Oud 04-05-2003, 15:55
rodina
rodina is offline
*weet niet of het hier hoort..*

Als je je eigen zaak op wilt zetten wat voor diploma's heb je dan nodig?

Kga volgend jaar naar 't Grafisch Lyceum, en ik wil daarna een zaakje op zetten waarin ik sieraden kleding, en reclame aan kan bieden.

Heb ik daar een aparte opleiding voor nodig? Of is een cursusje hier en daar genoeg? Zoja wat voor?
Oud 04-05-2003, 16:42
iamcj
iamcj is offline
In het principe hoef je alleen naar de kamer van koophandel te gaan. Maar er komt wel een hele hoop bij kijken, zoals boekhoudig, verzekering enz.

Vraag de CD-rom voor starters bij de belastingdienst is aan. Kijk is bij de Rabo voor info.
Oud 04-05-2003, 17:08
rodina
rodina is offline
O oke

Boekhouding etc heb ik al een hoop van gehad op school *m&o*

Maar speciale papieren voor een onderneming of iets in die trant is niet nodig dus?
Oud 04-05-2003, 18:40
Verwijderd
Nee, vroeger was dat nog wel zo.

Kijk vooral even op www.kvk.nl , daar kan je verschillende folders downloaden/ aanvragen.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2003, 18:49
Verwijderd
Eeen cursus voor starters is misschien wel aan te raden. Op kvk.nl kan (het kon vroeger ten minste) een starterstest doen... over waar je nog aan moet denken en dergelijke
Met citaat reageren
Oud 04-05-2003, 21:50
Thomas
Thomas is offline
Citaat:
Alex schreef op 04-05-2003 @ 19:49:
Eeen cursus voor starters is misschien wel aan te raden. Op kvk.nl kan (het kon vroeger ten minste) een starterstest doen... over waar je nog aan moet denken en dergelijke
Dat lijkt me wel het minste wat je kan doen. Ook moet je uiteraard niet denken dat alles van een leien dakje zal gaan. Je zult je wel degelijk zeer goed moeten voorbereiden en orienteren op wat komen zal gaan. Pas als alles realiseerbaar is kan je gaan denken om de zaak op te zetten.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2003, 16:29
Billy_bob
Billy_bob is offline
welk grafisch lyceum?
Oud 06-05-2003, 13:36
StijnSpoortNiet
StijnSpoortNiet is offline
Citaat:
rodina schreef op 04-05-2003 @ 18:08:
O oke

Boekhouding etc heb ik al een hoop van gehad op school *m&o*

M&O is geen boekhouden. Je kan het wel door een externe boekhouder laten doen, die stelt je grootboek dan op en maakt daar een jaarrekening van, en die kan je nodig hebben voor directiebeslissingen en de belastingdienst (onder bepaalde voorwaarden, hoeft niet voor elke onderneming). En er komt veeeeel meer bij kijken dan je denkt.... eerst zou ik als ik jou was een ondernemersplan maken. In de bieb staan daar wel boeken over. Dan kan je tenminste wat startkapitaal krijgen van de bank...
Oud 06-05-2003, 14:14
Thomas
Thomas is offline
Citaat:
StijnSpoortNiet schreef op 06-05-2003 @ 14:36:
M&O is geen boekhouden. Je kan het wel door een externe boekhouder laten doen, die stelt je grootboek dan op en maakt daar een jaarrekening van, en die kan je nodig hebben voor directiebeslissingen en de belastingdienst (onder bepaalde voorwaarden, hoeft niet voor elke onderneming). En er komt veeeeel meer bij kijken dan je denkt.... eerst zou ik als ik jou was een ondernemersplan maken. In de bieb staan daar wel boeken over. Dan kan je tenminste wat startkapitaal krijgen van de bank...
Dat is idd wel het minste wat je kan doen, maar dan nog moeten er veel dingen gebeuren. Als je geen verstand van zaken hebt zou ik het nooit iemand aanraden om te beginnen met een zaak. Daar komt nl - zoals jij ook zegt - zoveel ontzettend veel bij kijken.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2003, 23:26
Verwijderd
Er bestaat een boek 'Ondernemingsplannen voor Dummies' misschien is dat iets om te lezen?
Met citaat reageren
Oud 07-05-2003, 10:48
Thomas
Thomas is offline
Ook kun je eens informeren of men op dat Grafisch Lyceum aan mini ondernemingen doet? Want daar leer je echt hoe het is om een kleine onderneming op te zetten. Zoiets is echt bijzonder leerzaam..

Stichting Mini-ondernemingen Nederland
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten