Oud 25-10-2002, 19:48
gwyneth
gwyneth is offline
Moeten de klassieke talen Latijn en Grieks afgeschaft worden volgens jullie?? Waarom wel of waarom niet??? Think about it! Wat hebben jullie eigenlijk aan dat Latijn/Grieks of wat is er onzinnig aan ? Let me know. (ikzelf ben studente Latijn-Wetenschappen) of ??
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-10-2002, 11:05
Dr. Oetker
Dr. Oetker is offline
nee
waarom niet afschaffen:
-wat ze toen deden heeft nog steeds invloed op wat wij nu doen. (bijv. stemmen, logisch redeneren, ethiek).
-Bepaalde problemen van toen zijn nu nog steeds grote problemen. (wat amerika nu doet lijkt veel op wat rome ooit deed, problemen met mensen die een andere godsdienst hebben)
-o.a. christendom, stoicisme zijn ontstaan in die tijd.

waarom wel afschaffen:
in het leven draait het om geld. om keisnel keirijk te worden heb je niks aan dingen als ethiek, geloof, maatschappelijke problemen, dichtkunst, stijlfiguren en ablativi.

ik denk dat ik wel wat heb aan latijn en grieks. je leert er veel sneller vreemde talen door, kunt makkelijker teksten begrijpen en leert wat goed argumenteren is.
Oud 27-10-2002, 09:10
Gothic
Gothic is offline
waarom afschaffen? Als je je eraan stoort dan doe je ze niet? Waarom iets afschaffen dat mensen leuk vinden?
Oud 27-10-2002, 10:50
de abt van sion
de abt van sion is offline
Citaat:
Gothic schreef:
waarom afschaffen? Als je je eraan stoort dan doe je ze niet? Waarom iets afschaffen dat mensen leuk vinden?
Mensen vinden de klassieke talen niet leuk. Anders zou de overheid nooit de kans hebben gekregen om ze in twee rondes onderwijshervormingen (Mammoetwet en Tweede Fase) zo zwaar aan te pakken.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2002, 10:52
Medea
Medea is offline
Ik vind ze wél leuk en kan mij eigenlijk geen schoolleven indenken zonder mijn Latijn en Grieks
das toch veeeeel toffer dan wiskunde
(allee, dat vind ik toch)
Met citaat reageren
Oud 27-10-2002, 12:00
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
de abt van sion schreef:
Mensen vinden de klassieke talen niet leuk. Anders zou de overheid nooit de kans hebben gekregen om ze in twee rondes onderwijshervormingen (Mammoetwet en Tweede Fase) zo zwaar aan te pakken.
Er zijn genoeg mensen die ze wel leuk vinden. Mensen die kiezen voor de vakken. De leraren vinden ze ook leuk. De meeste vakken zijn zwaar aangepakt. Kijk maar eens naar Frans en Duits1, daar hoef je bijna niet meer voor te kunnen...

Klopt het nou dat je Leraar Latijn bent, Joost?
Oud 27-10-2002, 12:04
Evito
Evito is offline
Citaat:
Medea schreef:
Ik vind ze wél leuk en kan mij eigenlijk geen schoolleven indenken zonder mijn Latijn en Grieks
das toch veeeeel toffer dan wiskunde
(allee, dat vind ik toch)
Ach idd;
wat is er aan ons zonder Latijn?!!

Als ik even mag generaliseren;
het type persoon die zich geenszins interesseert voor Latijn en/of Grieks is vaak het type persoon waarmee ik op gebied van levensinstelling liever niet omga.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2002, 12:22
DeSchilleboer
DeSchilleboer is offline
Ik zou het geen 6 jaar kunnen volhouden op school, zonder klassieke talen. Zij zijn de enige vakken die de moeite waard zijn. Alleen Kunstgeschiedenis, literatuur en Geschiedenis zijn interessant. Maar voor de rest...bah.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2002, 19:10
de abt van sion
Citaat:
Gothic schreef:
Er zijn genoeg mensen die ze wel leuk vinden. Mensen die kiezen voor de vakken. De leraren vinden ze ook leuk. De meeste vakken zijn zwaar aangepakt. Kijk maar eens naar Frans en Duits1, daar hoef je bijna niet meer voor te kunnen...

Klopt het nou dat je Leraar Latijn bent, Joost?
Nee.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2002, 19:21
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
de abt van sion schreef:
Nee.
Ben je dan de zoon van Joost?

REDACTIECOMITE “TIJDINGEN VAN HET SINT-NICOLAASGENOOTSCHAP” of komt dit je niet bekend voor?
Oud 27-10-2002, 21:06
de abt van sion
Citaat:
Gothic schreef:
Ben je dan de zoon van Joost?

REDACTIECOMITE “TIJDINGEN VAN HET SINT-NICOLAASGENOOTSCHAP” of komt dit je niet bekend voor?
Met citaat reageren
Oud 28-10-2002, 08:59
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
de abt van sion schreef:
Jouw emailadres (+ naam, adres, plaats, telefoon ) staan daarbij. Ook wat informatie op de Digischool en die school in Helmond... Als het wat te persoonlijk wordt, mag je me mailen , of heb je liever dat ik je bel ?
Oud 28-10-2002, 20:16
de abt van sion
Citaat:
Gothic schreef:
Jouw emailadres (+ naam, adres, plaats, telefoon ) staan daarbij. Ook wat informatie op de Digischool en die school in Helmond... Als het wat te persoonlijk wordt, mag je me mailen , of heb je liever dat ik je bel ?
Met citaat reageren
Oud 28-10-2002, 20:22
Evito
Evito is offline
Citaat:
de abt van sion schreef:
Dat is wel mager he,
zo een schamele lach als je het even niet meer weet.

Met citaat reageren
Oud 30-10-2002, 18:51
Nylodje
Nylodje is offline
Nee! Niet afschaffen! Zoals velen onder jullie al zeiden: Latijn (en grieks) zijn zo ongeveer de enige boeiende vakken op school...en je leert heel goed teksten begrijpen, doordat je inzicht krijgt in structuren...oja: kunnen ze voor gymnasiumleerlingen het vak Nederlands (mbt de grammatica) dan niet afschaffen? Ik leer al mijn nederlandse grammatica eigenlaijk bij Latijn!
Oud 02-11-2002, 13:33
hasseltboy
hasseltboy is offline
Citaat:
Nylodje schreef:
kunnen ze voor gymnasiumleerlingen het vak Nederlands (mbt de grammatica) dan niet afschaffen? Ik leer al mijn nederlandse grammatica eigenlaijk bij Latijn!

I
Ja ik ben het helemaal met je eens wij moesten bij Latijn eerst nederlands leren om latijn te begrijpen en nou krijgen alles bij Nederlands nog een keer!!Nederlands afschaffen dus
Met citaat reageren
Oud 07-11-2002, 20:51
fdamasta
fdamasta is offline
Mensen zijn toch neit verplicht klassieke talen te doen. Er bestaat ook nog iets als athaneum....
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten