Oud 23-02-2009, 22:47
kjmollema
kjmollema is offline
Ik zie op het forum hier en daar vragen staan rond IDM - InformatieDienstverlening en -Management.

Ik heb zelf IDM gedaan (Informatiedienstverlening en -Management) aan de Haagse Hogeschool. Een waanzinnig leuke opleiding, waar je echt leert om goed met informatie om te gaan in organisaties. Iedere organisatie in deze samenleving werkt veel met grote hoeveelheden informatie en mediabestanden. Daarnaast zijn er veel instellingen die de geschiedenis van een stad of het land bewaren, zoals Archieven, Bibliotheken en Musea (erfgoedinstellingen).

Bij zowel organisaties/bedrijven als bij de erfgoedinstellingen is het de uitdaging hoe je al dat opgeslagen materiaal in contact brengt met de mensen die er mee moeten werken. Dat kan door zelf als IDM-er tussen de informatie en de gebruiker te staan, of door het ontwikkelen van bijvoorbeeld een tool op internet. Denk aan plaatsvanherinnering.nl of uitzendinggemist.nl.

De grote grap van de opleiding is dat je altijd naast je informatievak ook nog bezig bent met een ander inhoudelijk onderwerp. Een bedrijf werkt vaak op een bepaald gebied (b.v. veiligheid, rechtspraak, politiek, televisiebeelden, een stad, ...), dus je bent met die informatie bezig.

Een superinteressante en leuke opleiding dus, waarmee je makkelijk een baan kunt vinden. Nu en zeker in de toekomst. Er blijft altijd werk in het informatievakgebied. Sterker nog: het wordt steeds belangrijker.

Des te vreemder vindt ik het dat er best weinig mensen het vakgebied kennen. Ze kennen wel de bibliotheek of een archief, maar weten niet dat er zo'n veelzijdige en leuke opleiding is die je opleidt tot informatieprofessional voor deze instellingen en voor alle andere soorten organisties die met informatie werken.

Heeft iemand een idee hoe dit komt? Het is zo'n tof vak!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten