Johan spreekt klare taal en ik volg hem, door bossen en heiden. Je hebt een gedachte en je wilt die kwijt. "Weet je wat?" denk jij bij jezelf, "ik maak er een verhaal van!"
Ik heb vanmorgen een aantal verhalen van je op deze site doorgebladerd en half gelezen en kan er het volgende over zeggen.
Je begint en binnen drie minuten heb je je gedachte op papier en weet je niet meer wat je nu verder nog kan schrijven. Je kijkt er nog eens naar, leest het na en beseft uiteindelijk dat het wel een heel erg klein stukje tekst is.
Althans, zo zie ik dit probleem, omdat ik er zelf ook vaak mee zit. Vaak zie ik één bepaalde scene of situatie voor me, loop ik daar drie dagen mee rond en weet ik er pas na zo'n tijd een verhaal omheen te bakken.
Ik zou je dus al tip geven om wat afstand van het onderwerp te nemen. Zeg niet dat jij het bent die dit vind, maar roep een personage Harry in het leven die jouw mening vertolkt. Laat hem dan niet droogjes vertellen wat hij vindt en daarmee basta, maar giet het in een boeiend verhaal en laat die gedachte de conclusie, moraal of rode draad zijn.
Kleed het meer aan, smuk het op, maak het fictiever, met andere woorden: schrijf! Nu is het alsof je op een verjaardag zit, de persoon naast je aanstoot en dit begint te vertellen.
Goed. Ik hoop dat je er zo wat aan hebt. Let wel; dit is alleen maar mijn mening en ik ga aan het einde van mijn leven ook gewoon dood.
LUH-3417
|