Er is een centraal topic van wielrennen en een apart topic voor bijvoorbeeld Parijs-Roubaix en Ronde van Vlaanderen, maar hier wil ik jullie mening horen.
Wat vind jij nou de mooiste wielerwedstrijd die elk jaar terug komt die wordt verreden?
Let op: het gaat hierbij dus om EENDAAGSE wedstrijden, dus geen Tour de France of Giro of Vuelta zeggen! Want eendagswedstrijden en rondes kun je niet echt met elkaar vergelijken. Er komen over het algemeen andere renners op af enzovoorts.
We kennen natuurlijk de drie grote klassiekers in het voorjaar: de Ronde van Vlaanderen, Luik-Bastenaken-Luik en Parijs Roubaix. Sommige chauvinistische Nederlanders (Limburgers

) zeggen dat de Amstel Gold Race ook een klassieker is. Deze wedstrijd is dan wel wat jonger, maar het komt wel in de buurt en hij wordt ook in het voorjaar gereden.
Daarnaast heb je natuurlijk de andere eendaagse wereldbekerwedstrijden (nu Protour wedstrijden): Milaan-San Remo, HEW Cyclassics Hamburg, San Sebastian, Grote Prijs van Zurich, Parijs-Tours en de Ronde van Lombardije, die allemaal na de Tour worden gereden (op Milaan-San Remo na), die ook allemaal hun eigen "dingen" hebben.
En daarnaast heb je de semi-klassiekers, zoals de Waalse Pijl, de Brabantse Pijl, Gent-Wevelgem en nog meer van dat soort wedstrijden. Minder zwaar en lang dan de voorjaarsklassiekers, maar er wel mee te vergelijken. Ook leuke wedstrijden zitten daarbij.
Daarnaast zeg ik nog heel stil de wereldkampioenschappen, die aan het einde van het seizoen altijd worden gereden. Anders dan andere wedstrijden omdat de renners uitkomen voor een land en niet voor een ploeg. Tevens wordt elk jaar het wereldkampioenschap in een ander land (ander parcours etc.) verreden, wat ook een verschil is met andere eendaagse wedstrijden, die over het algemeen hetzelfde parcours houden.
Wat vinden jullie nou de leukste eendaagse wielerwedstrijd en waarom? Welke wedstrijd wil je niet missen, maak je altijd tijd voor vrij elk jaar? Laat het hier weten in dit topic!
Ik zelf heb voor Parijs-Roubaix gekozen. Motivatie komt morgen wel, want ik had geen zin meer om te typen.