Oud 20-03-2010, 16:34
Verwijderd
Hallo allemaal,

Op school krijgen we regelmatig praktische opdrachten die je in een groep moet maken. Met samenwerking is er geen probleem, het probleem zit hem in overleg. Via e-mail gaat opzich wel, maar je moet het wel allemaal bijhouden. Soms checkte ik een dag mijn mail niet en de volgende dag stonden er iets van 27 e-mails met 'overleg' over een opdracht. Ook het delen van bestanden gaat vervelend.

Ik heb op Wikipedia iets gelezen over Groupware en vroeg of er een eenvoudige versie ervan, in het Nederlands bestaat. Het liefst met deze onderdelen:
- Een soort forum, waarin iedereen over een onderwerp kan discussiëren.
- Bestanden delen: iedereen kan zijn bestanden uploaden.
- Een soort 'nieuws'-gedeelte
- Verschillende gebruikers aanmaken die als enigen toegang hebben tot een opdracht.

Ik hoop dat ik het duidelijk heb neergezet en dat jullie met veel kennis mij een beetje op weg kunnen helpen. Bij voorbaat hartelijk dank!

Met vriendelijke groeten,

Nikoros
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-03-2010, 17:05
jacobdb
jacobdb is offline
met hoeveel mensen moet je het project doen? als je het met n man of 6-10 moet doen is het nogal een verschil met bijv 100 man. dat ligt er dus.
Oud 20-03-2010, 17:11
Verwijderd
Hallo jacobdb,

Bij ons is het steeds twee tot tien mensen.

Nikoros
Met citaat reageren
Oud 20-03-2010, 17:28
freyk
freyk is offline
Tijdens grote schoolprojecten (met minaal 4 mensen) maakten wij veel gebruik van gmail (met geneste berichten), groepschat's via msn en een externe ftp server.
Wanneer wij met z'n allen tegelijk aan 1 document wilden werken, deden wij dat via google docs.
Oud 20-03-2010, 17:38
Verwijderd
Hallo freyk,

Bedankt voor de tip! Het probleem zit hem erin dat bij ons niet iedereen MSN heeft en niet iedereen GMail. Helaas zijn de mensen met wie ik vaak werk niet te overtuigen er een e-mailadres bij te nemen of ergens dan ook te registreren (al geprobeerd).

Ik zoek eigenlijk zoiets:
http://www.contactoffice.com/virtual...-groupware.jsp

Waar je steeds nieuwe gebruikers kunt toevoegen die dan toegang hebben tot een praktische opdracht, zonder dat ze zich hoeven te registreren. Ze kunnen dan bestanden uploaden, commentaar geven enz.

Nikoros
Met citaat reageren
Oud 20-03-2010, 17:40
jacobdb
jacobdb is offline
oke. dat maakt het al wat overzichtelijker. ipv bijv 100 mensen (geloof me, dat is niet te doen) google docs is een goede. (wat is het project eigenlijk. als je dat mag vertellen natuurlijk)
Oud 20-03-2010, 17:46
Verwijderd
Nou, zo'n project is bijvoorbeeld het maken van een tijdschrift voor geschiedenis. Je moet in eerste instantie brainstormen: wat gaat erin komen, dan moet je de taken verdelen, vervolgens moet iedereen een stuk schrijven en iedereen laten lezen en het lastigste was een tijd geleden: de opmaak. Iedereen heeft zijn smaak, en het is handiger om al die kritiek op een pagina te hebben dan apart in e-mails.

Bij ons is iedereen helaas erg terughouden in het registreren op het internet. Hotmail blijft hotmail en er komt geen ander adres! Helaas...

Het probleem met e-mails is dat je snel het overzicht kwijt bent. Bij de praktische opdracht met geschiedenis heeft ieder van de vier groepsleden zeker 50+ e-mails geschreven, omdat niet iedereen MSN had.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2010, 18:36
jacobdb
jacobdb is offline
wat voor opleiding doe je? (bijv middelbare school. ik denk dat je ouder bent) maar even ontopic. je zou bijv ook een irc kanaal op kunnen zetten. (is wel wat technischer)
Oud 20-03-2010, 18:58
freyk
freyk is offline
Citaat:
Nou, zo'n project is bijvoorbeeld het maken van een tijdschrift voor geschiedenis.... in e-mails.
Been there, done that.

Citaat:
Het probleem zit hem erin dat bij ons niet iedereen MSN heeft en niet iedereen GMail. Helaas zijn de mensen met wie ik vaak werk niet te overtuigen er een e-mailadres bij te nemen of ergens dan ook te registreren (al geprobeerd).
Och, zulke mensen had ik ook in de groep zitten. Maar toen ik eenmaal een aantal producten van google demontreerde bij ze demonstreerde, wilden ze niks meer anders.
(een google account kan je ook nog eens snel verwijderen).
Omdat de meeste al een msn account had (of een msn-account aan hun prive mailaccount hadden gekoppeld), communiceerden wij met msn groupchat.
Door het nesten van emails (dat gmail automatisch doet), wordt de verstuuderde mail als een forumpost weergegeven, waardoor 50 mailtjes opeens overzichtelijk word.
Je gmail-account is ook meteen google-chat account, waarmee je met behulp van de geintergreerde applet binnen gmail of een client, kan chatten.

Dit wilden wij vroeger ook, maar door het te laten hosten door een bedrijf kost geld en mijn projectleden hadden geen zin een groupware-server beschikbaar te stellen. Gelukkig was er altijd wel eentje, die een ftp-server op wou zetten en verder beheren. Die maakte de accounts aan, stelde rechten in en maakte eventueel backups.
Mensen konden dan eenvoudig bestanden up- en downloaden, maar de server moest dan beschikbaar zijn. Gelukkig zijn er ook sites op het net te vinden, die plaatsen op hun ftp-servers "gratis" aanbieden.

Je kan aan de IT-beheerders van je school vragen of ze zoiets aan kunnen bieden.

Laatst gewijzigd op 20-03-2010 om 19:25.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2010, 09:17
freyk
freyk is offline
hier nog een aantal demonstratie-fimpjes:

Google docs:

Een FTP-server opzetten:

Tip: maak gebruik van een ftp-client om de bestanden te benaderen, in plaats van je browser.
Of benader je ftp server met windows verkenner/finder/nautilus/dolphin/enz.

Laatst gewijzigd op 21-03-2010 om 09:27.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2010, 09:34
Verwijderd
Ik zou voor Office Live gaan! Biedt je een communicatieplatform en een projectstructuur.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2010, 12:19
Verwijderd
Hallo allemaal,

Sorry voor deze late reactie, maar ik wil jullie in ieder geval allemaal bedanken voor al deze tips! De volgende keer zal ik gewoon in eerste instantie mijn best doen de mensen te overtuigen GMail te nemen. Dat zou goed moeten werken, zeker nadat ik die filmpjes heb gezien, freyk!

@jacobdb: middelbare school gewoon. IRC is mij inderdaad te technisch.

@deadlock:
Als Microsoft eens zo vriendelijk zou zijn om dit met Firefox op Linux te kunnen gebruiken, dan zou ik het zeker weten uitproberen!

Sowieso: bedankt allen!
Met citaat reageren
Oud 03-04-2010, 13:07
Verwijderd
Office Live ondersteunt FF2 en hoger... Ah. Niet op Linux zie ik. Wel Safari op OSX though.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2010, 15:14
Kingofthemall
Kingofthemall is offline
Ik zou die andere personen overhalen een Gmail aan te maken. Google Docs overwint alles wat er maar is als je samen ergens aan wilt werken, en het is nog gratis ook!
Oud 04-04-2010, 12:35
Verwijderd
Citaat:
Ik zou die andere personen overhalen een Gmail aan te maken. Google Docs overwint alles wat er maar is als je samen ergens aan wilt werken, en het is nog gratis ook!
Ik ga het proberen!
Met citaat reageren
Oud 05-04-2010, 10:33
freyk
freyk is offline
Citaat:
En daarnaast maken ze de overstappers ook nog makkelijk, door ze gegevens van populaire emailproviders te laten importeren. (imap is niet meer nodig!)
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten