![]() |
||
Citaat:
Dit is echt heel erg.... Jongeren zoals jij en ik, dood door een ruzie tussen hun regering en een stel terroristen.... ZIe je het gebeuren, op Lowlands? Hier word ik nou depressief van ![]()
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
Ik vind dat we te weinig op de hoogte worden gehouden over waarom die oorlog in tsjetsjenie nu eigenlijk is en waarom die aanslagen er nu eigenlijk zijn.
![]() (als je dat eens gaat vergelijken met dat oorlogje op Irak ![]() Ik ga hier dus ook geen mening over verkondingen omdat ik daar echt te weinig van afweet. Maar idd moest r ook aan denken; jongeren zoals op Lowlands...
||
Citaat:
||
Citaat:
door zijn hervormingspolitiek en het verdwijnen van de Warschaupact kwamen ook nationale gevoelens los in delen van de USSR zelf (denk maar aan Estland, Letland enz) voor Gorbatsjovtijd kon dat niet anders werden opstanden en dergelijke bestreden door communisten denk maar aan de Praagse Lente. Maar nu mochten ze en durfden ze kritiek te leveren ze wouden ook onafhankelijk worden van Moskou net als de landen in Oost Europa (maar alleen daar was Gorbatsjov tegen, hij was voor het behoud van de USSR) maar na de mislukte coup in Augustus 1991 georganiseert door leden van de politbureau van de communistische partij die tegen de hervormings waren die het land verscheurde en eisden ook o.a aftreden van de parlement en wouden gorbatsjov zelf ook laten aftreden in de communistische partij) maar door het mislukken van de coup is de positsie van de communisten ergenstig verzwakt daardoor kreeg Jeltsin (leider van de democraten) door zijn verzet tegen de coup meer aanhang (Gorbatsjov had een paar jaren daarvoor voor het eerst een parlement gemaakt daardoor ontstond een meerpartijenstelsel die voor het eerst kritiek mochten leveren aan het systeem) nogdezelfde jaar werd de communistische partij verboden door Boris Jeltsin mede door zijn reden van de couppoging van Augustus(verdrag van Minsk) en zo viel de Unie uiteen. Landen als Wit Rusland, Estland, Oekraine enz werden afhankelijk maar Tsjetsjenie bleef toch onder handen van de Russische Federatie ze hebben hun nooit onafhankelijkheid gegeven (vraag niet waarom) dus de dader is eigenlijk toch Jeltsin, jammer dat opvolger Poetin hetzelfde erover denkt want de oorlog in Tsjetsjenië kent alleen verliezers . Laatst gewijzigd op 06-07-2003 om 00:23. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Als je steun wilt vinden voor je standpunten moet je je niet midden op een popfestival gaan opblazen, want dan bereik je precies het tegenovergestelde. Wat denk je dat die Russen nu gaa doen?
Het is trouwens wel vreselijk wat in Tsjetsenië gebeurt, laatst was er een documentaire op NL3 over Tsjetsenië en daar word je niet blij van. Beide partijen schenden de mensenrechten op geove wijze, en niemand doet er iets aan. En waarom niet? Omdat Rusland een belangrijke (economische) partner is, daarom niet. Als je nu als zwakkere partij steun wilt vinden in de internationale politiek, zul je op de Gandhi-wijze te werk moeten gaan, de pers opzoeken, Amnesty inschakelen. Maar niet jezelf opblazen. |
![]() |
||
Citaat:
Dat is dus zielig voor de slachtoffers. Hun regering aan de oren trekken? Ja, Poetin&kliek luistert vast fantastisch naar de man in de straat...
||
Citaat:
Als je met 'men' mij bedoelt, raad ik je aans om eerst wat meer posts van mij te lezen.
|
Die vrouwen bliezen zichzelf toch op bij de ticketverkoop?
Gelukkig niet midden op het festivalterrein want dan waren er door groepschaos meer doden gevallen. Maar dat terzijde. Zelfmoordaanslagen zijn natuurlijk nooit goed te praten, maar een op een popfestival, verre van politieke doeleinden, is al helemaal ziek en achterlijk (en zoals Che Guevara al zei: waarschijnlijk averechts).
||
![]() |
Citaat:
Ik heb ook medelijden met de slachtoffers maar de terroristen zijn net zo goed slachtoffers. Ik wil alleen graag dat mensen verder kijken dan deze aanslagen, dus het gaat niet om jouw reactie. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Laatst gewijzigd op 06-07-2003 om 15:07. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Maar het klopt Rusland is een belangrijke economische partner zoals je al zij het is rijk aan grondstoffen, alle respect voor kameraad Gorbatsjov maar hij had na de dood van kameraad Tsjernenko nooit moeten regeren door zijn hervormingspolitiek en softe houding wouden steeds meer landen onafhankelijk worden van de Union toen begon de ellende langzamerhand. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
We worden over Tsjetjenië niet zo goed geïnformeerd omdat het daar zeer gevaarlijk is voor journalisten. De Russen werken ook tegen, je krijgt bijvoorbeeld moeilijker visa aangevraagd als je te kritisch bent. Poetin heeft de kritische pers in zijn land de mond gesnoerd omdat hij graag nog een termijn president wil blijven. De klojo. En Bush ook, hij doet er gewoon geen kloot aan.
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
![]() ![]() *zucht* ik mis de communisten in de Kremlin ![]() Laatst gewijzigd op 07-07-2003 om 13:11. |
Advertentie |
|
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
overigens vindt ik dat het russische communisme eigenlijk geen communisme was, het was imers stalinisme, oftewel dictatuur
in een communisme hoort gewoon iedereen het goed te hebben en gelijkwaardig worden behandeld, en zeker dezelfde kansen moeten krijgen, en j kan nou niet zeggen dat dat in rusland zo was
||
Citaat:
|
![]() |
Ik denk dat ze Tsjetjenië eigenlijk gewoon afhankelijkheid moeten verlenen. Als er sprake is van zo'n groot verschil tussen het ene en het andere volk en hun culturen en in één land wonen, zoals in dit geval. Je maakt echt een onderscheid tussen Tsjetjenen en Russen. In geval van bijvoorbeeld Atjeh in Inonesië vindt ik onafhankelijkheid eigenlijk onzin.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() De belangrijkste aanleiding is de Tsjetsjeense autonomie (toch nog steeds). En natuurlijk ook de oliepijpen voor de Russen. Wat men niet kan ontkennen is dat geen van beide partijen zich erg beschaafd gedraagd. Het Russische leger dat door een politiek van onderdrukking, marteling en foltering de bevolking onder de duim probeert te houden. Evenmin de rebellengroepen die uitgaan van de principes: fundamentalisme, nationalisme en banditisme. Een (concrete) oplossing zou kunnen zijn een internationale vredesmacht te sturen die Tsjetsjenië v/d rebellen en Russische leger vrijwaard en naar de regio naar onafhankelijkheid begeleidt. (en natuurlijk ook wereldvrede... ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
ja tuurlijk we gaan 's ff wat troepen naar rusland sturen...en als de russen dat vervelend vinden blijven we gewoon en als ze dan hun halve leger sturen of met kernwapens dreigen blijven we gewoon!!!
je KAN toch gewoon niets aan dat conflict doen (net als met tibet), rusland en china zijn veels te sterk en dan moet je gewoon een afweging maken; een paar miljoen mensen die lijden of het risico van een veel groter conflict. en vn-leger sturen kan echt niet, omdat rusland daar gewoon hun veto in de veiligheidsraad over kunnen uitspreken (net als china) ik wil 't niet goedpraten ofzo, maar ik vind het echt zinloos om ook maar te overwegen iets aan de situatie proberen te doen; er werd gesteld dat beide partijen slachtoffer zijn, ik vind dat beide partijen eerder dader zijn en dat ze het zelf maar uit moeten zoeken. je kan er toch niets aan doen oh jawel!! we laten amnesty gewoon een handtekeningenactie houden!! ![]() |
![]() |
|
![]() |
interessant opinie stukje uit de moscow times:
http://www.moscowtimes.ru/stories/2003/07/10/009.html |
![]() |
||
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |