Oud 01-12-2008, 15:50
Heksjuh
Heksjuh is offline
Eind juli/begin augustus heb ik op mijn werk (ik werk in de zomer in een supermarkt) iets verkeerd getild. Tijdens het tillen voelde ik het al 'in mijn rug schieten', de pijn werd steeds erger en een kwartier later kon ik niet meer bukken. De pijn werd na een dag rust wel minder, maar ik heb zeker een week lang veel pijn gehad. Ik moet wel bekennen dat ik in die periode niet de hele week plat op bed heb gelegen, ik ben gewoon gaan werken. Ik ben na een paar dagen naar de huisarts geweest, hij zei dat het mijn spieren waren en ik mocht van hem ook gewoon doorwerken.

De pijn is wel minder geworden, maar sinds de zomer blijf ik last houden. Het is een tijdje heel wisselend gegaan en de pijn is een tijdje stukken minder geweest (ik krijg alleen een licht aanwezige pijn bij veel zitten). Ik heb ook gewoon kunnen sporten (ik doe een vechtsport). Opeens is de pijn verergert, ik zou niet kunnen zeggen waarom. Omdat ik toen echt dingen moest laten door pijn (trainen, lang zitten ging niet) ben ik naar een fysiotherapeut geweest. Hij zei dat mijn spieren vast zitten en heeft me nu drie keer gemaseerd. De pijn wordt er niet minder door en voor mijn gevoel is het vergergerd, omdat ik nu al drie weken elke dag pijn heb en voorheen ging het meer in periodes. Ik kan ook al drie weken niet meedoen met trainen. Omdat mijn trainer vermoedde dat het meer zijn dan alleen mijn spieren (hij vindt dat het te lang duurt als het alleen mijn spieren zouden zijn), ben ik vanmorgen naar de huisarts geweest. Hij zegt dat het mijn SI-gewricht is (ik weet alleen niet meer wat er dan mee is) en dat de pijn vanzelf over moet gaan.

Nu heb ik een aantal vragen en vanmorgen was ik eigenlijk een beetje overdonderd (omdat er dus eigenlijk niks aan te doen, en het kan wel twee jaar duren), dus ik hoop dat er hier mensen zijn die me kunnen helpen.
Wat is er aan de hand met dat gewricht? Is het verschoven tijdens het tillen ofzo?
En ik vraag me af hoe zeker het is dat er niks verkeerd zit. In hoeveel tijd zou de pijn minder moeten worden, gaat dat echt twee jaar duren?
Zijn er dingen die ik kan doen om de pijn te verminderen?

Alle adviezen, tips en dergelijke zijn welkom.

Edit: het is misschien ook wel handig om te zeggen waar de pijn zit.
De pijn zit vooral rechts onder in mijn rug. Vooral met zetten trekt de pijn van onder door bovenrug, en de pijn straalt verder uit door mijn heup en bovenbeen (rechts). Links heb ik ook wel pijn, maar volgens mij komt dit ook van rechts.
Oud 01-12-2008, 16:16
Pluis
Pluis is offline
Het sacro-iliacale gewricht is het kraakbeengewricht tussen het sacrum (onderste deel van je ruggengraat) en een van de botten die je bekken vormen (ilium). Dat het een kraakbeengewricht is houdt in dat er normaal eigenlijk geen beweging in zit, hoogstens een heel klein beetje omdat kraakbeen niet zo hard is als bot.

Mijn gok (ik zeg dat erbij omdat ik nog lang geen afgestudeerd arts ben en er dus ook vast andere mogelijkheden zijn die ik nog niet ken) is dat er door overbelasting of een verkeerde beweging iets stuk is gegaan. Wát er precies is stuk gegaan weet ik niet, maar ik vermoed dat het een van de ligamenten is geweest die stevigheid geven aan dat gewricht. Als je daar een scheurtje in krijgt kan dat net zo pijn doen als wanneer je bijvoorbeeld je enkelbanden scheurt, en omdat ligamenten niet zulke goed doorbloede structuren zijn kan genezen heel lang duren.

Ik vind het lastig om je te adviseren over wat je kan doen, omdat ik niet weet wat je arts precies in z'n hoofd had. Wat je in ieder geval níet moet doen, is in bed gaan liggen en niets doen. Zelfs mensen met een hernia wordt geadviseerd om in beweging te blijven, dus ik denk dat het het beste is dat je op geleide van de pijn toch probeert te doen wat je normaal ook doet. Voor de pijn kan je dan best een paracetamol, of als dat niet genoeg helpt ibuprofen nemen. (maar met ibuprofen moet je dan weer voorzichtig doen ivm schadelijkheid voor je maag, iig níet langdurig gebruiken). Zorg iig dat je spieren lekker soepel houdt (bij rugproblemen spannen namelijk alle spieren rondom je rug aan als een soort corset om je ruggegraat stabiel te houden, maar dat zorgt eigenlijk vooral voor extra pijn) door bijvoorbeeld vastzittende spieren te laten masseren of ze lekker warm te houden met lange kleding en als je het lekker vindt een kruik.

Nou, dit is een langer verhaal geworden dan gepland, en ik hoop dat je snel minder last hebt van je rug.

Oh en even een algemeen dingetje: als je belangrijke dingen bent vergeten na een afspraak met de huisarts, is het helemaal niet gek om gewoon nóg een afspraak te maken en dan je andere vragen te stellen! Schrijf je vragen gewoon even allemaal op, en neem desnoods iemand mee naar de dokter, 2 mensen horen meer dan 1.
Oud 01-12-2008, 16:41
Heksjuh
Heksjuh is offline
Dankjewel voor je bericht Pluis
Paracetamol en Ibuprofen heb ik geprobeerd (ik heb een paar weken terug ook een verkeerde beweging met mijn nek gemaakt, daar heb ik toen 600 mg Ibuprofen voor gehad) en dat helpt niet echt.
Ik moet donderdag naar de fysio, dus ik kan daar ook nog wat dingen vragen en anders ga ik inderdaad maar terug naar de huisarts

Ik vraag me ook af wat ik het beste met sporten kan doen. Ik heb gisteren geprobeerd mee te doen, maar op een gegeven moment ging dat echt niet meer. Kan het sporten dingen erger maken of kan het niet veel kwaad?
Oud 01-12-2008, 22:32
Pluis
Pluis is offline
Ligt er maar net aan waardoor je probleem in de eerste instantie is ontstaan. Hoe dan ook denk ik dat het het beste is als je je laat leiden door de pijn. Als het te veel wordt, moet je stoppen en het de volgende keer weer proberen. Als je dat doet, denk ik niet dat je het erger kunt maken (overbelasten lukt dan immers niet, en door de pijn let je sowieso al op met bewegen). Zelfs als pijnstillers de pijn niet helemaal weghalen, zorgen ze er wel voor dat je wat beter kunt bewegen (als het minder erg is, is het ook minder een straf als je en bepaalde beweging maakt en zal je die dus sneller maken dan wanneer het erge pijn doet). Dus als ze redelijk helpen, kan je die best blijven gebruiken.
Oud 15-12-2008, 12:59
Heksjuh
Heksjuh is offline
Even een update: ik ben afgelopen vrijdag weer bij de huisarts geweest omdat ik nog steeds veel last heb. Ik heb pijnstillers gekregen (Diclofenac). Mijn reflexen zijn getest, omdat mijn klachten ook passen bij een hernia. Mijn reflexen waren in orde (kniepeesreflex en bij mijn achillispees). Het kan nog steeds een beginnende hernia zijn, maar het kan ook nog het SI-gewricht zijn. Ik heb nog steeds fysiotherapie.

Ik heb het gevoel dat iedereen maar wat aan het rommelen is. Ik heb nu voor 10 dagen pijnstillers, waar ik overigens geen verbetering van merk, maar er wordt niet gezegd wat ik dan na die tien dagen moet (en ik denk pas aan dat soort vragen als ik weer thuis ben). Ik heb fysiotherapie maar ik heb het gevoel dat mijn klachten er door verergeren, ik had voor de fysiotherapie nooit een hele week last.

Ik weet niet goed wat ik nu nog verder kan doen. De huisarts weet niet zeker wat het is en ik weet niet of het nodig is om dit uit te zoeken.
Ik ga maandag weer naar de huisarts. Dit is in een andere praktijk want mijn eigen huisarts is op vakantie, ik ben bang dat ik nu weer een heel ander verhaal te horen krijg.
Ik word er gek van dat ik elke keer naar huis wordt gestuurd terwijl er eigenlijk niks bereikt is: er is geen diagnose, er is geen behandeling, de fysiotherapie heeft geen effect (eerder een vererging), ik krijg pijnstillers voor tien dagen en daarna moet het maar over zijn.

Is het slim om een verwijzing te vragen naar een neuroloog, of moet ik vertrouwen op mijn huisarts en maar afwachten hoe lang het nog gaat duren?
Oud 15-12-2008, 23:05
Verwijderd
Ik zou eens een wietje proberen. Niet te veel totdat je je eigen stoned rookt, maar gewoon een paar trekjes per dag. Het schijnt een wondermiddel te wezen.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2008, 18:21
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Ik zou eens een wietje proberen. Niet te veel totdat je je eigen stoned rookt, maar gewoon een paar trekjes per dag. Het schijnt een wondermiddel te wezen.
Slechte tip.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2009, 14:35
Heksjuh
Heksjuh is offline
Update voor de mensen die benieuwd zijn hoe het nu gaat (en misschien hebben anderen hier nog iets aan)

Nu ruim een maand later ben ik doorverwezen na de neuroloog en zijn er foto's van mijn rug gemaakt. Op de foto's was niks te zien.
In de verwijsbrief voor de neuroloog staat dat de huisarts in december dacht aan een blokkade van het SI-gewricht, afgelopen keer is mij verteld dat de klachten doen denken aan een hernia. Ik ben gestopt met fysiotherapie omdat mijn klachten niet minder werden (en de fysio heeft mij terug naar de huisarts gestuurd, waarna ik ben doorverwezen naar het ziekenhuis).
Over drie weken heb ik een afspraak bij de neuroloog, ik hoop dat ze iets vinden en dat het verholpen kan worden. Want inmiddels loop ik nu al zes maanden met deze klachten.

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten