Maar als je beide een internetverbinding hebben, kan je ook bijvoorbeeld gebruik maken van een verbinding.
Oud 26-09-2006, 19:39
DG
DG is offline
Hoe bedoel je? Gewoon over de router dus?

En als je nou een directe verbinding heb tussen de PC en de laptop, waar moet bestanden dan heen slepen (kopieren?) als je ze wilt overzetten?
Oud 26-09-2006, 20:55
Crash
Crash is offline
Het is inderdaad mogelijk als je een crosscable gebruikt... Dit is een netwerkkabel die zonder router of hub aangesloten kan worden tussen 2 PC's... Je kan ze bijna bij elke speciaalzaak kopen... Het is slechts een kwestie van instellen...
Oud 26-09-2006, 21:09
DG
DG is offline
ik heb wel een kabel van een metertje of 2, die kan met de ene kant in de pc, en met de andere kant in de laptop
maar waar moet ik de bestanden dan heen verplaatsen? komt er dan een verplaatsbare schijf in "deze computer" te staan oid?
Oud 26-09-2006, 21:21
Crash
Crash is offline
Nee, als het goed is (nadat je bij "thuisnetwerk of bedrijfsnetwerk instellen" je alles goed hebt ingesteld, dit hoeft niet altijd) zie je alles gwoon onder het menu van Netwerklocaties staan.

MAAR... jaja een maar .. (deze fout heb ik ook gemaakt) je moet natuurlijk niet vergeten je schijf te "delen"
Oud 26-09-2006, 21:30
DG
DG is offline
ow ok thnx, ik ga het morgen meteen proberen. Thnx voor de support
Oud 27-09-2006, 07:59
T_om
T_om is offline
Let je er wel op dat je een cross utp kabel nodig hebt als je direct verbinding wilt maken tussen je PC en Laptop. Of je netwerkkaart moet al auto-sensing zijn...

Je zou het inderdaad ook via je router kunnen doen. Dan kun je ook gewoon gedeelde schijven aanmaken. Je zou het ook kunnen proberen via FTP, wat naar mijn mening veel fijner en sneller werkt.
Oud 27-09-2006, 08:18
freyk
freyk is offline
Citaat:
freyk schreef op 26-09-2006 @ 20:27 :
Ja, zo kan het ook.
Maar als je beide een internetverbinding hebben, kan je ook bijvoorbeeld gebruik maken van een verbinding.
Beetje een kromme zin, omdat cruciaal woord vergeten om toe te voegen. ->
"kan je ook bijvoorbeeld gebruik maken van een ftp-verbinding"
(zoals T_om ook al voorstelde)
Oud 27-09-2006, 12:23
DG
DG is offline
En is het moeilijk om zon FTP-verbinding te maken?

Ik heb een gewone internetkabel, maar die past wel in de laptop en de PC, (is dat een crosskabel) en hoe zie je of je netwerkkaart auto sense is?
Oud 27-09-2006, 15:42
Crash
Crash is offline
Nee waarschijnlijk is dat geen crosscable... ik zou als ik jou was eerst even googelen om erachter te komen wat een crosscable is.. dat is teveel werk om zo uit te leggen.. maar een cross ziet er idd wel hetzelfde uit als een gewone netwerkkabel...

FTP'en is niet lastig.. het enige wat je eigenlijk moet weten is je netwerk IP van beide computers, die vul je dan in in FlashFXP (voorbeeld) en dan connect je naar de andere pc...
Oud 27-09-2006, 16:19
freyk
freyk is offline
Citaat:
Crash schreef op 27-09-2006 @ 16:42 :
Nee waarschijnlijk is dat geen crosscable... ik zou als ik jou was eerst even googelen om erachter te komen wat een crosscable is..
Ik was ff zo aardig om ff snel te zoeken, en kwam hier terecht.
Oud 27-09-2006, 17:36
ILUsion
ILUsion is offline
Een crosscable is een UTP(netzerk)-kabel waarvan enkele aders omgekeerd verbonden zijn, deze dienen om computers rechtstreeks op elkaar aan te sluiten. Hoe je kan vaststellen of je te maken hebt met een cross-cable is vrij simpel, je neemt gewoon de beide uiteinden vast en je kijkt naar de beide aansluitingen met het klemmetje van je af; je kan dan (meestal) de inwendige draden bekijken door het plastic.

Als de kleuren bij allebei in dezelfde volgorde liggen, heb je een straight-cable; als ze langs de ene kant groen-blauw-oranje-bruin en langs de andere kant oranje-blauw-groen-bruin liggen, heb je een cross-cable. Maar de meeste netwerkkabels die je zult vinden, zijn straight (omdat die nu eenmaal gebruikt worden in combinatie met hubs/switches/routers, de andere zijn enkel handig als je slechts 2 computers hebt).

Als je kaart auto-sensing heeft, gewoon proberen, je computers krijgen normaalgezien automatisch een ip (en anders deelt die wizard die wel uit). Daarna is het makkelijkste gewoon om alles via mijn netwerk-locaties over te zetten (dus met een gedeelde map), FTP kan ook altijd, ik zou je dan FileZilla aanraden (geheel gratis, op je oude computer zet je FileZilla Server en op de andere FileZilla (Client)).

Alternatief zou ook kunnen zijn die bestanden op 1 of 2 cd's of dvd's te branden en die zo overzetten (dan heb je ineens ook een kopie daarvan), als die oude computer natuurlijk een brander aan boord heeft en je nog lege cd's/dvd's hebt.

Laatst gewijzigd op 27-09-2006 om 17:39.
Met citaat reageren
Oud 27-09-2006, 17:48
Crash
Crash is offline
Nou volgens mij heb je nu ongeveer toch wel een redelijke uitleg! Wat je misschien ook kan doen (wel een heel geklooi) is de bestanden op je MP3speler (neem aan dat je wel zoiets hebt) zetten en die dan om de beurt op de computers aansluiten om het over te zetten.. maarja dat is misschien wel een langdurig alternatief!
Oud 27-09-2006, 19:33
T_om
T_om is offline
Hmm, tja... Hij wil een paar gig overzetten. Als je een beetje hd mp3speler hebt is dat wel te doen, maar met een 256 MB stickje... Een paar gig overpompen over je netwerk met 8 tot 10 MB/s is dan wel fijn hoor...
Oud 27-09-2006, 20:19
Crash
Crash is offline
Ja zei ik dus ook al... Het is een alternatief.. maar niet zo'n handige...
Oud 04-10-2006, 20:13
martindejong
martindejong is offline
ik heb verder geen tekst hier gelezen maar ik zet altijd zo over :

de bestanden op DVD zetten en weer DVD in je Laptop steken dan is het gewoon plak werk
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten