Advertentie | |
|
![]() |
|
Wet van Pascal;
Een druk uitgeoefend op een deel van een vloeistof plant zich ongewijzigd in alle richtingen verder in heel de vloeistof. In de natuurkunde bedoelt men met het begrip druk een kracht die per oppervlakte-eenheid uitgeoefend wordt, de mechanische spanning. Druk wordt veroorzaakt door een vloeistof op de wanden van het vat waarin het zich bevindt, In een vloeistof neemt de druk onder invloed van de zwaartekracht evenredig toe met de diepte en met de dichtheid van de vloeistof. Bijvoorbeeld in water neemt de druk toe met ongeveer 1 atmosfeer voor elke 10 meter diepte. p = rho * h verder is druk de kracht maal oppervlakte eenheid. p = F/A een antwoord op in hoeverre dit om te rekenen is naar Joules aan energie weet ik niet, je kan wel waarnemen dat globaal het volgende gebeurt: een druppel valt op een vloeistofoppervlak welk een spanning heeft, de energie zal zich evenredig voortzetten en (ook) hierdoor "drukt" bij de inslag het oppervlak in, bij het terugkeren van het vloeistofoppervlak in de evenwichtstoestand wordt de negatieve amplitude (indrukking) omgezet in een positieve amplitude, als deze kracht sterk genoeg is kan er opspatting plaatsvinden. in relatie tot viscositeit van vloeistoffen moet je weten dat hoe hoger de viscositeit hoe stroperiger (minder vloeibaar) een stof is, doorgaans valt er dan ook te verwachten dat bij een hogere viscositeit minder opspatting plaats vind bij een gelijkblijvende massa. (Viscositeit kent wel een negatief aandeel bij het berekenen van vrijevloeistofoppervlakken, maar dat is een ander verhaal) ![]() Ik moet bekennen dat ik niet in staat ben veel materiaal te produceren; hier kan mogelijk iets instaan maar dat weet ik niet zeker: http://books.google.nl/books?id=bxnd...liquid&f=false v/a blz 19
Laatst gewijzigd op 29-10-2009 om 20:50. |
![]() |
|
http://www.kennislink.nl/publicaties...-vallen-omhoog
Dit mag dan gaan over regendruppels in plassen, ik verwacht dat je er veel aan zult hebben. Er staan onderaan ook nog 15 zeer bruikbare links. Helaas voor jou zijn ze niet allemaal in het Nederlands.
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Verhalen & Gedichten |
[kort verhaal] Regen Issun | 6 | 16-06-2010 20:07 | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
[SK] buffer maken ikkeikkeikke | 2 | 03-06-2008 23:41 |