Oud 31-03-2012, 10:48
faithfully
faithfully is offline
Hoi,

Ik zit in 3gym en over korte tijd moet ik mijn profielkeuze inleveren. Ik zit nu te denken aan het volgende vakken:

Ne, En, La, Sk, Bi, Na, WiB, Gs, Fa, Ec, Ak.

Ik sta gemiddeld rond de 8 à 9, maar de bètavakken (m.u.v. wiskunde) vind ik wel wat lastiger. Mijn vraag: is dit een goed profiel? Gaat het me niet te veel tijd kosten? En wat zijn jullie ervaringen met de bètavakken?

Natuurlijk ga ik het ook nog met mijn decaan praten, maar ik ben benieuwd wat jullie erover denken.

Groetjes
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 31-03-2012, 11:07
Verwijderd
Of iets een goed profiel is en of het je veel tijd gaat kosten is natuurlijk erg persoonlijk. Als ik zo naar je vakken kijk, dan ben ik wel benieuwd onder welk profiel je dit gekozen hebt, want volgens mij kan het zo ongeveer alles zijn. In mijn ogen zijn het namelijk ook wel erg veel vakken. Als jij denkt dat je dat aankunt, zou ik het zeker proberen, maar ik denk dat met name de veelheid aan vakken je tijd gaat kosten.

In principe is het niet zo dat je aan bètavakken meer tijd moet besteden dan aan andere vakken, vooral opletten in de les en het bijhouden van de lesstof doet wonderen. Zelf heb ik een NG/NT profiel en ik vind de bètavakken juist de leukste vakken van mijn hele pakket. Bij welke vakken zitten precies je twijfels? Want als je een 8 of 9 staat in 3vwo, dan mag je er wel van uitgaan dat je voldoende capaciteiten hebt om dit in de vierde klas ook vol te houden. Wel is het zo dat er in de tweede fase meer nadruk ligt op inzicht en niet meer zozeer op het stampen van feitjes en het hebben van parate kennis (al is dat natuurlijk af en toe wel handig).
Met citaat reageren
Oud 31-03-2012, 13:15
faithfully
faithfully is offline
Ik ben van plan om het onder NG te kiezen, maar het maakt niet zoveel uit want het bevat eigenlijk alle profielen. De vakken waar ik bang voor ben zijn: natuurkunde, scheikunde en biologie. Ik sta voor alle drie een 8, wat natuurlijk prima is, maar dat is vooral te danken aan stampen en uit je hoofd leren. Vooral natuurkunde vind ik lastig. Ik ben bang dat ik niet genoeg inzicht heb, zeker als je bedenkt dat ik nogal wat vakken ga kiezen. Dus ik hoop dat het te doen is.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2012, 13:20
Verwijderd
Waarom wil je zoveel vakken kiezen? Het is niet dat je per se nu alles moet leren, maar als je later nog steeds ergens interesse in hebt, kun je het ook prima dan doen, lijkt mij. En als je denkt dat je niet genoeg inzicht hebt voor natuurkunde of andere bètavakken, dan zou ik eens met je leraar gaan praten. Hij/zij zal waarschijnlijk wel weten (uit proefwerken) of je de inzichtsvragen ook redelijk maakt en wat zijn inschatting is van jouw inzicht.

Dat zo'n vakkenpakket überhaupt mogelijk is op jouw school is al heel wat. Bij ons mocht je ineens geen Frans meer kiezen icm met informatie en zulke vreemde combinaties, maargoed. En misschien kun je beter dit vakkenpakket onder EM of CM kiezen, want dan kun je de bètavakken vrij gemakkelijk laten vallen als blijkt dat je ze toch niet aankunt.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2012, 13:43
faithfully
faithfully is offline
Dankje voor je tips! Ik ga deze week nog maar eens met een aantal docenten praten.

Mijn interesse ligt het meest bij de gammavakken: gs, ak, ec en bij wiskunde. Talen gaan me heel gemakkelijk af. Maar misschien wil ik later geneeskunde studeren of iets anders in die richting. Daarom wil ik mijn studiemogelijkheden zo groot mogelijk houden en de vakken doen die ik het leukst vind. Alleen nu heb ik heel veel vakken. Zijn er mensen die ervaring hebben met zoveel vakken? Is het doen? Of zou het toch handiger zijn om een keuze tussen een maatschappijprofiel of een natuurprofiel te maken...
Met citaat reageren
Oud 31-03-2012, 13:49
Verwijderd
Ik doe bijna La, en, nl, wiB, nat, sk, bio, fa, fi en ec + DELF frans, dus wel ongeveer hetzelfde aantal vakken. ik moet zeggen dat ik het prima te doen vind qua huiswerk enzo, het is wel zo dat je heel veel uren op school zit en ik heb soms 2 vakken op hetzelfde moment. naast deze vakken heb ik ook nog een project gevolgd waardoor ik lessen miste en dat lukte ook prima. Het zijn wel veel vakken en het kost veel tijd, maar je kan het altijd proberen en dan kan je altijd nog iets laten vallen. Verder sluit ik me aan bij het feit dat je voor natuurkunde wel meer inzicht nodig hebt in de 2e fase, maar als je nu een 8 staat en goed je best doet denk ik dat het je wel lukt. maar inderdaad, ga vooral met de docenten praten!
Met citaat reageren
Oud 01-04-2012, 07:57
Verwijderd
Dus gymnasium l&g plus geschiedenis, aardrijkskunde en economie. Ik heb zelf gymnasium l&g plus wiskunde b2 (bestaat nu niet meer, maar ik had dus extra wiskunde, vergelijkbaar met wis d nu) tekenen en economie gedaan. Ik had in de derde minder goede resultaten dan jij nu, zevens en achten ipv jouw achten en negens. Dat heb ik niet volgehouden, na de vierde heb ik wiskunde b2 laten vallen zodat alleen wiskunde b1 (vergelijkbaar met wis b nu) overbleef. Dit omdat dat vak me even veel tijd kostte als alle andere vakken samen. Maar ik had het in elk geval geprobeerd.
Ik zou zeggen: als je school de mogelijkheid biedt, probeer het gewoon. Juist een voordeel van extra vakken is dat je er altijd een kunt laten vallen die buiten je profiel zit.

Ik heb zelf ook geneeskunde gestudeerd trouwens. Ook daarvoor loont het de moeite om gewend te zijn veel stof te moeten leren en dit efficient en effectief te doen. En het is ook heel goed om bredere interesses te hebben.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten