Oud 13-05-2008, 17:06
arbox
arbox is offline
Een klein elektronisch vraagje:

Normaal verbind ik mijn boxen op de bovenste manier, maar kan ik mijn boxen ook verbinden op de onderste manier? (bespaart namelijk kabel)

Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-05-2008, 17:08
Vinniebar
Vinniebar is offline
Zoals het er in het plaatje staat is het geen stereo, (ook bij de bovenste niet)
dus ja: het kan, maar dan heb je mono...
Met citaat reageren
Oud 13-05-2008, 20:41
arbox
arbox is offline
Dat klopt inderdaad, zo moet het plaatje zijn:

Maar kan het in dit geval wel op de onderste manier op een manier dat er toch uit alle boxen evenveel geluid komt?
Met citaat reageren
Oud 16-05-2008, 04:44
N00se
N00se is offline
Dit zou ik niet doen. Als je ze zoals de onderste tekening aansluit, dus allemaal achter elkaar doorverbinden, dan zet je uw speakers parallel tegenover elkaar.
Heb je 2 boxen met een impedantie van 8ohm, en je zet ze parallel, dan is de uiteindelijke impedantie 4ohm!!

Hoe lager de impedantie, hoe meer stroom er gaat vloeien. Als je versterker dit niet aankan smoort hij gewoon op (dit is letterlijk zo!!). Dus ik zou dat risico niet nemen want de kans is heel groot dat je versterker dit niet aankan, daar is hij nu eenmaal niet op voorzien.

Je kan je boxen wel doorverbinden met de plus op de min van de volgende box, en dan de min van die box weer op de plus van de volgende enz. Dan zet je ze in serie en wordt de impedantie dus groter.
Meer impedantie is minder stroom, dus van je volume blijft niet veel meer over, en ik denk niet dat dit de bedoeling is.

Gewoon elke box op zijn eigen aansluiting met zijn eigen kabel. Zo is het bedoeld, en dat speelt optimaal. Heb je langere kabel nodig, koop die dan, speakerdraad kost geen hol!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten