Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik denk dat je erachter moet komen waarom je vader zoveel invloed op je heeft wil je het kunnen oplossen..
Heb je het gevoel dat je je tegenover hem moet bewijzen, dat je niet goed genoeg bent? Of heb je het gevoel dat je minderwaardig bent aan je vader of iets dergelijks? Kijk je tegen hem op en heb je bewondeirng voor hem? Welk gevoel geeft je vader je, en hoe komt dat? Is het iets in zijn gedrag, is het iets in jouw gedrag, komt het door een gebeurtenis uit het verleden? enzovoorts.. Ik denk dat je jezelf allerlei van dit soort vragen moet stellen en zo proberen moet erachter te komen waarom jij je toch zo laat beïnvloeden door hem ookal wil je dit niet.. dan pas kun je gaan zoeken naar een oplossing denk ik |
![]() |
|
Problemen zijn op te lossen zonder ze te begrijpen
Dingen begrijpen is vaak vermoeiender en langzamer dan dingen oplossen. Problemen kan je oplossen zonder ze te (volledig) begrijpen. Kan anders heel ingewikkeld (of/en vervelend) worden anders door jezelf al die vragen te gaan stellen.
||
![]() |
Citaat:
Je kan toch ook gewoon andere mense die je niet raken dichterbij laten komen en je vader vernijden?
||
Verwijderd
|
Citaat:
Als ik het goed begrijp, ís het al vervelend en ingewikkeld |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
tuurlijk het hoeft niet de juiste manier te zijn, maar voor mij heeft die methode vaak juist duidelijkheid gegeven wat leidde tot een oplossing.. het is een advies, geen opdracht |
![]() |
||
Citaat:
|
Verwijderd
|
m'n vriendin doet dat bij mij, in positieve zin dan. ze heeft zo'n beetje m'n leven weer op de rails gezet de laatste maanden.
hoe het komt? ik denk dat mensen die je kunnen beinvloeden altijd mensen zijn waar je veel respect voor hebt of waar je tegenop kijkt. bij mij is het zo dat m'n vriendin de enige is die me echt kan bereiken omdat ik inhoudelijk veel beter luister naar wat zij zegt dan wat anderen tegen me zeggen. |
![]() |
|
Twee leraresse hebbe bij mij op school hebbe veel invloed op mij!Als ze iets zegge geloof ik dat meteen. Als ze zegge dat ik moet stoppe mey krasse doe ik dat heilig! Als iemand anders met dat zou zegge zoy ik ech nie luistere. Waarom ik nou juist naar hen luister weet ik nie.........das heel vaag!Mja, ze zijn ook zo lief!
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Maar goed, nu even serieus -> er zijn 2 kanten van de munt. De ene kant is dat jouw vader jou raakt. De andere kant is dat jij je LAAT raken door je vader. Wat jij dus kan doen om ervoor te zorgen dat jouw vader minder invloed op jou heeft, is door je sybolische sluis wat minder ver open te laten staan voor hem. 2 Begrippen daarbij zijn autonomie en assertiviteit. Wat ik daarmee bedoel is dat je zelfstandig genoeg 'moet' zijn om niet meer zo veel invloed van buitenaf nodig te hebben. In ieder geval succes! En maak je niet teveel zorgen, het komt allemaal wel weer op z'n pootjes terecht, want volgens mij is datgene wat je nu meemaakt een deel van het gezonde proces van groeien. Doei! Veel geluk! fil |
![]() |
|
Verwijderd
|
Hoe het bij mij en mijn pa zit:
Ik wil erkenning van mijn vader, maar ik krijg deze niet, tenminste niet zichtbaar. Ik doet steeds harder mijn best, maar nog geen enkel resultaat... Enkel de negatieve dingen aan mij ziet hij, daar geeft hij dan ook gretig commentaar op. Nu gaat het soms wat beter, mede doordat ik meer met hem babbel. Eerst begon ik een beetje over zijn hobby's en zo. Later meer over gezamelijke interesses en nu werk ik me op tot zowat elk onderwerp. Hij beseft niet welke invloed hij heeft op mij. Zijn mening raakt mij als geen ander, want naar hem kijk ik, of ik het nu wil of niet, op. Nu heb ik mijn moeder weten duidelijk te maken dat hij me echt kan kwetsen en zo en dan heeft zij een gesprek gehad met hem. Dit heeft toch een beetje geholpen. Ik weet slecht via mijn moeder dat hij trots op me is. Hij zal dit nooit zeggen. Hij wijst me enkel op mijn mindere punten, zodat ik eraan kan werken en beter worden. Nu is het nog altijd niet super, maar het is reeds beter. Bedenk dat je niet afhankelijk bent van uw vader, dat hij niet alles kan weten, aangezien hij uit een andere generatie is... Bedenk voor jezelf op welke punten je je vooral laat beïnvloeden en wanneer. Welke zijn uw zwakke momenten? Probeer hem op die momenten te vermijden. Ga tijdens uw sterke momenten de strijd met hem aan. Nu ja, nog veel succes ermee, ik hoop dat dit je toch een beetje wijzer heeft gemaakt. Enneuh, jezelf onderzoeken d.m.v. zich vragen te stellen, kan nooit geen kwaad, denk ik. Je komt enkel meer te weten over jezelf en weet de volgende problemen beter aan te pakken. Hoe kan je nu een oplossing bieden zonder de oorzaak aan te pakken? Dit is net als een pijnstiller nemen tegen de pijn, die help tijdelijk, maar eens zal je die apendix eruit moeten halen (eens de grote operatie), voor hij ontploft... |
![]() |
|
Hmm. Ik ken een aantal mensen met een minderwaardigheidscomplex die mij als lichtend voorbeeld zien. Het is omgekeerd aan jullie probleem, maar geloof me, mijn positie kan ook vrij lastig zijn. Mensen die zichzelf kleineren als mij iets lukt, als ik een goed cijfer heb en zij niet, daar is best moeilijk mee om te gaan. Ik wil ze graag helpen, ik wil me best inleven in hun problemen, maar ze willen helemaal niet zien dat ik ook menselijk ben en soms fouten maak. En ik heb soms ook wel eens behoefte te klagen, zoals iedereen. Om te praten over mijn problemen, wat mij dwarszit enzovoorts. Maar met hun gaat dat niet, omdat mijn ellende totaal niks voorstelt vergeleken met die van hun en omdat ik hun beeld van mij ook niet kan veranderen...
Ach ja.. :-s
||
Verwijderd
|
Citaat:
Dat kan idd heel vervelend zijn, want als jij dan eens mislukt in iets willen ze het niet geloven of minimaliseren ze het. Zogezegd ben jij dan de superstar die alles zou moeten kunnen en zij het zielepootje... |
![]() |
||
Citaat:
Kost misschien veel moeite maar is vast wel mogelijk. Is het ook wenselijk? Nee, denk ik ook niet. Maar zeg niet dat het niet te veranderen is.
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik probeer dan wel tot hen door te dringen en al mijn mislukkingen te vertellen (ook hoe ik er uit geraakt ben, uit kleine probkes) en zo..maar toch, als dat hun zelfbeeld is, kan je daar moeilijk iets aan veranderen. Ze moeten het eigenlijk zelf beseffen. Jammergenoeg. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Bij mij is het ook mijn pa.
Ik had altijd het idee dat hij alles was dat ik niet ben (sterk, intelligent, veel zelfvertrouwen, rechtlijnig en direct, weet altijd wat hij wil, enzovoorts). Als hij kritiek op me heeft komt het meestal dan ook hard aan gevoelsmatig. Alleen ga ik er nu anders mee om, volg meer mijn eigen weg. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Nu zie ik in dat hij ook maar een mens is met z'n goeie en slechte, sterkte en zwakte punten. Ik denk dat je jezelf losmaken van je ouders heel belangrijk is in je leven, ten slotte ben jij een uniek schepsel en hoef je geen kopie van je ouders te worden. Je kunt je voeden met ideeen van mensen waarvan jij vindt dat ze iets overbrengen. etc. ![]() |
Advertentie |
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Seksualiteit |
[afgesplitst] Verkrachting - slachtoffer of eigen schuld? JustTalk | 324 | 24-05-2014 14:55 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Geestelijke gezondheidszorg voor jongeren gaat uit de zorgverzekering PetitieJeugd | 39 | 31-10-2013 13:01 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
1 wereldtaal Verwijderd | 72 | 11-09-2008 16:56 | |
Liefde & Relatie |
Hoe voel jij je op relationeel gebied? #44 Methuselah | 500 | 27-09-2006 17:20 | |
Verhalen & Gedichten |
[Vervolg]Achter de gele deur #2 Eend | 166 | 20-06-2006 20:32 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Achterlijke cultuur, says who? IGRA | 3 | 04-05-2004 20:44 |