Oud 08-05-2014, 21:28
Saakje
Saakje is offline
Hallo allemaal,

Ik zit op dit moment in de vierde van de havo. Ik sta nu net aan op overgaan. Mijn probleem is denk ik dat ik niet weet wat ik na de havo wil gaan doen en dat ik daarom geen doel voor ogen heb.
Tuurlijk heb ik dromen, zoals iedereen die heeft. T lijkt mij geweldig om naar t buitenland te gaan om daar te gaan werken, maar als wat.
Misschien kijk ik wel gewoon te veel tv, want door series (o.a. Suits ) zie ik hoe leuk zo'n stad mij (nu nog) lijkt.
Maar ook in zo'n stad kom je niet zomaar aan de bak. Je moet hier (waarschijnlijk) een opleiding hebben gedaan en een beetje een knap Engels diploma hebben gehaald (lijkt me).
Het probleem is dat mijn Engels niet opperbest is. Tuurlijk kan ik daar een cursus voor nemen en als ik zou weten dat ik morgen een prima baan in NY zou hebben als ik zo'n cursus zou volgen dan had ik me helemaal t laplazerus geleerd. Tuurlijk snap ik dat ik niet binnen één dag een goeie baan bij een groot bedrijf heb, dat is dé droom, en dat gebeurt alleen op tv.
T probleem is ook niet dat ik niet wil werken. Zolang als het wat oplevert wil ik echt wel werken, maar aangezien de havo mij op dit moment nog niks oplevert interesseert het me ook vrij weinig.
Denken jullie (stel) dat als ik na mijn examen naar NY ga, daar een beetje een redelijke baan kan vinden?
Zoals ik al zei: Ik heb een doel nodig, want op dit moment vindt ik de havo alleen maar een tijd opvulling in plaats van een leertraject.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-05-2014, 07:52
Elin3
Elin3 is offline
Met alleen je havo diploma ga je geen geschoold werk vinden. Je zal hoogstwaarschijnlijk meer kans hebben met een goede vervolgstudie.
Oud 15-05-2014, 09:27
thepazzword
thepazzword is offline
Ik denk ook dat een vervolgstudie de juiste stap is.
Denk aan een flink internationaal georiënteerde studie zoals International Business & Management Studies (IBMS). Je zit dan in een klas met zowel Nederlandse als buitenlandse studenten. Het Engels zul je dan ook sneller oppikken (al 'moet' je dan wel).

In een studie als IBMS zul je veel naar het buitenland gaan, op studiereizen (enkele weken per jaar) je stage (half jaar), minor (half jaar) en afstudeerstage (half jaar). Ik denk dat je in een dergelijke studie dus ruim twee v/d vier jaar in het buitenland vertoeft. Neem daarbij op dat je studiegenoten uit allerlei landen komen en dus ook vol passie over hun thuisland kunnen vertellen, waardoor je ook geïnspireerd kunt raken om daar een kijkje te nemen.
Ik begrijp dat NY voor jou nu de heilige graal is, maar door de diversiteit van de opleiding en aan buitenlandse bestemmingen en verhalen kom je misschien nog wel heel iets anders tegen (geloof me: je ideaalbeeld veranderd met de tijd).

De uitvalsbasis voor de studie is bovendien gewoon Nederland, zodat als je denkt de verkeerde beslissing te hebben gemaakt, nog veilig in Nederland voor een andere studie zou kunnen kiezen. In de basis zijn opleidingen tegenwoordig in het eerste jaar/half jaar steeds breder zodat switchen (binnen een bepaald cluster aan opleidingen) makkelijker is.

http://www.studiekeuze123.nl/studies...ement_Studies/
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten