Hi there,
Een vraagje. Ik ben bezig met een hoofdstuk over radioactiviteit en ik snap een dingetje niet. Dit komt waarschijnlijk door mijn heel summiere wiskundekennis, maar het gaat om de volgende opgave:
In het menselijk lichaam (spierstelsel) zit ongeveer 98 gram Kalium. Hiervan is 0,012 procent het radioactieve K-40. Een gram kalium bevat 1.54x10
22 atomen.
- Bereken de activiteit in het spierstelsel van een volwassene.
Nu snap ik ongeveer in welke richting ik moet zoeken, alleen snap ik bij de formule het volgende niet:
De theorie snap ik wel, alleen deze formule niet. Waar staat de In2 voor? Moet ik iets met de log-toets op de rekenmachine doen?
En deze opgave:
Als aangeslagen waterstofatomen terugvallen naar de eerst aangeslagen toestand (n = 2) dan wordt licht uitgezonden met frequenties in het zichtbare gebied. Deze frequenties behoren dan tot de zogeheten balmerreeks. In BINAS tabel 20 is een spectraalplaat van waterstof afgebeeld. Er is onder andere een spectraallijn te zien bij een golflengte van 389 nm. Deze spectraallijn hoort ook bij de balmerreeks.
- Laat met een berekening zien met welke overgang uit de balmerreeks deze spectraallijn overeen komt.
Heb veel natuurkundelessen gemist, dus enige uitleg over het gebruik van de formule uit de eerste opgave zou fijn zijn