Ik studeer in Utrecht en woon in Dordrecht. De afstand is.. te groot, dat kan ik absoluut stellen. Gelukkig ben ik pas verhuisd toen ik al geen colleges of tentamens meer had, dus ik hoefde alleen af en toe nog naar de hogeschool voor mijn afstuderen. Dan is het wel te doen.
Hiervoor woonde ik in Gouda en dan is de afstand tot Utrecht goed te doen. Van deur tot deur ongeveer 3 kwartier, dat gold toen ook voor mijn jaar stage in Utrecht. Prima bevallen, zeker omdat het OV van Gouda - Utrecht v.v. in die tijd ook sterk verbeterd is.
Als je je niet prettig voelt in een stad, dan heeft dat vaak invloed op heel veel dingen die je doet. Je kunt beter wat langer moeten reizen voor je studie maar dan wel thuis op een plek zitten waar je je goed voelt. Dan vind je dat reizen vanzelf ook niet meer zo erg (als je de afstand niet Dordrecht - Utrecht maakt tenminste..). Dit is een mening, maar ik denk dat wanneer je je niet prettig voelt zolang je in Amsterdam woont, dat je dan beter een andere plek kunt zoeken.