Ik denk dat er maar weinig huisartsen zijn die direct beginnen met het uitschrijven van pillen.. Er zijn ook heel veel dingen die je kunt doen zonder medicatie. Behalve faalangsttrainingen worden er ook vaak presentatietrainingen gegeven, je namelijk echt niet de enige die hier mee zit!
Het indelen van je presentatie kan ook helpen. Oefen je presentatie vaak en leer hem per se NIET uit je hoofd. Het is voor jezelf veel relaxter als je het verhaal goed kent en een paar kernwoorden opschrijft en daar omheen je presentatie praat. Dat kan waarschijnlijk niet in een keer, maar probeer het eerst met korte zinnen bijvoorbeeld. Leg je blad op tafel (zo ziet ook niet iedereen hoe erg je trilt

) en probeer meer met je handen te gebaren. Zo heb je direct een oplossing waar je je handen moet laten en kom je veel geïnteresseerder over.

En onthoud vooral: iedereen heeft zenuwen (gehad) voor een presentatie; het enige verschil is dat je het bij de anderen niet ziet omdat ze het al heel vaak gedaan hebben of omdat ze het toevallig iets beter kunnen verbergen. Wees ook niet bang voor stiltes als je moet opzoeken waar je bent en wees zeker van jezelf.
Ik weet niet of je op schooltoneel kan of iets anders waar je je leert te presenteren?
Damn, wat een verhaal.

Ik was vroeger (lees: twee a drie jaar geleden) als de dood voor presentaties, maar sinds ik ze om de drie weken moet geven speel ik ermee. Het is echt een kwestie van vaak doen en vragen om feedback.