Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-11-2008, 19:25
Verwijderd
Waarvan dacht jij vroeger dat het 'overal' zo was, maar later puur persoonlijk, gezinsafhankelijk, lokaal, regionaal, provenciaal of anders bleek te zijn?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-11-2008, 19:28
Laisve
Laisve is offline
Sint-Maarten. Ik was er sluimerend altijd nog van overtuigd dat dat in gans Holland gevierd werd... blijkt echter dat alleen die reservebelgen en Stad en Ommelanden dat vieren. Zware teleurstelling
Oud 12-11-2008, 19:29
Verwijderd
Nou ik zal beginnen.

Ik dacht onder andere:
- Dat elke wijk in Nederland een eigen bibliotheek had, paar jaar terug kwam ik erachter dat dat niet zo was.
- Dat elke plaats in Nederland een metronetwerk had (en ook dat trams).
- Dat kapoentje (geografisch) een Nederlands woord was, maar bleek vorig jaar Rotterdams te zijn.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2008, 19:30
Verwijderd
Citaat:
Sint-Maarten. Ik was er sluimerend altijd nog van overtuigd dat dat in gans Holland gevierd werd... blijkt echter dat alleen die reservebelgen en Stad en Ommelanden dat vieren. Zware teleurstelling
Ik ken het ook echt pas sinds twee jaar ofzo.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2008, 19:35
Laisve
Laisve is offline
Het is ook alleen maar irritant hoor wanneer je ouder bent... al die koters die met vreselijk schelle stemmen de afschuwelijkste kreten voortbrengen - dat moet doorgaan voor gezang - en hopen dat ze daarmee belgische bonbons verdiend hebben... En je dan nog vuil aankijken ook he, wanneer je ze een smartiedoosje geeft.

En dan hand je net weer op de bank, gaat die strontbel wéér
Oud 12-11-2008, 19:55
Cherry Springs
Cherry Springs is offline
Ik dacht dat de rermen "tuffen" en "ruften" algemeen bekend waren, maar blijkbaar kennen veel mensen buiten Utrecht ze niet.
Oud 12-11-2008, 19:56
Verwijderd
Citaat:
Ik dacht dat de rermen "tuffen" en "ruften" algemeen bekend waren, maar blijkbaar kennen veel mensen buiten Utrecht ze niet.
Dat ken ik wel, en ik ben zeker niet Utrechts. Ik heb wel hetzelfde met het woord "snokken".
Met citaat reageren
Verwijderd
Citaat:
Ik wel hoor, en ik kom uit vér buiten Utrecht.
Met citaat reageren
Verwijderd
Dat ligt dan eerder aan de intelligentie van die mensen denk ik
Met citaat reageren
Verwijderd
Ha, een driedubbele gmta
Met citaat reageren
Oud 12-11-2008, 20:00
Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Citaat:
Dat kapoentje (geografisch) een Nederlands woord was, maar bleek vorig jaar Rotterdams te zijn.
Joh, dat wist ik geneens.

Wel kwam ik erachter dat niet iedereen de woorden 'kaakje/kaakie', 'krootjes', 'konen' en 'hollen' kent. (Waar dat mee te maken heeft weet ik niet. mss waren die mensen gewoon stom.)

En ik weet nu ook dat het buiten Rotterdam verdomd lastig is om een kroepia te vinden.
Oud 12-11-2008, 22:31
Verwijderd
Tuffen had ik nog niet van gehoord tot een tijdje geleden, maar ruften zeker wel.

Een berg taaldingen overduidelijk.

En verder.. ik kreeg wel het idee dat een groot deel van nederland gelovig was ofja ik dacht dat nederland bijna helemaal katholiek was enzo, zo leek het wel. En uhm..
Met citaat reageren
Oud 12-11-2008, 22:34
Verwijderd
Woorden die ik inderdaad niet ken: tuffen; snokken; krootjes en konen.

Wil iedereen tevens aangeven wat zijn/haar woorden betekenen?

@Trimm Trabb: Kaakie als in koekie? Dat ken ik dan uit het Amsterdams. En hollen toch niet als rennen? Want dan wist ik niet dat dat zo regionaal was.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2008, 22:48
Verwijderd
wij noemden een gum altijd een stuf, maar dat is ook iets lokaals geloof ik.

en niemand behalve sylph weet ws wat ijzerkoekjes zijn.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2008, 22:49
Verwijderd
Ja! Stuf zei ik ook altijd, ik herinnerde me sinds kort dat woord ineens weer. Vroeger vond ik gum lelijk en stom, nu andersom. Ik ga doch stuf herintroduceren.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2008, 22:52
Verwijderd
Ik ging er lange tijd vanuit dat je - als je later groot werd - juf of meester werd. Nu zit je nog op school, maar straks ga je zelf les geven. Mijn ouders waren (zijn) beide docent.

Tot voor kort dacht ik dat 'langsaf' een normaal Nederlands woord was.

Ik dacht ook lange tijd dat iedereen wel Driekoningen zou vieren (en van Sint Maarten had ik dus nog nooit gehoord)

... en zo vast nog wel meer....
Met citaat reageren
Oud 12-11-2008, 22:55
Verwijderd
Thuis hebben we nog wat gebruiken die later vreemd bleken te zijn, zoals chips heel gelijk verdelen in kommetjes enzo.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2008, 22:55
Verwijderd
dat deden wij vroeger ook hoor. anders kregen we ruzie
Met citaat reageren
Oud 12-11-2008, 22:56
Verwijderd
Citaat:
dat deden wij vroeger ook hoor. anders kregen we ruzie
Ja maar wij deden het tot een paar jaar geleden nog af en toe enzo Maar toen kwam mij schoonbroer in huis en die had zoiets van wtf want hij at altijd een zak in zijn eentje
Met citaat reageren
Oud 12-11-2008, 22:58
Verwijderd
echt?! nee, dat kan ik nog steeds niet hoor. vroeger kocht ik zelfs vaak van die verpakkingen met allemaal kleine zakjes, want dan bleef het lekkerder.

ik dacht trouwens ook dat iedereen een apekast had, net als wij. maar nee hoor. niemand heeft een apekast.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2008, 23:00
Verwijderd
Citaat:
echt?! nee, dat kan ik nog steeds niet hoor. vroeger kocht ik zelfs vaak van die verpakkingen met allemaal kleine zakjes, want dan bleef het lekkerder.

ik dacht trouwens ook dat iedereen een apekast had, net als wij. maar nee hoor. niemand heeft een apekast.
Snoepkast En als je bij de tandarts geen gaatjes had was het tijd die leeg te maken! olv mijn moeder hoor
Met citaat reageren
Oud 12-11-2008, 23:02
Verwijderd
nee, de apekast had alle winterjassen en wijn en spelletjes en de stofzuiger. mijn ouders weten ook niet waar die naam vandaan komt, behalve dat mijn papa's ouders ook een apekast hadden.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2008, 23:26
Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Citaat:

Wil iedereen tevens aangeven wat zijn/haar woorden betekenen?

@Trimm Trabb: Kaakie als in koekie? Dat ken ik dan uit het Amsterdams. En hollen toch niet als rennen? Want dan wist ik niet dat dat zo regionaal was.
Een kaakie is niet hetzelfde als een koekie. Een kaakie is meer een eh, bisquitje/biskwietje/whatever. Zoals Maria kaakjes.
En hollen kan zijn als in rennen, maar ook als in 'heuvels'. Ik ben er in beide gevallen wel eens op verbeterd.

Oh ja, konen zijn trouwens wangen en krootjes zijn rode bietjes.

En ik wil nog steeds weten of de rest van Nederland weet wat een kroepia is.

Laatst gewijzigd op 13-11-2008 om 00:01.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2008, 06:39
Verwijderd
Ik niet!
Met citaat reageren
Oud 13-11-2008, 08:13
Hanneke
Hanneke is offline
Citaat:
Een kaakie is niet hetzelfde als een koekie. Een kaakie is meer een eh, bisquitje/biskwietje/whatever. Zoals Maria kaakjes.
En hollen kan zijn als in rennen, maar ook als in 'heuvels'. Ik ben er in beide gevallen wel eens op verbeterd.

Kaakie en hollen als in rennen is niet onbekend lijkt me? En konen, 'rooie konen' als uitdrukking ken ik wel, maar verder raar woord.

En geen idee wat een kroepia is
Oud 13-11-2008, 09:38
Verwijderd
Ik dacht dat ze overal een kast hadden speciaal voor snoepjes, en dat iedereen een mama had die (heel) veel bezig was met de was. En ik vond het heel raar dat er mensen waren zonder broertjes of zusjes.
En ik wist het nederlandse woord voor kruiwagen en balkenbrij niet.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2008, 10:23
blablatje
blablatje is offline
Mijn oma had een driekamerappartement en de kleinste kamer was maar vier vierkante meter. In die kamer had ze een enorm prikbord opgehangen met allemaal foto´s van de kleinkinderen en er stonden wat extra stoeltjes enzo. Dus toen ik in groep 8 huizen ging ontwerpen (bij mij in de klas wilde iedereen architect of archeoloog worden) gaf ik alle bejaardenwoningen een fotokamertje. Ik was heel verbaasd toen niemand uit mijn klas wist wat een fotokamertje was.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2008, 10:30
Verwijderd
Ik hield niet van rijst, en ging er vanuit dat dat gewoon iets was dat kinderen niet lekker vinden (en dat je het gewoon moest leren eten tot je groot was). Maar in mijn klas bleken toen ineens kinderen te zitten die dat wel lekker vonden!
Met citaat reageren
Oud 13-11-2008, 10:57
Verwijderd
Citaat:
'Snokken' betekent 'rukken'.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2008, 11:03
Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
Citaat:
nee, de apekast had alle winterjassen en wijn en spelletjes en de stofzuiger. mijn ouders weten ook niet waar die naam vandaan komt, behalve dat mijn papa's ouders ook een apekast hadden.
haha, de werkkast noemden wij die, denk ik. Bedoel je de trapkast?

en volgens mij hebben al die woorden die iedereen noemt ook wel met je woordenschat te maken. Ik ken de meesten en ik woon in het groene hart, wat geen eigen cultuur zou moeten hebben, behalve de boeruh mss. En sint maarten en drie koningen ken ik uit de boekjes van carry slee, alleen dacht ik dan dat dat hetzelfde was. Bij ons doen ze het opeens ook, zo nep om dat opeens te gaan doen terwijl je het vroeger nooit deed, die kinderen weten niet eens wie sint maarten is.

Citaat:
ik niet

tuffen is tuffen wilde ik opschrijven ik gebruik het woord spugen bijna niet. tuffen is dus spugen. Niet overgeven, maar gewoon speeksel uittuffen.

betekent rochelen snot van je neus naar je keel halen en uitspugen, of betekent het gewoon spugen? (ik rochelde niet, mijn broers en zn boerenvrienden ;p) Een rochel is dus een klodder speeksel of speeksel met snot

Ik vond het altijd raar dat andere kinderen van groep zes/zeven/acht die je op tv zag of waar je over las in kinderboeken zich allemaal bezig hielden met muziekclips en kleren en zoenen en make up. Ik dacht dat iedereen tot groep acht gewoon buiten speelde of knutselde.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2008, 15:03
Cherry Springs
Een rochel is hetzelfde als een loogie. Als iemand daar wat mee opschiet. Volgens mij is een rochel als je ook zo'n "ggggg" geluid maakt en je ook fluim uitspuugt. Fluim, dat is wel een ABN-woord toch?
Ik wilde net uit gaan leggen dat tuffen spugen is maar niet als in overgeven maar als in wat lama's doen.

Kroepia, ik heb geen idee maar ik gok op een kruising tussen een loempia en kroepoek ofzo.
Oud 13-11-2008, 15:08
Verwijderd
Citaat:

Ja, ik bedoel ook biscuitjes.
Ah! Nu weet ik waarom ik hollen gisteren ineens met heuvels en hellingen associeerde! Wij hadden het vroeger ook altijd over het 'Holletje' (om de hoek). Ja, ik ken beide betekenissen van hollen dus. Jeetje, ik heb echt moeten graven om dat woord te herkennen.

Kroepia ken ik niet.

Citaat:
'Snokken' betekent 'rukken'.
wtf

Overigens betekent 'kapoentje' 'lieveheersbeestje'.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2008, 15:23
Melkfles
Melkfles is offline
Mijn moeder heeft me altijd verteld dat komkommers in zee groeide.
Ik kwam er achter tijdens een gesprek over komkommers met biologieles een paar jaar geleden, toen ik dacht dat er een grapje werd gemaakt over komkommerplanten in de moestuin

Ben ook nog nooit zo hard uitgelachen
Oud 13-11-2008, 15:26
blablatje
blablatje is offline
Er bestaan wel zeekomkommers, maar dat zijn een soort slakken!

Een kapoen was vroegah trouwens een bisschop, misschien in het Vlaams nog steeds? En de rode schildjes met doorschijnende ondervleugeltjes van het lieveheersbeestje lijken wel wat op de rode bisschopsmantel met kanten onderjurk (dat heet vast anders), vandaar dat het beestje ook wel een kapoentje werd genoemd. En vandaar ook Sinterklaas Kapoentje - de beste man is natuurlijk geen kever.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2008, 15:27
Verwijderd
Hm. Een kapoen is ook een ontmande haan, ik kende alleen die betekenis.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2008, 15:28
blablatje
blablatje is offline
Een bisschop in zekere zin natuurlijk ook, met kuisheidsgelofte enzo.

Ik was ook heel verbaasd dat mensen niet wisten wat een kroosje was. Of dat als ik zei 'mijn ouders zijn net aangereden, ze zijn er over tien minuten', mensen bezorgd gingen doen. En langsaf inderdaad. Langs is naast, langsaf is wat de rest van Nederland langs noemt, behalve Twentenaren die langsheen zeggen.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2008, 15:45
Verwijderd
Langs is niet naast hoor. Dat is Brabants. "Ik zit langs mijn zus". Lélijk
edit: of beschreef je het juist vanuit het oog van de gemiddelde Brabander?
Met citaat reageren
Oud 13-11-2008, 15:46
Verwijderd
Citaat:
Dat is juist keimooi!
Met citaat reageren
Oud 13-11-2008, 15:49
blablatje
blablatje is offline
Citaat:
edit: of beschreef je het juist vanuit het oog van de gemiddelde Brabander?
ja, dat laatste dus.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2008, 15:52
Verwijderd
Leuk topic.

Ik dacht dat iedereen Sinterklaas vierde en toen ik hoorde van mensen die alleen kerst vierden vond ik die mensen maar spelbrekers.
Ik dacht dat iedereen wel een enorme kast met gezelschapsspellen in huis zou hebben, want hoe kon je nou zonder?
Hollanders vieren geen carnaval.
Nonnevotten (soort gebak, lijkt nog het meest op oliebollen, qua deeg) zijn een z'e'er lokale specialiteit.
''Toenstraks'', blijkt heel erg niet Nederlands te zijn.
''Enne?'' als in ''What's up?'' blijkt met boven de rivieren ook niet te kennen.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2008, 15:54
Verwijderd
'Toen straks' zeg ik ook nog best vaak, inderdaad.
'Enne' heb ik ook nog nooit gehoord.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2008, 16:12
Verwijderd
Overigens is de frase "wat dan?" in de betekenis "hoezo?" ook niet overal ingeburgerd, wat mensen in sommige regio's des lands nogal eens verbaast.

In diezelfde regio's hoort men ook wel eens "maand" en "week" als meervoudsvorm.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2008, 16:34
Verwijderd
Citaat:
Er bestaan wel zeekomkommers, maar dat zijn een soort slakken!

Een kapoen was vroegah trouwens een bisschop, misschien in het Vlaams nog steeds? En de rode schildjes met doorschijnende ondervleugeltjes van het lieveheersbeestje lijken wel wat op de rode bisschopsmantel met kanten onderjurk (dat heet vast anders), vandaar dat het beestje ook wel een kapoentje werd genoemd. En vandaar ook Sinterklaas Kapoentje - de beste man is natuurlijk geen kever.
Volgens wikipedia komt het (liedje) van:
Citaat:
Klaas Kapoen
Een kapoen was in de 19e eeuw een scheldwoord. Klaas Kapoen was een bekend (fictief) figuur die veel voorkwam in spotprenten. Klaas Kapoen wordt in de verhalen van school gestuurd, ontslagen bij zijn baas. Van kwaad tot erger belandt hij tenslotte in de gevangenis. Maar eenmaal vrij slaat hij aan het moorden en tenslotte belandt hij onder de guillotine.

Op de een of andere manier is de naam van Klaas Kapoen overgegaan naar Sinterklaas kapoentje. Dat een bisschop celibatair leeft en dus geen seksueel leven heeft net als een kapoen, zal hebben bijgedragen aan de associatie, maar belangrijker is waarschijnlijk dat "schoentje" rijmt op kapoentje.

Daarnaast is kapoen of kapoentje de benaming voor het lieveheersbeestje in bepaalde streektalen. Niet zo verwonderlijk als men weet dat het diertje tot de orde der haantjes behoort.

In Vlaanderen staat kapoen voor deugniet.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2008, 16:41
Cherry Springs
Citaat:
En vandaar ook Sinterklaas Kapoentje - de beste man is natuurlijk geen kever.

Ik vroeg me al af wat een kapoentje dan was.
Oud 14-11-2008, 12:37
Neko*
Neko* is offline
Toen ik ooit eens tegen een vriend die uit het zuiden des Nederlands komt zei dat ik "even de otto aan de straat ging zetten" vroeg hij heel verbaasd "wat is een otto?" En vorig jaar ben ik nog vreemd aangekeken door een vriendin omdat ik "Su-te-ma"(ik heb eigenlijk geen idee hoe je het schrijft) zei tegen een klein meisje dat haar moeder kwijt was. Ook dat werd niet begrepen.

En wij zeggen thuis altijd "het smaakt mooi" wanneer iets lekker is.

Laatst gewijzigd op 14-11-2008 om 15:56.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2008, 13:14
Lethe
Lethe is offline
Citaat:
Nou ik zal beginnen.

Ik dacht onder andere:
-- Dat kapoentje (geografisch) een Nederlands woord was, maar bleek vorig jaar Rotterdams te zijn.
Dat is een lieveheersbeestje!
Oud 14-11-2008, 13:18
Lethe
Lethe is offline
Citaat:
wij noemden een gum altijd een stuf, maar dat is ook iets lokaals geloof ik.

en niemand behalve sylph weet ws wat ijzerkoekjes zijn.
Die bakt mijn oma altijd. Dus ik weet het ook.
Oud 14-11-2008, 13:24
Lethe
Lethe is offline
Citaat:
Overigens is de frase "wat dan?" in de betekenis "hoezo?" ook niet overal ingeburgerd, wat mensen in sommige regio's des lands nogal eens verbaast.

In diezelfde regio's hoort men ook wel eens "maand" en "week" als meervoudsvorm.
'Ik kan niet komen.'
'Wat dan?'

Die reactie hoor ik regelmatig, is dat dan regiogebonden?

Dit is een leuk topic! Even nadenken of ik er nog iets ontopics aan toe kan voegen.
Oud 14-11-2008, 13:31
Lethe
Lethe is offline
Oh ja, ik dacht dat het normaal was om de r in woorden als water, weer, waar, daar etc. als gooise R uit te spreken (niet dat ik toen die term kende) en niet hetzelfde als in het woord 'droom', bijvoorbeeld.
Oud 14-11-2008, 13:43
Verwijderd
Citaat:
'Ik kan niet komen.'
'Wat dan?'

Die reactie hoor ik regelmatig, is dat dan regiogebonden?

Dit is een leuk topic! Even nadenken of ik er nog iets ontopics aan toe kan voegen.
In het Zuiden des lands hoor je nooit "wat dan?" in die betekenis.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten