Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-09-2009, 15:38
Verwijderd
Als ik begin aan een verhaal zit het allemaal perfect in mijn hoofd.
Halvewege besteed ik steeds minder tijd aan mijn verhaal.
En plotseling voordat de vorige af is verzin ik alweer een nieuwe die uit mijn hoofd op het papier moet. Bij dat verhaal hetzelfde.
Hebben jullie hier geen last van? Dan wil ik weten hoe jullie dat doen..
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-09-2009, 16:58
Issun
Issun is offline
Ik heb heel vaak dat ik hele verhalen bedenk als ik bijvoorbeeld aan het fietsen ben, maar als ik eenmaal thuis achter de pc zit kom ik niet verder dan een halve pagina...
Met citaat reageren
Oud 26-09-2009, 18:19
Lydia Field
Lydia Field is offline
Citaat:
Als ik begin aan een verhaal zit het allemaal perfect in mijn hoofd.
Halvewege besteed ik steeds minder tijd aan mijn verhaal.
En plotseling voordat de vorige af is verzin ik alweer een nieuwe die uit mijn hoofd op het papier moet. Bij dat verhaal hetzelfde.
Hebben jullie hier geen last van? Dan wil ik weten hoe jullie dat doen..

Ja had ik ook. Ik durf gerust te stellen dat 89% van alle verhalen die ik ooit schreef nooit zijn afgeschreven.
Ik heb pas vorig jaar geleerd om meteen een verhaal helemaal te schrijven. Al is het nog zo stylistisch nog zo kut, of gebruik ik helemaal de verkeerde woorden, ik blijf toch schrijven. Ik meende namelijk dat een boek of een novelle schrijven wel jaren kon duren. En dat kan ook wel. Maar ik leerde dat als je dagelijks flink doorwerkt dat je een boek dan ook in twee weken geschreven kunt hebben. Ik was best trots op mijn eerste boek!
In the second draft trek je alle tekst dan uit elkaar en herschrijf je je verhaal.

Tussendoor nieuwe ideeën:
pak zo'n kladboekje. Schrijf je idee in een vraag. Stel dat je al met een verhaal bezig bent en tussendoor bedenk je een heel ander plot en opzet over een bankoverval. Om de inspiratie te behouden schrijf je in je kladboekje:
Dat meisje overviel een bank, hoe deed ze dat? Was ze daar niet veel te jong voor? Hoe kwam ze daarmee weg?

Later lees je de vragen door en je brein zal naar antwoorden zoeken en je vervolgens weer inspiratie geven. Waardoor je zin krijgt om het te schrijven. Etc. Zo kun je veel ideeen met inspiratie in een vriesvak bewaren.

Dit werkt bij mij erg goed. Ik heb het op school geleerd. Door het op te schrijven hoef ik me geen zorgen te maken dat ik het idee kwijt raak. Hope it helps!
Oud 26-09-2009, 18:23
Lydia Field
Lydia Field is offline
Citaat:
Ik heb heel vaak dat ik hele verhalen bedenk als ik bijvoorbeeld aan het fietsen ben, maar als ik eenmaal thuis achter de pc zit kom ik niet verder dan een halve pagina...
Het helpt mij in zo'n geval als ik vóórdat ik ga schrijven al m'n ideeën in een structuur zet. Dat hoeven dan alleen maar steekwoorden te zijn die in chronologische volgorde de loop van het verhaal 'schrijven'. Dat gebruik je dan als leidraad.
Oud 27-09-2009, 15:10
Verwijderd
danke
Met citaat reageren
Oud 28-09-2009, 11:49
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Dat is geen teveel aan inspiratie, eerder een teveel aan ideeën en een gebrek aan doorzettingsvermogen. Heel herkenbaar verder, daar niet van. Kortere verhalen schrijven helpt ook!
Oud 28-09-2009, 20:08
Issun
Issun is offline
Ik heb een heleboel beginnen van verhalen op m'n pc staan maar geen enkele is af.

Citaat:
Kortere verhalen schrijven helpt ook!
Dat wil ik nu ook meer gaan doen ja, maar al mijn inspiratie is vaak voor lange verhalen.
Met citaat reageren
Oud 29-09-2009, 10:33
Giles
Giles is offline
Gewoon zelfdiscipline opleggen. Na tien jaar ben ik nu ook eindelijk een groot verhaal aan het afschrijven. Nu schrijf ik duizend woorden per dag en is het me al zo gewoon worden dat ik me een beetje vreemd voel als ik een dag niet (zoveel) schrijf.
Verder hoeft niet elk woord of elke zin te sprankelen, schrijf eerst, redigeer (teruglezen/verbeteren) later. Misschien kun je je nieuwe ideeën wel in het eerdere verhaal verwerken, anders zet je ze in trefwoorden ergens weg tot later gebruik.
Tenminste, zo doe ik 't. Ik heb een schrijversdagboek en schrijf daar allemaal flarden in. Zo kan ik terug kijken voor meer inspiratie of voor een nieuw onderwerp.
Oud 13-10-2009, 12:07
Griezellezer
Griezellezer is offline
@ Lydia Field - heel erg bedankt voor je tips! Dat lijkt me inderdaad erg handig en een goede manier om zo door je writers-block heen te komen.

Vroeger schreef ik ook heel veel, en bleef mijn inspiratie maar komen en komen, en kon ik het ook gemakkelijker op papier krijgen. De laatste jaren is dat steeds moeilijker geworden, en dat ik soms ook nog niet eens verder kwam dan een halve pagina, of zelfs de laatste weken niet verder dan twee zinnen...

Maar mij is vaker ook al aangeraden; de beste tip om door je schrijvers-dip heen te werken, is gewoon te gaan schrijven! - Schrijf over dagelijkse gebeurtenissen, gewoon wat je meegemaakt hebt (een soort dagboek zeg maar), en schrijf gewoon op (typ) dat je je vreselijk ergerd aan jezelf en niet aan schrijven toekomt, en dat je inspiratie je in de steek heeft gelaten! Gewoon schrijven, schrijven, schrijven. Maakt niets uit waarover. - Zo kun je je er het beste van los maken.

Ik heb het eens geprobeerd afgelopen week, en in een kwartiertje had ik twee A4'tjes vol.

En kortverhalen schrijf ik ook vaker ja.
Reageren

Regels voor berichten