|
Hoi mensen,
Ik moet voor mijn VMBO-examen (TL, Zorg en Welzijn) een werkstuk maken voor geschiedenis. Dit moet een soort onderzoek zijn met een hoofdvraag en minstens vijf deelvragen. Ik vind dit erg leuk, maar heb nogal moeite met het kiezen van een onderwerp. Daarom zou ik graag jullie mening willen. Met veel van mijn onderwerpen is het zo dat ik niet weet of ik wel aan de vijf deelvragen kan komen.
Mijn ideeën:
De Griekse Mythologie:
- goden, wezens, hoe burgers het gebruikten, wat er nu nog van over is.
Marie Antoinette:
- gewoon haar leven, huwelijk, reputatie, karakter, passies en dood.
De geschiedenis van mode:
- Mode in de Griekse en Romeinse tijd, mode in de Middeleeuwen, mode in de Franse/Italiaanse Renaissance, mode in de pelgrimstijd (negentiende eeuw) en mode aan het begin van de twintigste eeuw. Vooral kleding, maar ook sieraden, make-up en haardracht.
Lodewijk XIV en zijn periode
- Leven van Lodewijk XIV, de periode (politiek, burgerlijke cultuur) waarin hij leefde en zijn waarden/normen.
Het mode-onderwerp of de Griekse Mythologie lijken mij zelf het leukste, maar ik ben bang dat het dan alsnog te breed is. Bij een kleiner onderwerp als Marie Antoinette ben ik bang dat ik te weinig info zal kunnen vinden om ten minste vijf deelvragen te maken. Hebben jullie suggesties, tips?