Oud 19-01-2013, 13:56
Bamboestokje
Bamboestokje is offline
Ik heb, net als vele andere, geen idee, welk profiel ik nou moet gaan kiezen Ik heb niet echt zwakke punten, ik heb een talenknobbel, en overwegend een wiskundeknobbel. Maar aan talen heb je later niet zo veel, behalve als je later iets met die taal gaat doen En wiskunde is ook belangrijk. Ik kan beide doen, maar ik weet niet welk profiel ik nou moet gaan nemen.

C&M: Dat lijkt me niet zo slim, omdat je daar jammer genoeg niet zo veel kanten mee op kan.

E&M:Misschien, maar het vak economie zelf vind ik echter niet het interessantst (vooral de termen die gebruikt worden..)

N&G: Dan zou in de richting van geneeskunde moeten gaan, maar wil ik dat?

N&T:Mensen zeggen dat je hier de meeste kanten mee op kan... het vak natuurkunde is op zich best wel interessant, en wiskunde B kan ik ook wel aan, maar is dit wel wat ik wil?

Het grote probleem waar ik dus eigenlijk mee zit, is dat ik bang ben om mijn toekomst vast te stellen met het profiel dat ik moet gaan kiezen
Dat mavo-leerlingen in het tweede jaar al moeten gaan kiezen vind ik echt belachelijk!
geluk doe ik Vwo en kan ik er nog een jaartje extra over denken.
Waarom moeten we nu kiezen? Waarom niet later? We zijn nu toch maar kinderen, of niet? Hoe kunnen wij nou met grote zekerheid zeggen welk profiel het best bij past? En we groeien ook nog Meisjes kiezen liever talen dan exacte vakken, zeggen ze. Dat klopt ook, maar dat komt omdat meisjes over het algemeen op het taalgebied beter ontwikkeld zijn dan jongens. Natuurlijk kiezen ze dan niet N&T Uit een onderzoek blijkt dat jongens en meisjes uiteindelijk dezelfde prestaties kunnen halen in taal- en exacte vakken. Maar tegen de tijd dat een meisje zich daarin gaat interesseren, is het al te laat, want haar profiel staat toch vast

Wat ik dus met mijn grote verhaal wil zeggen, is dat het gewoon belachelijk is dat we zo vroeg moeten kiezen

Waarom, Nederland, waarom???
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-01-2013, 14:37
Naimin
Naimin is offline
Als je nog niet zeker weet wat je wilt gaan doen, moet je voor N&T gaan. Je kan daarmee eigenlijk alles doen wat je leuk vind. Het is wel een zwaarder pakket, maar het werpt wel zijn vruchten af!
Oud 19-01-2013, 14:43
Bamboestokje
Bamboestokje is offline
Citaat:
Als je nog niet zeker weet wat je wilt gaan doen, moet je voor N&T gaan. Je kan daarmee eigenlijk alles doen wat je leuk vind. Het is wel een zwaarder pakket, maar het werpt wel zijn vruchten af!
Dat zij mijn mentor ook Ik overweeg het.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2013, 15:36
Verwijderd
Als je zo bang bent om mogelijkheden af te sluiten is het het slimste om gewoon N&T/N&G te doen. Overigens maakt het vrij weinig uit welke van de twee je doet, je kiest gewoon het profielvak van de ander als keuzevak. Dan kun je over het algemeen vrijwel alles. Dan snap ik verder ook niet waar je je zo druk om maakt eigenlijk
Met citaat reageren
Oud 19-01-2013, 15:44
Bamboestokje
Bamboestokje is offline
Citaat:
Als je zo bang bent om mogelijkheden af te sluiten is het het slimste om gewoon N&T/N&G te doen. Overigens maakt het vrij weinig uit welke van de twee je doet, je kiest gewoon het profielvak van de ander als keuzevak. Dan kun je over het algemeen vrijwel alles. Dan snap ik verder ook niet waar je je zo druk om maakt eigenlijk
Maar je moet toch ook bepaalde vakken laten vallen?
Met citaat reageren
Oud 19-01-2013, 15:54
Attention
Attention is offline
Ik moet nu ook kiezen en ik zit in GT-2 geloof me dat is een ramp. Alleen heb je wel andere sectoren waar je uit kan kiezen.
- TN
-Zorg & welzijn
- Economie
- Groen

Maar ik kom er maar niet uit... Techniek wil ik niet doen maar de andere 3 sectoren:/
Oud 19-01-2013, 15:57
Verwijderd
Citaat:
Maar je moet toch ook bepaalde vakken laten vallen?
Ja, wel wat, maar het hoeft niet per se. Ik ben oorspronkelijk om mijn middelbare school begonnen met NG/NT, dus alle standaard vakken zoals Nederlands, Engels, Wiskunde (B in mijn geval) en Gym en ANW en CKV enzo, samen met scheikunde, biologie, natuurkunde als profiel(keuze)vakken en als keuzevakken Aardrijkskunde, Geschiedenis en Economie. En ik had Frans als taal gekozen, maar goed dat kan je er vast ook wel bijkiezen. Dan laat je echt bijna niets vallen. Ik alleen Duits geloof ik. Maar ik had dan ook een grafhekel aan Duits.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2013, 16:00
Attention
Attention is offline
Citaat:
Ja, wel wat, maar het hoeft niet per se. Ik ben oorspronkelijk om mijn middelbare school begonnen met NG/NT, dus alle standaard vakken zoals Nederlands, Engels, Wiskunde (B in mijn geval) en Gym en ANW en CKV enzo, samen met scheikunde, biologie, natuurkunde als profiel(keuze)vakken en als keuzevakken Aardrijkskunde, Geschiedenis en Economie. En ik had Frans als taal gekozen, maar goed dat kan je er vast ook wel bijkiezen. Dan laat je echt bijna niets vallen. Ik alleen Duits geloof ik. Maar ik had dan ook een grafhekel aan Duits.
Du spreche Deutsch nicht gut?
Oud 19-01-2013, 16:10
Em.
Em. is offline
Citaat:

N&G: Dan zou in de richting van geneeskunde moeten gaan, maar wil ik dat?
De grap is dus: met N&G kan je geen geneeskunde doen. Ook geen biologie, trouwens, voor beide heb je óók natuurkunde nodig.

Als je het niet weet, zou ik NG&NT gaan doen (in ieder geval iets waarmee je wiskunde b, natuurkunde, scheikunde en biologie hebt) dan kun je daarmee later nog álles doen. Dus niet alleen geneeskunde, biologie, wiskunde, natuurkunde, maar ook psychologie, geschiedenis, economie - alles. Dan kies je dus eigenlijk maar voor 3 jaar en heb je daarna nog alle mogelijkheden, terwijl je dat, als je één van die vakken mist, al niet meer hebt (biologie is hiervan trouwens veruit het minst belangrijk, vooral natuurkunde + scheikunde + wiskunde b zorgt ervoor dat je nog heel veel mogelijkheden hebt).
Oud 19-01-2013, 16:14
Harajukuloverr
Harajukuloverr is offline
ik heb e&m gekozen omdat ik op mijn school een enorme lijst heb gekregen welke studies je kan doen met welk pakket.
en bij e&m was zo goed als allles aangekruist.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2013, 16:15
Verwijderd
Als het goed is is bij E&M zeker niet alles zo goed als aangekruist . Alle beta-studies vallen dan af. Alle alfa-studies zijn eigenlijk altijd wel toelaatbaar, met wélk profiel ook.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2013, 16:16
Em.
Em. is offline
Citaat:
ik heb e&m gekozen omdat ik op mijn school een enorme lijst heb gekregen welke studies je kan doen met welk pakket.
en bij e&m was zo goed als allles aangekruist.
Rare lijst, dan. Want M-profielen sluiten bijna alle bètastudies uit, terwijl N-profielen niet alfastudies uitsluiten (én (meer) toegang geven tot bètastudies).
Oud 20-01-2013, 13:16
Silvano08
Silvano08 is offline
Besef dat je met het kiezen van je profiel niet gelijk je hele baancarriére vastleg, en dat is al helemaal niet het geval wanneer (zoals eerder genoemd) je een breed profiel neemt: bijvoorbeeld NG+nat+wisB+eco of NT+bio+eco. Het is dan even wat harder werken, maar je hebt dan meer tijd om erover na te denken en een grote hoeveelheid keuzemogelijkheden.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2013, 13:47
Em.
Em. is offline
Citaat:
Besef dat je met het kiezen van je profiel niet gelijk je hele baancarriére vastleg, en dat is al helemaal niet het geval wanneer (zoals eerder genoemd) je een breed profiel neemt: bijvoorbeeld NG+nat+wisB+eco of NT+bio+eco. Het is dan even wat harder werken, maar je hebt dan meer tijd om erover na te denken en een grote hoeveelheid keuzemogelijkheden.
Die +eco voegt hier trouwens helemaal niets toe. Je mag economische studies ook gewoon doen zonder economie gevolgd te hebben als je wiskunde B hebt - mensen met NT zónder economie, zijn zelfs beter in zulke studie dan mensen die een E&M-profiel deden.
Oud 21-01-2013, 20:17
Endorsed
Endorsed is offline
Ik dacht ongeveer hetzelfde als jij, ben toen maar NT/NG gaan doen omdat je daar alle opties mee open houdt. Hoor nu wel van vrienden die bijvoorbeeld alleen NG doen dat ze daar wel een beetje spijt van hebben.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2013, 16:54
xxDemi
xxDemi is offline
Ik heb E&M gekozen omdat hier de vakken in zitten waar ik het beste in ben en ook het leukste vind. Ik wou namelijk geen taal, waardoor C&M al afviel en ook geen scheikunde of natuurkunde dus was het eigenlijk een makkelijke keuze. Ik zou als ik jou was ook je beste en leukste vakken kiezen. Wel moet je natuurlijk kijken naar in welke richting je later op wil. Ik wist al dat ik niets technisch of wetenschappelijks etc wilde gaan doen waar ik natuurkunde enzo voor moest hebben. Wat ik wel jammer vindt is dat ik geen biologie heb gekozen, dan kon ik nu uit veel meer studies kiezen. Als ik jou was zou ik op internet gaan kijken bij studies die je interessant lijken en naar de toelatingseisen ervan. Op het moment dat je zeker weet dat je niets in bijvoorbeeld de economie wil gaan doen kan je dat vak al afstrepen.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2013, 19:26
VincentBrands
VincentBrands is offline
ik heb nu NT/NG, ik heb hier geen spijt van. maar je toekomst bepalen met je profielkeuze, dat valt wel mee hoor! je kan altijd nog een vak deeltijd gaan doen en het is echt niet dat je voor een informatica opleiding echt informatica nodig hebt. wat je kan doen is echt een heel erg breed profiel kiezen. bijvoorbeeld:

N&T, met Biologie en Economie. zo heb je zo goed als alle echt belangrijke vakken.
maar doe vooral wat je leuk vind.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2013, 19:28
Em.
Em. is offline
Citaat:
N&T, met Biologie en Economie. zo heb je zo goed als alle echt belangrijke vakken.
maar doe vooral wat je leuk vind.
Dat was het profiel dat ik had, maar naar mijn inziens voegt economie écht niets toe. Het geeft je later 0 (exact 0, ja ) extra mogelijkheden, dus je moet economie niet kiezen 'want dat is zo lekker handig en zo is mijn profiel breder en dan kan ik later vast meer!' Sowieso kun je met NT + bio alles, dus is er weinig toe te voegen, maar goed.
Oud 24-01-2013, 15:42
faithfully
faithfully is offline
Hoewel economie geen eis is voor ook maar een studie, kan de kennis die je opdoet je wel degelijk van pas komen als je later de economische kant op gaat. Dus je hebt er echt wel iets aan, maar het is niet noodzakelijk. Verder ben ik het wel met Em. eens dat je de meeste mogelijkheden hebt met NT + bio.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2013, 19:05
Em.
Em. is offline
Citaat:
Hoewel economie geen eis is voor ook maar een studie, kan de kennis die je opdoet je wel degelijk van pas komen als je later de economische kant op gaat. Dus je hebt er echt wel iets aan, maar het is niet noodzakelijk. Verder ben ik het wel met Em. eens dat je de meeste mogelijkheden hebt met NT + bio.
Ik denk dat die kennis maar van heel beperkt nut is. Op de uni leer je zo snel zo veel, dat je misschien een maandje een kleine voorsprong hebt en daarna niet meer. Ik ben zelf aardwetenschappen gaan doen zonder aardrijkskunde van tevoren en het verschil was hooguit het eerste vak een beetje van belang, daarna was er geen verschil meer. En volgens een leraar van me is het 'misschien zelfs een voordeel geen aardrijkskunde te hebben gehad, want dat scheelt repareerwerk'. Ik denk dat het voor economie net zo geldt, de eerste maand herken je misschien ietsje vaker een term, maar daarna is er alweer geen verschil meer.
Oud 26-01-2013, 20:58
Livestyle
Livestyle is offline
Ik zit in 4VWO, en heb dus vorig jaar ook die keuze moeten maken. Ik heb, net als jij, amper zwakke punten, talenknobbel, wiskundeknobbel, etc. Ik heb N&T gekozen, met wiskunde D, Frans en tekenen en als klassieke taal Latijn (dus geen bio). Ik zal je uitleggen waarom:
- Met N&T kun je, zoals hierboven gezegd, de meeste studies doen. Biologie heb ik niet gekozen omdat je daarmee alleen de medische studies extra openhoudt. Ik wist dat ik dit niet wilde, dus heb ik het ook niet gedaan. (Uit jouw eerste bericht blijkt dat jij dit ook eigenlijk niet wil.) Zo hield ik meer plek over voor vakken die ik echt leuk vond en vind.
- Hierbij moest ik biologie (niet dus), NLT (hmm...) of wiskunde D kiezen (hmm... again). Ik heb uiteindelijk wiskunde D gekozen, omdat dit bij latere studies nog van pas kan komen.
- Ik moest nog één vak kiezen en ik wilde ook nog een extra vak. Dit zijn Frans en tekenen geworden: twee vakken die ik echt leuk vind en volledig vrij heb gekozen. (Hier kun je natuurlijk ook de maatschappijvakken kiezen.)

Op deze manier heb ik, net zo'n twijfelaar als jij, een evenwichtig profiel gekozen. Conclusie: N&T is een goed uitgangspunt als je twijfelt, maar niet de medische kant op wilt!
Oud 27-01-2013, 13:28
Bamboestokje
Bamboestokje is offline
Citaat:
Ik zit in 4VWO, en heb dus vorig jaar ook die keuze moeten maken. Ik heb, net als jij, amper zwakke punten, talenknobbel, wiskundeknobbel, etc. Ik heb N&T gekozen, met wiskunde D, Frans en tekenen en als klassieke taal Latijn (dus geen bio). Ik zal je uitleggen waarom:
- Met N&T kun je, zoals hierboven gezegd, de meeste studies doen. Biologie heb ik niet gekozen omdat je daarmee alleen de medische studies extra openhoudt. Ik wist dat ik dit niet wilde, dus heb ik het ook niet gedaan. (Uit jouw eerste bericht blijkt dat jij dit ook eigenlijk niet wil.) Zo hield ik meer plek over voor vakken die ik echt leuk vond en vind.
- Hierbij moest ik biologie (niet dus), NLT (hmm...) of wiskunde D kiezen (hmm... again). Ik heb uiteindelijk wiskunde D gekozen, omdat dit bij latere studies nog van pas kan komen.
- Ik moest nog één vak kiezen en ik wilde ook nog een extra vak. Dit zijn Frans en tekenen geworden: twee vakken die ik echt leuk vind en volledig vrij heb gekozen. (Hier kun je natuurlijk ook de maatschappijvakken kiezen.)

Op deze manier heb ik, net zo'n twijfelaar als jij, een evenwichtig profiel gekozen. Conclusie: N&T is een goed uitgangspunt als je twijfelt, maar niet de medische kant op wilt!
Fijn om te horen dat er nog iemand is die in dezelfde situatie stond als ik Ik denk nu wel dat ik N&T ga kiezen.

Maar daar moest ik erg over twijfelen, omdat ikzelf meer een talenmens ben, en mijn hele familie kan eigenlijk helemaal geen wiskunde (ik moet mijn broer van 20 zelfs helpen)
En het woord techniek in N&T schrok me ook af, omdat ik vroeger niet zo goed was in techniek (ik was eigenlijk niet goed in het maken van dingen uit hout. IK HAAT HOUT )
Met citaat reageren
Oud 27-01-2013, 15:55
faithfully
faithfully is offline
NT heeft niks te maken met het maken van dingen uit hout hoor (;
Ik zit nu in 4gym en heb vorig jaar ook moeten kiezen. Zonder enige oriëntatie had ik voor EM gekozen, omdat ik beter was in de talen en geschiedenis. Veel mensen probeerden me over te halen om toch voor NT te kiezen, aangezien ik voor de bètavakken ook prima cijfers haalde. Uiteindelijk ging ik over stag en ik ben nu zo blij dat ik voor NT gekozen heb. Het biedt (naar mijn mening) veel meer uitdaging en is ontzettend interessant, terwijl ik bij de talen gapend de les door kom. Dit is natuurlijk mijn persoonlijke ervaring, maar misschien kan je er wat mee.

Oja, er zijn bij mij wel veel kinderen met NT en NG die na enkele maanden weer zijn overgestapt naar EM of CM. Check even of dit bij jou kan, want NT en NG worden vaak toch als zwaarder ervaren. Maar verder zeg ik: vooral doen!
Met citaat reageren
Oud 28-01-2013, 01:26
Asemoon
Asemoon is offline
Het is misleidend om te zeggen dat N&T het beste profiel is als je niet weet wat je later wilt worden. Het is in theorie inderdaad zo dat je bijna alle studies kunt doen bent maar het is ontzettend onpraktisch om op de universiteit een alfastudie te doen als je geen vakken als geschiedenis of economie hebt gevolgd. Niet alleen zul je dan achterlopen on je medestudenten die wel gewoon die vakken op de middelbare school gevolgd hebben, maar waarschijnlijk zal je interesse geprikkeld worden in de vakken die je wél hebt. Het komt niet vaak voor dat iemand die geen geschiedenis heeft, dan wel geschiedenis gaat studeren of dat iemand die geen biologie heeft, plotseling geneeskunde wil gaan doen. In de meeste gevallen gaat iemand die een betaprofiel heeft gekozen de betakant op en iemand die een alfaprofiel heeft gekozen gaat de alfakant op.

Voor die reden moet je goed kijken welke vakken je leuk vindt en op basis daarvan je profiel kiezen. Je kan misschien een beetje een half alfa/betaprofiel nemen, vaak is dat wel makkelijk met het NT profiel. Iets als NT met economie en geschiedenis bijvoorbeeld. Of EM met wiskunde B en natuurkunde, aangezien je wiskunde leuk vindt.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2013, 10:42
Verwijderd
Fout. Ik studeer kunstgeschiedenis zonder kunstgeschiedenis te hebben gehad op school en dat levert echt 0 problemen op. Het is zelfs in een bepaald opzicht handiger volgens mijn docenten omdat je gewoon blanco erin gaat en dus alles kan leren zoals zij dat willen. Overigens ben ik bij lange na niet de enige die geen kunstgeschiedenis heeft gehad op school. Studie op de uni is behoorlijk wat anders dan je middelbare school vak.

Tuurlijk zullen beta's sneller de beta-kant opgaan en alfa's de alfa-kant maar dat is logisch.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-01-2013, 11:48
Em.
Em. is offline
Citaat:
Het is misleidend om te zeggen dat N&T het beste profiel is als je niet weet wat je later wilt worden. Het is in theorie inderdaad zo dat je bijna alle studies kunt doen bent maar het is ontzettend onpraktisch om op de universiteit een alfastudie te doen als je geen vakken als geschiedenis of economie hebt gevolgd. Niet alleen zul je dan achterlopen on je medestudenten die wel gewoon die vakken op de middelbare school gevolgd hebben, maar waarschijnlijk zal je interesse geprikkeld worden in de vakken die je wél hebt. Het komt niet vaak voor dat iemand die geen geschiedenis heeft, dan wel geschiedenis gaat studeren of dat iemand die geen biologie heeft, plotseling geneeskunde wil gaan doen. In de meeste gevallen gaat iemand die een betaprofiel heeft gekozen de betakant op en iemand die een alfaprofiel heeft gekozen gaat de alfakant op.

Voor die reden moet je goed kijken welke vakken je leuk vindt en op basis daarvan je profiel kiezen. Je kan misschien een beetje een half alfa/betaprofiel nemen, vaak is dat wel makkelijk met het NT profiel. Iets als NT met economie en geschiedenis bijvoorbeeld. Of EM met wiskunde B en natuurkunde, aangezien je wiskunde leuk vindt.
Oneens! Ik studeer aardwetenschappen zonder aardrijkskunde te hebben gekozen en dat gaat hartstikke prima. Je zou nooit kunnen achterhalen wie van ons aardrijkskunde heeft gehad en wie niet zonder het eerst te vragen. Misschien dat je bij het eerste vak een kleine voorsprong hebt, omdat je ietsje meer weet, maar je leert op de uni ontzettend veel en ontzettend snel en de voorsprong (die sowieso nooit heel groot is) houd je nooit meer dan een paar weken, áls je al een voorsprong hebt. Er blanco ingaan kan zelfs handiger zijn, want dan leer je het in één keer goed, terwijl er de kans bestaat dat je anders op de middelbare een niet helemaal correct idee aangeleerd kreeg (hetzij omdat makkelijker, hetzij omdat de leraar niet even goed op de hoogte was).

Economie gaan doen met NT zonder economievakken gaat juist ook een heel stuk beter dan economie gaan doen na een E&M-profiel. Dus wat je zegt is onzin. Je kan prima geschiedenis, economie of wat dan ook doen met een NT-profiel en je zal daardoor heus niet slechter zijn dan je medestudenten.
Oud 28-01-2013, 18:19
Verwijderd
CM is het profiel voor artistieke mensen die zich graag bezig houden met kunst, cultuur, muziek en taal.
EM is voor mensen die graag iets ondernemen en van organiseren houden. Je bent veel bezig met handel, economie en management.
NG is geschikt voor medische en biologische richtingen. Belangrijke vakken zijn biologie en scheikunde.
NT is voor de echte bètamensen. Je houdt ervan om dingen uit te pluizen. Hiervoor zijn wiskunde (algebra) en natuurkunde van toepassing.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2013, 18:52
Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Natuurlijk kiezen ze dan niet N&T
Well, I did. Ik heb een N&T profiel met Informatica (ik kon kiezen binnen profiel tussen IN of BIO) en als keuzevak Economie. Ik vind het zelf wel een interessant profiel. Zeker niet gemakkelijk, maar wel interessant.
Oud 29-01-2013, 15:06
Bamboestokje
Bamboestokje is offline
Citaat:
Well, I did. Ik heb een N&T profiel met Informatica (ik kon kiezen binnen profiel tussen IN of BIO) en als keuzevak Economie. Ik vind het zelf wel een interessant profiel. Zeker niet gemakkelijk, maar wel interessant.
Maar het ging erom dat de meerderheid dat niet deed
Met citaat reageren
Oud 31-01-2013, 17:39
Silvano08
Silvano08 is offline
Citaat:
CM is het profiel voor artistieke mensen die zich graag bezig houden met kunst, cultuur, muziek en taal.
EM is voor mensen die graag iets ondernemen en van organiseren houden. Je bent veel bezig met handel, economie en management.
NG is geschikt voor medische en biologische richtingen. Belangrijke vakken zijn biologie en scheikunde.
NT is voor de echte bètamensen. Je houdt ervan om dingen uit te pluizen. Hiervoor zijn wiskunde (algebra) en natuurkunde van toepassing.
Ik heb NG (+natuurkunde+wiB+economie), ben ik nu een nep-béta mens?
Met citaat reageren
Oud 04-02-2013, 21:06
x_Pien
x_Pien is offline
Ik denk dat het breedste profiel N&G/N&T is. Zelf heb ik N&G, met natuurkunde, maar zonder wiskunde B. Ik heb Frans en Duits als extra vakken en zo doe ik dus iets met mijn talenknobbel, maar ik kan later nog wel alle kanten op!(behalve dan techniek, omdat ik geen wisB heb). Dus als ik jou was zou ik, zoals al gezegd, voor een NT/NG combi gaan en dan kan je evt zoals ik heb gedaan je talen er los bij kiezen
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten