Oud 27-10-2011, 21:14
EmmaaaK
EmmaaaK is offline
Ik zit in 2 MAVO en bij mij in de klas zit een autist. In de 1e zat ik ook al bij haar, en toen hebben we met mijn mentoren een gesprek in de klas gehad over autisme.
Ik weet niet precies hoe ik met haar om moet gaan, want ze stinkt en kijkt altijd heel erg eng in de klas en kan zich soms heel raar gedragen.
Ik ben al naar m'n mentor geweest en die zei dat ik het moest laten en haar haar gang moet laten gaan, want immers doet ze niemand pijn?!
Maar ze zit altijd alleen en dat vind ik wel zielig.

Groetjes,
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-10-2011, 22:53
Verwijderd
Wat doet een autist op een normale school?
Met citaat reageren
Oud 27-10-2011, 23:34
bambambam
bambambam is offline
Citaat:
Wat doet een autist op een normale school?
Beetje oppervlakkige reactie denk je niet?

OT: Wat je er mee aan moet is lastig te zeggen, want maar weinig mensen kunnen goed met autistische mensen omgaan. Het is vervelend om te zien dat ze af worden gestoten door normale mensen maar daar valt weinig aan te doen. En over dat ze stinkt, je kan natuurlijk altijd proberen een subtiele hint weg te geven dat deo/hygiene wel op zijn plaats zit maar of dat zal werken is vraag twee.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2011, 08:59
Verwijderd
Autistische mensen zijn altijd een beetje anders, en raar dan normale mensen. Je moet gewoonn haar gang laten gaan. Ga eens bij haar zitten probeer eens met haar te praten. Maa wat doet een autist op een normale midedelbare school. Daar hadden ze toch speciale scholen voor???
Met citaat reageren
Oud 28-10-2011, 09:20
Verwijderd
Niet iedereen die autistisch is moet per se naar een andere school er zijn verschillen tussen autisten, net zoals er verschil is bij iedereen.

Verder, ga inderdaad eens een keertje naast haar zitten, of probeer aan het einde van de les eens wat met haar te praten als je het vervelend vind om naast haar te zitten. Bijvoorbeeld zeggen dat de les heel saai was ofzo, of zij dat niet ook vond. Dat soort vragen om mee te beginnen , kan zij makkelijk ja of nee op antwoorden, klaar. Als je dan merkt dat ze dat fijn vind, kun je eens wat meer gaan praten.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2011, 09:27
Isengrim
Isengrim is offline
Ik vind dat jullie nogal belachelijk doen. Autistische mensen zijn ook gewoon mensen, dus om ze nou 'raar' te noemen oid stuit mij nogal tegen de borst. Iedereen is in zekere zin raar.

Daarbij zijn er nogal wat schakeringen in autisme, ik heb het zelf ook, maar niemand merkt dat. Dus zo raar is het ook niet dat iemand met autisme naar een gewone school gaat.
Ik weet niet hoe erg dit meisje autisme heeft, maar het is, in mijn ogen, altijd beter om mensen naar gewone scholen te sturen dan naar speciale scholen, als ze dat aan kunnen. Uiteindelijk wil je deze mensen ook gewoon in de maatschappij hebben, en zij willen dat zelf waarschijnlijk ook het liefst.

Het probleem met autistische mensen is niet dat ze geen emoties hebben, maar dat ze ze niet kunnen uiten. Daarom vind ik het ook zo stom dat hier zo neerbuigend over ze gepraat wordt. Waarschijnlijk vindt dit meisje het zelf ook heel vervelend dat ze geen vrienden heeft (in de klas, of überhaupt), maar weet ze gewoon niet hoe ze met mensen om moet gaan.

TS, als je haar wilt helpen, kun je proberen voorzichtig contact met haar te krijgen. Wat mij heel erg hielp waren mensen die het gewoon deden en mij een beetje dwongen om mee te doen, MAAR loop echt niet te hard van stapel. Ik kan me voorstellen dat dat haar heel bang maakt. Dus maak gewoon eens een praatje, vraag naar haar etc. Maar ga niet met een hele groep om haar tafeltje heen staan om haar uit te horen.
Natuurlijk is het voor iedereen anders, maar voor mij heeft dat geholpen.

Citaat:
Beetje oppervlakkige reactie denk je niet?

OT: Wat je er mee aan moet is lastig te zeggen, want maar weinig mensen kunnen goed met autistische mensen omgaan. Het is vervelend om te zien dat ze af worden gestoten door normale mensen maar daar valt weinig aan te doen. En over dat ze stinkt, je kan natuurlijk altijd proberen een subtiele hint weg te geven dat deo/hygiene wel op zijn plaats zit maar of dat zal werken is vraag twee.
Probleem met autistische mensen is dat ze meestal niet zo goed zijn in hints. Misschien moet je voorzichtig met haar proberen te praten? Het gewoon zeggen. En niet van ''hee je stinkt'' maar wel iets vriendelijker.
Oud 28-10-2011, 09:38
Duckdonkey
Duckdonkey is offline
Ik heb zelf autisme en wat ik allereerst wil zeggen is dat dat kind stinkt niks met haar autisme te maken heeft. want zo komt het een beetje over, correct me if i'm wrong.
mensen met autisme zijn idd niet goed in het oppakken van hints dus dat zal m niet worden,
en zelf contact leggen vinden ze vaak ook moeilijk dus dat zal ws niet snel gaan gebeuren, je kunt idd wel vragen of je naast haar mag gaan zitten en als ze dat fijn vind bijv tijdens de les een keer vragen of ze alles snapt of iets in die richting.

en ff n reactie op wat andere reacties, er zijn idd speciale scholen voor mensen met autisme, maar daarvan zijn er sowieso maar heel weinig middelbare en heel veel mensen met autisme willen er zelf ook niet heen, speciale opleidingen zijn er immers ook niet en dus kun je beter meteen tussen de ''normale'' mensen zitten want dan leer je ook het beste met de buitenwereld om te gaan ipv dat iedereen op je school ongeveer hetzelfde heeft als jij.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2011, 14:06
EmmaaaK
EmmaaaK is offline
Citaat:
Ik heb zelf autisme en wat ik allereerst wil zeggen is dat dat kind stinkt niks met haar autisme te maken heeft. want zo komt het een beetje over, correct me if i'm wrong.
mensen met autisme zijn idd niet goed in het oppakken van hints dus dat zal m niet worden,
en zelf contact leggen vinden ze vaak ook moeilijk dus dat zal ws niet snel gaan gebeuren, je kunt idd wel vragen of je naast haar mag gaan zitten en als ze dat fijn vind bijv tijdens de les een keer vragen of ze alles snapt of iets in die richting.

en ff n reactie op wat andere reacties, er zijn idd speciale scholen voor mensen met autisme, maar daarvan zijn er sowieso maar heel weinig middelbare en heel veel mensen met autisme willen er zelf ook niet heen, speciale opleidingen zijn er immers ook niet en dus kun je beter meteen tussen de ''normale'' mensen zitten want dan leer je ook het beste met de buitenwereld om te gaan ipv dat iedereen op je school ongeveer hetzelfde heeft als jij.
Nee, sorry, het moet niet overkomen dat maar meteen alle kinderen stinken, maar het maakt het een stuk moeilijker om naast haar te zitten doordat ze zo stinkt...
Met citaat reageren
Oud 29-10-2011, 01:19
Verwijderd
Citaat:
Niet iedereen die autistisch is moet per se naar een andere school er zijn verschillen tussen autisten, net zoals er verschil is bij iedereen.
Rustig aan. TS zegt zelf dat ze raar is, ik weet niet hoe dat kind is.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2011, 10:36
Verwijderd
Citaat:
Rustig aan. TS zegt zelf dat ze raar is, ik weet niet hoe dat kind is.
En jij hebt nog nooit rare mensen op een middelbare school gezien? Kom op zeg, er zijn genoeg niet-autistische rare mensen , die zitten ook op gewone middelbare scholen.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2011, 11:43
Verwijderd
neem kouwgom mee, en vraag of ze een stukje wil. dan begin je een gesprekje over dingen waar zij makkelijk op kan antwoorden.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2011, 11:43
Verwijderd
Citaat:
En jij hebt nog nooit rare mensen op een middelbare school gezien? Kom op zeg, er zijn genoeg niet-autistische rare mensen , die zitten ook op gewone middelbare scholen.
Met citaat reageren
Oud 30-10-2011, 12:29
Vice
Vice is offline
Dat ze stinkt zal waarschijnlijk een groter probleem zijn dan dat ze autistisch is.
Oud 30-10-2011, 14:17
Lente
Lente is offline
wat een vreemde reactie van je mentor
Met citaat reageren
Oud 01-11-2011, 10:21
Verwijderd
Ik denk dat je het beste gewoon eens kan beginnen met een klein praatje met haar aan te knopen, dus bijvoorbeeld over hoe de les was en wat ze in het weekend heeft gedaan ofzo. Laat je niet afschrikken wanneer ze niet meteen hele verhalen vertelt. En mja, blijf dan af en toe even een praatje met d'r maken, jullie hoeven geen beste vrienden te worden natuurlijk, maar af en toe even praten maakt waarschijnlijk wel dat zij wat meer op d'r gemak is en zich wat minder alleen voelt. Gewoon kijken waar het schip strandt
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten