Oud 02-11-2002, 10:28
anjali
anjali is offline
Hoi Jongens!

Ik maal me een beetje bezorgd over het feit dat ik over twee maanden mijn eerste PTA luistertoetsen van Frans en Duits heb en dat kan ik niet! Heeft iemand please please tips voor me?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-11-2002, 12:25
Balance
Balance is offline
ik heb 2 tips, één spiektip en één tip om het zelf te maken

- probeer je iig zo veel mogelijk te concentreren, zorg dat je van te voren je niet te veel hebt ingespannen waardoor je al helemaal bek af bent en lees altijd de vraag en de antwoorden alvast door. Niet alles letterlijk gaan vertalen wat je hoort, maar let op steekwoorden die je herkent.

- als het echt niet lukt, kun je afspreken met iemand die goed is in z'n talen dat ie een beetje helpt. Leraren letten altijd op je handen, dus niks aangeven met handen. Ook niet met a, b en c werken, want je krijgt toch wel andere versies.
Maar spreek af dat als het het langste antwoord is, dat je je benen naar voren strekt (je maakt je benen dan lang). Het middelste antwoord is je benen in het midden houden. En het kortste antwoord is je benen naar achteren, dus zeg maar onder je stoel.
Zo gaat het bij ons in de klas. Oh ja, benen of elkaar is 'ik weet het niet'.
Maar doe dit dus alleen met iemand die het kan en niet te duidelijk. Gewoon alsof je even anders gaat zitten en soms al tijdens de vraag en anderen keren pas als de vraag is afgelopen.

Veel succes en niet te veel zorgen maken!
Oud 02-11-2002, 13:39
Verwijderd
Probeer van te voren de vragen te lezen
dat lukt niet altijd maar dat is geen ramp!
Vergeet niet dat in het hele verhaaltje maar één kere HET zinnetje komt waar je op moet letten

Probeer in de antwoorden een onderscheid te maken: onthoud een of twee trefwoorden waar het verschil in zit
Luister dan naar het bandje,

als je luister ga je onbewust naar iet staren, ik doe dat daarom meestal naar het citoboekje want als je iets oppikt dan weet je meteen waar het op papier staat

In het begin weer je dat nog niet, maar omdat het gesprek meestal over één onderwerp gaat kun je soms voorspellen wat het antwoord zal zijn (maar niet altijd!)

succes
Met citaat reageren
Oud 02-11-2002, 16:40
Nomen-nescio
Nomen-nescio is offline
oefenen, oefenen en oefenen..
Oud 02-11-2002, 17:48
Dr. Oetker
Dr. Oetker is offline
ik lees altijd de vragen vantevoren door, vertaal het belangrijkste woord en let op synoniemen daarvan enzo. dan weet je waar het antwoord werd gegeven en kan je overgaan tot het gokken van de juiste letter
oefenen ofzo doe ik niet speciaal. volgens mij helpt dat ook alleen maar als je het lang vantevoren en vaak doet.
wel zoek ik altijd de teksten van liedjes in andere talen erbij maar dat doe ik meer voor mezelf omdat ik perse wil weten wat ze zingen dan voor school (je leert er wel veel van op een bepaalde manier, daarom zeg ik het).
op school oefen ik wel ongeveer 2 uur in totaal per week met luisteren bij verschillende talen.
Oud 02-11-2002, 18:12
A*
A* is offline
gewoon luisteren
die toetsen vallen altijd heel erg mee enzo
Met citaat reageren
Oud 03-11-2002, 22:30
Sithan
Sithan is offline
Citaat:
Dr. Oetker schreef:
ik lees altijd de vragen vantevoren door, vertaal het belangrijkste woord en let op synoniemen daarvan enzo
Dat heeft bij mij ook het beste gewerkt...en als het even lukt moet je ook ff de antwoorden snel doorlezen maar dan moet je wel enigszins snel kunnen lezen...
Oud 04-11-2002, 08:44
Anne
Anne is offline
Niet zenuwachtig worden, want dan raak je al snel de draad kwijt. *heeft ervaring* En een onvoldoende is nog steeds geen ramp, je krijgt nog mondelingen, schrijven en daarna het CE!
Oud 04-11-2002, 13:30
Verwijderd
Gewoon relaxen van tevoren, 2 dagen vantevoren even een halfuurtje tv kijken in die taal. En tijdens de toets gewoon concentreren en je niet af laten leiden.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten