Advertentie | |
|
![]() |
|
2e jaars nederlands Nijmegen
mijn vakken waren tot dusver: 1e jaar moderne letterkunde oudere letterkunde Algemene Nederlandse spraakkunst ( erg leuk is taalkunde en je leert dus waarom dat ik dat heb gedaan kan en dat ik dat gedaan heb ook etc) Algemene taalwetenschap Algemene Literatuurwetenschap ( pittig) fonologie ( klankleer) neerlandistiek algemene communicatieve vaardigheden verhaalanalyse 2e jaar psycholinguistiek taalnormen moderne letterkunde oude letterkunde tekstanalyse alfa informatiekunde argumentatieleer ..... Wat ik je kan zeggen is dat ik Nederlands ben gaan studeren voor de taalkunde ( dus niet de literatuur). Literatuur vind ik geen ramp, maar literatuurgeschiedenis wel. Moderne letterkunde en oudere letterkunde zijn nu eenmaal vakken die je verplicht heb de eerste twee jaren, maar daarentegen heb je een meerendeel van vakken die niets met literatuur te maken hebben. Zelf vind ik psycholinguistiek ( hoe taal functioneert in het brein) en tekstanalyse ( structuren van teksten doorzien en abstracte schema's maken) erg leuk. Je hoeft dus absoluut geen literatuurfreak te zijn om Nederlands te gaan studeren en wat veel dom klootjesvolk ook denkt: het gaat niet alleen om spelling, bij Nederlands geven wij GEEN spellingscursussen.
__________________
When I eventually met Mr Right I had no idea that his first name was Always..
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Mij lijkt de taaltechnische kant ook erg leuk, en oud-Nederlands en oudere letterkunde en dergelijke. En hoe zit het met de studie zelf? Kun je zelf je vakken kiezen, en wat voor vakken zijn er zoal? (ik wil ook naar Nijmegen) Kun je ook vakken van een andere studie erbij nemen? En wat houden fonologie en neerlandistiek precies in? Ik geloof dat ik vervelend ben ![]() |
![]() |
|
Ben ik al geterroriseerd door jullie op msn?
![]() Ik heb het zo verschrikkelijk druk (en niet eens met Nederlands), niet normaal meer... maar ik zal even tijd voor jullie vrij maken. ![]() Maakt het uit dat je Nederlands niet veel aan vond? Ik vond Nederlands in de bovenbouw ook echt niets. Had een stomme leraar, dat had er ook wel mee te maken, maar volgens mij maakt dat niet uit, bij mij in de groep zitten ook mensen die alleen maar 2en en 3en haalden voor Nederlands op de middelbare school. Moet je samenvattingen maken van teksten? Nee, in ieder geval niet op de manier zoals we dat op de middelbare school deden. Hoewel... nu lieg ik. Ik heb (als het goed is) nu een vak afgerond waarin we artikelen van onderzoekers moesten lezen en die moesten samenvatten en commentaar op moesten geven. Dat vak heet 'Methoden en Technieken' en werd gegeven om je kennis te laten maken met verschillende soorten onderzoek op alle gebieden van de Neerlandistiek. Boekverslagen? Ik heb vorig jaar maar één echt boekverslag moeten maken. Dat was voor het vak 'Literaire analyse', we moesten toen een boek analyseren (goh ![]() ![]() Proberen ze je echt abn te laten spreken? Nee. Nog helemaal niets van gemerkt. De docenten spreken je daar echt niet op aan. In Utrecht in ieder geval niet. De rest van je vragen kan ik niet echt beantwoorden, omdat ik in Utrecht studeer en uit ervaring weet ik dat Nijmegen en Utrecht best wel van elkaar verschillen (ik was bijna naar Nijmegen gegaan dit jaar), vooral in onderwijssysteem. Wij werken in blokken, je hebt 4 blokken in een jaar en per blok volg je 2 vakken. Vorig jaar heb ik de volgende vakken gevolgd: Literaire analyse (studie in het analyseren van proza en poëzie, je leert vooral de begrippen toe te passen) Taal, mens & maatschappij (hoe kinderen taal aanleren, de taalkunde van het Nederlands, ik heb het vak wel gehaald, maar die kant ligt mij niet echt ![]() Middelnederlandse literatuur (we hebben geleerd hoe we middelnederlandse teksten moeten lezen en we kregen een middelnederlandse tekst die we eerst zelf moesten ontcijferen en daarna moesten we onderzoek doen uit welk verhaal het fragment kwam en dat verhaal lezen en analyseren, erg leuk ![]() Instrueren en overtuigen (vak waarbij we een eigen campagne op gingen zetten over de duivenoverlast in Utrecht. Leuk vak, veel écht vergaderen met je werkgroep, leerde ik veel van.) Vroegmoderne literatuur (literatuur in, vooral, de Gouden Eeuw. Veel geschiedenis van Nederland erbij, veel informatie over schrijvers en dichters van toen en heel veel teksten gelezen, ook erg leuk ![]() Taalkunde van het Nederlands (vervolg op Taal, mens & maatschappij, ik begreep er niets van en moet het dit jaar overnieuw doen ![]() Samenhang in tekst & discourse (taalbeheersing, over hoe teksten geschreven zijn en hoe je teksten zou moeten schrijven om ze zo goed mogelijk op de lezer over te laten komen. Vond ik zelf erg leuk, omdat ik misschien wel die kan op wil. Wel veel Engelse teksten die je moest lezen, en daar ga je Nederlands voor studeren ![]() Moderne letterkunde (Nederlandse literatuur van eind 19e eeuw tot nu, was erg leuk om te volgen. Veel teksten gelezen en geanalyseerd, werd afgesloten met een mondeling, dat was iets minder leuk ![]() Nu, in het 2e jaar, mag ik de meeste vakken zelf kiezen. 2 vakken zijn nog wel verplicht (algemene literatuurwetenschappen en algemene taalwetenschappen) en een ander vak wordt aangeraden (methoden en technieken), maar die heb ik alledrie in het eerste blok gevolgd (en hopelijk ook gehaald), dus als het goed is ben ik daar nu vanaf. Je moet in Utrecht in ieder geval van 3 van de 4 richtingen die Nederlands kent vakken kiezen. Verder moet je nog 1 academische contextcursus volgen, dat is een vak dat door alle letterenstudenten gekozen kan worden. 4 richtingen: 1. Oude letterkunde (middelnederlands en vroegmodern) 2. Moderne letterkunde 3. Taalbeheersing 4. Taalkunde Ik heb zelf geen vakken gekozen bij de taalkunde, omdat ik toch al een vak over moet doen dat daarover gaat en ik snap het gewoon niet, ben al bij als ik atw straks gehaald heb. ![]() Dit blok volg ik een academische contextcursus: Goden in literatuur en kunst. Dit gaat over de Metamorphosen van Ovidius, mijn eindexamenonderwerp van Latijn, dus het leek me leuk om daar nog even mee verder te gaan. Ook volg ik 'Surfen door de Gouden Eeuw (oude letterkunde), over, jawel, de Gouden Eeuw. Het schijnt dat we een webpagina gaan maken voor scholieren, vandaar de titel. Volgend blok ga ik taalkunde opnieuw doen en een vak bij taalbeheersing volgen: stijl. In dit vak moet je zelf teksten gaan schrijven, de ene keer voor de ene doelgroep en de andere keer precies dezelfde tekst voor een andere doelgroep. In blok 4 ga ik 'Actuele Romans' volgen (moderne letterkunde) waarin we net uitgekomen romans zullen bespreken, ik ga nog een contextcursus (dat mag gewoon) volgen: 'Wie is wie in de bijbel & mythologie', omdat ik dat gewoon leuk vind en nog een taalbeheersingsvak: tekst en beeld (de meer grafische kant van teksten, creatief doen dus. ![]() Héél verhaal dit, ik weet niet of jullie er iets aan hebben (hoop het wel, anders heb ik het voor niets getypt) en ik kan me voorstellen dat jullie nog wel meer willen weten over bijvoorbeeld de minors en masters, maar dat merk ik dan wel. ![]()
__________________
Hm... Larstig... ;)
|
![]() |
|
![]() |
Beeetje off-topic, maar Anneee, bedankt, want alhoewel ik van plan ben om in Utrecht Spaans te studeren, weet ik nou eindelijk wat er bedoeld wordt met de academische context-cursussen!!
![]()
__________________
say what you like I couldn't care, no one needs you. you're stuck in your own private little neverland..
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Tja... Als je niet echt van letterkunde houdt, dan zou ik Leiden niet direct adviseren. De vakken in het eerste jaar zijn als volgt (ik zit nu pas in het 1e jaar, dus alleen van de vakken van het 1e semester weet ik enigszins wat ze inhouden):
1e semester: Middeleeuwen - de letterkunde en diens culturele context. Ook het lezen van een aantal boeken hoort daar uiteraard bij. Moderne letterkunde - zowel de 19e als de 20e eeuw. Er wordt een globaal overzicht gegeven van de geschiedenis van de letterkunde in de betreffende periodes. Bij de 19e eeuw krijgen we er ook nog de Nederlandse geschiedenis bij. Hier moeten we ook enkele boeken lezen, maar niet erg veel. Canon literatuur I - Per tweetal weken twee teksten uit hetzelfde genre. Dus bijvoorbeeld biografieën, studentenpoëzie, hekeldichten etc. Eén tekst komt uit de Vroegmoderne, de andere uit de Moderne literatuur. Bijbel, klassieke mythologie en vaderlandse geschiedenis - elke drie weken een andere periode (twaalf weken lang), t.w.: Middeleeuwen, Vroegmoderne tijd, 19e eeuw, 20e eeuw. In elk van deze drie weken komt een tekst aan de orde die of beïnvloed is door de bijbel, of door de KM, of door de VG. Verder moeten we ons thuis verdiepen in de bijbel, de klassieke mythen (Schwabb) en de geschiedenis (een klein boekje, gelukkig...) Zeer boeiend. Vorm en betekenis - eerste paar weken de traditionele grammatica, de laatste paar de wat nieuwere kijk op taal en het gebruik daarvan. Erg interessant. Taalverleden - het lezen van Middelnederlandse en Vroegnieuwnederlandse (sigh...) teksten. We krijgen een beeld van de grammatica en de eigenaardigheden van het gebruik. Veruit het meest interessante vak. Retoriek en argumentatie - eerste paar weken retoriek, dat wil zeggen het argumenteren volgens de klassieke retorici; daarna de laatste paar weken het argumenteren volgens moderne, 'ideale' inzichten. 2e semester: Letterkunde van Vroegmoderne Tijd - lijkt me voor zich spreken. Gelukkig mogen we een prachtig boek van Van Stipriaan gebruiken. Analyse en interpretatie van proza en poëzie - beetje laat nu, maar waarschijnlijk wel nuttig. Canon literatuur II - hetzelfde principe als in het 1e semester, nu echter afwisselend teksten uit de Middeleeuwen en de Moderne literatuur. Basisapparaat - we leren hier hoe allerlei bibliografische hulpmiddelen te gebruiken. Taalgebruiker en taalgemeenschap -een soort van inleiding in de psycholinguïstiek. Taalverwantschap en taalverandering - hoe hangen de Europese talen samen en waarom veranderen ze? Nota en taalverzorging - hier leren we fatsoenlijk schrijven. Inderdaad, maar 1 vak en dat alleen maar tijdens het 2e semester. Ongetwijfeld een grote schok voor al degenen die denken dat je alleen maar met taalverzorging bezig bent ![]() Taal en handelen - de uitwerking en het gebruik van de taalhandelingstheorie. Zoals ik al zei, weet ik alleen van de vakken van het 1e semester iets. Ze zijn allen erg leuk, maar je moet er wel wat moeite voor doen. Dat wil zeggen: je moet erg veel lezen. Als je nog vragen hebt, feel free to ask 'em ![]()
__________________
'Twas brillig, and the slithy toves did gyre and gimble in the wabe: all mimsy were the borogoves, and the mome raths outgrabe.
|
![]() |
||
sander, ben jij ook Nederlands gaan doen?!?!?!?!/
![]() ![]() ![]() ![]() Citaat:
Ik ben gek op latijn, maar omdat ik gene grieks had, en de vertalingen altijd zo oetisch mogelijk wilde maken, dacht ik, ' maar hee, dit is nederlands, laat ik dat maar doen.' daarnaast vond ik dus literatuur op de middelbare school WEL leuk omdat het daar veel vrijer was, je kon toen zelf nog dingen ontdekken. maar literatuurgeschiedenis nu hekel ik, tis het eerste wat ik in het 3e jaar laat vallen :-) middelnederlands is ook heel leuk overigens, als je een beetje van Latijn, en vertalen houdt.
__________________
When I eventually met Mr Right I had no idea that his first name was Always..
|
![]() |
||
Citaat:
__________________
When I eventually met Mr Right I had no idea that his first name was Always..
|
![]() |
|
ohja ik zie dat ik
- middelnederlands vergeten was ![]() en btw: mensen KOM NAAR NIJMEGEN vraag me niet waarom, want als u argumenten wilt hebben, maak u klaar voor het spervuur. om te beginnen: de faculteitscampus is veel gezelliger dan die bunker in leiden
__________________
When I eventually met Mr Right I had no idea that his first name was Always..
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Natuurlijk kom ik naar Nijmegen
![]() ![]() Enne - hoeveel uur college heb je in de week? Hoe zit het in elkaar (begint het vroeg, eindigt het laat, verschilt het heel erg)? Aangezien in net in de tweede categorie ben gegooid en het nog wel eens lang kan gaan duren voor ik een kamer vind (schijtlui. Ik reis er twee-en-en-half uur over, alleen niet puur met trein) ![]() |
Advertentie |
|
![]() |
||
Citaat:
__________________
<3| Lid AFCC | Er wordt flink geKoend
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() ![]() Vergeef me deze off-topicuitstapje. Ter compensatie zal ik wat vragen trachten te beantwoorden: Het aantal uren valt reuze mee. Ik zit gemiddeld drie lesuren (dat wil zeggen: drie keer drie kwartier, men is niet erg werklustig in de Sleutelstad... ![]() Aan het aantal uren zal het dus niet liggen. Waar werkelijk de meeste tijd in gaat zitten, dat is in het lezen van boeken. Nu hoeft dat niet eens per se (zolang je maar inleidingen leest en naar hoorcolleges gaat), maar het is toch gemakkelijk om een boek gelezen te hebben. En dat brengt mij tot een volgend punt: het lezen. En dat is inderdaad niet allemaal even leuk. Dat hangt natuurlijk van je persoonlijke voorkeur af, maar bedenk ook: we hebben pakweg negen eeuwen aan min of meer Nederlandse teksten. Niet alles wat je daar uit leest, kan even goed bevallen. Er zijn boeiende zaken tussen (Lof der Zotheid, hoewel niet een tekst uit de Nederlandse letterkunde) en wat minder boeiende (de dichter J.J. Starter met allerlei gelegenheidspoëzie...). Dat hangt natuurlijk helemaal van jezelf af. Maar ik zou Max Havelaar niet bepaald als ijkpunt gebruiken voor de hele Nederlandse letterkunde. Daarvoor staat dat boek er te veel buiten. Trouwens, zoals hopelijk ook wel gebleken is, is Nederlands niet alleen maar lezen. Je hebt ook interessante vakken op het gebied van de taalkunde en taalbeheersing. Laat je zeker niet afschrikken door het aantal boeken dat gelezen dient te worden, want dat wordt toch in de loop der jaren minder (dat hangt natuurlijk ook af van waar je je in gaat specialiseren). Als er nog vragen zijn, het aanbod staat nog steeds open ![]()
__________________
'Twas brillig, and the slithy toves did gyre and gimble in the wabe: all mimsy were the borogoves, and the mome raths outgrabe.
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
__________________
Hm... Larstig... ;)
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Literatuur lijkt mij ook vrij dramatisch. Om eerlijk te zijn dan. Ik heb geen zin om allemaal saaie literatuurboeken gaan lezen - pretentieus gewauwel!
Twee vrouwen bijvoorbeeld vond ik dus absoluut geen literatuur, zelfde geld voor Transit (van resp. Harry Mulisch en Hella Haasse.) Is dat een probleem als je Nederlands wilt gaan studeren? |
![]() |
|
Ikzelf doe de opleiding Media en Informatie Management. Hier heb je drie richtingen die je op kunt gaan, de kant van de marketing (uitgeverij/marketingmanagement), idm (informatiedienstverlening) en redactie/productie, waar ik voor gekozen heb. Dit is een HBO-opleiding, en je leert vooral de praktische kant van het boekenvak. Ik wil bijvoorbeeld later het liefst fondsredactrice worden bij een uitgeverij, of iets doen aan leesbevordering.
Toch zit ik nog te twijfelen om na deze studie Nederlands te gaan studeren, of Literatuurwetenschap. Dit omdat ik er heel erg in geïnteresseerd ben. Maar toch staat het me een beetje tegen om nog 4 jaar te studeren, ook al ben ik nog vrij jong en toch al derdejaars. Maar goed, ik vind het heel erg interessant dit topic te lezen! En het lijkt me echt heel erg leuk, deze studie. |
![]() |
||
Citaat:
Ik concentreer me eerst maar op de studie die ik nu doe. Daarna zie ik wel weer. |
![]() |
||
Citaat:
Je moet er gewoon achter komen wat je leuk vind. Natuurlijk zijn er literatuurfreaks die echt ALLES mooi vinden, maar iedereen heeft een persoonlijke smaak. Het is echter altijd wel leuk dat je er gewoon veel vanaf weet, en dus ook je mening kan vormen. Het is voor mij een genot om bij - de slegte- rond te lopen en schrijver van voor 1800 te herkennen :-)
__________________
When I eventually met Mr Right I had no idea that his first name was Always..
|
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]() Maar goed, in Groningen is de opleiding behoorlijk veelzijdig. Het studieprogramma ziet er bij ons zo uit (grotendeels gejat uit de vakkengids van de faculteit letteren): propedeutische fase (1ste jaar bachelor dus): semester 1 -perspectieven op Nederlands (wat kun je met Nederlands verwachten en wat kun je er later mee) -literaire tekstinterpretatie (verhaalanalyse) -syntaxis (over de zinsbouw van talen in het algemeen) -hoofdlijnen van de taalkunde -pragmatiek (hoe wordt taal gebruikt) -taalvaardigheid Nederlands 1 (schrijfles) semester 2 -actuele letterkunde (trends in de literatuur in de afgelopen 25 jaar) -middelnederlandse letterkunde -historische taalkunde van het Nederlands (middelnederlandse vertaallessen -tekstanalyse -taalvaardigheid Nederlands 2 tweede jaar: semester 1 -letterkunde van de vroegmoderne tijd (17e en 18e eeuw) -klankleer (hoe werkt het praten, hoe leert een kind te praten, vreemde klanken, intonatie) -gespreksanalyse (voortbouwend op pragmatiek) -minor semester 2 -moderne letterkunde (1800-nu) -semantiek (betekenisleer) -taalvaardigheidsontwikkeling (taalachterstand e.d.) -minor derde jaar: semester 1 -taalverwerving (hoe leert een kind zijn moedertaal) -methodologie (leren onderzoeken) -specialisatiecollege -vrije ruimte (iets uit andere studies) semester 2 -capita selecta (verdiepingsonderdeel) -vrije ruimte -scriptie Mocht je vragen hebben, voeg me gerust toe op msn. |
![]() |
||
Citaat:
Ik studeer Taalwetenschap, dus als je nog iets wil weten, vraag gerust ![]() |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Studeren |
Nederlands: VU of UvA? Paris | 2 | 06-09-2007 09:40 | |
Studeren |
Voor mensen die Journalistiek overwegen Hempo | 1 | 07-02-2007 08:52 | |
Studeren |
Studie Nederlandse Taal & Cultuur Piet Retief | 3 | 22-01-2007 18:21 | |
Studeren |
een taal studeren shy gurl | 10 | 16-04-2005 18:03 | |
Algemene schoolzaken |
herkenbaar? Bianca16* | 9 | 13-03-2005 23:38 | |
Algemene schoolzaken |
Nederlands JizzyKid | 39 | 25-02-2003 17:39 |