Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Tot op zekere hoogte wel, ja.
Ik ken mensen die leip zijn van Grad Damen en Frans Bauer. Met alle respect voor deze heren, maar hun muziek is mijns insziens gemaakt voor de minder intelligenten onder ons. Wat simpelere muziek qua opzet, eenvoudige teksten, eenvoudig woordgebruik èn nog eens in je moerstaal. Je spreekt daar mijns insziens toch wel een bepaald IQ mee aan. Iemand die gek is op dat soort muziek zal van z'n levensdagen geen Smashing Pumpkins luisteren. Om maar een dwarsstraat te noemen. Maar dat bedoel ik niet rot. |
![]() |
|
Nou, wat style beautiful zei: 'ze zoeken niet verder'. (geparafraseert)
Maar ik denk het niet aan de ene kant waarom niet? Mensen kennen de sublagen niet van de muziek, te weinig tijd, te weinig interesse. Maakt dat hun minder intelligent? Nee Aan andere kant. Ik ken weinig mensen die lagere opleidingen doen die naar DEP, meshuggah, gordian knott (thnx lennart) luisteren. Ik denk dus dat het eraan ligt, hoezeer is diegeen betrokken in muziek? en als hij dat is, naar wat voor soort muziek luister hij
|
![]() |
Hier zijn al eerder felle discussie over geweest.
Ik denk dat het allemaal te maken heeft met smaak en de leeftijdsgroep waarin je zit. Je ziet sowieso vaak dat beginnende pubbers meelopen met de top 40. Na een tijdje kijken ze verder (of niet) en dan treed er een verschuiving op van interesse. In de adollecentie (fase tussen puberteit en volwassenheid) wordt vaak de definitieve muziekkeuze bepaald, tenminste dan krijg je een hoop vastigheid rondom een hoop dingen. Voorbeeld uit mijn praktijk, in het begin van mijn middelbare school periode luisterde ik naar hardcore en wel de gabber variant. Nu luister ik naar metal. Ik zie overigens wel overeenkomsten tussen die 2 stromingen.
||
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
|
Natuurlijk heeft je muzieksmaak tot op zekere hoogte met je intelligentie te maken. Mensen die wat minder toebedeelt zijn in de grijze massa zijn ook minder in staat om de abstractere en minder directe vormen van muziek te waarderen. Ze zullen het niet fijn vinden om naar te complexe muziek te moeten luisteren, want dan moeten ze te hard nadenken. Ik denk dus ook dat als je het iq gaat testen van mensen met bepaalde muzieksmaken, het gemiddelde iq bij r&b beduidend lager ligt dan bij hardcore en metal, gewoon omdat die muziek complexer en diepzinniger in elkaar zit.
Wat dat echter niet zegt, is of iemand die r&b luisterd dommer is dan iemand die metal luisterd. Je kan nog steeds niets over een individu zeggen, want dan spelen er veel meer dingen mee. Iemand kan zich niet interesseren voor muziek, maar toch hoogbegaafd zijn bijv.
||
Citaat:
|
Onzin.
Ik ken mensen die op VWO zitten die naar 2Step, R&B, UKGarage luisteren (waaronder ikzelf) en mensen die op VMBO zitten die naar dezelfde muzieksoorten luisteren. Ik ken mensen die op VWO zitten die naar rock luisteren. En ik ken mensen die op VMBO zitten die naar rock luisteren. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
b) zelf geef je al aan dat mensen op het VWO (toch intelligent zou je zeggen) bijna niet naar R&B luisteren, en dat het voor VMBO-ers zeldzaam is om naar rock te luisteren. kennelijk beschouw jij 'rock' als intelligente en 'r&b' als domme muziek. |
![]() |
||
Citaat:
Ik ken een oma van 96 die nog helemaal niet dement is, dus je leeftijd zegt ook helemaal niets over de kans om dement te worden?
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
|
nee, het zegt niet direct iets over je iq, maar ik denk soms wel wat over je muzikale vermogen wat weer samen kan hangen met een hoger iq. Mensen die minder muzikaal zijn luisteren over het algemeen gewoon simpelere en toegankelijkere muziek, meestal is dit de soort muziek die je in de hitlijsten ziet. Misschien verklaart dit ook dat die simpelere muziek over het algemeen ook populairder is, aangezien de meerderheid van de mensen dom is.
![]() |
![]() |
||
Citaat:
ik denk altijd dat mensen die van top 40 houden de echte muziek nog moeten ontdekken maar het kan ook gewoon je smaak zijn natuurlijk en of t wat met je iq te maken hebt?? lijkt me niet hoewel ik die breezer-top 40-mensjes wel verdenk van een laag iq ![]()
|
![]() |
|
ik denk dat mensen met een hoger IQ zich meer in de muziek inleven, het meer gaan ontleden, diepere gedachten zoeken, meerder lagen ontdekken etc. en een band als Tool leent zich daar erg goed voor en de gemiddelde Jay Z plaat wat minder.
Muziek luistereren is een kwestie van smaak maar dat staat los van de maniere waarop je het beleeft wat wel degelijk met intelligentie te maken heeft.
|||
Verwijderd
|
Citaat:
ik zit op de universiteit en bijna niemand van m'n studiegenoten is echt goed te spreken over de Top-40 (natuurlijk staan er af en toe WEL goede nummers in, maar ik bedoel even in het algemeen). nou heb ik een kameraad die op het MBO zit en daar zie je gewoon dat zijn klasgenoten meer Top-40 en trance luisteren. dit is gewoon even een voorbeeldje van hoe ik het ervaar, ik zal wel ontzettend aan het generaliseren zijn, maar toch... dit is gewoon zo Citaat:
Laatst gewijzigd op 29-03-2003 om 12:48. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
|
![]() |
Ach ik denk dat het weinig met intelligentie te maken heeft, ik geef toe, mensen die Jantje Smit of bijvoorbeeld Frans Bauer geweldig vinden, zijn naar mijn mening vaak simpele zielen, maar volgens mij gaat het er gewoon om waar je je het lekkerst bij voelt!! Ik bedoel ik luister liever naar Jamai dan naar bijvoorbeeld nou wat zullen we zeggen, punk enzo, maar of ik dan nou meteen minder intelligent ben, volgens mij valt dat wel mee!!
||
Citaat:
|
![]() |
Of muzieksmaak iets over intelligentie zegt?
Ja. Vast wel. Maar dan niet zo van "Rockers zijn slimmer dan niet rockers." Maar eerder dan over als je 't over 1 000 000 mensen bekijkt. 500 000 Rockers en 50 000 000 niet Rockers, dan denk ik best dat 't gemiddelde IQ verschillend zal zijn. Niet drastisch ofzo, maar vast wel iets. Laatst gewijzigd op 29-03-2003 om 14:58. |
![]() |
|
Ik luister alleen maar naar verschillende house stromingen. Van techno tot progresisve, tot club, tot trance. Binnen de dance scene zie je vaak dat mensen met een laag IQ voornamelijk naar hardere stijlen luisteren (Hardore/hardstyle) en mensen met een hoog IQ luisteren meer naar diepere sounds (Progressive, Groove en Techno) Kijk maar eens op een Hardstyle feest wat voor figuren er rond lopen, en vergelijk hun maar met de mensen die op een progressive/techno feest komen
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Niet dat je zelf goed Nederlands kan. :/
||
Citaat:
En on topic: ik denk ook dat mensen met een hogere intelligentie over het algemeen meer geneigd zijn te zoeken, verkennen, ontdekken, grenzen te verleggen. Zij zullen dus vaker wat verder kijken dan hun muzikale neus lang is. Maar daar is meer voor nodig dan alleen intelligentie en er is natuurlijk niet per defintie veel intelligentie voor nodig om van minder voor de hand liggende muziek houden. Van intelligentie alleen zal een muzieksmaak niet afhangen, maar het kan zeker een factor zijn.
Laatst gewijzigd op 29-03-2003 om 16:57. |
Advertentie |
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Liefde & Relatie |
Wat vinden jullie meiden/vrouwen/dames belangrijk? JeffreyH | 130 | 26-11-2006 17:30 | |
Muziek |
aan welke muzieksoort heb je nou echt eenn schijthekel Twanos | 500 | 02-05-2005 22:48 | |
Psychologie |
Muziek Verwijderd | 23 | 06-11-2003 19:28 | |
ARTistiek |
b-tje lang sorry... (stukje tekst naar aanleiding van American History X) Saartje_Pluis | 3 | 10-05-2002 19:20 |