Oud 11-11-2010, 20:47
studentuser
studentuser is offline
Mensen ik ben de manier vergeten hoe een som moest uitrekenen. Bijv, 12 1/2% van 432,67 hoe kan ik dit op een makkelijke manier uitrekenen wie kan mij hierbij helpen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-11-2010, 21:08
Mr.Mark
Avatar van Mr.Mark
Mr.Mark is offline
12,5% neem ik aan.

Dat is vermenigvuldigen met 0,125. Dus 0,125*432,67=54,08375

100% van iets is vermenigvuldigen met 1
90% van iets is vermenigvuldigen met 0,9
80% van iets is vermenigvuldigen met 0,8
enz.

Dus 12,5% is vermenigvuldigen met 0,125

Net als 54% is vermenigvuldigen met 0,54
__________________
's Avonds een vent, 's ochtends absent.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2010, 21:13
studentuser
studentuser is offline
Mark echt super bedankt!!!!!!!.

Dus bijvoorbeeld 14 1/2 van 700. Dan doe ik 0,145x700=101,50
Met citaat reageren
Oud 12-11-2010, 06:58
Verwijderd
Ja, als je wilt vermenigvuldigen met 14,5% dan moet je gewoon *0,145 doen.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2010, 12:58
Alpha_Omega
Avatar van Alpha_Omega
Alpha_Omega is offline
Citaat:
Ja, als je wilt vermenigvuldigen met 14,5% dan moet je gewoon *0,145 doen.
1.145* voor een vermenigvuldiging, 0.145 om dat percentage ervan te berekenen.
__________________
My future's so bright; I gotta wear shades
Met citaat reageren
Oud 12-11-2010, 16:17
Verwijderd
Citaat:
1.145* voor een vermenigvuldiging, 0.145 om dat percentage ervan te berekenen.
Wow, ik was nog niet helemaal wakker geloof ik. Sorry!
Met citaat reageren
Oud 12-11-2010, 22:48
studentuser
studentuser is offline
Maar dan kun je het niet helemaal afronden op drie decimalen achter de komma toch? als je 0,414x doet bv
Met citaat reageren
Oud 13-11-2010, 11:10
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Algemeen geldt: 1 procent is een honderdste deel van het geheel. Merk op dat 12½% een achtste deel van het geheel is omdat 12½∙8 = 12½∙2∙4 = 25∙4 = 100. Algemeen geldt: als , dan geldt: , dus op deze manier kun je een gewone breuk naar een percentage omzetten. Een gegeven percentage p kan in een gewone breuk worden omgezet door uit te gaan van .
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 14-11-2010, 07:58
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Citaat:
Algemeen geldt: 1 procent is een honderdste deel van het geheel. Merk op dat 12½% een achtste deel van het geheel is omdat 12½∙8 = 12½∙2∙4 = 25∙4 = 100. Algemeen geldt: als , dan geldt: , dus op deze manier kun je een gewone breuk naar een percentage omzetten. Een gegeven percentage p kan in een gewone breuk worden omgezet door uit te gaan van .
Ja, waarom makkelijk doen als het moeilijk kan?
Onthou gewoon, "cent" betekent 100, "pro" betekent per, oftewel per honderd; een honderste.

12,5% is dus 12,5/100 = 0,125.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2010, 12:00
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Ja, waarom makkelijk doen als het moeilijk kan?
Niet zeuren, het gaat hier om gewone basiskennis die door de onderwijsvernieling (hoewel men dit steevast onderwijsvernieuwing blijft noemen) verloren is gegaan.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 14-11-2010, 12:09
Mr.Mark
Avatar van Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Citaat:
Niet zeuren, het gaat hier om gewone basiskennis die door de onderwijsvernieling (hoewel men dit steevast onderwijsvernieuwing blijft noemen) verloren is gegaan.
Volgens mij komt het gewoon op hetzelfde neer hoor. En dit is geen verloren basiskennis, ik kan me namelijk nog goed herinneren dat ik dit in klas 2 kreeg (ook al snapte ik er toen niks van haha)
__________________
's Avonds een vent, 's ochtends absent.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2010, 12:47
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Citaat:
Niet zeuren, het gaat hier om gewone basiskennis die door de onderwijsvernieling (hoewel men dit steevast onderwijsvernieuwing blijft noemen) verloren is gegaan.
Wat heeft het voor zin om van % een breuk te maken? Dat is toeval, maar heeft bij 13% al geen enkele zin meer.

Van de berekening 12½∙8 = 12½∙2∙4 = 25∙4 = 100 zie ik helemaal geen nut. Wat moet je met die tussenberekeningen van 2∙4 25∙4, verwarring scheppen?
Deel 100 door 12,5 en je komt keurig op acht uit, omdat er precies acht 12,5-jes in een 100-je zit.

Door formules en regeltjes verlies je juist alle contact met de basis; procent -> per honderd
Met citaat reageren
Oud 14-11-2010, 17:14
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Van de berekening 12½∙8 = 12½∙2∙4 = 25∙4 = 100 zie ik helemaal geen nut. Wat moet je met die tussenberekeningen van 2∙4 25∙4, verwarring scheppen?
Ik heb die tussenstappen er juist neergezet om te laten zien dat 12½% inderdaad een achtste deel van het geheel is.

Citaat:
Deel 100 door 12,5 en je komt keurig op acht uit, omdat er precies acht 12,5-jes in een 100-je zit.
Dat is uiteraard ook een mogelijkheid, maar hoeveel mensen kunnen er volgens jou tegenwoordig nog zo'n deling uitvoeren? Het is naar mijn mening al erg genoeg dat een hoogleraar wiskunde als Jan van der Craats zich genoodzaakt zag om een Basisboek Rekenen en een Basidsboek Wiskunde te schrijven, omdat de huidige generatie aankomende studenten niet meer over de noodzakelijke basis beschikt om aan een studie te beginnen.

Citaat:
Door formules en regeltjes verlies je juist alle contact met de basis; procent -> per honderd
Door middel van formules en regels kun je wel het hoe en waarom van de basis verklaren, dus van een verlies aan contact met de basis is wat mij betreft geen sprake.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 14-11-2010, 17:42
studentuser
studentuser is offline
Dus bijvoorbeeld 12 1/2 % van 432. Moet ik dan 432 delen door 100 en dan uitkomst vermenigvuldigen met wat? Moet ik de uitkomst met 12,5 vermenigvuldigen?

Laatst gewijzigd op 14-11-2010 om 17:52.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2010, 17:52
Mr.Mark
Avatar van Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Dan moet je 432 vermenigvuldigen met 12,5 en dan delen door 100.
__________________
's Avonds een vent, 's ochtends absent.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2010, 17:56
studentuser
studentuser is offline
Ow Mark dank je wel. En met mijn manier, wat bereken ik daarmee?
Met citaat reageren
Oud 14-11-2010, 17:57
Dark_One
Avatar van Dark_One
Dark_One is offline
Citaat:
Ow Mark dank je wel. En met mijn manier, wat bereken ik daarmee?
Hetzelfde, je doet immers hetzelfde. Het maakt niet uit of je eerst vermenigvuldigt of eerst deelt. Het is maar net wat je zelf makkelijker vindt.
__________________
Mathematicians are like Frenchmen: whenever you say something to them, they translate it into their own language, and at once it is something entirely different
Met citaat reageren
Oud 14-11-2010, 18:05
Mr.Mark
Avatar van Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Citaat:
Dus bijvoorbeeld 12 1/2 % van 432. Moet ik dan 432 delen door 100 en dan uitkomst vermenigvuldigen met wat? Moet ik de uitkomst met 12,5 vermenigvuldigen?
Ik weet niet wat je hebt aangepast maar anders heb ik het verkeerd gelezen. Maar wat je doet klopt ook wel.
__________________
's Avonds een vent, 's ochtends absent.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2010, 18:06
studentuser
studentuser is offline
Dark One ik vind 432 delen door 100 en dan die uitkomst vermenigvuldigen met 12,5. Het is toch hetzelfde zoals je het zei toch?
Met citaat reageren
Oud 14-11-2010, 18:12
Dark_One
Avatar van Dark_One
Dark_One is offline
432/100 vermenigvuldigen met 12,5 is hetzelfde als 432 vermenigvuldigen met 12,5 en dat delen door 100 ja (probeer anders maar eens op je rekenmachine). Op allebei de manieren bereken je 12,5% van 432.
__________________
Mathematicians are like Frenchmen: whenever you say something to them, they translate it into their own language, and at once it is something entirely different
Met citaat reageren
Oud 14-11-2010, 18:15
Mr.Mark
Avatar van Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Citaat:
dark one ik vind 432 delen door 100 en dan die uitkomst vermenigvuldigen met 12,5. Het is toch hetzelfde zoals je het zei toch?
432*(12,5/100)=54
(432*12,5)/100=54
(432/100)*12,5=54
__________________
's Avonds een vent, 's ochtends absent.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2010, 11:54
studentuser
studentuser is offline
Bedankt. Hoe kan ik vervelende sommen vermenigvuldigen ik ben de methode daarvan vergeten. Bijv: 132x1475 je hebt een soort staardeling daarvoor maar dan met vermenigvuldigen. Wat is de eenvoudigste manier om zulke sommen te berekenen? Alvast bedankt mensen.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2010, 13:00
Dark_One
Avatar van Dark_One
Dark_One is offline
1475x132=1475x(100+30+2)=1475x100+1475x30+1475x2=147500+44250+2950=194 700
of:
1475x132=132x(1000+400+70+5)=132000+52800+8240+660=194700
of misschien:
1475x132=1475x(100+30+2)=1475x100+1475x30+1475x2=(1000x100+400x100+70x 100+5x100)+(1000x30+400x30+70x30+5x30)+(1000x2+400x2+70x2+5x2)=100000+ 40000+7000+500+30000+12000+2100+150+2000+800+140+10=194700
__________________
Mathematicians are like Frenchmen: whenever you say something to them, they translate it into their own language, and at once it is something entirely different

Laatst gewijzigd op 15-11-2010 om 13:43.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2010, 18:06
studentuser
studentuser is offline
Dark One, ik bedoel het zoonderaan tabel) maar als je 3x5 doet is toch 15? hoe werkt dat systeem leg het is duidelijk uit als je het weet.



.....4325
......123
---------- X
Met citaat reageren
Oud 15-11-2010, 18:49
Dark_One
Avatar van Dark_One
Dark_One is offline
Je doet gewoon elk los getal keer elk andere getal. Beetje als haakjes uitwerken:
4325=4000+300+20+5, 123=100+20+3
dus 4325x123=(4000+300+20+5)x(100+20+3). Haakjes uitwerken geeft dan:
4x1=4 (met 5 nullen)
3x1+4x2=11 (met 4 nullen)
2x1+3x2+4x3=20 (met 3 nullen)
5x1+2x2+3x3=18 (met 2 nullen)
5x2+2x3=16 (met 1 nul)
5x3=15 (zonder nul)

Dat geeft dus:
4 . . . . .
11 . . . .
. 20 . . .
. . 18 . .
. . . 16 .
. . . . 15
----------------+
531975=4325x123
__________________
Mathematicians are like Frenchmen: whenever you say something to them, they translate it into their own language, and at once it is something entirely different
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-11-2010, 22:29
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Citaat:
Dark One, ik bedoel het zoonderaan tabel) maar als je 3x5 doet is toch 15? hoe werkt dat systeem leg het is duidelijk uit als je het weet.

.....4325
......123
---------- X
begin bij 3 x 5 = 15, je schrijft de 5 op, onthoudt de 1
dan 3 x 2 = 6 PLUS die 1 die je onthouden hebt = 7
dan 3 x 3 = 9
dan 3 x 4 =12

Het eerste getal is dus 12975 (3x4325)

Het tweede getal idem MAAR 1 nul ervoor (we praten over 20);
0
2 x 5 =10 : schrijf de nul op, onthoud 1
2 x 2 =4 +1 = 5
etc

Het tweede getal is dus 86500

Het derde getal is 432500 (want 100-tal)

Tel ze vervolgens bij lekaar op:

12975+86500+432500=531975
Met citaat reageren
Oud 27-11-2010, 22:30
studentuser
studentuser is offline
1 3/8 – 4/8 breuk aftrekken. Hoe gaat dat ook alweer.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2010, 09:35
Tochjo
Avatar van Tochjo
Tochjo is offline
Schrijf als één breuk:



Gelijknamige breuken kun je van elkaar aftrekken door de tellers van elkaar af te trekken:

Met citaat reageren
Oud 28-11-2010, 10:17
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Als je bijvoorbeeld 2½-1¼ wilt berekenen schrijf je eerst 2½ en 1¼ als een gewone breuk, dus en , dus . We hebben nu 2 ongelijknamige breuken, omdat ze een verschillende noemer hebben. We herschrijven daarom de breuk als , dus . Merk op dat , dus 2½ = 2∙1¼,
dus daaruit volgt meteen dat 2½-1¼ = 1¼.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 28-11-2010, 10:51
studentuser
studentuser is offline
Tochjo ik bedoel aftrekken. Je had een optelmethode.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2010, 12:09
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Tochjo ik bedoel aftrekken. Je had een optelmethode.
Tochjo laat in zijn reply eerst zien hoe je van een gewone breuk maakt door uit te gaan van . Door daar van af te trekken vind je dan dat .
Als je bijvoorbeeld wilt berekenen schrijf je eerst 2½ als een gewone breuk, dus , dus . We hebben nu 2 ongelijknamige breuken, omdat ze een verschillende noemer hebben. We herschrijven daarom de breuk als en de breuk als , dus .
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 17-12-2010, 16:30
mpo
12+(50%+432.67)=12+216.335=228.335.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2010, 16:32
mpo
hoeveel is:269558 x 2000 x 50%+159=?
Met citaat reageren
Oud 17-12-2010, 16:54
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Citaat:
hoeveel is:269558 x 2000 x 50%+159=?
Dat is 0,5 x 969558 x 2000, en dat antwoord doe je dan nog eens plus 159 (eerst vermeningvuldigen, dan optellen, en x50% is hetzelfde als x0,5 of delen door twee).
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken ER (ernstige rekenproblemen)-toets
Kiritsugu
25 24-12-2015 14:40
Huiswerkvragen: Exacte vakken [WI] vraag wiskunde/rekenen. kom er echt niet uit..
ivarkentje
2 27-05-2013 08:06
Studeren Vraag
Verwijderd
0 15-01-2012 23:07
Huiswerkvragen: Exacte vakken wiskunde: vraag over Riemann-formule
welle
3 27-11-2006 16:59
Huiswerkvragen: Exacte vakken Profielwerkstuk ADHD
*Supergirlll*
9 17-10-2005 19:17
Psychologie [stelling] De aangeboren wiskunde-knobbel bestaat niet?
Verwijderd
76 19-07-2002 13:27


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:39.