Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-04-2004, 18:35
Stwcer
Stwcer is offline
Hallo,
Ik ben op zoek naar GOEDE uitreksels van het boek:
Alles is voor altijd anders!
het is van Odiel Reef
ik kan alleen maar verkeerde uitreksels vinden!
Laat ff wat horen als je een goed uitreksel heb!
xXx Susanne
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-04-2004, 10:30
xx-daantje-xx
xx-daantje-xx is offline
Inhoud:

Titel: Alles is voor altijd anders.

1. Hoofdpersonen:

1.Nina: Dit is een donker getint meisje met bruine ogen en lang bruin kroes haar.
Ze is een beetje verlegen.Haar stemming wisselt vaak in het boek.Meestal is ze verdrietig.

2.Timo: Dit is de broer van Nina.Hij heeft een donkere huid.Verder heeft hij kort haar en is dun en lang.Hij heeft humor en lacht vaak.Vaak doet hij zich flinker voor dan hij is.Hij uit zijn gevoelens niet.

3.Mieke: Zij is de moeder van Nina en Timo.Zij heeft een blanke huid en een bleek gezicht.Ze is vrij lang en heeft ook lang haar.Ze heeft een lief karakter en is bezorgd om haar kinderen.

4.Ellen: Dit is een vriendin van Mieke.Ze heeft een blanke huid.Ze heeft lang haar dat ze vaak opgestoken draagt.Verder draagt ze nette kleren.Ze is erg be-moeierig en denkt dat ze alles beter weet.

Bijpersonen:

Carlijn: Vriendin van Nina.Ze heeft een blanke huid en lang haar.Het is een vrolijk en opgewekt meisje.

Stanley: Dit is de vader van Nina en Timo.Hij heeft een donkere huidskleur.Hij is klein en heeft kort kroes haar.Verder is hij vrolijk en zorgzaam.Maar ook erg vergeetachtig.

2. Het verhaal speelt zich af in deze tijd.Dit merk je aan het taalgebruik.Want ze gebruiken moderne taal.Ook merk je het aan de kleding die ze dragen en de manier waarop ze met elkaar omgaan.

3. Het verhaal speelt zich af bij:
-Nina Thuis: De sfeer is daar eerst niet zo erg goed.Er zijn veel spanningen en emoties om de dood van haar moeder.Maar later in het boek wordt hier de sfeer steeds beter, doordat ze het verlies dan meer hebben verwerkt.
-Op school: De sfeer is hier in het begin ook niet zo erg goed.Dit wordt later ook beter.Om dezelfde redenen als de sfeer thuis.

4.Het verhaal speelt zich in iets langer dan een jaar af.Het is dus een vrij korte tijdsduur.Soms wordt er teruggekeken in de tijd.Dan kijken ze hoe het was toen hun moeder nog leefde.

5.Het lijkt een gewone dag net als anders.Nina staat op en ontbijt met haar moeder en broer.Na het ontbijt vertrekken Nina en Timo naar school.Meestal
kijken ze dan nog even achterom en zwaaien naar hun moeder Mieke.Maar van-
daag doen ze dat niet.En dit was de laatste keer dat ze hun moeder levend zagen.
Op school krijgen ze de schrik van hun leven.Ze worden door de concierge uit de klas gehaald en naar een apart kamertje gebracht.Daar zitten Ellen en Joke.
Ellen is een vriendin van Mieke en Joke is haar zus.Nina ziet gelijk dat er iets goed mis is.Joke en Ellen hebben allebei gehuild.Ze vragen Nina en Timo te gaan zitten, omdat ze hun heel naar nieuws te vertellen hebben.Ellen vertelt dat hun moeder is overleden vanochtend.Ze heeft waarschijnlijk een hartstilstand gehad.
Ellen had Mieke gevonden.Ze kwam haar ophalen om te gaan winkelen.Toen ze haar vond heeft ze direct een ambulance gebeld.In het ziekenhuis hebben ze nog geprobeerd om haar leven te redden.Maar de hulp kwam voor haar te laat.Nina heeft het gevoel of de grond onder haar voeten weg wordt gerukt.Ze wil zich flink proberen te houden.Maar dit lukt haar niet en ze barst in tranen uit.Timo weet zich geen houding te geven.Nina en Timo gaan met Ellen en Joke mee naar huis.
Mieke wordt thuis opgebaard.De kist wordt op Mieke`s slaapkamer gezet.Eerst durft Nina niet te gaan kijken, want ze heeft nog nooit een lijk gezien.Uiteindelijk gaat ze toch kijken.Het valt haar mee.Haar moeder ligt er heel vredig bij.
Het lijkt net alsof ze slaapt.Nina en Timo mogen een poosje van school thuis
blijven.Er moet zoveel geregeld worden: de familie moet ingelicht worden, er
moeten kaarten verstuurd worden, de begrafenis moet worden geregeld en er moeten bloemen besteld worden.Dit gaat allemaal een beetje langs Nina heen.Ze heeft zoveel te verwerken en nog zoveel vragen.Want wie moet er nou voor hun zorgen en kunnen ze wel in dit huis blijven wonen.Haar vader en moeder waren namelijk gescheiden.Haar vader Stanley woont in Amsterdam.Nina wil niet bij haar vader wonen.Zij wil het liefst in dit huis blijven wonen.Dan is maandag de begrafenis.Nina heeft hier als een blok tegenop gezien.In de aula leest Ellen nog een stukje voor en ook Stanley doet dit.Ook laten ze Mieke`s lievelingsmuziek horen.En dan is het zover.Ze dragen de kist naar het kerkhof.Voor de allerlaat-
ste keer kijken ze in de kist naar hun moeder.En dan zakt de kist langzaam de grond in.Iedereen gooit witte rozen naar beneden op de kist.Nu moeten Nina en Timo verder zonder hun moeder.Ellen komt bij hun in huis wonen.Dit had Mieke vast laten leggen in haar testament.Ze mogen van de woningbouwvereniging in hun huis blijven wonen.Als Ellen bij hun in trekt wordt alles anders voor altijd anders.Nina wil alles zoveel mogelijk zo houden als toen hun moeder er nog was.Maar
Ellen is zo heel anders dan haar moeder.Ze is netter in haar kleding en huishouden.Ook kan ze erg streng zijn.Van alle veranderingen die Ellen aan-
brengt durft Nina niks van te zeggen.Ze is bang dat Ellen dan weer bij hun weg
gaat.Nina gaat vaak naar haar vriendin Carlijn.In de zomer mag ze met haar mee op vakantie.Dit is het leukste wat haar overkomt na Mieke`s dood.Als Nina ter-
ug komt van vakantie, is Timo bij hun vader in Amsterdam.Nina is nu 2 weken alleen met Ellen.Nina is dan ook blij als Timo weer thuis komt.Maar Timo heeft alleen niet zo`n leuke mededeling.Hij heeft besloten om voorgoed bij zijn vader te gaan wonen.Nina`s wereld klapt ineen.Nu gaat Timo ook nog weg en blijft zij alleen over met Ellen.Als de school weer begint en Timo is er niet meer, gaat het
echt de verkeerde kant op met Nina.Ze spijbelt van school en voelt zich eenzaam en in de steek gelaten.Als Ellen door school wordt gebeld dat Nina al een tijdje niet geweest is, barst de bom.Ellen probeert redelijk met Nina te praten maar Nina wordt boos.Heel erg boos.Ze gooit alles eruit en is eerlijk in haar mening.Ze vertelt over de veranderingen die Ellen aanbrengt in huis, die klere muziek die ze altijd luisterd en waar Nina zich mateloos aan ergert en al die stomme regels die ze bedenkt.Ellen schrikt van haar uitbarsting.Maar weet nu eindelijk waar ze aan toe is en hoe Nina er over denkt.Het lucht Nina en Ellen op dat ze open hebben gepraat.Ze spreken af om voortaan meer rekening met elkaar te houden en alles eerst samen te bespreken voor ze iets veranderen.Nina mag van Ellen een hond zodat ze minder eenzaam is.Nina merkt dat na dit gesprek alles beter gaat.Ze heeft weer plezier op school en ze kan het nu erg goed vinden met Ellen.En ze heeft haar dagboek waar ze al haar gevoelens en verdriet van zich af kan schrijven.
Maar zo als het vroeger was met haar moeder en Timo wordt het nooit meer.
Want vanaf nu is alles voor altijd anders.

6. In het begin van het verhaal is de spanning groot.Want de spanning is er direct vanaf het begin.Dit komt doordat hun moeder overleden is en er erg veel veranderd.Nina kan deze veranderingen allemaal niet zo snel verwerken en daardoor ontstaan er spanningen in huis.Later in het verhaal zakt de spanning wat af doordat ze dan alles meer verwerkt hebben.En ook aanvaren ze dat het niet meer zo wordt als vroeger toen Mieke nog leefde.

7.Als hun moeder overlijdt wordt alles anders.Het wordt nooit meer als voorheen toen hun moeder nog leefde.Er komen dus veel veranderingen.Die voor altijd zo zullen blijven.Vandaar de titel: Alles is voor altijd anders.

8.Het verhaal zou werkelijk gebeurd kunnen zijn.Want het gebeurd in het echt natuurlijk ook dat kinderen hun moeder of vader verliezen.
Met citaat reageren
Oud 12-04-2004, 10:31
xx-daantje-xx
xx-daantje-xx is offline
Samenvatting: Als Nina op een doodnormale dag naar school gaat, wordt ze ineens door de conciërge naar buiten geroepen. Ze moet met Timo samen naar een kamertje komen, waar Ellen en Joke ook zitten, met huilende gezichten. Toen vertelde Ellen dat Mieke was gestorven. Zo plotseling, waarschijnlijk was het een hartaanval, en ze was pas 40 jaar!
Na dit nieuws zakt Nina volledig in elkaar. Ze ziet het leven niet meer zitten zonder haar moeder, en ze weet niet hoe alles nou verder moet. Om alles kwijt te kunnen wat haar dwars zit, begint ze in een dagboek te schrijven wat ze ooit van Mieke had gekregen, maar waar ze nooit aan is toegekomen om in te schrijven. Dat is een hele grote steun voor haar.
Haar ouders waren ook nog gescheiden, en toen kwam dus het probleem waar en wie Nina en Timo onder z’ n hoede moest nemen. De vader van Nina en Timo woonde in een veel te kleine flat om hen alle twee in huis te nemen, en dan moesten ze ook naar een andere stad verhuizen en dat wilden ze niet. Mieke had ooit tegen Ellen gezegd dat als ze misschien dood zou gaan voordat Nina en Timo achttien waren, dat Ellen zich dan over hen moest ontfermen, en dat had Ellen beloofd.
Dus kwam Ellen bij Nina en Timo in huis wonen. Maar dat ging in het begin ook niet zo soepeltjes, want Ellen was heel anders dan Mieke, en dat botste nog wel eens met Nina. Timo was heel erg veranderd, en liet zich alleen zien als ze moesten eten en dan was hij of chagrijnig, of hij zei helemaal niks.
Timo besloot om bij zijn vader te gaan wonen, want dat zou beter zijn. Ellen stemde in omdat ze ook wel zag dat Timo het totaal niet naar zijn zin had bij haar en Nina. Nina was ontzettend kwaad: haar moeder liet haar in de steek, haar broer, en haar liefste kat Dikkie (die was door een auto overreden).
Ellen en Nina hebben een heleboel gepraat over hoe het anders zou kunnen gaan in huis zodat er een betere sfeer zou komen. En dat is uiteindelijk aardig gelukt. Doordat Mieke is gestorven, zijn Nina en Ellen allebei heel erg veranderd, maar het begint uiteindelijk te wennen voor Nina en Ellen dat ze bij elkaar in een huis wonen.
Met citaat reageren
Oud 12-04-2004, 10:33
xx-daantje-xx
xx-daantje-xx is offline
Nina word op een gegeven moment uit de les gehaald en er wordt haar verteld dat haar moeder is overleden door een hardstilstand.
Het is voor haar heel moeilijk om te begrijpen dat haar moeder dood is.
Een goede vriendin van haar moeder Ellen komt op een gegeven moment voor Nina en haar 1 jaar oudere broer Timo zorgen.
Dat gaat niet zonder horten en stoten.
Timo is heel gesloten en komt op een gegeven moment bijna niet van zijn kamer af en Nina heeftt heelvaak ruzie met Ellen.
Nina gaat geregeld bij haar moeder op bezoek om haar dingen te vertellen of om er zomaar te zijn.
Op een gegeven moment gaat haar broer bij haar vader is Amsterdam wonen.
Haar ouders zijn gescheiden toen ze nog maar 3 jaar oud was.
Na een paar hevige botsingen met Ellen en een bezoek aan de huisarts weet Nina beter met het verdriet door het verlies van haar moeder om te gaan.
Aan het einde van het boek is haar moeder presies een jaar dood.
Met citaat reageren
Oud 12-04-2004, 10:35
xx-daantje-xx
xx-daantje-xx is offline
Odiel Reef, Alles is voor altijd anders, Amsterdam 1998, Leopold.

De moeder van Nina is overleden. Na het overlijden van haar moeder verandert het hele leven van Nina. In het boek wordt een paar uur voor het overlijden beschreven en het jaar daarna.
Je kunt dit boek indelen bij het genre “psychologische roman”.

Op de voorkant van het boek staat een meisje en daarachter staan twee grafstenen. Ik neem aan dat het meisje op de voorgrond Nina moet voorstellen en dat één van de twee grafstenen daarachter de grafsteen van haar moeder moet voorstellen.
Het boek is ongeveer 2 cm dik. Het boek is als een dagboek geschreven dus het heeft geen hoofdstukken. Het boek heeft 160 bladzijden.

De voorkant van dit boek vind ik niet echt een reden om het boek te gaan lezen. De titel wel. De titel “Alles is voor altijd anders” maakt nieuwsgierig. Je wil weten waarom alles voor altijd anders zal zijn en daarom zullen de meeste mensen denk ik de achterkant lezen.

In de bibliotheek en op het internet kon ik geen informatie vinden over Odiel Reef. Dit komt denk ik doordat de schrijfster niet zo heel erg bekend is. Verder staat er op de eerste bladzijde van het boek het zinnetje “Voor Coby’s dochter”. Ik denk dat, dat meisje (“de dochter van Coby”) ook zoiets als wat in het boek verteld is heeft meegemaakt en dat daarom het boek aan haar is opgedragen.

Dit boek stond in een foldertje waar allemaal boeken instonden. Bij elk boek stond ook waarover het ging. Dagboekboeken vind ik altijd leuk om te lezen en het onderwerp leek me wel interessant. Ook heb ik dit boek gekozen omdat een vriend van me op 10 jarige leeftijd zijn moeder heeft verloren. Ik herkende dingen uit het boek ook daarvan.

Het boek begint met dat het dagboek wordt aangesproken.

“ Je ligt al heel lang naar me op mijn bureau naar me te kijken, om precies te zijn: vanaf mijn twaalfde verjaardag, nu acht maanden geleden. Ik wilde graag een dagboek en dat kreeg ik van mijn moeder, eentje met een donkerrode fluwelen kaft waar in ook al vond zogenaamde gouden letters op staat Diary. (…) En ook al vond ik je meteen mooi, ik kon er toch alsmaar niet toe komen om echt in jou te gaan schrijven.
Vandaag móet ik wel, want er is iets verschrikkelijks gebeurd.
Vandaag is mijn moeder zomaar doodgegaan.”

Daarna verteld Nina dat het gewoon een dag zoals alle andere was. Ze vertelt hoe haar dag begon en hoe ze tijdens het vijfde uur uit de klas werd gehaald door de conciërge en hoe die haar vertelde dat haar moeder was overleden. Daarna gaat het boek zoals een “normaal” dagboek verder.

In het boek is niet echt een hoogtepunt. Het verhaal komt op gang als Nina thuis is.

Het boek loopt af als het precies een jaar na het overlijden van de moeder is. Nina heeft de dood van haar moeder verwerkt en vind dat het tijd is voor een nieuwe periode in haar leven. Het dagboek is vol en dat vind ze een mooie afsluiting.

De hoofdpersoon van het boek is dus Nina Joen. Vanuit haar oogpunt is het boek ook geschreven.
Nina zit in de brugklas. Nina’s favorite popgroep is No Doubt en daar is ze ook fan van. Haar vader is Surinaams. Ze heeft één broer Timo. Hij is één jaar ouder dan Nina.

Het verhaal zou zich nu kunnen hebben afgespeeld. Omdat er tv programma’s zoals TMF in worden genoemd.

De lezer beleeft het verhaal door de ogen van Nina. Ik denk dat het boek laat zien hoe het is hoe het is om je moeder te verliezen en het vertelt hoe je die tijd kan doorkomen. Het boek kan in alle opzichten echt gebeurd zijn.

Het taalgebruik van het boek is normaal. In het boek is niet echt humor. Het boek is denk ik ook niet geschreven met de bedoeling om humoristisch te zijn.
Met citaat reageren
Oud 12-04-2004, 10:35
xx-daantje-xx
xx-daantje-xx is offline
Nou ik hoop dat hier wel een goed uitreksel bij zit
Met citaat reageren
Oud 13-04-2004, 14:07
Stwcer
Stwcer is offline
Daagg!!! je bent helemaal geweldig!!
hahaha
thnx!!