Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Tuffen had ik nog niet van gehoord tot een tijdje geleden, maar ruften zeker wel.
Een berg taaldingen overduidelijk. En verder.. ik kreeg wel het idee dat een groot deel van nederland gelovig was ofja ik dacht dat nederland bijna helemaal katholiek was enzo, zo leek het wel. En uhm.. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Woorden die ik inderdaad niet ken: tuffen; snokken; krootjes en konen.
Wil iedereen tevens aangeven wat zijn/haar woorden betekenen? ![]() @Trimm Trabb: Kaakie als in koekie? Dat ken ik dan uit het Amsterdams. ![]() ![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik ging er lange tijd vanuit dat je - als je later groot werd - juf of meester werd. Nu zit je nog op school, maar straks ga je zelf les geven. Mijn ouders waren (zijn) beide docent.
Tot voor kort dacht ik dat 'langsaf' een normaal Nederlands woord was. Ik dacht ook lange tijd dat iedereen wel Driekoningen zou vieren (en van Sint Maarten had ik dus nog nooit gehoord) ... en zo vast nog wel meer.... |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
En hollen kan zijn als in rennen, maar ook als in 'heuvels'. Ik ben er in beide gevallen wel eens op verbeterd. Oh ja, konen zijn trouwens wangen en krootjes zijn rode bietjes. En ik wil nog steeds weten of de rest van Nederland weet wat een kroepia is. ![]()
Laatst gewijzigd op 13-11-2008 om 00:01. |
![]() |
||
Citaat:
![]() En geen idee wat een kroepia is ![]()
|
![]() |
|
![]() |
Mijn oma had een driekamerappartement en de kleinste kamer was maar vier vierkante meter. In die kamer had ze een enorm prikbord opgehangen met allemaal foto´s van de kleinkinderen en er stonden wat extra stoeltjes enzo. Dus toen ik in groep 8 huizen ging ontwerpen (bij mij in de klas wilde iedereen architect of archeoloog worden) gaf ik alle bejaardenwoningen een fotokamertje. Ik was heel verbaasd toen niemand uit mijn klas wist wat een fotokamertje was.
|
![]() |
|||
Citaat:
en volgens mij hebben al die woorden die iedereen noemt ook wel met je woordenschat te maken. Ik ken de meesten en ik woon in het groene hart, wat geen eigen cultuur zou moeten hebben, behalve de boeruh mss. En sint maarten en drie koningen ken ik uit de boekjes van carry slee, alleen dacht ik dan dat dat hetzelfde was. Bij ons doen ze het opeens ook, zo nep om dat opeens te gaan doen terwijl je het vroeger nooit deed, die kinderen weten niet eens wie sint maarten is. Citaat:
tuffen is tuffen wilde ik opschrijven ![]() betekent rochelen snot van je neus naar je keel halen en uitspugen, of betekent het gewoon spugen? (ik rochelde niet, mijn broers en zn boerenvrienden ;p) Een rochel is dus een klodder speeksel of speeksel met snot ![]() Ik vond het altijd raar dat andere kinderen van groep zes/zeven/acht die je op tv zag of waar je over las in kinderboeken zich allemaal bezig hielden met muziekclips en kleren en zoenen en make up. Ik dacht dat iedereen tot groep acht gewoon buiten speelde of knutselde. |
![]() |
|
Een rochel is hetzelfde als een loogie. Als iemand daar wat mee opschiet. Volgens mij is een rochel als je ook zo'n "ggggg" geluid maakt en je ook fluim uitspuugt. Fluim, dat is wel een ABN-woord toch?
Ik wilde net uit gaan leggen dat tuffen spugen is maar niet als in overgeven maar als in wat lama's doen. ![]() Kroepia, ik heb geen idee maar ik gok op een kruising tussen een loempia en kroepoek ofzo. ![]()
|||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Ah! Nu weet ik waarom ik hollen gisteren ineens met heuvels en hellingen associeerde! Wij hadden het vroeger ook altijd over het 'Holletje' (om de hoek). ![]() ![]() ![]() Kroepia ken ik niet. ![]() Citaat:
![]() Overigens betekent 'kapoentje' 'lieveheersbeestje'. |
![]() |
|
Mijn moeder heeft me altijd verteld dat komkommers in zee groeide.
Ik kwam er achter tijdens een gesprek over komkommers met biologieles een paar jaar geleden, toen ik dacht dat er een grapje werd gemaakt over komkommerplanten in de moestuin ![]() Ben ook nog nooit zo hard uitgelachen ![]()
|
![]() |
Er bestaan wel zeekomkommers, maar dat zijn een soort slakken!
Een kapoen was vroegah trouwens een bisschop, misschien in het Vlaams nog steeds? En de rode schildjes met doorschijnende ondervleugeltjes van het lieveheersbeestje lijken wel wat op de rode bisschopsmantel met kanten onderjurk (dat heet vast anders), vandaar dat het beestje ook wel een kapoentje werd genoemd. En vandaar ook Sinterklaas Kapoentje - de beste man is natuurlijk geen kever. |
![]() |
|
![]() |
Een bisschop in zekere zin natuurlijk ook, met kuisheidsgelofte enzo.
Ik was ook heel verbaasd dat mensen niet wisten wat een kroosje was. Of dat als ik zei 'mijn ouders zijn net aangereden, ze zijn er over tien minuten', mensen bezorgd gingen doen. En langsaf inderdaad. Langs is naast, langsaf is wat de rest van Nederland langs noemt, behalve Twentenaren die langsheen zeggen. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Leuk topic.
![]() Ik dacht dat iedereen Sinterklaas vierde en toen ik hoorde van mensen die alleen kerst vierden vond ik die mensen maar spelbrekers. Ik dacht dat iedereen wel een enorme kast met gezelschapsspellen in huis zou hebben, want hoe kon je nou zonder? Hollanders vieren geen carnaval. ![]() Nonnevotten (soort gebak, lijkt nog het meest op oliebollen, qua deeg) zijn een z'e'er lokale specialiteit. ''Toenstraks'', blijkt heel erg niet Nederlands te zijn. ''Enne?'' als in ''What's up?'' blijkt met boven de rivieren ook niet te kennen. |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|
Toen ik ooit eens tegen een vriend die uit het zuiden des Nederlands komt zei dat ik "even de otto aan de straat ging zetten" vroeg hij heel verbaasd "wat is een otto?" En vorig jaar ben ik nog vreemd aangekeken door een vriendin omdat ik "Su-te-ma"(ik heb eigenlijk geen idee hoe je het schrijft
![]() En wij zeggen thuis altijd "het smaakt mooi" wanneer iets lekker is.
Laatst gewijzigd op 14-11-2008 om 15:56. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
'Wat dan?' Die reactie hoor ik regelmatig, is dat dan regiogebonden? Dit is een leuk topic! Even nadenken of ik er nog iets ontopics aan toe kan voegen.
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
`Wil iemand AUB mijn mondeling Duits Nakijken? roebsel | 6 | 04-06-2011 16:22 | |
Kan iemand mij helpen? ( met Duits ) scholier19 | 17 | 05-05-2011 10:44 | |
Duits spreekbeurt tommyboy5 | 7 | 03-06-2009 21:35 | |
Duitse brief Lif | 6 | 27-06-2007 17:02 | |
De Kantine |
Ctrl + v topic! #65 TommY_ | 500 | 04-01-2007 15:08 | |
De Kantine |
[gouweouwe]Wat staat er onder jouw ctrl+v? Episode II Machiavelli | 500 | 28-09-2004 20:34 |