Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-05-2008, 15:42
twirlliefhebber
twirlliefhebber is offline
Hallo, hoi,, Ik las laatst een artikel over proefdieren, dat je ervoor en tegen kunt zijn. Wat vind jij: moeten dierproeven verboden worden??? en waarom wel of niet???

Laatst gewijzigd op 14-05-2008 om 20:04.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-05-2008, 16:27
Kitten
Kitten is offline
Nee.
Oud 14-05-2008, 16:52
Stefanie
Stefanie is offline
Ik krijg hoofdpijn van je letterkleur.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2008, 17:56
Verwijderd
nee, ik denk dat dierproeven een essentieel deel uit maken van bepaalde onderzoeken naar ziekten, gedrag en dergelijke. proeven zonder proefdieren kunnen proeven met dieren niet helemaal vervangen.

en geef ook zelf even een mening en argumenten en schreeuw niet zo en die kleur is irritant.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2008, 18:43
Elmoo
Elmoo is offline
Ik ben tegen dierproeven. Inmiddels is de mens zo ver in de wetenschap dat ze zeker wel zonder kunnen.
(doe wel ff wat aan je lettertype )
Oud 14-05-2008, 20:04
twirlliefhebber
Zo beter
Met citaat reageren
Oud 14-05-2008, 21:53
Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Ik ben tegen dierproeven. Inmiddels is de mens zo ver in de wetenschap dat ze zeker wel zonder kunnen.
Helaas is dat niet zo.
Oud 14-05-2008, 22:13
Nienna*
Nienna* is offline
Duidelijk een stelling die ze voor Nederlands moet verdedigen danwel afbreken.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2008, 21:12
MTpower
MTpower is offline
Voor bepaalde medicijnen e.d. ben ik voor, het moet immers wel veilig zijn en goed werken voordat het op mensen getest wordt.
Voor cosmetica doeleinden ben ik tegen, onzin.
Oud 16-05-2008, 10:02
Henkje
Henkje is offline
Je kunt wel voor en tegen wel meer dingen zijn, interessant artikel zeg.
Oud 16-05-2008, 11:13
AlopiA
AlopiA is offline
Graag ontopic reageren vanaf nu.

Ik ben zelf half voor, half tegen. Als het proefdieren zijn die dienen om een medicijn tegen een ziekte oid te vinden, ben ik voor. Als ze dienen voor cosmetische doeleinden ben ik tegen, dat is onnodig dierenleed. Als ze dus dienen voor iets wat de mensheid echt goed doet, dan kan ik me er wel in vinden.
Oud 16-05-2008, 13:08
Poeperd
Poeperd is offline
Voor als het gaat om medicijnen. Tegen als het gaat om cosmetica.
Oud 16-05-2008, 16:51
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Ik vind dat medicijnen of gedrag getest mag worden, tot op zekere hoogte. Cosmetica is sowieso onzin, dat kun je best op bacteriën of mensen testen. Maar de dieren moeten sowieso een beetje normaal behandeld worden. Dus gewoon op stro of een prettige ondergrond, geen piepkleine hokjes, voldoende zuurstof. En ze moeten ze niet onnodig pijn doen. Ze moeten gewoon normaal en lief met die dieren omgaan.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2008, 20:29
twirlliefhebber
Kijk ik ben zelf voor als het om medicijnen gaat, en tegen als het om dingen gaat die eigenlijk onzin zijn als cosmetica. Maar ik las laatst een artikel, en het zielige van alles is, als een medicijn op bijvoorbeeld een konijn getest wordt, en het konijn reageert positief, dan moet het konijn toch gedood worden. Na élke dierproef moet het dier gedood worden, en daar kan ik dan net met mijn hoofd niet bij.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2008, 20:48
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Waarom zetten ze die beesten niet uit na de proef?
Met citaat reageren
Oud 19-05-2008, 20:48
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Niet met een knopje, ik bedoel, op een veld ofzo.
Met citaat reageren
Oud 20-05-2008, 01:28
bruudruuster
bruudruuster is offline
nee
Met citaat reageren
Oud 20-05-2008, 06:29
Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Waarom zetten ze die beesten niet uit na de proef?
Er zijn verschillende redenen voor.

#1 is wel dat het ontzettend wreed is. Labdieren worden steriel gehouden zodat de onderzoeker in kwestie er zeker van is dat een ziekte die het dier laat zien daadwerkelijk de ziekte is die hij wil onderzoeken. Dat betekend dat ze geen basis-bescherming hebben tegen al die ziektes waar je normaal aan gewend raakt. Een dier dat je uitzet is waarschijnlijk binnen no-time dood. Daarnaast is de natuur voor een labdier een onbekende en zeer stressvolle omgeving, wat betekend dat hij die tijd in de open lucht met veel stress zal doorbrengen.

#2 is dat in veel gevallen nadat een dier positief test, er nog extra dingen aan de organen van zo'n dier onderzocht worden. Wat precies hangt natuurlijk van het onderzoek af, maar onderzoekers proberen (bijna) altijd zoveel mogelijk informatie uit zo weinig mogelijk proefdieren te halen.

#3 (@Fizzle) In veel gevallen leven de dieren redelijk ruim. Het zijn niet allemaal rattenkooien zoals de liefhebber ze zou geven, maar elk dier heeft genoeg ruimte om goed in te kunnen bewegen.
Oud 20-05-2008, 08:14
Nienna*
Nienna* is offline
@ Kitten'85: Wat jij zegt bij punt drie, vond ik behoorlijk tegenvallen. Vooral de apen leven echt in een heel klein kooitje. Vreselijk om te zien
Met citaat reageren
Oud 20-05-2008, 08:22
Kitten
Kitten is offline
Citaat:
@ Kitten'85: Wat jij zegt bij punt drie, vond ik behoorlijk tegenvallen. Vooral de apen leven echt in een heel klein kooitje. Vreselijk om te zien
Ik had het over ratten. Ik heb geen ervaring met de apen. Het probleem, wat ik al eerder aangaf, is dat de dieren meestal niet 'vrij' kunnen leven en toch steriel blijven. Dat zal waarschijnlijk ten grondslag liggen aan hun kooigrootte.
Oud 20-05-2008, 11:28
Verwijderd
Ik ben voor het gebruik van alle soorten die je niet kan eten als proefdier, zolang ze maar niet in het wild gevangen hoeven te worden alhoewel ik er met cosmetica wel moeite mee heb.

Bovenstaande is volstrekt serieus....
Met citaat reageren
Oud 22-05-2008, 21:29
Rogue562
Rogue562 is offline
Ik ben tegen. Ik snap dat het moeilijk is om bepaalde dingen te testen zonder de proefdieren en vooral om even goede resultaten te krijgen, maar ik vind dat ieder dier recht heeft op een prettig leven.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2008, 09:30
Verwijderd
Citaat:
Ik ben tegen. Ik snap dat het moeilijk is om bepaalde dingen te testen zonder de proefdieren en vooral om even goede resultaten te krijgen, maar ik vind dat ieder dier recht heeft op een prettig leven.
Hoe wil je medicijnen dan veilig op de markt hebben
Met citaat reageren
Oud 23-05-2008, 09:54
Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Er zijn mensen die (om een of andere vreemde reden) geloven dat modellen een oplossing gaan zijn.
Oud 23-05-2008, 22:02
Verwijderd
prima, de helft van die dieren heeft er toch geen bewust last van
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-05-2008, 00:04
Verwijderd
Citaat:
Er zijn mensen die (om een of andere vreemde reden) geloven dat modellen een oplossing gaan zijn.
Die moeten dood.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2008, 13:00
Dinalfos
Dinalfos is offline
De ideale oplossing is natuurlijk dat we speciaal mensen kweken voor dit soort dingen. Maar ja, dat vinden sommige types weer niet verantwoord.
Oud 24-05-2008, 13:10
Verwijderd
Citaat:
De ideale oplossing is natuurlijk dat we speciaal mensen kweken voor dit soort dingen. Maar ja, dat vinden sommige types weer niet verantwoord.
Ik ben tegen. Straks grijpen ze de macht
Met citaat reageren
Oud 24-05-2008, 20:27
Rogue562
Rogue562 is offline
Citaat:
Testen op mensen? Krijg je veel geld voor schijnt het.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2008, 20:54
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Geen hond die dat gaat doen natuurlijk, straks een hoop mensen de pijp uit

Nee, voor medicatie e.d mogen ze best op dieren testen. Maar zoals ik al zei voor cosmetica doeleinden niet.
Oud 24-05-2008, 22:06
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Citaat:

Nee, voor medicatie e.d mogen ze best op dieren testen. Maar zoals ik al zei voor cosmetica doeleinden niet.
Nou en, er zijn teveel mensen en mensen lopen de wereld toch te verzieken dus die mogen dood. Die lieve diertjes daarentegen hebben niks misdaan en er is geen enkele reden dat dieren de mensen zouden moeten dienen.

Bij nader inzien dus TEGEN
Met citaat reageren
Oud 25-05-2008, 08:19
Vohjkd
Vohjkd is offline
Neee.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2008, 11:10
Verwijderd
Citaat:

Inderdaad. Het zou niet de eerste keer zijn dat er mensen zouden overlijden.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2008, 18:38
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Citaat:
Die testen waar jij op doelt, krijg je ongeveer 100 euro per dag voor. Zoveel is dat niet eens. Bovendien zijn dit medicijnen die al een heel voortraject doorlopen hebben en nu als allerlaatst op mensen getest worden.

Hoe cru testen op dieren ook is: geen mens wil zich ervoor opgeven en we hebben toch medicijnen nodig. Ik ben dus ook voor proefdieren.

Niet in alle proefdieren wordt gesneden. Bij diervoederbedrijven doen ze ook dierproeven. Dit zijn honden en katten die een bepaald soort voer moeten testen. Hierbij wordt gekeken naar bijvoorbeeld hoe lekker ze het vinden en wat voor ontlasting er uit komt (stevigheid en geur). Ook dit zijn dierproeven, maar zoveel hinder ondervindt het dier hier niet van
Oud 25-05-2008, 19:06
Verwijderd
Snijden of niet; Van muizen en ratten trekken ze op een bepaalde manier aan het staartje met de duim in de nek zodat de ruggengraat breekt en ze op slag dood zijn. Is ook een beetje zielig.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2008, 06:15
Verwijderd
uiteraard voor dierproeven, als het om medicijnen gaat.
Tegen als het om cosmetica gaat.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2008, 08:34
Chris-Verhoeckx
Chris-Verhoeckx is offline
Citaat:
Oud 26-05-2008, 12:59
Verwijderd
Citaat:
Snijden of niet; Van muizen en ratten trekken ze op een bepaalde manier aan het staartje met de duim in de nek zodat de ruggengraat breekt en ze op slag dood zijn. Is ook een beetje zielig.
Waarom is dat zielig? Lijkt me efficient en snel, toch niks zieligs aan? En verder, hm als je gewoon vlees/gewone eieren eet is dat minstens zo zielig als proefdieren (kleine hokken, rotleventje, snel dood en opgegeten), maar dat doen de meeste mensen wél. Raar om dan te gaan zeuren over proefdieren, eigenlijk.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2008, 13:54
Verwijderd
Citaat:
Waarom is dat zielig? Lijkt me efficient en snel, toch niks zieligs aan? En verder, hm als je gewoon vlees/gewone eieren eet is dat minstens zo zielig als proefdieren (kleine hokken, rotleventje, snel dood en opgegeten), maar dat doen de meeste mensen wél. Raar om dan te gaan zeuren over proefdieren, eigenlijk.
Hey! Ik zeg niet dat het ergens op gefundeerd is en ik blijf vóór dierproeven

Maar ik vind het wel een beetje zielig gewoon
Met citaat reageren
Oud 27-05-2008, 11:21
Verwijderd
ja, tegen, medicijnen testen doe je maar op no-lifers die graag een zakcentje bij willen verdienen
Met citaat reageren
Oud 27-05-2008, 11:50
Verwijderd
Citaat:
Met citaat reageren
Oud 27-05-2008, 12:01
Mephisto
Mephisto is offline
Voor.
Oud 27-05-2008, 19:04
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Citaat:
Tenzij je biologisch eet. Er zijn echt geen biologische proefdieren hoor!
Met citaat reageren
Oud 27-05-2008, 19:04
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Citaat:
ja, tegen, medicijnen testen doe je maar op no-lifers die graag een zakcentje bij willen verdienen
Eigenlijk ben ik het hier wel mee eens.
En dan, we hebben helemaal geen medicijnen nodig, de gezondheidszorg is de schuld van de overbevolking!
Met citaat reageren
Oud 27-05-2008, 20:47
Verwijderd
Ehm, je kunt niet alle medicijnen die nieuw zijn zonder meer testen op mensen.

Hoewel: het zou een goeie alternatieve doodstraf zijn
Met citaat reageren
Oud 27-05-2008, 20:53
Verwijderd
Citaat:
Tenzij je biologisch eet. Er zijn echt geen biologische proefdieren hoor!
Biologisch of vegetarisch?
Met citaat reageren
Oud 27-05-2008, 20:53
Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Hoewel: het zou een goeie alternatieve doodstraf zijn
Dat heeft als basisaanname dat de doodstraf een etisch verantwoorde straf is.
Oud 28-05-2008, 07:38
Verwijderd
Citaat:
Dat heeft als basisaanname dat de doodstraf een etisch verantwoorde straf is.
Daar ging ik bij de stelling maar even vanuit Maar dat was de discussie verder ook niet. ( Hoewel het buiten kijf staat dat de ouders van de slachtoffers van Fourniret de doodstraf een zeeeer ethische straf zullen vinden )
Met citaat reageren
Oud 28-05-2008, 08:43
Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Daar ging ik bij de stelling maar even vanuit Maar dat was de discussie verder ook niet. ( Hoewel het buiten kijf staat dat de ouders van de slachtoffers van Fourniret de doodstraf een zeeeer ethische straf zullen vinden )
Je hebt gelijk, en je mist het punt achter wat een etische straf is (dit gaat natuurlijk niet om de slachtoffers, maar de maatshappij).

Zelfs al zou Nederland een doodstraf hebben, dan laat dat nog geen marteling toe. In zoverre de doodstraf 'humaan' kan zijn, blijft het ziek maken en laten creperen van een mens (misdadiger of niet) marteling.
Oud 28-05-2008, 10:43
Verwijderd
Citaat:
Je hebt gelijk, en je mist het punt achter wat een etische straf is (dit gaat natuurlijk niet om de slachtoffers, maar de maatshappij).

Zelfs al zou Nederland een doodstraf hebben, dan laat dat nog geen marteling toe. In zoverre de doodstraf 'humaan' kan zijn, blijft het ziek maken en laten creperen van een mens (misdadiger of niet) marteling.
Ik mis het punt niet, ik had alleen geen behoefte om daar heel erg op in te gaan
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten