Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
in veel (super)heldenverhalen is wel een Jezus- of God-metafoor te lezen.
niet verwonderlijk aangezien de Bijbel een van de meest invloedrijke boeken in de westerse cultuur is geweest. veel schrijvers zullen bewust of onbewust "grote verhalen" zoals die over Jezus' leven meenemen in het eigen personages. anderzijds is het ook makkelijk om de metafoor zelf te zoeken, zelfs als de schrijver die er niet "in gelegd" heeft. [edit] lees - als een van de vele teksten - eens: dit artikel over Jezusfiguren in films
||
Citaat:
En laten we niet vergeten dat Jezus God is, en dus eigenlijk almachtig. Als hij zijn oneindige krachten dan enkel gebruikt om een paar leprozen te genezen en een zooi mensen vis te geven, is dat tamelijk lui voor een superheld.
|
Verwijderd
|
Ach ik vond sowieso het hele "laat-ik(god)-een-maagd-zwanger-maken-om-een-zoon-te-creëren-die-de-mensheid-zal-redden-door-verraden-te-worden-door-een-jood-en-gekruisigd-te-laten-worden" verhaal al aardig omslachtig en bijzonder ver (zeer ver) gezocht voor een god die met een knip in zijn vinger het universum kan creëren.
Om nog maar te zwijgen over de gedachte dat hij op deze wijze ook nog eens zijn eigen gekozen 'favoriete' volk heeft verdoemd omdat zij niet in Jezus als messias geloven. ![]() Even ervanuit gaande als het waar zou zijn. En dat is het niet. ![]() Als een alwetende, almachtige en rechtvaardige god bestaat is hij namelijk onmogelijk achterlijk. |
![]() |
||
Citaat:
|
Verwijderd
|
Jezus was niet almachtig en alwetend Uice, ook al is hij dan een deel van god, hij was een mens. Hij genas via god (blijkbaar het deel met de powers) laten we dat deel maar even de vader noemen om het duidelijker te maken. Omdat Jezus zijn zoon was/is, had hij makkelijk toegang tot deze gaven want god vertrouwde zijn zoon natuurlijk. Zo zou ik het uitleggen als ik christen was.
|
![]() |
|
Ik dacht dat we allemaal kinderen van de lieve heer waren. Waarom vertrouwt hij mij dan niet met zijn gaven
![]() Wat voor mensen genas Jezus eigenlijk meer specifiek? Wat voor soort ziekten, gebreken?
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Blinden, kreupelen, melaatsen en iemand die op z'n sterfbed lag heeft hij genezen geloof ik. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
|
Een superheld is inderdaad doorgaans iemand met superkrachten, die deze toepast om één of ander kwaad te verslaan middels gevechten. Jezus zie je niet vaak vechten.
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
superheld = "supernatural" + held. zie verder mijn eerdere post: in de Bijbel wordt Jezus inderdaad bovennatuurlijke krachten toegedicht. Dit is echter geen reden om aan te nemen dat de historische persoon Jezus Christus bovennatuurlijke krachten bezat. Het is goed mogelijk dat Jezus 2000 jaar geleden een bijzonder intelligent man was voor zijn tijd. Hij kreeg dingen voor elkaar die met de toenmalige stand van de wetenschap misschien moeilijk te verklaren waren. Wanneer dit soort verhalen zich via woord en geschrift verspreiden, krijgen ze al snel een lading van "wonderlijk" en "bovennatuurlijk". Van artsen wordt ook vaak gezegd dat ze "wonderen" verrichten, terwijl ze prima binnen de natuurwetten handelen.
||
Citaat:
||
Citaat:
Overigens is Superman ook uit de dood opgestaan.
Laatst gewijzigd op 24-05-2009 om 13:30. |
![]() |
||
Citaat:
Maar inderdaad, geweld is een eigenschap van de werkwijze van een superheld. Ook bovennatuurlijke krachten, de eigenschap het recht in eigen handen te nemen, een geheime identiteit en een karakteristieke outfit (vaak een masker) horen bij de superheld. Niet iedere superheld voldoet aan al deze eigenschappen (Batman heeft geen speciale krachten en heel veel oude superhelden hebben geen geheime identiteit), maar Jezus voldoet aan te weinig van de eigenschappen om een superheld genoemd te worden. Hij is niet gewelddadig, draagt geen masker en heeft geen geheime identiteit. Het enige wat hij heeft is bovennatuurlijke krachten, nou, dan kan ik je nog wel duizend personages noemen. Harry Potter is toch ook geen superheld?
|
Lol, er bestaan zelfs onsterfelijke superhelden, en superhelden die echt haast goddelijke krachten hebben.
Jezus valt daarbij in het niet ipv. andersom. Wel zijn er weinig superhelden met zo'n vergevingsgezind en of plesant karakter als Jezus. Wat ik alleen een beetje mis bij Jezus is het zijn van een dierenvriend. Hij is altijd maar bezig met mensen 'helpen' en god dienen. En heeft nergens anders meer tijd voor lijkt het.
|
![]() |
ok, allemaal leuk en aardig. Maar de (super)helden die hier boven werden genoemd ,uitgezonderd Jezus, bestaan niet.
Kunnen jullie (super) helden noemen die wel echt leven of hebben geleefd. De superkrachten zullen daarbij verdwijnen. Maar verdwijnt daarbij ook het gehele (super) held zijn? |
![]() |
|||
Citaat:
![]() Citaat:
Maar homerus is een mooi heldenverhaal ![]()
|||
Citaat:
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
zo ja: dan is Jezus net zo'n fictief personage als Superman (ook al is hij gebaseerd op een historisch persoon) zo nee: dan is Jezus net zo'n symbolische held als Florence Nightingale of Gandhi (voor velen is dit althans vergelijkbaar). wat zijn je criteria (en waar wil je eigenlijk naartoe met dit topic)? Iemand die mij net voor een rijdende auto van de weg duwt, is voor mij een grotere held dan Jezus, maar voor jou waarschijnlijk niet.
||
Citaat:
||
Citaat:
maar eigenlijk is het gewoon bill gates met leuke snufjes, zo'n beetje als bond maar met meer geld.
||
![]() |
Citaat:
![]() nee, Batman is ook geen echte superheld. net zoals pinda's vaak onterecht onder de noten geclassificeerd worden en konijnen onder de knaagdieren, zo noemen we Batman een superheld omdat hij er wel heel erg op lijkt (cape, masker, ideologie).
||
![]() |
Citaat:
"held" is wel een term met een brede schaal. ik vind iemand die in zijn vrije tijd eenzame bejaarden opzoekt al best een held. maar dat is van een iets andere orde dan iemand als Paul Rusesabagina die bijna 1300 mensen onderdak en bescherming bood tijdens de Rwandese genocide.
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|