Citaat:
Schrijven jullie zodra je vrije tijd hebt, of eerder gewoon als je opeens met een creatief ei zit?
Schrijven jullie liefst losse verhalen, of werken jullie door aan één groot geheel (manuscript)?
Ben je het type dat met een notitieboek naast het bed zit?
Beïnvloed het soort verhaal ook je manier van werken?
Hoe gaan jullie om met gebrek aan inspiratie?
|
Ik schrijf elke dag. Overdag voor mijn werk, 's avonds voor mijn eigen werk. Op vrije dagen schrijf ik ook voor mezelf. Eigen werk is meestal zo'n 1000 - 2500 woorden per dag.
Ik schrijf losse verhalen en aan een groot verhaal.
Ik heb gisteren het tweede deel van een low fantasy trilogy afgemaakt. Vanavond begin ik met de proloog van verhaal nummer drie. Tussendoor schrijf ik korte verhalen voor mijn LJ, een website en voor speciale gelegenheden. Mijn hoofdproject (welke dat ook is op het moment) gaat op een automatische piloot, de andere verhalen komen gewoon uit creatieve oprispingen.
Naast mijn bed ligt een notitieblokje en een schrift. 's Avonds voor bed lijkt mijn brein juist in overdrive te gaan en als ik die ideeën niet opschrijf, ben ik ze de dag er na kwijt. Een vreselijk gevoel, dus zelfs als ik al half slaap, doe ik toch maar weer het bedlampje aan en schrijf het idee uit.
Mijn manier van werken wordt amper beïnvloed door mijn soort verhaal. Het enige onderscheid bij mij is -denk ik- wel of geen muziek tijdens het schrijven. Bij lichte, korte verhalen heb ik daar geen probleem mee. Ook bij Blind kon ik gewoon met muziek schrijven. Maar de verhalen waar ik meer uit wil halen en meer moeite voor moet doen, schrijf ik nooit met muziek aan. Dat is, net zoals tv, te storend.
Schrijven is negenennegentig procent transpiratie en één procent inspiratie (vrij naar een auteur). Geen inspiratie is geen optie. Zodra je het gewoon wordt om elke dag (week/uur/whatevs) te schrijven, schrijf je. Natuurlijk ben ik ene dag minder tevreden over het hoofdstuk dan het andere, maar daar is de redigeertijd aan het einde van het proces hartstikke mooi voor.
Zo, nog meer ontwijkbriefschrijven-reacties.