Oud 24-10-2002, 17:46
poecilotheria
poecilotheria is offline
gooi het er eens uit.

ik wil wel eens weten hoe een deel van het forum hierover denkt....

mijn mening laat ik nog wel horen
Oud 24-10-2002, 19:10
Demeter
Demeter is offline
Bedoel je Jehova in de zin van God of heb je het over Jehova's Getuigen?
-x-
Oud 24-10-2002, 19:35
eztah
eztah is offline
Ik heb nog nooit een jehova getuige aan de deur gehad, maar wel een keer in de snackbar met een meisje en haar vriend erover zitten praten.
Ik weet er dus niet genoeg van af, wat hun richtlijnen en beelden zijn, maar wat ik wel weet is dat het heel erg streng is en daar ben ik dus wel tegen. Ik vind het misdadig om kinderen doodnormale dingen te verbieden omdat God het zgn zo wil.

Iedereen mag geloven wat hij wil, maar mensen moeten er ook zelf voor kunnen kiezen. En kleine kinderen kunnen dat niet.
Oud 25-10-2002, 19:48
Basszje
Basszje is offline
idd wat Eztah al zegt.

Populistisch gezegd : een achterlijke religie.

Je moet zelf weten wat je geloofd, of je geloofd en niet omdat een of andere mafkees dat zegt.
Oud 25-10-2002, 21:10
Just Johan
Just Johan is offline
ik praat er vaak over met een jehovameisje uit m'n klas; naar mijn idee komt ze wat geloof betreft gehersenspoeld over (al is ze verder niet echt anders dan anderen voorzover ik dat kan overzien), in mindere heb ik dat ook wel bij christenen alleen omdat ik daarmee ben opgegroeid ben ik er haast aan gewend geraakt. maar als ik er over nadenk vind ik het wel vreemd dat er zoveel mensen zijn die echt gewoon serieus geloven in bovennatuurlijke krachten en inconsistente fantasietjes zonder werkelijke basis; of ze nou jehova zijn of christen dat maakt geen verschil.

Als dat meisje me vertelt over het laatste oordeel en over andere opvallende dingen in haar geloof dan verbaas ik me daar steeds wel weer over, maar voor haar geeft het juist houvast en ze doet er verder niemand kwaad mee; bovendien vind ik het wel interessant allemaal (dat is dan vooral interesse in haar als mens met haar wereldbeeld, niet zozeer in het geloof zelf).

Waar ik me wel ontzettend aan kan storen zijn bijvoorbeeld de christenen die in amerika proberen de evolutietheorie uit de leerboeken te krijgen, wat ze nog aardig lukt ook; en ik heb ook een teringhekel aan pseudowetenschappers: mensen die gewoon te dom zijn om zinnige dingen te zeggen en dan de grootst mogelijke onzin met enorm slechte onderbouwingen verdedigen.

<een vloek naar keuze>

Johan
Oud 25-10-2002, 22:37
ElCafone
ElCafone is offline
Citaat:
Just Johan schreef:
Waar ik me wel ontzettend aan kan storen zijn bijvoorbeeld de christenen die in amerika proberen de evolutietheorie uit de leerboeken te krijgen, wat ze nog aardig lukt ook;
Dat is niet alleen in Amerika zo hoor!, in Nederland kunnen sommige scholen er ook wat van....

Maar goed, ontopic!
Ik sta ook vrij "negatief" tegenover de hele jehova kliek.
Ja, tuurlijk het zijn gewoon mensen die ergens in geloven, net als de Christenen, alleen gaat het in mijn ogen net een stapje te ver.
Vooral ook omdat kinderen in dat geval geen keuze hebben, en het op latere leeftijd heel moeilijk schijnt te zijn om ervan af te stappen, ook al wil men dat graag. Een soort gevangenis met open deur ja....

We kennen allemaal wel de verhalen van de jongen die verliefd wordt op het Jehova meisje, en al de ellende van dien. En anders misschien een zelfde voorbeeld met een zwaar gereformeerd meisje, enz. Gewoon het feit dat die mensen, anderen, die wellicht een ander geloof hebben niet respecteren in die keuze die ze gemaakt hebben vind ik zwak.

Dan kun je me nu het verwijt maken: "doe je nu niet precies hetzelfde op dit moment?" Nee dat denk ik niet. Ik respecteer de keuze die ze maken uiteraard wel, MAAR, een hele grote maar, dan moeten ze ook MIJN keuze respecteren.
Dat wil zeggen niet steeds aan de deur komen om mij te overtuigen van het enige echt geloof, lekker zieltjes winnen enz.
En vooral meer open staan tegenover andere geloven, dus dat het ook moet kunnen dat een zoon of dochter een relatie aangaat met iemand van een ander geloof, enz
Dat laatste geldt dus overigens niet alleen voor dit geval, maar ook voor andere geloven die daar erg moeilijk over doen,

Groeten,

Elcafone
Oud 26-10-2002, 11:54
marlies
marlies is offline
ik geloof niet in de confrontatie tussen God en de duivel die er volgens hen aan zit te komen.
maar ik vind ze verder wel sociaal want ze gaan langs de deuren om je te redden. Ze geloven daar in en proberen anderen te redden..
Oud 26-10-2002, 18:35
poecilotheria
poecilotheria is offline
ik heb dus iets met een meid waarvan de ouders dus zwaar janhova zijn......

echt een achterlijk geloof voor zover ik tot nog toe heb ik kunnen oordelen, ze geloven in een armeggedon (of zoiets) en dan sterft dus de hele planeet uit behalve de jehova natuurlijk.......
die mensen steken ook gigantisch veel tijd in hun geloof, een vriendin van mijn vriendin is dus al zwaar jehova en die zweert dat al haar vrije tijd eraan op gaat en dat ze dat zelf ook niet altijd leuk vind maar dat ze niet aan haar gevoel gehoor moet geven........hoe achterlijk kan je zijn!!! naar je gevoel moet je nou juist luisteren!!

en idd de ouders van mijn vriendin doen er moeilijk over dat ik geen jehova ben terwijl mijn vriendin het ook niet is en het ook niet wil worden.......wilde ze dat wel dan was het mijn vriendin niet......

ik heb echt het idee dat dat jehova volk zich zwaar laat onderdrukken met de gedachte dat hun de armeggedon overleven als ze volgens de regels van jehova leven.
ze mogen bijvoorbeeld geen verjaardagsfeesten houden, geen sinterklaas, geen kerst ga zo maar door....je mag niet roken geen drugs gebruiken helemaal niks! die mensen leven als kluizenaars in principe en geen seks voor het huwelijk ook al zoiets, het is leuk ik zou zeggen begin er zo vroeg mogelijk mee! (tot op bepaalde hoogte natuurlijk he)

en nog iets ze hebben zelf gewoon niet door dat als ze langs die honderde deuren gaan dat ze zelf voor lul staan want bijna niemand die gelooft in die slappe kwats, veel mensen die er wel in trappen staan op dat moment op instorten en hebben steun nodig......die vinden ze dus bij jehova want iedereen is toch zo aardig tegen elkaar! en ondertussen worden ze gewoon gehersenspoeld.....

pas ook zat er een oude klasgenoot van de basisschool langs me in de bus, hij zat constant in zo'n jehova boekje te lezen, ik had hem al jaren niet meer gezien en ik heb gehoord dat ie nog gewoon thuiswoont hier in het dorp, kom op dat is niet gezond en das geen normaal leven (in mijn ogen....)

voor zover ik jehova nou ken zie ik het meer als een sekte dan een gewoon geloof. dus kortom ik vind het echt een zwaar idioot en dom klote geloofje wat nergens over gaat.
die mensen staan echt nergens voor open wat ze niet kennen, wat een boer niet kent dat freet ie niet zeggen ze wel es.....
Oud 27-10-2002, 07:45
Verwijderd
Ik zou het nooit worden, ik houd ook niet van die mensen aan de deur (vooral niet als je je tegenhouden wanneer je je eigen huis in wilt). Maar ik denk dat het toch wel net is als met andere geloven: wanneer je het te streng bent is het niet goed. Mijn zusje had een vriendin die Jehova getuigen was, die ouders hielden zich natuurlijk wel aan alle ge- en verboden, maar hun kinderen mochten bv. best naar verjaardagen van vrienden als ze dat wilden (dat wilden ze alleen niet, maar goed). Ik denk dat dat een betere manier is van er mee omgaan, dan alles te verbieden.
Oud 29-10-2002, 09:33
vrolijkevlinder
vrolijkevlinder is offline
Ik weet niet wat ik er van moet vinden. Ik had namelijk laatst een jahova die me niet eens belachelijk maakte toe ik zei dat ik in kabouters en elfjes geloofde. Nou, dan heb ik ook zoiets van. Jij ook je eigen ding. Geloof ze.
Ik vind niet dat ik er iets over mag vinden.
Jij geloofd in god, ik in toeval. Klaar.
Oud 29-10-2002, 13:44
Chill Out
Chill Out is offline
Citaat:
Just Johan schreef:
ik praat er vaak over met een jehovameisje uit m'n klas; naar mijn idee komt ze wat geloof betreft gehersenspoeld over (al is ze verder niet echt anders dan anderen voorzover ik dat kan overzien), in mindere heb ik dat ook wel bij christenen alleen omdat ik daarmee ben opgegroeid ben ik er haast aan gewend geraakt. maar als ik er over nadenk vind ik het wel vreemd dat er zoveel mensen zijn die echt gewoon serieus geloven in bovennatuurlijke krachten en inconsistente fantasietjes zonder werkelijke basis; of ze nou jehova zijn of christen dat maakt geen verschil.

Als dat meisje me vertelt over het laatste oordeel en over andere opvallende dingen in haar geloof dan verbaas ik me daar steeds wel weer over, maar voor haar geeft het juist houvast en ze doet er verder niemand kwaad mee; bovendien vind ik het wel interessant allemaal (dat is dan vooral interesse in haar als mens met haar wereldbeeld, niet zozeer in het geloof zelf).

Waar ik me wel ontzettend aan kan storen zijn bijvoorbeeld de christenen die in amerika proberen de evolutietheorie uit de leerboeken te krijgen, wat ze nog aardig lukt ook; en ik heb ook een teringhekel aan pseudowetenschappers: mensen die gewoon te dom zijn om zinnige dingen te zeggen en dan de grootst mogelijke onzin met enorm slechte onderbouwingen verdedigen.

<een vloek naar keuze>

Johan
Ik ben het met je eens dat de evolutietheorie belangrijk is en dat die niet uit de boeken moet verdwijnen. Ik ben het alleen niet met je eens dat het Christendom nergens op is gebaseerd. Dan heb jij er niet genoeg in verdiept....
Oud 29-10-2002, 18:30
Just Johan
Just Johan is offline
Citaat:
Chill Out schreef:
Ik ben het met je eens dat de evolutietheorie belangrijk is en dat die niet uit de boeken moet verdwijnen. Ik ben het alleen niet met je eens dat het Christendom nergens op is gebaseerd. Dan heb jij er niet genoeg in verdiept....
of ik heb het van meer dan 1 kant bekeken.
Oud 29-10-2002, 18:43
Kriemoon
Kriemoon is offline
Hoe kan het Christendom nou nergens op gebasseerd zijn? Lijkt me wel. Ik zal ff een quote neerzetten wat een leraar eens een keer gezegd heeft en waar ik me helemaal bij aansluit.

quote: ''Al het geloof is gebasseerd op dingen die ze vroeger nog niet konden verklaren''

daar bedoeld hij mee dat bijvoorbeeld regen verdampt water is uit de zee die verdampt door de zon zich boven ontwikkelen tot wolken die wolken regenen dan weer en komt uiteindelijk weer terecht in de zee. Vroeger konden ze regen nog niet verklaren en dachten dus dat dat gods werk was. En er zijn maar een paar honderd voorbeelden te noemen.

Dus het is gebasseerd op het niet-(beter)wetende mens.

(ff ter informatie, de leraar had eerst gevraagd of er mensen geloofden in de klas)
Oud 29-10-2002, 20:42
Just Johan
Just Johan is offline
Citaat:
Kriemoon schreef:
Hoe kan het Christendom nou nergens op gebasseerd zijn? Lijkt me wel. Ik zal ff een quote neerzetten wat een leraar eens een keer gezegd heeft en waar ik me helemaal bij aansluit.

quote: ''Al het geloof is gebasseerd op dingen die ze vroeger nog niet konden verklaren''

daar bedoeld hij mee dat bijvoorbeeld regen verdampt water is uit de zee die verdampt door de zon zich boven ontwikkelen tot wolken die wolken regenen dan weer en komt uiteindelijk weer terecht in de zee. Vroeger konden ze regen nog niet verklaren en dachten dus dat dat gods werk was. En er zijn maar een paar honderd voorbeelden te noemen.

Dus het is gebasseerd op het niet-(beter)wetende mens.

(ff ter informatie, de leraar had eerst gevraagd of er mensen geloofden in de klas)
ben ik het mee eens; maar Chill Out vatte mijn betoogje samen in 'nergens op gebaseerd zijn' en dat vond ik op een bepaalde manier ook wel best (in die context).
Oud 30-10-2002, 07:44
Boer_kameeL
Boer_kameeL is offline
Kijk eens naar Southpark.

Parodie erop : in de hemel leven alleen Getuigen van Jehova en Mormonen, Satan stuurt Saddam Hoessein erheen om hem in een plaats erger dan hel te steken

Ik deel zowat de mening van de maker, wereld met allen hen is hel.

Ben verder niet zo voor opdringerige braiinwashende sektes enzo...
Oud 31-10-2002, 09:23
tuonier1
tuonier1 is offline
okee, stel we draaien het om: op een gegeven moment is de mens zover ontwikkeld dat ze alles kan verklaren. Als je deze gedachte aanhoudt betekent dat dat we op een bapaald punt in de tijd ook alles kunnen scheppen en herscheppen. Dat is een logisch gevolg als je deze gedachte aanhoudt.

Dat is een erg egoistische gedachte, denk ik. Alsof wij ooit de hoogste macht hier in dit heelal e.o. zijn?
Oud 31-10-2002, 12:03
Kriemoon
Kriemoon is offline
eeerm.... we kunnen alles al scheppen en herscheppen in theorie..... Maar zijn we daarom de hoogste macht? Lijkt me interresanter om over na te denken? Wat is de hoogste macht dan? Maar als de mens zou op den duur bijna alles weten inderdaad. Dat lijkt mij geen egoisme. En wie zegt dat wij nooit de hoogste macht in het heelal zullen zijn? Misschien zijn we dat al. Maar dan is ook maar de vraag wat je precies met de hoogste macht bedoeld. Het soort dat het meeste weet? Of misschien het soort dat het minste weet (natuur bijvoorbeeld)

Daar kom je toch niet achter.....

Maar egoistisch is het zeker niet.
Oud 31-10-2002, 12:03
ShoarmaSchaap
ShoarmaSchaap is offline
Ik heb gruwelijke hekel aan ze, mn kalashnikov ligt klaar onder mn bed voor als ze langs komen

Nee maar ik vind ze gewoon irritant netzoals andere geloven, iedereen gelooft maar wat de ander zegt en ze lopen als een stel domme schapen achterelkaar aan zonder na te denken over het leven. GGGGGGGGGRRRRRRRRR
Oud 01-11-2002, 19:32
AnOukj3
AnOukj3 is offline
Citaat:
poecilotheria schreef:

*knip*
...en dan sterft dus de hele planeet uit behalve de jehova natuurlijk.......
*knip*
Ff beetje offtopic, maar sommige evangelisten schijnen hier ook een boel van te kunnen... Zit zon streng evangelistisch meisje bij me in de klas... Heerrrlijk om daar ff lekker mee te filosoferen. Dat wijf is echt raar, maar als je ff zin hebt in lekker filosoferen dan moet je bij haar wezen. Ze haalt ook werkelijk overal Jezus bij enzo, wat ik er vervolgens weer met argumenten uit lul, zij probeert mij ook steeds uit te lullen enzo... Heerlijk is dat. Maar zoiets heeft zij me dus ook al is verteld. Jezus zou terug keren en Satan zou worden gestraft en iedereen en alles zou vergaan behalve de mensen die zich op tijd bekeerden... YEAH, RIGHT!
Oud 02-11-2002, 07:58
McCaine
McCaine is offline
Mensen, maak hier nu níet een "christendom is wel/niet ergens op gebaseerd"-topic van, want dat levert niets op en dat weten jullie best. Probeer het over de jehova's getuigen te laten gaan.
Oud 02-11-2002, 10:57
~Third Day~
~Third Day~ is offline
ff voor de duidelijkheid, jehova getuigen zijn ook christenen.
Ik vind het zelf een erg vage sekte. Ze zeggen zelf dat ze geen sekte zijn, maar ondertussen moet je wel een deel van je salaris inleveren en langs de deuren gaan om het Evangelie te verkondigen.
Ik vind hun menig over de leer van de Bijbel ook erg raar. Ze zeggen dat ze zelf met God mogen meeregeren als Jezus wedergekomen op aarde is.
Oud 02-11-2002, 12:01
Just Johan
Just Johan is offline
sorry, nog even offtopic.

Citaat:
tuonier1 schreef:
okee, stel we draaien het om: op een gegeven moment is de mens zover ontwikkeld dat ze alles kan verklaren. Als je deze gedachte aanhoudt betekent dat dat we op een bapaald punt in de tijd ook alles kunnen scheppen en herscheppen. Dat is een logisch gevolg als je deze gedachte aanhoudt.

Dat is een erg egoistische gedachte, denk ik. Alsof wij ooit de hoogste macht hier in dit heelal e.o. zijn?
het egoïsme zit hem niet in de stap in je redenering dat als de mens alles zou kunnen verklaren en maken en doen dat het dan het machtigste ding zou zijn in het heelal, maar in de aanname dat de mens ooit alles zal kunnen verklaren en maken en doen.

de gedachte dat er een god is die van de mens houdt is een egoistischere gedachte aangezien die de mens zomaar neerzet als de grootste liefde van het meest almachtige wezen dat kan bestaan.
Oud 08-11-2002, 17:03
Doelloos
Doelloos is offline
Die lui proberen mensen over te halen ook jehova te worden en ze vallen je lastig door aldoor aan de deur te komen!!!!
Oud 13-11-2002, 02:42
cha0s
cha0s is offline
Ach, je kan altijd vragen of ze je op de zwarte lijst kunnen zetten.
Dan komen ze als 't goed is niet meer langs.
(in mijn geval stuurde ze eerst een veteranen duo die meer getraind waren in de hardnekkige gevallen, die ik afwimpelde met een fris emmertje water.)
Oud 13-11-2002, 16:52
poecilotheria
poecilotheria is offline
die ken ik meer die dat hebben gedaan

een kennis van mij daar stonden ze altijd op zondagmorgen voor de deur en hij had al vaker gezegd dat ie ze niet meer aan zijn deur moest.......mocht het nou gebeuren dat boven de voordeur de badkamer zat met raam en al
Oud 14-02-2003, 15:35
Yamyam
Yamyam is offline
Ik woon al een half jaar in Utrecht en er is nog nooit een Jehova-getuige bij mij langs geweest
Oud 14-02-2003, 16:10
Dark Psycho
Dark Psycho is offline
mjah ik zelf heb er nog nooit last mee gehad, maar wat ik wel irritant vind is dat ze andere mensen met hun geloof gaan lastigvallen enz. maar dat doen christenen ook..dus...sja...kheb eigenlijk geen mening daarover
Oud 14-02-2003, 16:10
McCaine
McCaine is offline
Ga dit nou niet na drie maanden nog uppen.

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten