Oud 07-01-2011, 13:29
Marjoleeeeinn
Marjoleeeeinn is offline
Haay! Sorry, ik heb een onwijs lang verhaal maar ik zit er heel erg mee dus ik hoop dat er mensen zijn die het willen lezen.

Vorig jaar ben ik geslaagd voor mijn examens op het vmbo-t met redelijk hoge cijfers. Ik was ook van plan om havo te gaan doen maar was op mijn 'favoriete' school afgewezen en op een andere school werd ik alleen aangenomen als ik overal 7,5 + voor had (had ik wel, maar ik had er flink de pest in dat ik nergens (direct) werd aangenomen en al m'n vriendinnen wel dus besloot ik voor een MBO opleiding te gaan)

Nu valt de MBO opleiding me ontzettend tegen. We hebben geen nederlands meer omdat er docenten te kort zijn, geen engels terwijl ik het een leuk vak vind, geen wiskunde maar 'hoofdrekenen' wat ik ontzettend makkelijk vind.. haal zonder te leren ook 9ens etc. en heb het idee dat ik er niets aan heb want ik wil sowieso HBO gaan doen en daar mag je gewoon een rekenmachine gebruiken.. Het is een creatieve opleiding, dus verder zijn we alleen bezig met 'knutselen' maar dat ligt me ook een stuk minder dan ik dacht.

Een nieuwe opleiding zie ik ook niet zitten, omdat ik niet weet wat ik voor beroep wil gaan doen. Dus overweeg ik om opnieuw de havo te proberen, ik ben alleen bang dat ik het niet aan kan.
Want behalve het school dilemma zit ik thuis ook nogal in de 'knoop', en ik ben bang dat dit er ook mee te maken heeft. Mijn moeder is namelijk ernstig ziek, dus mijn vader en ik moeten voor haar zorgen. Mijn vader is begin vorig jaar ontslagen en krijgt door alle stress ook steeds meer last van kwaaltjes, en is momenteel arbeidsongeschikt. Hierdoor krijgen we langzaamaan wel steeds minder inkomen. Zelf heb ik last van een paniekstoornis (al zo'n 3 a 4 jaar) die steeds minder werd maar sinds een paar maanden (nu het slechter gaat met mijn moeder) krijg ik er weer veel meer last van. Dit weten ze op mijn opleiding ook, maar m'n mentrix zegt alleen maar "Ik snap wel dat je het heel moeilijk hebt thuis, maar op deze manier ga je niveau 4 niet halen en dat je je niet kan concentreren vind ik een beetje een smoesje."
Ik zit voor dit alles ook bij een psycholoog, maar dat is pas sinds kort dus die kent mij ook nog niet zo heel goed, en weet ook niet zo goed of het echt aan de school ligt, of aan mijzelf.

Het probleem is dus:
Ik weet niet of ik moet stoppen met mijn opleiding. Ik heb gehoord dat als je voor Februari stopt, je het opleidingsgeld (gedeeltelijk) terug krijgt. En dit geld kunnen we dus wel goed gebruiken.. dus als ik toch stop, liever het geld terug. Maar ik ben 17, dus heb ik leerplicht. Toch denk ik dat als ik de stress van school niet zou hebben, het met mij ook een stuk beter zou gaan. Maar aan de andere kant ben ik bang dat ik dan weer meer last krijg van m'n paniekstoornis omdat ik alleen nog maar thuis zit.

En daarbij komt nog, dat ik niet weet of de havo wel een verstandige keuze is, omdat ik alles na een paar maanden zat ben en dat met die bergen huiswerk zeker niet kan hebben.

Ik hoop dat iemand me raad kan geven.

En als het hele verhaal te lang voor je is heb ik nog een korte vraag:
Weet iemand of het mogelijk is om op je 17e met je opleiding te stoppen als je volgend schooljaar met de havo begint? (ik word in september 18, maar dan begint school ook weer) Zo ja: hoe moet ik dat regelen voor Februari?

Bedankt voor het lezen.
liefs.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-01-2011, 09:45
Verwijderd
Heyhey,

Allereerst moet ik wel zeggen dat ik niet weet of je op je 17e mag stoppen als je dat jaar daarna havo gaat doen. Maar als je de havo gaat doen, moet je wel motivatie hebben om het te doen. Want het is wel anders als vmbo. Als je schrijft dat je er na een paar maanden al zat van wordt, dan is het misschien niet handig om dat te gaan doen. Ik heb namelijk hetzelfde maar dan op vwo. Ik ben vorig jaar geslaagd op havo en nu naar vwo gegaan. Maar doordat ik de motivatie nu mis ga ik het waarschijnlijk niet redden.
Dus denk wel goed na of je het echt wilt!

En wat betreft thuis zitten lijkt me ook niet echt een goed plan. Nog los van je paniekstoornis, kun je wel eenzaam worden als je alleen maar thuis zit. Maar ik weet niet precies wanneer je paniek krijgt en of je ook angstig bent. Dus ik leg het wel even met een voorbeeld van mezelf uit. Ik heb geen paniekstoornis, maar de laatste tijd wel last van angsten. Als ik dan een tijd thuis blijf zitten, worden die angsten erger als ik de deur weer uit ga. Daarom denk ik dat het niet verstandig is als je thuis gaat zitten, mocht jij ook van zoiets als ik beschreef last hebben dan
Met citaat reageren
Oud 08-01-2011, 10:00
Marjoleeeeinn
Marjoleeeeinn is offline
Hay,

Bedankt voor het antwoord!
Ik hoorde gister van een vriendin dat zij een vriendin heeft en die is ook op haar 17e gestopt en ging daarna havo doen, maar die moest wel werken in de tussentijd. Ik heb wel een bijbaantje waar ik dan overdag kan gaan werken.. maar ik denk dat ik dan wel opzoek ga naar iets leukers (werk in een callcenter, niet heel boeiend dus) En de motivatie is er op zich wel, ik hoop alleen dat ik het wel aankan. Maar als ik geen havo ga doen, weet ik ook niet wat ik wel zou moeten en ik wil niet weer een opleiding voor niks gaan beginnen. Daarbij, wil ik sowieso naar het HBO.

En over die angsten heb je wel gelijk ja, daar ben ik ook wel bang voor.. dus dat moet ik nog maar even zien. Ik wil wel misschien een pup kopen als ik kan stoppen (niet dat een hond het naar school gaan vervangt) maar dan heb ik wel een reden om uit huis te moeten. En als ik moet werken moet ik dus ook het huis uit..
Met citaat reageren
Oud 08-01-2011, 10:03
brands
brands is offline
Heey TS,

Heb net je verhaal gelezen. Welke keuze jij maakt dat laat ik aan jouw over. Aangezien ik je daar niet in kan adviseren.

Aangezien jij in het begin van het schooljaar 17 was heb je als het goed is geen schoolgeld/lesgeld betaald, aangezien dit pas geld vanaf je 18e als je op het MBO zit. Dus je hebt als het goed is niets betaald wat dat betreft.

Ik weet niet of je een bijbaantje hebt? Maar misschien kun je in de tijd van februari tot september gaan werken, zodat je toch wat ervaring op doet, misschien kun je dat baantje in mindere mate dan ook behouden als je weer naar school gaat.

Nadeel van stoppen met school is dat je nog met kwalificatieplicht zit. Dat betekend dat je een HAVO of MBO niv 3/4 diploma moet hebben.

Succes in ieder geval met je keuze.
Oud 08-01-2011, 10:12
Marjoleeeeinn
Marjoleeeeinn is offline
Brands,

Krijg ik dan als ik stop voor Februari niets terug, of weet je dat niet? Want ik las op google wel iets dat je het deel van het schoolgeld dat je niet meer gebruikt terug gestort kreeg, maar dat ging ook allemaal over 18+
Met citaat reageren
Oud 08-01-2011, 10:15
brands
brands is offline
Citaat:
Brands,

Krijg ik dan als ik stop voor Februari niets terug, of weet je dat niet? Want ik las op google wel iets dat je het deel van het schoolgeld dat je niet meer gebruikt terug gestort kreeg, maar dat ging ook allemaal over 18+
Zoals ik al eerder zei: je bent 17 dus als het goed is heb je niks betaald wat dat betreft. Ik heb zelf ook op het MBO gezeten, tot mijn 18e. Heb alleen het laatste half jaar schoolgeld betaald, omdat ik voor 1 september 18 was geworden. Vanaf mijn 16e tot 18e is er niks betaald aan schoolgeld .

Als je meer vragen hebt dan hoor ik het wel!
Oud 08-01-2011, 10:25
Marjoleeeeinn
Marjoleeeeinn is offline
O oké!
Nou dan hoef ik in ieder geval niet alles overhaast voor februari te regelen, maar ik ga denk volgende week maar even contact opnemen met de leerplichtambtenaar om te kijken wat mijn mogelijkheden zijn.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2011, 10:29
Verwijderd
mss ns kijken naar de Vavo?
Met citaat reageren
Oud 08-01-2011, 11:56
hmkey
hmkey is offline
Citaat:
O oké!
Nou dan hoef ik in ieder geval niet alles overhaast voor februari te regelen, maar ik ga denk volgende week maar even contact opnemen met de leerplichtambtenaar om te kijken wat mijn mogelijkheden zijn.
Goed idee.
Je hoeft echt niet bang van zo iemand te zijn ze zijn er om je op weg te helpen, lijkt me
Met citaat reageren
Oud 09-01-2011, 18:44
Marjoleeeeinn
Marjoleeeeinn is offline
Citaat:
mss ns kijken naar de Vavo?
Ja ik heb ook 1 VAVO gemaild voor meer info, die school opzich lijkt me niet zo leuk maar ik ken verder niet van zulke scholen hier in de buurt
Met citaat reageren
Oud 14-01-2011, 13:50
Eva*
Eva* is offline
Ik was op mijn 17e ook halverwege het schooljaar met mijn MBO-opleiding gestopt en heb toen niks gemerkt van dat ik leerplicht had. Er was geen instantie die me op mijn dak zat ofzo.
De reden was bij mij overigens hetzelfde als nu bij jou: de opleiding was nogal slecht georganiseerd.
In september daarna was ik toen op een andere school begonnen.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2011, 14:16
Verwijderd
@Eva*: Leerplicht is in de afgelopen jaren wel een heel stuk strenger geworden. En het hangt natuurlijk af van de school, als zij je niet uitschrijven of geen melding doen, kan het zijn dat leerplicht niet eens weet dat je niet naar school gaat.

@TS: Ik weet niet wat voor HBO-opleiding je wilt gaan doen, maar als je MBO gedaan hebt, kun je sommige opleidingen verkort doen. En soms is het als je goede cijfers haalt, ook mogelijk om je MBO-opleiding te verkorten. Maar stel dat je 4 jaar over het MBO doet en vervolgens 3 jaar over een HBO-opleiding. Dan ben je via de HAVO maar één jaar sneller en dat jaar ben je nu al kwijt doordat je pas volgend schooljaar met de HAVO kunt beginnen (en als je dus iets heel anders wilt op HBO en er vier jaar over moet doen, duurt het maar één jaar extra).

Als jij denkt dat je de MBO opleiding ondanks alle structuur ed zou kunnen halen, dan zou ik het gewoon doen. Als het je makkelijk afgaat, heb je daarnaast tijd om te werken aan je paniekstoornis. Je moet deze opleiding dan niet zien als eindstation, maar als iets dat je nodig hebt voor het HBO. Net als de HAVO.

Maar het belangrijkste is dat het voor jou goed voelt en dat je denkt dat je het gaat redden. Want je moet natuurlijk wel nog een paar jaar.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten