Oud 23-09-2009, 15:17
Verwijderd
China belooft meer milieumaatregelen

Shanghai, 23 sept. Voor het eerst heeft een Chinese president en partijleider op een internationaal forum toegezegd dat China de uitstoot van broeikasgassen gaat afremmen.





De sleutelzin in president Hu jintao's korte toespraak tot de VN- klimaatconferentie in New York was: ,,China zal zich inspannen om de uitstoot van kooldioxide per eenheid brutonationaalprodukt in 2020 met een betekenisvolle marge te verminderen vanaf het peil van 2005’’.

De toezegging werd in New York verwelkomd door, onder andere Greenpeace China en oud-vicepresident Al Gore, als een teken van ,,indrukwekkend leiderschap’’.

Daaruit sprak vooral opluchting dat de leider van de grootste vervuiler ter wereld eindelijk erkent dat er een klimaatprobleem is en dat zijn land daar mede veantwoordelijk voor is. Ook voor de oplossingen. Zonder China, de derde economie van de wereld en volgend jaar de tweede, hebben de inspanningen in andere delen van de wereld om minder CO2 uit te stoten weinig zin.

Vijf jaar geleden zou Hu er inderdaad niet over gepeinsd hebben om een klimaatconferentie toe te spreken. ‘Kyoto’ werd destijds in Peking beschouwd als een zaak van het rijke Westen en misschien ook wel een list om China er als opkomende supermacht onder te houden. Dat is niet langer het geval. Hu ’s aanwezigheid en toezegging passen in het veranderde denken in China over de kwaliteit en de duurzaamheid van de industriële ontwikkeling.

Er is sprake van toenemend milieubewustzijn in de politieke en bestuurlijke top. In de meerjarenplannen figureert de overschakeling naar schone energiebronnen prominent. In China wordt ook kernenergie tot deze categorie gerekend.. Eerder deze maand is begonnen met de aanleg van gigantische windmolen- en zonnepanelenparken in de woestijnprovincies. Fietsen worden massaal ingeruild voor leuk geprijsde elektrische scooters en hybride auto’s. De bouw van kerncentrales is in de hoogste versnelling gezet, net als de omschakeling van oude naar nieuwe kolencentrales.

In de staatsmedia wordt uitvoerig bericht over schone projecten, groene industrieën en ook over milieuschandalen. Het aantal demonstraties tegen smerige fabrieken, kankerverwekkende rivieren en regels ontduikende ondernemers neemt toe. Het besef dat China niet alleen medeveroorzaker is van de klimaatverandering, maar ook ,,slachtoffer’’ zal worden, is inmiddels wijdverbreid. En uiteraard hebben de autoriteiten in Peking en het bedrijfsleven in Shanghai begrepen dat er in een „Groen China” kapitalen zijn te verdienen. Duizend miljard per jaar zelfs, denken Chinese en Amerikaanse bedrijven.

Dat alles neemt niet weg dat China -net als de Verenigde Staten en India- niet bereid is concrete, verdragsmatige afspraken te maken om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen. Concrete doelstellingen op nationaal, provinciaal en stedelijk niveau zijn als gevolg van het nieuwe denken bespreekbaar, maar internationale, bindende afspraken zijn dat zeker niet.

Daar zijn verschillende redenen voor. Zolang de VS en India zich niet verdragsmatig binden, voelt China geen enkele aandrang dat wel te doen. Daarnaast wordt een bindende doelstelling beschouwd als een aantasting van de Chinese soevereiniteit, als een vorm van buitenlandse inmenging.

En tenslotte –en dat is het doorslaggevende argument- vrezen de Chinese autoriteiten dat de economische en politieke bewegingsvrijheid in de toekomst wordt ingeperkt. Hu zei het met zoveel woorden toen hij sprak over ,,gedifferentieerde verantwoordelijkheden’’ die de internationale consensus schragen.

Bindende afspraken om de uitstoot te verminderen zouden China dwingen de energie-intensieve economie ingrijpend te hervormen. Dat is een politiek moeizame en sociaal riskante onderneming, getuige de demonstraties tegen privatisering van staatsbedrijven en verhogingen van de benzineprijzen. En zolang kolen goedkoper blijven dan de elektriciteit van windmolens en zonnepanelen is er geen economische stimulans, zeker nu niet.

Een verdragsmatig doel zou, zo vrezen de Chinezen, toch een rem kunnen zetten op de industrialisatie. Die economische ontwikkeling van west, noord en delen van midden China wordt als gevolg van de economische crisis op kolossale schaal extra gestimuleerd.

Provincies als Sichuan, Liaoning, Gansu, Qinghai en Xinjiang zijn bezaaid met bouwplaatsen waar nieuwe steden, nieuwe vliegvelden, havens en spoorlijnen verrijzen. Hier bevinden zich de nieuwe afzetmarkten van Europese en Amerikaanse producenten, onder andere van auto’s. Terwijl Hu sprak kondigde Ford America de bouw van nieuwe fabrieken aan in Chongqing, de grootste en snelst groeiende stad van de wereld.

Door de industrialisatie zal de uitstoot van broeikasgassen in China zeker tot 2030 en mogelijk zelfs tot 2050 blijven stijgen, verwachten de Chinese experts van het Ministerie van Milieu. Pas na 2050 zal er als gevolg van een overschakeling van zware naar lichte industrie mogelijk sprake zijn van vermindering van CO2-uitstoot.

Anders gezegd: China onder president Hu ondergaat een groene revolutie en blijft tegelijkertijd grootverbruiker van zwarte kolen en olie. Er ontwikkelt zich als het ware een ‘groen’ China naast het ‘zwarte’ China.

Hoe in dat land de huidige en toekomstige generaties leiders de toezegging van president Hu Jintao daadwerkelijk gaan waarmaken, bleef gisteren in New York daarom in het midden.

--------------------------

Goede ontwikkeling of niet? Ik vind het persoonlijk wel goed dat ze in ieder geval met concrete maatregelen komen om vervuiling tegen te gaan.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-09-2009, 15:29
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Ik zie anders weinig concrete stappen.
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 23-09-2009, 16:01
Verwijderd
- Eerder deze maand is begonnen met de aanleg van gigantische windmolen- en zonnepanelenparken in de woestijnprovincies. Fietsen worden massaal ingeruild voor leuk geprijsde elektrische scooters en hybride auto’s. De bouw van kerncentrales is in de hoogste versnelling gezet, net als de omschakeling van oude naar nieuwe kolencentrales.
- In de NRC next las ik ook nog dat ze een bos zouden aanleggen net zo groot als de oppervlakte van Noorwegen.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2009, 16:07
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
- Eerder deze maand is begonnen met de aanleg van gigantische windmolen- en zonnepanelenparken in de woestijnprovincies.
Dit is het enige. Het inruilen van fietsen voor auto's is niet echt een milieumaatregel (die door de overheid genomen wordt).
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 23-09-2009, 16:13
Verwijderd
Citaat:
Dit is het enige. Het inruilen van fietsen voor auto's is niet echt een milieumaatregel (die door de overheid genomen wordt).
Jawel, in grote steden zag ik steeds meer elektrische scooters opkomen, die je daar voor een lagere prijs kunt kopen. En dat bos dan? Bomen vangen CO2 op toch?

Voor 'swerelds grootste vervuiler vind ik het goed dat zij nu eindelijk ook erkennen dat er iets aan vervuiling gedaan moet worden.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2009, 17:04
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Tja, nieuwe kerncentrales, da's tenminste één milieuterrein waar China voorloopt op Nederland. Toch zijn het vooral symbolen en druppels op de gloeiende plaat. De daadwerkelijke vervuiling blijft groeien.

Dat terwijl Europa in de jaren '70 tot aan nu toch wel heeft aangetoond dat je tegelijk je BNP kan laten groeien en de algehele vervuiling terug kunt dringen. Het vraagt helemaal geen dingen als alle elektriciteitscentrales met fossiele brandstoffen sluiten. Het is een groot pakket van allerlei kleine maatregelen en voorschriften omtrent productie en gebruik van goederen en diensten dat het hem doet.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 23-09-2009, 18:48
Elle
Avatar van Elle
Elle is offline
Ordinaire symboolpolitiek?
__________________
Als ik niet antwoord, ben ik niet arrogant, maar jij niet interessant.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2009, 19:19
Laisve
Avatar van Laisve
Laisve is offline
Ja hallo DOE ES NIET, ik zit hier verdomme te wachten op een Groningen aan zee, zo gaat dat er nooit komen natuurlijk
__________________
Noudat jy swyg is daar niks meer / vir my om ooit nog te begeer / buiten die tydstip waarop ek / dieselfde stilte mag betrek
Met citaat reageren
Oud 23-09-2009, 21:53
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Voor 'swerelds grootste vervuiler vind ik het goed dat zij nu eindelijk ook erkennen dat er iets aan vervuiling gedaan moet worden.
Dat is ook fijn, maar een daadwerkelijk plan dat tot reductie gaat leiden op korte termijn, een stop van kolencentrales oid, zie ik niet.

Niet dat wat ze wel doen niet goed is, maar ik betwijfel of het genoeg is.

kerncentrales
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 25-09-2009, 00:25
shuraa
shuraa is offline
De eerste en belangrijkste stap is al gezet.
__________________
Gloyou.com/radio chille online radio
Met citaat reageren
Oud 25-09-2009, 06:26
Verwijderd
Citaat:
Jawel, in grote steden zag ik steeds meer elektrische scooters opkomen, die je daar voor een lagere prijs kunt kopen. En dat bos dan? Bomen vangen CO2 op toch?

Voor 'swerelds grootste vervuiler vind ik het goed dat zij nu eindelijk ook erkennen dat er iets aan vervuiling gedaan moet worden.
Hoe stoot dat minder uit dan fietsen?
Met citaat reageren
Oud 25-09-2009, 12:55
Twanos
Avatar van Twanos
Twanos is offline
Citaat:
Tja, nieuwe kerncentrales, da's tenminste één milieuterrein waar China voorloopt op Nederland. Toch zijn het vooral symbolen en druppels op de gloeiende plaat. De daadwerkelijke vervuiling blijft groeien.

Dat terwijl Europa in de jaren '70 tot aan nu toch wel heeft aangetoond dat je tegelijk je BNP kan laten groeien en de algehele vervuiling terug kunt dringen.
Ow?
__________________
Alright Brain, you don't like me, and I don't like you. But lets just do this, and I can get back to killing you with beer.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2009, 13:07
Verwijderd
Citaat:
Hoe stoot dat minder uit dan fietsen?
Het is goed dat de Chineze overheid, Chineze burgers probeert te ontmoedigen om een auto te nemen. Stel je eens voor dat elk jaar er honderdmiljoenen nu autogebruikers erbij kwamen....
Met citaat reageren
Oud 25-09-2009, 13:13
Verwijderd
Citaat:
Het is goed dat de Chineze overheid, Chineze burgers probeert te ontmoedigen om een auto te nemen. Stel je eens voor dat elk jaar er honderdmiljoenen nu autogebruikers erbij kwamen....
Dat is geen antwoord
Met citaat reageren
Oud 26-09-2009, 12:23
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Ow?
Ja, kijk eens naar dingen als waterkwaliteit en luchtkwaliteit. Ondanks de bevolkingsgroei, de groei van het energiegebruik per persoon en de groei van het BNP, is de vervuiling in de EU in die tijd enorm achteruit gegaan.

Deels is dat te wijten aan de val van de muur. De socialistische heilstaat neemt het ten slotte niet zo nauw met het milieu. Maar tegelijk kan China daar wat van leren. Nederland voerde bijv. in 1970 de Wet Verontreiniging Oppervlaktewateren in. Daar kwamen nog eens tal van EU maatregelen bovenop die ook de vervuiling van de rivieren stroomopwaarts aanpakten.

Het is te hopen dat China een beetje afstapt van symboolpolitiek als windmolentjes in een woestijn neerzetten. Daarmee schiet je niets op als mensen tonnen zware metalen en andere vervuiling zo in de rivieren of de lucht in gooien. Ik denk trouwens dat dat ze niet eens geld hoeft te kosten, want de extreme vervuiling die men daar in o.a. steden heeft kost hen heel veel aan gezondheidszorg en gederfde productiviteit.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 26-09-2009, 12:39
Verwijderd
Die waterkrachtcentrales die china bouwt zijn toch ook niet slecht voor het milieu? Die leveren flink stroom op. Niks symboolpolitiek.
Met citaat reageren
Oud 26-09-2009, 12:53
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Die waterkrachtcentrales die china bouwt zijn toch ook niet slecht voor het milieu? Die leveren flink stroom op. Niks symboolpolitiek.
Nou... Daar achter blijft veel riviersediment achter, waardoor er bodemdaling plaatsvind in de delta daar achter. Wetlands worden verwoest door de stijging en daling van de waterstanden voor en achter een dam. Ook vissen kunnen niet meer migreren. Stuwdammen zijn juist heel erg slecht voor het milieu.

In Australië, Frankrijk en de VS worden daarom zelfs kleinere dammen afgebroken.

Hoewel de stroomopbrengst natuurlijk niet te betwisten is. Het is een politieke keuze welke soort milieuschade je liever neemt.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 26-09-2009, 12:54
Verwijderd
Citaat:
Nou... Daar achter blijft veel riviersediment achter, waardoor er bodemdaling plaatsvind in de delta daar achter. Wetlands worden verwoest door de stijging en daling van de waterstanden voor en achter een dam. Ook vissen kunnen niet meer migreren. Stuwdammen zijn juist heel erg slecht voor het milieu.

In Australië, Frankrijk en de VS worden daarom zelfs kleinere dammen afgebroken.

Hoewel de stroomopbrengst natuurlijk niet te betwisten is. Het is een politieke keuze welke soort milieuschade je liever neemt.
De Zweden, Noren en Zwitsers weten daar wel raad mee. Die hebben allerlei maatregelen genomen waardoor de impact of de biotopen minimaal is.
Met citaat reageren
Oud 27-09-2009, 03:59
Verwijderd
Citaat:
Het is goed dat de Chineze overheid, Chineze burgers probeert te ontmoedigen om een auto te nemen. Stel je eens voor dat elk jaar er honderdmiljoenen nu autogebruikers erbij kwamen....
Het gaat toch niet om auto's maar om fietsen? Mensen worden zelfs aangemoedigd om een hybride te nemen, terwijl hybride auto's helemaal niet veel minder brandstof verbruiken dan een kleinere 'gewone' auto. Het zijn namelijk nogal grote, logge dingen, doordat ze een extra motor mee moeten sjouwen. Dat weegt niet niks.

Maar verder, uitstekend dat China in ieder geval bereid is om hierover te praten en zelfs concrete stappen onderneemt. Sommige oplossingen kunnen op dit moment misschien wel druppels op een hete plaat zijn, maar dat er communicatie en bereidheid is is al een enorme vooruitgang ten opzichte van de situatie enkele jaren terug.
Met citaat reageren
Oud 27-09-2009, 06:14
Verwijderd
Je kunt toch niet verwachten dat de beste mensen blijven fietsen wanneer ze geld hebben voor een auto?
Met citaat reageren
Oud 27-09-2009, 09:50
Verwijderd
Ook elektrische auto's stoten niet minder CO2 uit, de uitstoot vindt alleen ergens anders plaats, namelijk in de vele kolencentrales in China. Dat is wel bevorderlijk voor de luchtkwaliteit overigens.
Met citaat reageren
Oud 27-09-2009, 11:07
Verwijderd
Citaat:
Ook elektrische auto's stoten niet minder CO2 uit, de uitstoot vindt alleen ergens anders plaats, namelijk in de vele kolencentrales in China. Dat is wel bevorderlijk voor de luchtkwaliteit overigens.
Dan zijn meer kerncentrales wenselijk natuurlijk.
Met citaat reageren
Oud 27-09-2009, 12:08
Verwijderd
Citaat:
Dan zijn meer kerncentrales wenselijk natuurlijk.
Zeker.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:38.