Het klinkt misschien heel tegenstrijdig maar: verzet je niet tegen het blozen. Blozen doet je lichaam uit zichzelf, het is een normale reactie waar je helemaal geen controle over hebt. Het komt opzetten bij stress of angst, en dat zijn helaas emoties die je niet zomaar even uit kunt zetten. Hoe meer je probeert dat te controleren, hoe gespannener je wordt en dan ga je júist blozen. Ik volg op dit moment een cursus mindfulness (je kan het googlen als je wil weten wat het is maar is verder niet relevant voor mijn verhaal) maar de psycholoog die die bijeenkomsten leidt kwam met een mooie "rekensom": Lijden = Pijn x Verzet. En bij pijn moet je dan niet alleen denken aan een zere knie ofzo, maar aan elke vorm van last die je maar kunt ervaren, zoals angst. Ik vond dat heel treffend. Blozen op zich doet jou geen pijn, en als anderen lachen doet dat jou fysiek ook geen pijn. Maar doordat je er je zo tegen verzet en al die nare dingen erbij denkt (zoals dat je er misschien weer om gepest wordt) maakt dat je er zo aan lijdt.
Dus denk eens na, mág je van jezelf blozen?
Oja, en heel goed en moedig dat je een verwijsbrief voor een psycholoog hebt gehaald, Niet alle mensen zijn bereid om de strijd aan te gaan met hun angsten