Wauw. Lang, maar niet langdradig. Ontroerend zelfs.
Het is realistisch, het kan allemaal gebeuren. Een meisje dat grip op de realiteit heeft verloren nadat haar broertje, waar ze dol op was, vermoord is door haar gelovige vader.
Het heeft een morele les, namelijk dat je op moet passen met religies. En dat de jeugd kwetsbaarder is dan men denkt.
Irene moest beter worden opgevangen, anders was dit niet gebeurd.
Het verhaal heeft een functionele opbouw, samenhang en is duidelijk.
Het is origineel, zovaak lees je dit niet. Schrijf meer, schrijf meer!
Ik kon me goed inleven, de hoofdpersoon is duidelijk en goed te begrijpen.
Het verhaal is echt duidelijk en makkelijk te volgen. Bravo!
Toch ben ik wat spellingsfouten tegengekomen, het gaat voornamelijk over de interpuntie. Perfectionist zijnde, zal ik ze opnoemen.
Citaat:
Ik zuchtte en sloot mijn ogen Mijn hoofd voelde zwaar
|
"(...)mijn ogen
. Mijn hoofd (...)"
Citaat:
Had de mooiste poppen en barbies
|
Omdat je hier een nieuwe zin begint, kan je het onderwerp beter wel aangeven. Stijlfout, geloof ik.
Citaat:
Pappa leerde mij schaatsen en (...)
|
In het verhaal schrijf je "papa" en "mama" continu met één "m" of "p", alleen hier niet. Hier hoort het, als je je eigen regels opvolgt, met één "p".
Citaat:
Mijn ouder waren rooms-katholiek
|
Het is: ouder
s.
Citaat:
Ze hebben me ook gelovig opgevoed. Ook al was mijn geloof niet zo sterk
|
Deze twee zinnen kan je het beste samenvoegen met een komma.
Citaat:
Ik was dan ook ongelooflijk blij toen mijn ouders vertelde dat mama een kindje kreeg.
|
Het is:
ongelofelijk
Citaat:
speelgoedautootjes en andere jongensspeelgoed.
|
Het is:
ander
Citaat:
‘je kunt wel even frisse lucht gebruiken en naar de toilet gaan om je gezicht te wassen.’
|
"Je" hoort mét een hoofdletter, wat je overigens alleen hier fout deed. En het is "het toilet".
Citaat:
. ‘Ja het lijkt me ook een goed plan.’
|
Het is: "Ja, dat lijkt me ook een goed plan."
Citaat:
Ik ging weer zitten. Wachtte op mijn psychiater, die nog iets moest regelen met de receptioniste.
|
De zinnen kan je beter d.m.v. een komma met elkaar verbinden, i.v.m. het onderwerp in de tweede zin.
Dat was het weer. Over het algemeen:

!!
Bravo.