Citaat:
Maar dan houd je x+4 over, en dan?
Ik ben echt heel slecht in wiskunde en alles moet meestal tot in de puntjes stap voor stap worden uitgelegd... ik heb dat andere voorbeeld wat mathfreak gaf ook bekeken, maar het is nog niet duidelijk genoeg.
Ik heb dus
x+2 /x^2+3x+4\
x^2 + 2x
Het idee achter een staartdeling is het volgende: als een getal a door een getal b wordt gedeeld, dan kun je dit schrijven als a=b*q+r, waarbij q het quotiënt en r de rest voorstelt. Met dit idee kun je de deling van a door b door middel van een staartdeling als volgt weergeven:
b/a \q
b*q
---- -
r.
Voor de rest r geldt dus: r=a-b*q.
In dit geval hebben we a=x²+3*x+4 en b=x+2. We zoeken nu een q en een r met de eigenschap x²+3*x+4=q(x+2)+r, dus q*x+2*q+r=x²+3*x+4. We zien dus dat q blijkbaar een term x moet bevatten. Stel q=x+a, dan geldt: q*x+2*q+r=(x+a)(x+2)+r=x²+(a+2)x+2*a+r=x²+3*x+4, dus a+2=3 en 2*a+r=4, dus a=1 en r=4-2*a=4-2=2, dus q=x+1 en r=2. De gezochte staartdeling ziet er nu als volgt uit:
x+2/x²+3*x+4\x+1
x²+2*x
--------- -
x+4
x+2
----- -
2.
In feite pas je hetzelfde idee toe als bij een gewone staartdeling. Omdat x(x+2)=x²+2*x gaat x+2 in ieder geval x keer op x²+3*x+4. Door x²+2*x van x²+3*x+4 af te trekken houden we x+4 over. We kijken nu hoe vaak x+2 op x+4 gaat. Dit gaat 1 keer, dus door x+2 van x+4 af te trekken houden we 2 over. Dit is de rest die overblijft. Dat dit klopt kunnen we als volgt nagaan: uit a=b*q+r volgt: a-r=b*q. In dit geval vinden we: x²+3*x+4-2=x²+3*x+2=(x+1)(x+2).