Oud 20-01-2003, 14:43
dromerig elfje
dromerig elfje is offline
Ik zit me steeds af te vragen,
of mensen de geen taal kennen..., kunnen denken en over dingen kunnen nadenken.....???

want je denkt toch altijd in een bepaalde taal..., en als je geen taal kent lijkt me dat een beetje moeilijk gaan....

wat denken jullie daarover???

'k wist niet op welk forum dit thuishoorde..., als deze niet goed is verplaats um maar
Oud 20-01-2003, 14:52
Verwijderd
Ik denk dat mensen die geen taal kennen, toch een soort eigen taal ontwikkelen. Ze denken dus in hun eigen taal... denk ik...
Met citaat reageren
Oud 20-01-2003, 15:07
Andora
Andora is offline
misschien denken ze ook wel in beelden?
of in een eigen taal, zoals andijvie al zei
Met citaat reageren
Oud 20-01-2003, 15:13
Verwijderd
Citaat:
Blackdolfin schreef:
misschien denken ze ook wel in beelden?
of in een eigen taal, zoals andijvie al zei
in beelden kan ook, maar ik neem in dit geval wel aan dat het betreffende mens een gemiddelde intelligentie heeft.. Dan kan hij/zij best in zinnen denken, maar dan in een eigen taal...
Met citaat reageren
Oud 20-01-2003, 16:34
Ciskaatje
Ciskaatje is offline
ja dit heb ik me ook een keer afgevraagd
er was een plaatje in mijn biologie boek, over een jongetje dat blind en doof geboren was (zodat je dan kon zien dat het uiten van emoties, hoe je lacht, huilt, aangeboren is)

maar iemand die blind en doof geboren is
hoe denkt zo iemand?
ja, in zijn eigen 'taal', dat geloof ik ook wel
maar als je niks kan zien en niks kan horen,
hoe ontwikkel je zoiets dan? je kan toch niet voor dingen een eigen naam bedenken, als je niks kan zien of horen
Oud 20-01-2003, 17:02
Verwijderd
Citaat:
Ciskaatje schreef:
ja dit heb ik me ook een keer afgevraagd
er was een plaatje in mijn biologie boek, over een jongetje dat blind en doof geboren was (zodat je dan kon zien dat het uiten van emoties, hoe je lacht, huilt, aangeboren is)

maar iemand die blind en doof geboren is
hoe denkt zo iemand?
ja, in zijn eigen 'taal', dat geloof ik ook wel
maar als je niks kan zien en niks kan horen,
hoe ontwikkel je zoiets dan? je kan toch niet voor dingen een eigen naam bedenken, als je niks kan zien of horen
denken staat los van zien of horen, hij zal zich een gevoel bedenken... en in gevoelens een taal vormen.. (er is een soort gebarentaal voor doof/blinden waarmee je met je vingers over die persoons hand 'schrijft' )
Met citaat reageren
Oud 20-01-2003, 17:47
Swidge
Swidge is offline
Ongeacht of mensen een taal beheersen of niet, zal de drang om te overleven groot genoeg zijn om te kunnen communiceren, hoe dan ook, ... en denken idem dito
Oud 20-01-2003, 19:03
ShoarmaSchaap
ShoarmaSchaap is offline
Ik denk in concepten. Als ik een vogel zie denk ik niet aan het woordje vogel maar aan het concept vogel.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2003, 19:27
Horror Kitty
Horror Kitty is offline
die denken misschien in beelden? ik haal mezelf iig altijd beelden in mn hoofd als ik nadenk...
Met citaat reageren
Oud 20-01-2003, 20:19
dromerig elfje
dromerig elfje is offline
en als diegene ook nog eens blind is???

nehh..., laat maar hangen hoor...
Oud 21-01-2003, 08:41
Quiana
Quiana is offline
Citaat:
dromerig elfje schreef:
en als diegene ook nog eens blind is???

nehh..., laat maar hangen hoor...
Denk dat je dan toch nog wel iets van
gedachten ontwikkeld..
Maar dat lijkt me idd wel heel moeilijk,
vooral als je dan ook al geen taal hebt.
Mja, zoals al eerder gezegd is,
mensen verzinnen toch wel iets
om dingen uit te drukken ed,
denk dat blinden dan dat denken..
Oud 21-01-2003, 10:49
Verwijderd
Citaat:
*luna* schreef:
ik denk dat die mensen misschien denken in beelden of geluiden.
maar als ze doof en blind zijn word het moeilijk. ik heb wel eens een boek gelezen over iemand die een communicatiemiddel voor mensen die zowel doof als blind zijn had bedacht. ze liet hem/haar zegmaar bijvoorbeeld de appel betasten zodat hij/zij de vorm in zn/haar hoofd had en dan vervolgens een bepaald tikcombinatie in de hand en zo kon je met mensen die dezelfde combinaties kende toch communiceren, misschien doen ze dat zo wel ofzo...
idd, zo communiceren ze en zo zullen ze waarschijnlijk ook denken... met herinneren van dingen die ze betast hebben...
Met citaat reageren
Oud 21-01-2003, 23:22
eeh...?
eeh...? is offline
dan heb ik er nog een: op de een of andere manier denk ik vaak in het engels. En dan denk ik bij mezelf: don't be so silly, your dutch. En het is niet dat ik dan stemmen heb ofzo die zeggen: je moet engels denken, maar ik vind het gewoon prettiger, ik vind engels een leuke taal. Maar toch vind ik het een beetje vaag van mezelf.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2003, 09:32
Verwijderd
Citaat:
eeh...? schreef:
dan heb ik er nog een: op de een of andere manier denk ik vaak in het engels. En dan denk ik bij mezelf: don't be so silly, your dutch. En het is niet dat ik dan stemmen heb ofzo die zeggen: je moet engels denken, maar ik vind het gewoon prettiger, ik vind engels een leuke taal. Maar toch vind ik het een beetje vaag van mezelf.
hihi, ik denk ook akelig vaak engels. Dan denk ik niet in het NL's en vertaal ik dat naar engels, nee, dan denk ik echt in het engels.. Vaak als er dan ineens een kreet uit me moet komen, omdat ik m'n teen stoot of omdat ik me kapot schrik, zeg ik dat ook in het engels... Heel raar
Als ik onder de indruk ben van iets ben ik ook engels aan het murmelen... Misschien houden we gewoon erg veel van engels
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten