Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / Vrije tijd
Bekijk resultaten poll: Wat vind jij de mooiste EENDAAGSE wielerwedstrijd?
De Ronde van Vlaanderen 12 29.27%
Parijs-Roubaix 13 31.71%
Luik-Bastenaken-Luik 7 17.07%
Amstel Gold Race 6 14.63%
Andere wereldbekerwedstrijden (bijv. Milaan-San Remo, Parijs-Tours) 1 2.44%
Semi-klassiekers (bijv. Gent-Wevelgem, Waalse Pijl, Brabantse Pijl) 1 2.44%
Wereldkampioenschappen 1 2.44%
Andere wedstrijd, namelijk......: (geen Tour de France of zoiets zeggen ) 0 0%
Aantal stemmers: 41. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-04-2005, 00:04
Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Er is een centraal topic van wielrennen en een apart topic voor bijvoorbeeld Parijs-Roubaix en Ronde van Vlaanderen, maar hier wil ik jullie mening horen.
Wat vind jij nou de mooiste wielerwedstrijd die elk jaar terug komt die wordt verreden? Let op: het gaat hierbij dus om EENDAAGSE wedstrijden, dus geen Tour de France of Giro of Vuelta zeggen! Want eendagswedstrijden en rondes kun je niet echt met elkaar vergelijken. Er komen over het algemeen andere renners op af enzovoorts.

We kennen natuurlijk de drie grote klassiekers in het voorjaar: de Ronde van Vlaanderen, Luik-Bastenaken-Luik en Parijs Roubaix. Sommige chauvinistische Nederlanders (Limburgers ) zeggen dat de Amstel Gold Race ook een klassieker is. Deze wedstrijd is dan wel wat jonger, maar het komt wel in de buurt en hij wordt ook in het voorjaar gereden.

Daarnaast heb je natuurlijk de andere eendaagse wereldbekerwedstrijden (nu Protour wedstrijden): Milaan-San Remo, HEW Cyclassics Hamburg, San Sebastian, Grote Prijs van Zurich, Parijs-Tours en de Ronde van Lombardije, die allemaal na de Tour worden gereden (op Milaan-San Remo na), die ook allemaal hun eigen "dingen" hebben.

En daarnaast heb je de semi-klassiekers, zoals de Waalse Pijl, de Brabantse Pijl, Gent-Wevelgem en nog meer van dat soort wedstrijden. Minder zwaar en lang dan de voorjaarsklassiekers, maar er wel mee te vergelijken. Ook leuke wedstrijden zitten daarbij.

Daarnaast zeg ik nog heel stil de wereldkampioenschappen, die aan het einde van het seizoen altijd worden gereden. Anders dan andere wedstrijden omdat de renners uitkomen voor een land en niet voor een ploeg. Tevens wordt elk jaar het wereldkampioenschap in een ander land (ander parcours etc.) verreden, wat ook een verschil is met andere eendaagse wedstrijden, die over het algemeen hetzelfde parcours houden.

Wat vinden jullie nou de leukste eendaagse wielerwedstrijd en waarom? Welke wedstrijd wil je niet missen, maak je altijd tijd voor vrij elk jaar? Laat het hier weten in dit topic!

Ik zelf heb voor Parijs-Roubaix gekozen. Motivatie komt morgen wel, want ik had geen zin meer om te typen.
Oud 09-04-2005, 00:45
Joe Carioca
Joe Carioca is offline
Mja, Parijs - Roubaix of dé Ronde...
Ik kan niet kiezen.
Ik geniet eigenlijk evenveel van álle voorjaars(semi)klassiekers.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2005, 00:50
peaceflower
peaceflower is offline
Geweldig topic!
Maar ook een hele moeilijke keuze. Voor mij dan, want ik volg alle klassiekers met veel plezier, en geniet van elke koers.
De klassiekers zijn een heel ander soort wielrennen dan de grote rondes zoals de Tour, ze hebben hun eigen sfeer.

Laat ik eens afwegen... Er springen voor mij wel 4 koersen uit: Parijs-Roubaix, De Ronde van Vlaanderen, Milaan-San Remo en Luik-Bastenaken-Luik. Alle vier wedstrijden met een rijke historie en hun eigen schoonheid. Legendarische koersen.

Ik twijfel, natuurlijk hebben ze allemaal iets, maar ik denk dat ik voor de Ronde van Vlaanderen kies. De Oude Kwaremont, de Paterberg, de Koppenberg, de Berendries en natuurlijk de Muur! Alleen de namen al, ze zijn onlosmakelijk verbonden met het wielrennen. En bovendien, Vlaanderen... dat is toch het land van de klassiekers, de kasseitjes en het wielrennen!
Oud 09-04-2005, 13:39
de communiceerbeer
de communiceerbeer is offline
De HEW Cyclassics. Nee, de Ronde van Vlaanderen natuurlijk, das nog es voor echte kerels.
Oud 09-04-2005, 13:42
baas
baas is offline
Parijs-Roubaix, absoluut. En ik vind Luik-Bastenaken een goede tweede.
Ik vind Milaan-San Remo en Amstel Goldrace toch een stuk minder. Veel minder zwaar en vooral bij Milaan-San Remo een minder leuk koersverloop meestal.
Oud 09-04-2005, 15:37
one.
one. is offline
Citaat:
baas schreef op 09-04-2005 @ 14:42 :
Parijs-Roubaix, absoluut. En ik vind Luik-Bastenaken een goede tweede.
Oud 09-04-2005, 17:50
Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Citaat:
de communiceerbeer schreef op 09-04-2005 @ 14:39 :
De HEW Cyclassics.
Wat een ***-wedstrijd is dat!

Maar goed, ik koos voor Parijs-Roubaix. Het is gewoon dé koers voor de sterke kerels. Je ziet en hoort niet zo veel mensen schelden en tieren als bij deze wedstrijd. De wedstrijd is zeer riskant (als je valt kun je wel eens lang uit de roulatie zijn), maar door de vele valpartijen en lekke banden zeker bij vies weer ook zo spectaculair en onberekenbaar. Ook mooi dat het, anders dan andere wedstrijden, op een wielerbaan eindigt.
Ik volg sinds mijn 13e, 14e, al steeds alle voorjaarsklassiekers (en andere eendaagse wedstrijden) van Parijs-Roubaix heb ik tot nu toe de meeste spannende / spectaculaire versies gezien dan van elke wedstrijd ooit.

Jammer dat de poll een beetje eenzijdig is, maar het kan nog altijd veranderen.
Oud 09-04-2005, 18:21
vreselijke fout
vreselijke fout is offline
WK daarna Parijs-Roubaix de Ronde van Vlaanderen daarna Luik-Bastenaken-Luik en daarna de Ronde van Lombardije
Oud 09-04-2005, 21:13
Ecthelion
Ecthelion is offline
Leuke vraag, maar antwoord geven is eigenlijk best moeilijk. Volg het wielrennen behoorlijk en al die echte klassiekers zijn natuurlijk extra leuk om te bekijken, maar als je er dan 1 moet aanwijzen... best lastig. Het zal er voor mij persoonlijk sowieso 1 uit het voorjaar zijn, maar welke dan? Zoals al gezegd in de openingspost: ze hebben allemaal wel wat bijzonders.

Toch denk ik dat ik maar voor Paris-Roubaix ga, omdat die nog net iets meer speciaal is dan de andere. De andere zijn nog redelijk "normale" wedstrijden, maar vooral door hun lengte erg zwaar en daardoor ook erg mooi! Maar Parix-Roubaix is toch anders, nergens wordt er op 1 dag over zoveel kasseien (55 km!) gereden. Ik probeer zelf ook iedere week toch wel een stuk te gaan wielrennen en vaak ga ik dan (meer omdat het moet omdat het gewoon op de route ligt ) ook over een stukje kasseien, en dat is dan maar een meter of 500 gok ik. Als je daar met 30 km per uur over heen rijdt heb je het idee dat heel je fiets ieder moment uit elkaar kan vallen en dat je vervolgens daarna dan zelf ook uit elkaar valt. (Anders krijg ik het niet beschreven.) En dat zijn dan nog "nette" kasseien. Die stukken in Paris-Roubaix zijn volgens mij nog 10 keer zo erger, omdat die ook gewoon schots en scheef liggen. En dan zul je er ook nog eens harder over heen moeten en dan is het vaak nog slecht weer ook. Ik heb daar echt respect enorm veel respect voor.

Iemand die Paris-Roubaix wint kan absoluut GEEN watje zijn en een overwinning daar is altijd verdient. Uiteindelijk toch duidelijk Parix-Roubaix dus..... ik heb zin in morgen!
Oud 13-04-2005, 14:50
Methuselah
Methuselah is offline
P-R/RvV op eenzame hoogtes
daarna L-B-L
Oud 13-04-2005, 15:45
WolterB
WolterB is offline
Heel moeilijk kiezen tussen de ronde en Parijs-Roubaix

Dit jaar vond ik de ronde aantrekkelijker om naar te kijken, dus daarom krijgt die wedstijd mijn stem
Oud 13-04-2005, 15:50
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Luik-Bastenaken-Luik
Oud 13-04-2005, 16:42
Sandersss
Sandersss is offline
Waarom staat de Omloop van Noord-West Overijssel er niet bij

Nee, ik kies ook voor Parijs-Roubaix, omdat...tja...Verschillende dingen. Eigelijk ook wat in de berichten hierboven wordt beschreven.

Maar de Amster Gold Race heeft ook wel wat, ik zou hem eigenlijk zaterdag rijden...Laat ik nu net geblesseerd zijn
Met citaat reageren
Oud 19-04-2005, 14:10
vidaaa
vidaaa is offline
Kuurne

Brussel

Kuurne

Oud 19-04-2005, 15:39
JH
JH is offline
Verdomd moeilijke keuze, eigenlijk zet ik RvV en LBL gelijk, vlak daarna komen Amstel Gold en Parijs-Roubaix. De eerste twee omdat het prachtige onvoorspelbare koersen zijn en ze worden in het wielren walhalla gereden.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2005, 19:26
Jochem12
Jochem12 is offline
Luikt Bastonge Luik, want die heb mijn vader gefietst
Oud 19-04-2005, 19:56
NERD
NERD is offline
Parijs - Roubaix met slecht weer
Met citaat reageren
Oud 24-04-2005, 19:30
ibrahimovic55
ibrahimovic55 is offline
De TOUR de France is en blijft de mooiste wedstrijd van het jaar
Oud 24-04-2005, 20:49
vreselijke fout
vreselijke fout is offline
Citaat:
ibrahimovic55 schreef op 24-04-2005 @ 20:30 :
Nee hoor Helemaal niet bijna altijd voorspelbaar.
Oud 24-04-2005, 23:13
peaceflower
peaceflower is offline
Citaat:
ibrahimovic55 schreef op 24-04-2005 @ 20:30 :
Maar het gaat hier nu even om eendaagse wedstrijden/klassiekers.
Oud 25-04-2005, 11:45
GDAer
GDAer is offline
De ronde vind ik toch wel de mooiste ook vanwege het publeik.
Oud 25-04-2005, 14:39
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
GDAer schreef op 25-04-2005 @ 12:45 :
Eendaags, schat...
Oud 25-04-2005, 18:46
Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Citaat:
peaceflower schreef op 25-04-2005 @ 00:13 :
Maar het gaat hier nu even om eendaagse wedstrijden/klassiekers.
Inderdaad. Wat al 3 keer vermeld staat in dit topic dacht ik.

Citaat:
vreselijke fout schreef op 24-04-2005 @ 21:49 :
Nee hoor Helemaal niet bijna altijd voorspelbaar.
Die Amerikaan doet volgend jaar niet meer mee, dus misschien vanaf volgend jaar minder voorspelbaar.
Oud 25-04-2005, 21:23
peaceflower
peaceflower is offline
Citaat:
GDAer schreef op 25-04-2005 @ 12:45 :
Welke ronde bedoel je? Er zijn zoveel rondes.

Citaat:
Mr.Oizo schreef op 25-04-2005 @ 19:46 :
Die Amerikaan doet volgend jaar niet meer mee, dus misschien vanaf volgend jaar minder voorspelbaar.
Misschien dit jaar ook al minder voorspelbaar?
Hoewel dat natuurlijk weer het ijzersterke spelletje van Lance is... iedereen in verwarring brengen en onduidelijkheid scheppen over zijn vorm. Waarna hij vervolgens super-gemotiveerd aan de start staat. Dus ik denk dat je gelijk hebt; volgend jaar...
Oud 25-04-2005, 23:25
John_doe
John_doe is offline
De hel van het mergelland

ontopic: onze eigen amstel-gold
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-04-2005, 17:33
SuperS
SuperS is offline
semi??

1.1 : hel van het mergelland!!
Oud 28-04-2005, 21:26
Boogie
Boogie is offline
De Ronde van Vlaanderen vind ik qua parcours en qua beleving het mooist. Bovendien is dat de enige wedstrijd waar je op gelijkaardige parcoursen voorbereidingswedstrijden van ziet. Je wordt van tevoren al een beetje lekker gemaakt. Maar de opeenvolging van herkenbare heuveltjes maakt het erg plezierig. Je weet ook nooit op welke berg het beslist wordt. Dit jaar was het de Valkenberg, dat had niemand kunnen voorspellen.

Natuurlijk is Parijs-Roubaix ook erg mooi, met z'n kasseistroken. Beelden vanuit de helikopter zijn dan fantastisch mooi. Ook daar duurt de finale heel lang. Amstel Gold Race is mooi omdat het in Nederland is. Limburg heeft een mooi heuvellandschap en leuke bergjes. Alleen jammer dat het meestal pas om maximaal 40 km van de finish begint. Daarvoor ligt het erg vast. Dat geldt nog meer voor Milaan-San Remo. Daar is het 45 minuten spannend. Echter wordt die spanning door een saaie aanloop wel erg opgestuwd. Heeft er ook mee te maken dat het de eerste klassieker is. Luik-Bastenaken-Luik is ook erg mooi. Mooie heuvels, herkenbaar parcours. Zeer selectief, zodat je altijd de allerbeste renners vooraan krijgt.
Oud 02-05-2005, 15:02
TimoBasso
TimoBasso is offline
Milano - San Remo
&
Clásica San Sebastián

met afstand
Oud 12-05-2005, 15:06
REIE
REIE is offline
Citaat:
NERD schreef op 19-04-2005 @ 20:56 :