Oud 10-03-2009, 15:28
sara18
sara18 is offline
Hallo!

Kan iemand mij vertellen hoe duur het is als je WO rechten gaat studeren? De €1600 aan inschrijfkosten niet meegerekend. Dus wat betreft boeken etc.

Bedankt alvast!
Sara
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-03-2009, 15:35
wallflower
wallflower is offline
Dat is maar net wat je wilt uitgeven natuurlijk. Als jij alle boeken spliksplinternieuw wilt hebben en houden ben je veel geld kwijt, als je tweedehands boeken koopt, je boeken weer doorverkoopt en bij de bieb leent ben je een stuk goedkoper uit.

Volgens mij geven ze bij de meeste studies als richtlijn iets van 500 euro. Maar zover ik me kan herinneren ben ik dat er nog nooit aan kwijt geweest (en wel altijd de boeken gekocht, en nieuw ook). Dat was dan wel niet bij rechten, maar dat zegt sowieso niet zo heel veel, aangezien het per universiteit en per jaar verschilt welke boeken je moet kopen en hoe duur die zijn.

Overigens is die 1600 euro geen inschrijfgeld maar collegegeld en moet je dat dus elk jaar opnieuw betalen (voor het geval je dat niet wist).
Oud 10-03-2009, 18:19
Verwijderd
Dat hangt er vanaf; ga je op jezelf wonen of blijf je thuis wonen?
Wat je sowieso aan kosten hebt naast boeken is:
- lidmaatschap studievereniging (kost denk ik 8 euro per jaar ofzo of 30 euro in 1x voor je hele studie, maar het kost geen drol). Ik ken eigenlijk niemand die NIET lid is geworden van de studievereniging omdat het bijna niets kost maar je wel je boeken goedkoper krijgt .

Maar je kan ook lid worden van een studentenvereniging / dispuut daar heb je sowieso natuurlijk je drankjes, eten en activiteiten. Of lidmaatschap van een cultuur of sportvereniging. Je kan het zelf zo gek maken als je wilt. Maar dat zijn bijzaken naast je studie.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2009, 09:07
sara18
sara18 is offline
Bedankt voor jullie info!

Ik blijf in ieder geval thuiswonen en ik wil graag lid worden van een studievereniging.
Het gaat mij vooral over de kosten voor de daadwerkelijke studie, zoals boeken e.d.

Gr Sara
Met citaat reageren
Oud 11-03-2009, 09:12
sara18
sara18 is offline
Ik las trouwens op dit forum dat je 2x in de week een werkgroep hebt van 2u en 2x een college van 2u.
Is dat dan verspreid over de week, dus dat je 4 dagen naar school moet? Anders worden de werktijden onmogelijk
Met citaat reageren
Oud 11-03-2009, 12:32
duivelaartje
duivelaartje is offline
Hangt er heel erg vanaf. Vaak is het toch wel zo dat je na je hoorcollege een werkcollege hebt over hetzelfde onderwerp en ook op dezelfde dag.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2009, 13:53
Morri
Morri is offline
Het lijkt me dat je dit soort vragen veel beter aan de studieadviseur van de universiteit waar je gaat studeren kunt stellen. Het verschilt zoveel per studie en uni. Rechten is geen extreem dure studie, maar je moet wel wettenbundels enzo aanschaffen en dat kan niet tweedehands. Het staat wel bekend als een studie met weinig contacturen, maar ik zou er niet zomaar vanuit gaan dat je meerdere dagen vrij hebt in de week. Zeker in het eerste jaar komt het ook bij niet beta-studies voor dat je wel eens vijf dagen in de week college/werkgroep hebt.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2009, 14:39
duivelaartje
duivelaartje is offline
Sowieso kan je niet echt op vaste dagen (doordeweeks) voor een heel jaar je werk inplannen. Je rooster verschilt per 10 weken of per semester.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2009, 15:12
blablatje
blablatje is offline
Volgens kiesjestudie.nl (oh internet <3) betaal je tussen de 569 (uva) en 874 (rotterdam) aan extra studiekosten bij rechtsgeleerdheid.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2009, 19:12
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Volgens kiesjestudie.nl (oh internet <3) betaal je tussen de 569 (uva) en 874 (rotterdam) aan extra studiekosten bij rechtsgeleerdheid.
Hm, misschien dat het qua extra studiekosten wel klopt, maar ik vind het zeker geen betrouwbare site.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten