Oud 21-05-2009, 11:00
Flienp
Flienp is offline
Hoi Iedereen,

Ik vraag me af of superhelden christelijk kunnen zijn?

En komen er ook superhelden voor in de Bijbel??

Ik ben benieuwd naar jullie reactie!!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-05-2009, 13:11
Uice
Uice is offline
De meeste bekende stripsuperhelden zullen oorspronkelijk christelijk zijn geweest, omdat het perfecte Amerikanen waren. Maar dat werd niet zo vaak uitgesproken.

En Jezus is ook wel een beetje een superheld.
Oud 21-05-2009, 13:51
Flienp
Flienp is offline
een beetje een held??
Waarom is Jezus een beetje held?
Met citaat reageren
Oud 21-05-2009, 13:56
ganralph
ganralph is offline
in veel (super)heldenverhalen is wel een Jezus- of God-metafoor te lezen.

niet verwonderlijk aangezien de Bijbel een van de meest invloedrijke boeken in de westerse cultuur is geweest. veel schrijvers zullen bewust of onbewust "grote verhalen" zoals die over Jezus' leven meenemen in het eigen personages.

anderzijds is het ook makkelijk om de metafoor zelf te zoeken, zelfs als de schrijver die er niet "in gelegd" heeft.

[edit] lees - als een van de vele teksten - eens: dit artikel over Jezusfiguren in films
Oud 21-05-2009, 14:02
Flienp
Flienp is offline
Ok.
Maar vinden jullie ook dat Jezus een (super) held was/is?
Met citaat reageren
Oud 21-05-2009, 14:30
Verwijderd
Als Superman water in wijn kan veranderen was het waarschijnlijk een alcoholist.

AA-man aaaaaway!
Met citaat reageren
Oud 21-05-2009, 14:45
Joostje
Joostje is offline
Jezus kon over water lopen, water in wijn veranderen, demonen verjagen, opstaan uit de dood. Wat wil je nog meer als superheld?
Oud 21-05-2009, 16:33
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Ok.
Maar vinden jullie ook dat Jezus een (super) held was/is?
het personage uit de Bijbel is wel een superheld te noemen. Zeker als je de voorbeelden die hierboven staan letterlijk neemt.

Ervan uitgaande dat er ooit een historische persoon ten grondslag heeft gelegen aan dit personage, dan ben ik ervan overtuigd dat deze man een gewone man was die zich net als iedereen aan de natuurwetten moest houden.

de "superkrachten" die hem de afgelopen 2000 jaar zijn toegedicht zijn m.i. gewoon fantasierijke, metaforische en niet-letterlijke vertelling van wat hij toen deed.
een "blinde laten zien" kan ook betekenen dat Jezus die man heeft geleerd zich te oriënteren op gehoor, reuk en tast; door meditatie misschien wel. in de overlevering wordt zoiets dan al weer snel uitgelegd als "blinden laten zien."
Oud 21-05-2009, 18:38
๏̯͡๏?
๏̯͡๏? is offline
daredevil is een christen
Met citaat reageren
Oud 21-05-2009, 20:28
Uice
Uice is offline
Citaat:
Jezus kon over water lopen, water in wijn veranderen, demonen verjagen, opstaan uit de dood. Wat wil je nog meer als superheld?
Een paar superschurken verslaan.
En laten we niet vergeten dat Jezus God is, en dus eigenlijk almachtig. Als hij zijn oneindige krachten dan enkel gebruikt om een paar leprozen te genezen en een zooi mensen vis te geven, is dat tamelijk lui voor een superheld.
Oud 21-05-2009, 22:59
Flienp
Flienp is offline
Zou het niet meer om de kwaliteit moeten gaan dan om de kwantiteit??
Met citaat reageren
Oud 22-05-2009, 01:46
Verwijderd
Ach ik vond sowieso het hele "laat-ik(god)-een-maagd-zwanger-maken-om-een-zoon-te-creëren-die-de-mensheid-zal-redden-door-verraden-te-worden-door-een-jood-en-gekruisigd-te-laten-worden" verhaal al aardig omslachtig en bijzonder ver (zeer ver) gezocht voor een god die met een knip in zijn vinger het universum kan creëren.

Om nog maar te zwijgen over de gedachte dat hij op deze wijze ook nog eens zijn eigen gekozen 'favoriete' volk heeft verdoemd omdat zij niet in Jezus als messias geloven. Maar ach, als je kijkt naar wat hij de joden heeft laten doorstaan is al bewijs genoeg van zijn 'genadige' karakter.

Even ervanuit gaande als het waar zou zijn. En dat is het niet.
Als een alwetende, almachtige en rechtvaardige god bestaat is hij namelijk onmogelijk achterlijk.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2009, 07:14
hookee
hookee is offline
Citaat:
Ach..
Dit vind ik de meest duidelijke en korte verklaring waarom er geen God is, mijn dank hiervoor! Ik zal dit in een mooie Gothische font printen en uitreiken aan iedere Jehova getuigen die aan mijn deur komt.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2009, 10:39
Verwijderd
Met citaat reageren
Oud 22-05-2009, 11:28
Uice
Uice is offline
Citaat:
Zou het niet meer om de kwaliteit moeten gaan dan om de kwantiteit??
Nee, waarom? Als je almachtig bent kun je alles oplossen, dus een paar blinden laten zien en kreupelen laten lopen is dan niet echt indrukwekkend. Het zijn niet eens wonderen van hoge kwaliteit, want die mensen hebben nog steeds geen flauw benul van hygiëne en gezondheid en gaan allemaal vroeger dood dan noodzakelijk. Geef ze een stuk zeep en vertel ze hoe hun lichaam werkt.
Oud 22-05-2009, 11:49
Verwijderd
Jezus was niet almachtig en alwetend Uice, ook al is hij dan een deel van god, hij was een mens. Hij genas via god (blijkbaar het deel met de powers) laten we dat deel maar even de vader noemen om het duidelijker te maken. Omdat Jezus zijn zoon was/is, had hij makkelijk toegang tot deze gaven want god vertrouwde zijn zoon natuurlijk. Zo zou ik het uitleggen als ik christen was.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2009, 12:36
Inanis
Inanis is offline
Ik dacht dat we allemaal kinderen van de lieve heer waren. Waarom vertrouwt hij mij dan niet met zijn gaven
Wat voor mensen genas Jezus eigenlijk meer specifiek? Wat voor soort ziekten, gebreken?
Oud 22-05-2009, 12:40
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
En laten we niet vergeten dat Jezus God is, en dus eigenlijk almachtig. Als hij zijn oneindige krachten dan enkel gebruikt om een paar leprozen te genezen en een zooi mensen vis te geven, is dat tamelijk lui voor een superheld.
Hij heeft ook allemaal demonen verjaagd hoor, en de verleidingen van de duivel in de woestijn weerstaan ofzo!
Oud 22-05-2009, 12:47
Inanis
Inanis is offline
De duivel is toch ook een zoon van god? Bijzonder hoor dat hij zijn eigen zoon kan weerstaan!
Oud 22-05-2009, 13:59
Verwijderd
Citaat:
Ik dacht dat we allemaal kinderen van de lieve heer waren. Waarom vertrouwt hij mij dan niet met zijn gaven
Wat voor mensen genas Jezus eigenlijk meer specifiek? Wat voor soort ziekten, gebreken?
Ten eerste, jij gelooft niet. Ten tweede, omdat het verzonnen is en dus niemand die gaven heeft.

Blinden, kreupelen, melaatsen en iemand die op z'n sterfbed lag heeft hij genezen geloof ik.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2009, 14:08
Inanis
Inanis is offline
wat is een melaats?
een voorwaarde van sterfbed is trouwens toch dat je sterft?
Oud 22-05-2009, 14:39
arPos
arPos is offline
Citaat:
Vliegen, en dat kon hij ook
Oud 23-05-2009, 10:51
Flienp
Flienp is offline
we dwalen af.....
De meningen zijn verdeeld over het geen dat Jezus een held zou zijn.
Het lijkt me handig om eerst de definitie van 'held' zijn te bespreken...
Wie er dan een held is, is van latere zorg...
Met citaat reageren
Oud 23-05-2009, 11:27
Inanis
Inanis is offline
Citaat:
we dwalen af.....
De meningen zijn verdeeld over het geen dat Jezus een held zou zijn.
Het lijkt me handig om eerst de definitie van 'held' zijn te bespreken...
Wie er dan een held is, is van latere zorg...
voordat we jezus als held overwegen moeten we wel zoveel mogelijk zekerheid hebben over wie Jezus was en wat hij precies deed. (volgens de terhanden historische bronnen natuurlijk)
Oud 23-05-2009, 12:32
Uice
Uice is offline
Je had gezegd superheld, dat is iets anders dan held.
Oud 23-05-2009, 12:48
Flienp
Flienp is offline
wat is het verschil??
Met citaat reageren
Oud 23-05-2009, 13:36
Inanis
Inanis is offline
bij superheld passen naar mijn idee niet echt normale mensen. meer het bovennatuurlijke soort.
Oud 23-05-2009, 14:19
Uice
Uice is offline
Een superheld is inderdaad doorgaans iemand met superkrachten, die deze toepast om één of ander kwaad te verslaan middels gevechten. Jezus zie je niet vaak vechten.
Oud 23-05-2009, 14:34
Verwijderd
Citaat:
melaats?
Lepra.

Citaat:
een voorwaarde van sterfbed is trouwens toch dat je sterft?
Hij stond op het punt om te sterven. Jesus to the rescue!
Met citaat reageren
Oud 23-05-2009, 14:37
Inanis
Inanis is offline
@Uice: Dat zal de gebruikelijke definitie wel zijn ja.
@Doc: is dat tegenwoordig eigenlijk al geneesbaar?
Oud 23-05-2009, 16:33
Flienp
Flienp is offline
Jezus heeft een strijd moeten leveren tegen de satan.
Hij had een innerlijke strijd om zich aan de mensen uit te leveren om zo ons te redden.
Hij heeft mensen genezen en heeft andere wonderen gedaan ten goede aan de mensheid...
Nog steeds geen superheld?
Met citaat reageren
Oud 23-05-2009, 16:45
Uice
Uice is offline
Citaat:
Hij had een innerlijke strijd om zich aan de mensen uit te leveren om zo ons te redden.
Hij heeft mensen genezen en heeft andere wonderen gedaan ten goede aan de mensheid...
Nee, superhelden gebruiken doorgaans meer geweld.
Oud 23-05-2009, 17:07
Flienp
Flienp is offline
dus je bent een superheld als je geweld gebruikt!?!

Laatst gewijzigd op 23-05-2009 om 18:34.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2009, 17:15
Inanis
Inanis is offline
Nee dan ben je een superheld.
Oud 23-05-2009, 18:34
Flienp
Flienp is offline
....
Met citaat reageren
Oud 23-05-2009, 18:48
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
voor innerlijke strijd en het genezen van mensen heb je niet per se superkrachten nodig (dan zou een ziekenhuis er vol mee zitten).

superheld = "supernatural" + held.

zie verder mijn eerdere post: in de Bijbel wordt Jezus inderdaad bovennatuurlijke krachten toegedicht. Dit is echter geen reden om aan te nemen dat de historische persoon Jezus Christus bovennatuurlijke krachten bezat.

Het is goed mogelijk dat Jezus 2000 jaar geleden een bijzonder intelligent man was voor zijn tijd. Hij kreeg dingen voor elkaar die met de toenmalige stand van de wetenschap misschien moeilijk te verklaren waren. Wanneer dit soort verhalen zich via woord en geschrift verspreiden, krijgen ze al snel een lading van "wonderlijk" en "bovennatuurlijk".

Van artsen wordt ook vaak gezegd dat ze "wonderen" verrichten, terwijl ze prima binnen de natuurwetten handelen.
Oud 23-05-2009, 21:29
Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
Citaat:
hihi, zeer ironisch. Superhelden uit strips verslaan doorgaans slechte sterke kerels of andere slechte krachtpatsers. Volgens de bijbel versloeg Jezus de dood (en zn vriendje). Daarbij vallen alle andere superhelden in het niet.
Oud 24-05-2009, 13:22
Uice
Uice is offline
Citaat:
hihi, zeer ironisch. Superhelden uit strips verslaan doorgaans slechte sterke kerels of andere slechte krachtpatsers. Volgens de bijbel versloeg Jezus de dood (en zn vriendje). Daarbij vallen alle andere superhelden in het niet.
In een persoonlijke strijd, ja. Superhelden verslaan schurken in het belang van de maatschappij, niet alleen voor zichzelf.

Overigens is Superman ook uit de dood opgestaan.

Laatst gewijzigd op 24-05-2009 om 13:30.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2009, 13:25
Uice
Uice is offline
Citaat:
dus je bent een superheld als je geweld gebruikt!?!
Nee, dat zeg ik niet. Je draait mijn redenatie om. Ik zeg 'gras is groen' en dan zeg jij 'dus als je groen bent ben je gras!?!'

Maar inderdaad, geweld is een eigenschap van de werkwijze van een superheld. Ook bovennatuurlijke krachten, de eigenschap het recht in eigen handen te nemen, een geheime identiteit en een karakteristieke outfit (vaak een masker) horen bij de superheld. Niet iedere superheld voldoet aan al deze eigenschappen (Batman heeft geen speciale krachten en heel veel oude superhelden hebben geen geheime identiteit), maar Jezus voldoet aan te weinig van de eigenschappen om een superheld genoemd te worden. Hij is niet gewelddadig, draagt geen masker en heeft geen geheime identiteit. Het enige wat hij heeft is bovennatuurlijke krachten, nou, dan kan ik je nog wel duizend personages noemen. Harry Potter is toch ook geen superheld?
Oud 24-05-2009, 14:59
Inanis
Inanis is offline
Lol, er bestaan zelfs onsterfelijke superhelden, en superhelden die echt haast goddelijke krachten hebben.
Jezus valt daarbij in het niet ipv. andersom. Wel zijn er weinig superhelden met zo'n vergevingsgezind en of plesant karakter als Jezus.
Wat ik alleen een beetje mis bij Jezus is het zijn van een dierenvriend. Hij is altijd maar bezig met mensen 'helpen' en god dienen. En heeft nergens anders meer tijd voor lijkt het.
Oud 24-05-2009, 15:43
Verwijderd
Fail topic is fail.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2009, 19:30
Flienp
Flienp is offline
ok, allemaal leuk en aardig. Maar de (super)helden die hier boven werden genoemd ,uitgezonderd Jezus, bestaan niet.
Kunnen jullie (super) helden noemen die wel echt leven of hebben geleefd.
De superkrachten zullen daarbij verdwijnen. Maar verdwijnt daarbij ook het gehele (super) held zijn?
Met citaat reageren
Oud 24-05-2009, 19:59
arPos
arPos is offline
Citaat:
Jezus zie je niet vaak vechten.
waarom zou je als je zeeen kan splijten

Citaat:
Superhelden niet, een aantal helden moet niet moeilijk zijn maar is wel afhankelijk van aan welke kant je staat en wat je precies heldhaftig vind.

Maar homerus is een mooi heldenverhaal
Oud 24-05-2009, 22:06
Uice
Uice is offline
Citaat:
ok, allemaal leuk en aardig. Maar de (super)helden die hier boven werden genoemd ,uitgezonderd Jezus, bestaan niet.
Jezus bestaat ook niet (meer).

Citaat:
Superhelden zijn altijd fictief, want iemand die zich in het echte leven als superheld gedraagt wordt niet als held beschouwd maar als gek.
Oud 24-05-2009, 22:21
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
De superkrachten zullen daarbij verdwijnen. Maar verdwijnt daarbij ook het gehele (super) held zijn?
heb je het nu over helden of over superhelden? je noemt het steeds in één adem, maar het zijn totaal verschillende zaken. Een superheld heeft per definitie superkrachten. Dus tellen we de superkrachten mee of niet?

zo ja: dan is Jezus net zo'n fictief personage als Superman (ook al is hij gebaseerd op een historisch persoon)
zo nee: dan is Jezus net zo'n symbolische held als Florence Nightingale of Gandhi (voor velen is dit althans vergelijkbaar).

wat zijn je criteria (en waar wil je eigenlijk naartoe met dit topic)? Iemand die mij net voor een rijdende auto van de weg duwt, is voor mij een grotere held dan Jezus, maar voor jou waarschijnlijk niet.
Oud 24-05-2009, 22:24
Uice
Uice is offline
Citaat:
heb je het nu over helden of over superhelden? je noemt het steeds in één adem, maar het zijn totaal verschillende zaken. Een superheld heeft per definitie superkrachten.
En Batman dan?
Oud 24-05-2009, 23:05
arPos
arPos is offline
Citaat:
En Batman dan?
Batman is dan ook geen superheld maar wordt door gotham gezien als een gevaarlijke gek.
maar eigenlijk is het gewoon bill gates met leuke snufjes, zo'n beetje als bond maar met meer geld.
Oud 25-05-2009, 06:00
Flienp
Flienp is offline
jullie hebben gelijk. Laten we het in het vervolg over helden hebben.
Wat zijn de criteria van een held?
Met citaat reageren
Oud 25-05-2009, 09:18
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
En Batman dan?
Batman is supercool, dus dat telt ook

nee, Batman is ook geen echte superheld.
net zoals pinda's vaak onterecht onder de noten geclassificeerd worden en konijnen onder de knaagdieren, zo noemen we Batman een superheld omdat hij er wel heel erg op lijkt (cape, masker, ideologie).
Oud 25-05-2009, 09:24
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
jullie hebben gelijk. Laten we het in het vervolg over helden hebben.
Wat zijn de criteria van een held?
belangeloos anderen helpen?

"held" is wel een term met een brede schaal.
ik vind iemand die in zijn vrije tijd eenzame bejaarden opzoekt al best een held.
maar dat is van een iets andere orde dan iemand als Paul Rusesabagina die bijna 1300 mensen onderdak en bescherming bood tijdens de Rwandese genocide.
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten