Oud 27-01-2008, 22:02
loveless
loveless is offline
Heej mensen,

ik weet niet of ik in de goeie forum zit voor dit.

maar ik werk dus in een restaurant als bediener/bar. ik krijg elk weekend onwijs leuke mensen enzo.. die wel soms wel wat zeggen tegen mij .. een compliment geven over mijn haar of hoe mooi ik latte art kan. en gaan ze praten en dan weet ik niet wat ik terug moet zeggen.. meestal zeg ik gewoon dank je wel en loop ik weg. maar ik wil sociaal zijn met de gasten die in ons restaurant komen eten. maar ik weet dan ook niet wat ik moet zeggen. bijvoorbeeld breng ik ze wat te eten, leg ik het ze heel vriendelijk uit. en ja wat ik kan daarna vertellen dan. Er werkt een jongen bij mij die is echt heel sociaal hij kan klanten laten lachen enzo maar ik durf het hem niet te vragen waar hij het altijd over heeft. ik wil weten hoe ik beter met de gasten om kan gaan.. en over wat voor onderwerpen ik met ze kan praten en ze laten lachen zodat ze een gezellig avondje hebben. heeft iemand een idee of ervaringen dr mee ? kan je mij dan misschien helpen ik hou echt van om mensen te bedienen en wil ook echt graag met ze kunnen opschieten als een echte gastheer.

groetjes raymond
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-01-2008, 22:16
Tonsillitis
Tonsillitis is offline
als je niet met mensen om kunt gaan kun je dat echt niet leren door zinnen in te studeren.
Oud 27-01-2008, 22:25
loveless
loveless is offline
het is niet dat ik niet met mensen kan opgaan.. ik kan het wel, maar weet gewoon niet waar ik het over moet hebben met ze
Met citaat reageren
Oud 27-01-2008, 22:26
Tonsillitis
Tonsillitis is offline
je hoeft het in een restaurant toch ook niet ergens over te hebben met je klanten, die mensen verwachten alleen van je dat je alstublieft zegt en ze snel eten komt brengen.
Oud 27-01-2008, 22:28
Fosca
Fosca is offline
Dat is waar maar oefening baart kunst.

Ik heb zelf op een terras gewerkt, je kan je praatje sowieso al wat aankleden door je intonatie ietwat te overdrijven. Verder een soort persoonlijke noot geven als iemand een gerecht kiest (bijv 'goede keuze' of 'ik hoop alleen wel dat u veel honger heeft') Met kinderen kun je altijd wel leuk doen, de hond even aaien 'wat heeft u een leuke hond!!!', een opmerking over het weer maken als iemand totaal verzopen binnenkomt. Probeer gewoon wat uit.
Oud 27-01-2008, 22:46
June bug
June bug is offline
Het is ook zo dat inderdaad niet iedereen ervan gediend is. Vaak merk je denk ik ook wel aan de mensen zelf of ze behoefte hebben aan een praatje of juist net niet. Wanneer iemand helemaal natgeregend binnenkomt en je zegt: ohh wat een rotweer he! En iemand zegt: 'grmbll' dan zou ik ze verder met rust laten. Ik denk dat je het echt aan moet voelen. Daarbij, als je gewoon heel vriendelijk bent en gasten goed bedient en helpt, dat ze niks te klagen zullen hebben. Niet iedereen heeft dat sociale en babbelige in zich, en daar is niks mis mee.
Oud 27-01-2008, 23:07
Metal
Metal is offline
dadelijk doet-ie het ook nog!

Maar, oefening baart kunst idd.
Oud 27-01-2008, 23:13
Verwijderd
gewoon slap gaan ouwehoeren maar als je dat niet kan probeer het dan ook niet want dan krijg je zon onsamenhangend teringverhaal waar niemand naar wil luisteren...
Met citaat reageren
Oud 27-01-2008, 23:26
Verwijderd
ik persoonlijk hou er niet zo van dat obers enzo allemaal dingen aan je gaan vragen om het contact wat persoonlijker te maken. En ik denk dat er wel meer mensen dat hebben.
Als ik ober oid was zou ik gewoon mijn werk doen en als klanten een praatje beginnen te maken (dat gebeurt volgens mij vrij snel) dan zou ik gewoon antwoord geven en daar eventueel een gesprekje over aanknopen.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2008, 23:59
Verwijderd
Citaat:
Een kind is als een zak chips, scheur hem open en eet hem leeg!
die zal ik volgende keer eens proberen als er weer een stom mens met jengelend rotkind voor mn neus staat
Met citaat reageren
Oud 28-01-2008, 07:48
Broeder
Broeder is offline
Latte art?
Oud 28-01-2008, 09:54
Larry Flint
Larry Flint is offline
Ik denk dat dit beter op liefde & relatie kan.
Oud 28-01-2008, 11:09
Verwijderd
Geef mensen complimentjes, voordat ze dat bij jou doen. Werkt meestal. En de klanten zijn ook weer blij, want 'de bediening is zo aardig!'
Met citaat reageren
Oud 28-01-2008, 12:50
Verwijderd
Citaat:
Ik heb zelf op een terras gewerkt, je kan je praatje sowieso al wat aankleden door je intonatie ietwat te overdrijven.
En dan verweten krijgen dat je praat als een Limburger natuurlijk.

@ TS: je hoeft in een resaurant helemaal niet met de gasten te praten. Ik bedoel, je moet hun vragen zeker beantwoorden en wel netjes en beleefd de ''alsjeblieft, dankjewel'' achtige dingen zeggen, maar op een gesprek met de ober zitten de meeste mensen echt niet te wachten hoor. En als ze je wel heel interessant vinden, dan beginnen ze zelf wel over iets.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2008, 14:02
Verwijderd
Citaat:
het is niet dat ik niet met mensen kan opgaan.. ik kan het wel, maar weet gewoon niet waar ik het over moet hebben met ze
Dat is nou net het hele punt, je moet niet van tevoren gaan bedenken waar je het over gaat hebben ofzo. Praatjes ontstaan gewoon en gaan over niets. Maar Fosca's beschrijvingen zijn wel goed
Met citaat reageren
Oud 28-01-2008, 17:42
Verwijderd
Als je een compliment krijgt kan je gewoon 'bedankt' zeggen en indien interesse van de klant de manier waarop je met latte art in aanraking bent gekomen of welke figuurtjes je nog meer kan ofzo. Verder kan de zin 'heeft het verder gesmaakt?' leiden tot 'ja wij komen speciaal uit dorp x naar dit restaurant' en na verloop van tijd eindigen met 'dus het schoonzusje van bep de buurvrouw liep al maanden met een dode embryo in haar buik'.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2008, 18:21
MartinV
MartinV is offline
Citaat:
Latte art?
Oud 28-01-2008, 23:37
Verwijderd
latte art is de shit maar niemand wil het mij leren
Met citaat reageren
Oud 12-02-2008, 19:46
kassamiep90
kassamiep90 is offline
ik heb ongeveer dezelfde situatie aan de kassa. Ook ik heb niet altijd een onderwerp klaar en het ligt er ook maar net aan wat voor klant je hebt. Het klinkt vreselijk, maar als je het over het weer gaat hebben werkt dat altijd
en ook al is het niet interresant, de klant heeft toch meer het gevoel een persoonlijke behandeling te hebben gehad vind ik
ook maak ik wel eens commentaar op wat ze kopen, soms vinden ze het leuk en soms niet, je merkt het vanzelf wel,,
Met citaat reageren
Oud 13-02-2008, 17:15
luchtballon
luchtballon is offline
Citaat:
ik heb ongeveer dezelfde situatie aan de kassa. Ook ik heb niet altijd een onderwerp klaar en het ligt er ook maar net aan wat voor klant je hebt. Het klinkt vreselijk, maar als je het over het weer gaat hebben werkt dat altijd
en ook al is het niet interresant, de klant heeft toch meer het gevoel een persoonlijke behandeling te hebben gehad vind ik
ook maak ik wel eens commentaar op wat ze kopen, soms vinden ze het leuk en soms niet, je merkt het vanzelf wel,,
hmm, ik dacht ik hoef niet zo'n stomme kassamiep en toen las ik je naam pas. Ik kom naar de kassa om af te rekenenen en als er iets grappigs of noemenswaardigs gebeurt mag je daar best wat over zeggen, maar opmerkinen over het weer en over de fucking boodschappen zit ik neit op te wachten hoor.
Dat is trouwens heel wat anders dan in een café.
Oud 13-02-2008, 18:49
idontcare
idontcare is offline
ik werk in het kruidvat en ik vind het juist super arelaxed als klanten tegen me beginnen te praten. meestal hebben ze het allemaal over hetzelfde en heb je het dus al 100x gehoord. en dan moet je maar aardig blijven etc grr

maar ik ben dan ook niet zo'n mensenmens
Oud 16-02-2008, 22:36
kassamiep90
kassamiep90 is offline
Citaat:
hmm, ik dacht ik hoef niet zo'n stomme kassamiep en toen las ik je naam pas. Ik kom naar de kassa om af te rekenenen en als er iets grappigs of noemenswaardigs gebeurt mag je daar best wat over zeggen, maar opmerkinen over het weer en over de fucking boodschappen zit ik neit op te wachten hoor.
Dat is trouwens heel wat anders dan in een café.
haha xD nee dat snap ik ook heus wel. Maar soms 's avonds is het onwijs rustig en dan zitten die mensen hun boodschappen in te pakken en hangt er zo'n ongemakkelijke stilte. En als ik dan om zoiets onzinnigs begin dan merk ik dat die klanten dat echt wel waarderen. Sterker nog, ze beginnen er zelf vaak over
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten