Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-06-2008, 15:54
ikkeikkeikke
ikkeikkeikke is offline
Ik moet uitleggen hoe een liter ammoniumchloridebuffer van pH 10 gemaakt kan worden.
Op internet heb ik het volgende gevonden:
pH 10 Ammonia Buffer: Dissolve 64.0 g of ammonium chloride in 600 mL of concentrated ammonia. Slowly and carefully add 400 mL deionized water.

Kan iemand mij uitleggen waarom dit zo is / hoe je aan het antwoord van deze vraag kunt komen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-06-2008, 15:57
ikkeikkeikke
ikkeikkeikke is offline
Daarnaast kwam ik het volgende tegen, wat volgens mij overeenkomt met mijn vraag:
De bufferoplossing pH 10 wordt gemaakt door 70 g ammonium chloride op te lossen in x mL 13,3 molL-1 ammonia en aan te vullen tot 1 L. Bereken x (K = 1,8x 10-5 )

Help!
Met citaat reageren
Oud 03-06-2008, 23:41
ILUsion
ILUsion is offline
De reden waarom je soms maar voorzichtig vloeistof mag toevoegen is omdat sommige processen ofwel heel erg exotherm of endotherm verlopen: je recipiënt kan dan heel koud of warm worden. Een andere reden dat je soms moet opletten met volgordes: voor sterke zuren en basen verdun je ze door water te nemen en er voorzichtig zuur bij te doen. Doe je het omgekeerd (water bij zuur/base) dan kan het zijn dat er zuur/base opspat (ik denk dat je zelf wel inziet dat dat niet leuk is om op je handen te krijgen). Omgekeerd kan dus wel, maar vereist extra voorzichtigheid.

Waarom je eerst in 600 ml moet oplossen, is dat je eerst moet zien dat alles goed oplost. Daarna kan je aanlengen tot exact 1000 ml (daarom ook traagjes toevoegen), zodat je exact kan zien wanneer je 1000 ml hebt: daarom ook te maken in een maatkolf. Waarschijnlijk zal bij die 600 ml alles nog goed oplossen, dat zou ik uit mijn hoofd niet zomaar kunnen zeggen.

Als het je om de berekeningen van concentraties gaat, dan zal ik moeten passen, buffers zitten iets te ver in mijn geheugen verstopt om exact te kunnen zeggen hoe dat weer berekend moest worden. Maar Wikipedia kan je vast verder helpen: http://en.wikipedia.org/wiki/Buffer_solution
Reageren

Regels voor berichten