Hoi Lydia,
het zijn pittige vragen die je stelt. Ik zal een poging wagen.
Ik heb vier jaar geleden het contact met mijn vader verbroken, maar hem in de tussentijd toch nog een aantal keer gezien (begrafenissen, een bruiloft, en toch nog af en toe thuis geweest. De afgelopen twee jaar heb ik hem echter helemaal niet meer gezien)
Mijn ouders zijn nog bij elkaar en ik heb wel contact met mijn moeder, dus dat maakt het ingewikkeld om het contact helemáál tot nul te beperken. Hij neemt af en toe de telefoon op als ik bel, bijvoorbeeld. En via haar hoor ik toch dingen over hem.
De gedachte om weg te gaan speelde al een hele tijd, maar ik ben pas gegaan toen ik een studentenkamer in een andere woonplaats had. Ik was een weekend thuis en hij zat weer aan me. Toen wist ik: dit was de laatste keer. Als ik het nog langer toesta, blijft er niets van me over. En nu kan het. Nu heb ik genoeg eigen benen om op te staan.
's Avonds heb ik mijn spullen gepakt toen mijn ouders een avondje weg waren, en is een vriendin me op komen halen. Ik vond het onwijs moeilijk om uit m'n ouderlijk huis weg te gaan en niet te weten of ik er ooit nog zou komen. Heb er snel wat foto's van gemaakt, wat dierbare spullen meegenomen. Het was zo verdrietig, maar ook zo krachtig. Ik koos éindelijk voor mijn eigen veiligheid, no matter what.
Ik voel me door mijn vader verraden, en tot op zekere hoogte ook door m'n moeder. Toch heb ik ook vaak het gevoel dat ik degene ben die de pijn veroorzaakt, omdat ik me als enige aan het "gelukkige" gezin onttrokken heb. Mijn broer woont nog thuis (hij is 27), dus zij spelen het spelletje gewoon door. Vanuit hun perspectief ben ik de verrader.
De enige manier om met mezelf te kunnen (gaan leren) leven, was door voor mezelf te kiezen. Weg uit de gekte van thuis. Ik weet dat ik mijn leven op een integere manier leef, en dat ik mijn keuze heb gemaakt uit zelfbehoud. De neiging om toch weer terug te gaan, sorry te zeggen en weer in te voegen in het mooie plaatje, was vooral in het begin heel groot. Het was zo eenzaam zonder thuis. Nu wil ik dat minder vaak. Ik weet dat het me zal verstikken, dat IK daar niet kan bestaan. Wel een slap aftreksel van mij, maar niet wie ik écht ben. Als ik aan de toekomst denk, word ik wel verdrietig. Vooral als ik aan de grote levensgebeurtenissen denk. Hoe zal dat gaan? En wat gebeurt er als een van mijn ouders ernstig ziek wordt? Zou ik mijn vader nog willen zien als hij bijna doodgaat? En hoe zou ik voor m'n moeder kunnen zorgen zonder dat ik contact met mijn vader hoef te hebben? Ik hoop voorlopig nog niet in die situatie terecht te komen...
De grote winst, is dat ik vrij ben. Ik hoef niet meer. Ik hoef niet meer te zijn wie zij willen dat ik ben. Ik mag een mening hebben, ik mag voor mezelf zorgen, ik mag zijn wie ik ben. Ik hoef hem nooit meer te zien als ik dat niet wil. Het is een opluchting, maar wel een schrijnende.
Hoop dat ik zo een beetje een antwoord op je vragen heb gegeven. Als je nog iets specifieks wilt weten, moet je het maar laten weten.
Groetjes,
Steleto
|