Advertentie | |
|
![]() |
|
Volgens mij komt een goed leven leiden inderdaad eerder neer op het ontwikkelen van jezelf (het evolueren naar een staat waarin je werkelijke beeld en je idealistische beeld meer samenvallen).
Wat dat ontwikkelen inhoudt, is natuurlijk een geheel persoonlijke zaak. Voor de ene persoon zal liefde (geven/krijgen) een belangrijk aspect daarin zijn; voor andere mensen is het belangrijker om een hoge status te hebben (bv. rijk worden, beroemd zijn, macht, ...). In dat opzicht zal een misdadiger (goh, wat is een misdadiger natuurlijk: Robin Hood was ook een misdadiger) voor zichzelf ook wel een goed leven leiden. Sommige mensen zullen bepaalde ethische bezwaren hebben tegen hun praktijken (of juist niet); maar dat doet volgens mij niet af aan de mate waarin hun leven "goed" is. Kijk eerder naar een Robin Hood van deze tijd, bv. Julian Assange. Afhankelijk van aan wie je het vraagt, zal die persoon als goed of als slecht beschouwd worden. En hoewel ik me kan voorstellen dat zijn leven een complete rotzooi is op dit moment, kan hij er misschien best wel gelukkig mee zijn in de zin dat hij tegen het establishment ingaat en het onrecht dat hij daarin herkent probeert af te breken. Een goed leven leiden kan je dus op twee manieren opvatten: wat je voor jezelf een goed leven vindt en wat anderen daarvan vinden. Zelf vind ik vooral dat eerste belangrijk; het tweede kan wel een invloed hebben; maar de "anderen" hebben niet één mening maar honderden verschillende. Er zijn geen algemene regels als het aankomt op ethiek; er zijn wel heel wat punten waar de maatschappij stilzwijgend een overeenkomst heeft (bv. moord is over het algemeen verkeerd; maar bij heel wat mensen zal de moord op een dictator als minder erg gezien worden dan een moord op een kind terwijl het exact dezelfde daad is). Je kan nooit goed doen voor iedereen, dat is gewoonweg onmogelijk. En goed doen voor "de gemiddelde mens" is een illusie, er bestaat geen gemiddelde mens (de gemiddelde mens heeft bij benadering 1.99999 benen). Kortom: de enige maat die in mijn ogen vast te stellen is voor een goed leven is je eigen visie op je eigen leven. Die maat (liefde, geluk, geld, roem, aantal postzegels in je plakboek, ...) bepaal je natuurlijk geheel zelf. Voor mij persoonlijk komt dat vooral neer op geluk en wegen die andere factoren daarin mee (voor het aantal postzegels, zolang dat aantal niet-negatief is, ben ik tevreden).
||
Gezond en liefdevol leven maakt gelukkig.
Ontwikkelen hoeft niet meteen gelukkig makend te zijn. Bij mij komen gezondheid en liefde voorop. Ontwikkelen maakt het wel leuker, maar is lang niet zo belangrijk. EDIT: Citaat:
Laatst gewijzigd op 16-03-2011 om 18:21. |
![]() |
|
Verwijderd
|
ik zie nu dat ik eigenlijk twee verschillende dingen heb opgeschreven in mijn post van gisteren. Ik heb er nog eens over nagedacht en een goed leven leiden is volgens mij streven naar je eigen geluk zonder andermans geluk in de weg te staan. Een perfect leven is zoveel mogelijk mensen zo gelukkig mogelijk maken (en dan mag je jezelf natuurlijk ook tot de "zoveel mogelijk mensen" rekenen).
|
![]() |
||
Citaat:
Maar dan had ik je dus toch goed begrepen ![]()
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Atheisme vs agnosticisme: welke is een betere houding om aan te nemen in het leven? Gatara | 106 | 21-06-2008 12:37 | |
Boeddhisme ninie | 160 | 27-05-2007 19:25 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
geen hand geven Cookie | 500 | 29-11-2004 20:20 | |
Hoe zien jullie christenen ? Edithjuh | 430 | 30-07-2004 23:39 | |
Levensrecept Amoa | 13 | 14-06-2002 12:17 | |
ARTistiek |
een brief aan ... -Enid- | 2 | 21-02-2002 13:01 |