Oud 24-01-2003, 18:57
Piper
Piper is offline
ik weet het, domme vragen.
wat gebeurd er nou precies als je ongesteld word?
waar komt de pijn enzo vandaan en waarom slikken sommige mensen de pil?
zoals ik al zei, domme vragen maar ik ben laatst voor het eerst ongesteld geworden en dan wil ik graag weten wat er gebeurd
Oud 24-01-2003, 19:02
Verwijderd
een vraag is nooit dom..
onbevruchte eicel komt uit je lichaam samen met troep van de baarmoederwand...
pijn komt doordat de spieren van je baarmoeder aanspanne om de troep van de wand af te perse zeg maar...
'k slik de pil om nie zwanger te worde
Met citaat reageren
Oud 24-01-2003, 19:15
Verwijderd
Je kan ook de pil slikken omdat je heel erg of onregelmatig ongesteld bent.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2003, 19:34
Verwijderd
Citaat:
bijnaampje schreef:
(niet dat t ook maare iets helpt)
Bij jou misschien niet, bij anderen misschien wel. D0h.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2003, 19:35
Qimm
Qimm is offline
oke het technische verhaal

we gaan er even vanuit dat je om de maand ongesteld wordt (bij de meesten wel ongeveer waar) in die maand wordt in je baarmoeder het baarmoeder slijmvlies dikker onder invloed van een hormoon dat wordt geproduceerd omdat er een eicel in de maak is. Het baarmoederslijmvlies maakt zich nu klaar om eventueel over een goede 14 dage neen bevruchte eicel in te laten nestelen zodat er en kind uit kan groeien.
Na 14 dagen heb je de eisprong, dan komt het eitje vrij om bevrucht te worden, het baarnoeder slijmvlies wordt nog steeds dikker. Als het eitje niet bevrucht wordt dan gaat het ten onder. Het hormoon dat er voor zorgde dat je baarmoederslijmvlies dikker werd neemt nu ook af. Op een gegeven moment is dat zo laag dat het baarmoeder slijmvlies afgestoten wordt. Dat gebeurt doo het krachtig samentrekken van de baarmoeder (de baarmoeder is eigenlijk een holle spier). Dat doet er bij de meesten zo veel pijn, bij mij gelukkig alleen dag 1

De pil is er in principe voor om zwangerschap te voorkomen, hij wordt ook regelmatig gebruikt on de hevigheid van de menstruatie te verzachten of om het regelmatiger te laten gaan. Er is ook een pil (diane 35) die eigenlijk bedoeld is tegen puistjes, maar die als bijwerking zwangerschap voorkomt Toch handig he?

Uhm snap je mun verhaal een beetje?
Oud 24-01-2003, 19:38
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Ik dacht toch dat de pil je kunstmatig ongesteld laat worden
Dat het daarom meestal veel minder pijn doet, is omdat het een kunstmatige ongesteldheid is... iets met geen aanmaak van eitjes ofzow :/
Oud 24-01-2003, 19:42
C&A's
C&A's is offline
kan je altijd de pil nemen of weten je ouders daar ook van???????? dat wil ik namelijk niet
Met citaat reageren
Oud 24-01-2003, 19:47
Qimm
Qimm is offline
Citaat:
bijnaampje schreef:
je moet langs gaan bij de huisarts en die schrijft t je dan voor..
denk dat je t wel buiten je ouders om kan doen maar waarom zou je dat willen??? tis nix ergs ofzo..
sommige ouders leggen pil gebruik direct vast aan sex (in sommige gevallen hebben ze gelijk) je kan idd ook gewoon naar je huisarts gaan en er om vragen dan kan het buiten je ouders om. maar dan heb je altijd het risico dat ze es een keer een sprip vinden oid. dan zit je dieper in de problemen dan wanner je het vraagt.
Ach als je puistejes hebt kan je ook vragen on de Diane 35 zeg je dat het alleen voor je puistjes is... echt!
Oud 24-01-2003, 20:05
*Rupsje*
Citaat:
x-spekkie-x schreef:
Ik dacht toch dat de pil je kunstmatig ongesteld laat worden
Dat het daarom meestal veel minder pijn doet, is omdat het een kunstmatige ongesteldheid is... iets met geen aanmaak van eitjes ofzow :/
volgens mij zorgt de pil ervoor dat je eitjes niet rijpen en dat er dus ook geen eisprong plaatsvindt, maar je verliest wel het baarmoederslijmvlies, dus wordt je wel ongesteld. bij sommigen mensen helpt de pil tegen buikpijn (bij mij niet) maar het zorgt er igg voor dat je regelmatig ongesteld wordt en je kan een keer overslaan wat ook erg handig is
Met citaat reageren
Oud 24-01-2003, 20:16
alwaysgood
alwaysgood is offline
je kan het vergelijken met een bloedneus, alleen dan uit je vagina
Oud 24-01-2003, 20:18
Qimm
Qimm is offline
Citaat:
alwaysgood schreef:
ja even 10 minuten je baarmoeder dichtkijpen en het is weer weg
Oud 24-01-2003, 20:33
Verwijderd
Citaat:
alwaysgood schreef:
oh ja, een bloedneus van 5 tot 7 dagen, elke maand weer, is héél gewoon...
Met citaat reageren
Oud 25-01-2003, 08:23
Geranium-Tulp
Geranium-Tulp is offline
Citaat:
*Rupsje* schreef:
volgens mij zorgt de pil ervoor dat je eitjes niet rijpen en dat er dus ook geen eisprong plaatsvindt, maar je verliest wel het baarmoederslijmvlies, dus wordt je wel ongesteld. bij sommigen mensen helpt de pil tegen buikpijn (bij mij niet) maar het zorgt er igg voor dat je regelmatig ongesteld wordt en je kan een keer overslaan wat ook erg handig is
Volgens mij zat het ook zo. In die pil zitten bepaalde hormonen die de ovulatie tegenhouden, dus dan komt er dus ook geen eitje in de baarmoeder.

(dacht ik)
Met citaat reageren
Oud 25-01-2003, 14:47
Geranium-Tulp
Geranium-Tulp is offline
Citaat:
bijnaampje schreef:
er komt btw wel een eisprong en je eitjes rijpen wel want als je 1 dag de pil nie neemt kan je alsnof zwanger worden
De pil houdt wel de ovulatie tegen.
Als je de pil een dag overslaat, kan er net op die dag de ovulatie plaatsvinden. Die is namelijk niet exact te bepalen. Dan kun je dus wel zwanger worden.
(heb er net een repetitie over gehad bij biologie)
Met citaat reageren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten