Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
En wat is 'het' in je laatste zin? Dat ze gepest werd of dat ze dood is?
|
Ik denk niet dat ze het heeft uitgelokt. Uitlokken zie ik als iets wet je expres doet, dus met je volle geweten. Wat jij zegt over stigmatisering klopt wel, dat wordt ook wel de self fulfilling prophecy genoemd. Maar dat valt niet onder uitlokken, het gaat immers niet bewust. Je neemt de rol aan die anderen aan jou hebben gegeven, dat gaat onbewust.
En het pesten moet ergens beginnen, dan gaat stigmatisering ook niet op. Naar mijn weten zijn gewoon bepaalde mensen de lul en anderen niet.. domme pech
|
Tja, vind het moeilijk over te oordelen of het haar schuld zou zijn. Het is wel zo dat sommigen zich om wat voor reden dan ook ietsje te bescheiden op de achtergrond opstellen. Omdat die jongen of dat meisje een verlegen persoontje zouden zijn ofzoiets. Dan kan het als verlegen persoontje wel eens moeilijk worden om aansluiting te vinden de klas,. Vooral als je pas in een nieuwe groep terecht komt. Zeker aan het begin van het college-jaar bijvoorbeeld. Het gebeurd denk ik niet bewust, maar onbekend in een groep maakt onbemind. Hoe langer je wacht met contact zoeken met je klasgenoten, des te moeilijker het zal kunnen worden om nog aansluiting te krijgen met je klasgenoten om het maar effe zo te noemen. Niet iedereen weet zichzelf makkelijk te presenteren, en contact te krijgen met nieuwe klasgenoten, of kennisen, of vrienden. Maar oké. Ik ken de feiten niet, maar ik weet wel dat als je te lang wacht met het jezelf introduceren in een nieuwe groep. Je een éénling word, omdat je voor een ieder in de groep nog een vreemdeling blijft. Omdat je met niemand echt contact hebt. En dan zou je misschien wel eens het mikpunt kunnen worden plagerijen. En die beginnen klein en worden uiteindelijk steeds erger. Puur omdat ze niet weten wat ze aan je hebben. Zou zeggen wees niet verlegen. Laat jezelf zien, en horen in de groep.
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Je kan dan de zwakste types sterker maken zodat ze minder gauw gepest worden maar dan gaan de pesters gewoon op zoek naar het volgende, iets sterkere slachtoffer. Pesten zou je tot op zekere hoogte wèl als een middel kunnen beschouwen om mensen te wijzen op hun zwakheden, die er dan op hun beurt aan kunnen werken om er sterker van te worden. Die vorm noem ik meer plagen. Het wordt anders als pesten gedaan wordt om er zelf sterker door te lijken, in dat geval houdt het nooit op want de honger voor respect van zijn de pestvriendjes is niet te stillen. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
1 is een opmerking. Kleine kinderen zijn inderdaad heel opmerkzaam en hebben de neiging te praten over wat ze zien. Zo heb ik zelf wel eens tegen mijn moeder gezegd: "Mama kijk, die man is heel erg dik." En daar zat verder geen doel aan vast. Ik zag iets en moest dat even vertellen. In het tweede geval zoek je bewust een afwijking of zwakheid om daarmee iemands leven te verzieken. En er zijn in principe ook maar twee redenen waardoor iemand gepest wordt, namelijk 1) er een een duidelijke afwijking, iets dat "abnormaal" is en waardoor iemand op een "negatieve" manier opvalt (m.a.w.: een makkelijk doelwit), en 2) iemand staat niet sterk in z'n schoenen. Meestal is het een combinatie van beide, maar er zijn ook uitzonderingen. Iemand mét een afwijking maar heel veel zelfvertrouwen zal niet ten onder gaan aan pesten. Iemand die 100% "normaal" is maar ontzettend onzeker, zal het slachtoffer worden van pesten als 'ie pech heeft. Nu kun je stellen dat onzekerheid een bepaalde mate van eigen verantwoordelijkheid bevat, maar dat is nog geen reden om te zeggen dat iemand het dan zelf uitlokt. Er zijn ook zat mensen bij wie is geprobeerd te pesten, maar die dan van zich afbijten en daarna met rust worden gelaten. Hebben die personen het dan ook uitgelokt dat het bij hen is geprobeerd? Lijkt me niet. Pesters moeten nu eenmaal pesten en uiteindelijk vinden ze wel een slachtoffer. Of het nu de eerste persoon is bij wie ze het proberen of de twintigste. En geen enkel slachtoffer heeft het zelf uitgelokt. |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
De beste oplossing lijkt mij dan ook dat er van 2 kanten bekeken wordt hoe de vork in de steel zit. Natuurlijk is pesten stout. Maar er is wel degelijk een reden waarom ze uitgerekend die persoon uitkiezen en daarom lijkt de oplossing mij eerder te liggen bij degene die gepest wordt dan degene die pesten. Te meer omdat je dat nou eenmaal niet zo makkelijk eruit krijgt. Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
Het uitlokken van pesten is een non-issue, omdat de motivaties en prikkels per pester kunnen verschillen. Je kunt dan ook niet redelijkerwijs van mensen verwachten dat ze overal rekening mee gaan houden, alleen omdat er minderwaardige paupers KUNNEN zijn die niet met hun minderwaardigheid kunnen omgaan.
Het probleem ligt dus ALTIJD bij degene die "maatschappelijk onaanvaardbaar" of zelfs strafbaar gedrag vertoont.
|
Waarschijnlijk lokte ze op een bangalijst gezet was door iemand anders. Wie door iemand anders op zo'n lijst gezet wordt, vraagt er natuurlijk gewoon zelf om
![]() Als je door iemand te pesten zorgt dat hij/ zij depressief wordt, sociaal wordt uitgesloten, zich waardeloos over zichzelf voelt, etcetera, dan verhoog je de kans dat die persoon zelfmoord als enige uitweg uit de situatie ziet. Misschien kun je die zelfmoord niet direct aanrekenen, maar het toebrengen van een ernstige psychische aandoening wel.
||
Citaat:
Stelselmatig pesten is geen gedrag, het is een gedragsstoornis. Wat doe je met iemand die onhandelbaar is door een gedragsstoornis? Van de ouders eisen dat het direct verandert, of school trappen en alle omliggende scholen waarschuwen zodat ze op een bewaarschool eindigen. Hun opleiding is minder belangrijk dan de levens van anderen die zij zuur maken. Dat is strak, maar goed, wat willen we? Scholen waar mensen normaal naartoe kunnen, of scholen waar kinderen aan de goden zijn overgeleverd, en je het wel kunt vergeten als iemand besluit dat je een doelwit bent? Als je via die weg eenmaal paal en perk hebt gesteld aan waar probleemgevallen mee weg kunnen komen, dan pas kunnen mensen zichzelf ontwikkelen. Je kunt moeilijk zeggen 'ja, wordt maar weerbaar', als iemand letterlijk elke dag op zijn dak gezeten wordt. Eerst moet er ruimte gemaakt worden om in te werken.
||
![]() |
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() ![]() ![]() ![]() Daar klopt dus echt niets van. Als je stelselmatig iemand gaat zoeken om hem op zijn onvolmaaktheden te pakken te nemen ligt het probleem bij jou en niet bij het gepeste kind. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() Los van dat je soms gewoon letterlijk kan opzwellen, zoals bij gebruik van prednison om maar wat te noemen, kan het bij stofwisselingsziektes en dergelijke zijn dat je lichaam je sneller dik maakt (hoeft niet altijd vet te zijn) door vertraagde of verstoorde stofwisseling, denk aan suikerziekte, aandoeningen aan het spijsverteringsstelsel, schildklierziekten. Minder eten helpt dan niet. Mensen met een ziekte of aandoening aan het bewegingsstelsel kunnen minder bewegen of hebben minder sterke spieren, en hebben dus ook minder kans om vetreserves te verbranden. Ze zullen toch moeten eten, je kunt niet minder eten dan je nodig hebt en overleven op crackers en komkommers, en je lichaam legt die vetreserves automatisch aan. En verder is dit ontzettend offtopic. ![]()
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
En verder misschien wel offtopic maar relevant ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Eigenlijk is het andersom eah, je leert een kind niet aan om te zeuren om snoepjes. En verder denk ik eerder dat we alle kinderen weerbaar moeten maken tot het punt dat het ze geen kak interesseert dat ze uitgescholden worden. Dat is waar pesten mee begint tenslotte. Dan zijn ze ook nog eens niet zo snel op hun teentjes getrapt als ze wat ouder worden.
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Alle kinderen weerbaar maken "tot het punt dat het ze geen kak interesseert dat ze uitgescholden worden" is een slecht plan. Mij boeit het inderdaad geen zak als ik uitgescholden word, maar dat komt omdat ik gepest ben (omdat ik een klas oversloeg) en ik na jaren me zo had afgesloten van de wereld dat pesters niet aan me konden komen. Maar andere, aardige mensen dus ook niet. Emotioneel niet echt de beste manier om je leven te leiden, we moeten van de kinderen geen onvoelende mini-robotjes maken. Daarbij, je krijgt het niet voor elkaar om een 5, 6 jarige zo weerbaar te maken (als t al zoou lukken), maar een 5,6 jarige kan wel al gepest worden. Probleem oplossen begint dus bij de pesters. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Dat het gedrag van andere mensen iemand tot die keuze kan aanzetten is iets heel anders. |
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|