Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-07-2003, 19:26
Martian
Martian is offline
Citaat:
Moscow concert blasts kill 16

Two female suicide bombers have blown themselves up at a rock festival just outside Moscow, killing at least 16 people and injuring more than 40.
Interior Minister Boris Gryzlov blamed the attacks on Chechen separatists, saying a Chechen passport had been found on one of the bombers.

But a Chechen spokesman, Salambek Maigov, told a Russian radio station that the leadership of his homeland was not involved.

The all-day festival featuring many of Russia's most popular bands at the Tushino airfield in north-western Moscow was packed with a crowd of about 40,000 people, many of them youngsters, when the bombs went off.
Hele artikel

Dit is echt heel erg.... Jongeren zoals jij en ik, dood door een ruzie tussen hun regering en een stel terroristen....

ZIe je het gebeuren, op Lowlands? Hier word ik nou depressief van
Oud 05-07-2003, 19:34
Verwijderd
Yep. Dat zou inderdaad ook gebeuren als België ineens Noord-Brabant zou bezetten omdat ze vonden dat het bij België zou horen. Dan zou er op I Love Techno ook een aanslag gepleegd worden.

De Russen moeten gewoon oprotten uit Tsjetsjenië, punt. Zolang ze daar blijven kunnen ze aanslagen verwachten.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2003, 19:36
Martian
Martian is offline
Daar hebben jongeren van tussen de 16 en 25 die naar een leuk festival willen niet erg veel mee te maken.... Maar die liggen daar wel dood te bloeden...
Oud 05-07-2003, 20:20
Verwijderd
Yep, dat is heel erg lullig. Beide kanten van het verhaal zijn inderdaad gruwelijk. Maar je kunt van wanhopige Tsjetsjenen, die al zo lang onderdrukt worden en zo murw zijn geslagen, gebombardeerd en vernederd, niet verwachten dat ze aan Russische kant nog eens onderscheid gaan maken tussen Russische militairen en Russische popliefhebbers die vredig naar een concert gaan. Het stadium van aanzien des persoons zijn ze al lang geleden gepasseerd, met dank aan Vladimir Poetin.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2003, 20:23
Martian
Martian is offline
die oorlog was toch allang onder Jeltsin ook bezig, en eigenlijk al vele jaren daarvoor?

Ik weet er niet zoveel van moet ik zeggen....
Oud 05-07-2003, 20:28
Iqra
Iqra is offline
Citaat:
Martian schreef op 05-07-2003 @ 20:26:
Hele artikel

Dit is echt heel erg.... Jongeren zoals jij en ik, dood door een ruzie tussen hun regering en een stel terroristen....

ZIe je het gebeuren, op Lowlands? Hier word ik nou depressief van
Ja...die zielige jongeren toch maar weer. En die terroristen zijn gestoorden die zich voor de lol opblazen? Er moet toch iets zijn dat ze tot die wanhoop drijft. Tegen die terroristen kunnen die jongeren weinig beginnen, daarvoor moeten ze hun regering maar aan de oren trekken..
Met citaat reageren
Oud 05-07-2003, 20:32
Verwijderd
Citaat:
Iqra schreef op 05-07-2003 @ 21:28:
En die terroristen zijn gestoorden die zich voor de lol opblazen? Er moet toch iets zijn dat ze tot die wanhoop drijft.
Ja, wat dacht je van een jarenlange bezetting, onderdrukking en vernedering? Het proces wat zich onder de burgerbevolking in Tsjetsjenië voltrekt is precies hetzelfde als dat waar de Palestijnen door Israël toe gedreven worden: totale wanhoop met als enige mogelijke daad van verzet dood door zelfmoordaanslag.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2003, 20:36
Iqra
Iqra is offline
Citaat:
nare man schreef op 05-07-2003 @ 21:32:
Ja, wat dacht je van een jarenlange bezetting, onderdrukking en vernedering? Het proces wat zich onder de burgerbevolking in Tsjetsjenië voltrekt is precies hetzelfde als dat waar de Palestijnen door Israël toe gedreven worden: totale wanhoop met als enige mogelijke daad van verzet dood door zelfmoordaanslag.
Dat bedoel ik. Maar daar gaat men te gemakkelijk aan voorbij. Het is altijd "aaah die arme slachtoffers en bah die gestoorde zelfmoordenaars" en de volgende dag gaan we weer vrolijk peren kopen op de markt...
Met citaat reageren
Oud 05-07-2003, 21:53
Gatara
Gatara is offline
Ik vind dat we te weinig op de hoogte worden gehouden over waarom die oorlog in tsjetsjenie nu eigenlijk is en waarom die aanslagen er nu eigenlijk zijn.

(als je dat eens gaat vergelijken met dat oorlogje op Irak )

Ik ga hier dus ook geen mening over verkondingen omdat ik daar echt te weinig van afweet.
Maar idd moest r ook aan denken; jongeren zoals op Lowlands...
Oud 05-07-2003, 22:35
thugz-angel
thugz-angel is offline
omfg

dit lijkt precies op de Palestijnse aanslagen.................zucht
Oud 05-07-2003, 22:48
thugz-angel
thugz-angel is offline
Citaat:
Gatara schreef op 05-07-2003 @ 22:53:
Ik vind dat we te weinig op de hoogte worden gehouden over waarom die oorlog in tsjetsjenie nu eigenlijk is en waarom die aanslagen er nu eigenlijk zijn.

maar ik weet dat ook niet, en ik denk dat wij echt niet de enigen zijn, je hoort er gewoon helemaal niks, nooit wat over
Oud 05-07-2003, 22:51
niceman1984
niceman1984 is offline
Citaat:
Martian schreef op 05-07-2003 @ 21:23:
die oorlog was toch allang onder Jeltsin ook bezig, en eigenlijk al vele jaren daarvoor?
Het begon in de jaren 80 toen Gorbatsjov aan de macht kwam in de Sovjetunie (nu Rusland)

door zijn hervormingspolitiek en het verdwijnen van de Warschaupact kwamen ook nationale gevoelens los in delen van de USSR zelf (denk maar aan Estland, Letland enz) voor Gorbatsjovtijd kon dat niet anders werden opstanden en dergelijke bestreden door communisten denk maar aan de Praagse Lente.

Maar nu mochten ze en durfden ze kritiek te leveren ze wouden ook onafhankelijk worden van Moskou net als de landen in Oost Europa (maar alleen daar was Gorbatsjov tegen, hij was voor het behoud van de USSR) maar na de mislukte coup in Augustus 1991 georganiseert door leden van de politbureau van de communistische partij die tegen de hervormings waren die het land verscheurde en eisden ook o.a aftreden van de parlement en wouden gorbatsjov zelf ook laten aftreden in de communistische partij) maar door het mislukken van de coup is de positsie van de communisten ergenstig verzwakt daardoor kreeg Jeltsin (leider van de democraten) door zijn verzet tegen de coup meer aanhang (Gorbatsjov had een paar jaren daarvoor voor het eerst een parlement gemaakt daardoor ontstond een meerpartijenstelsel die voor het eerst kritiek mochten leveren aan het systeem) nogdezelfde jaar werd de communistische partij verboden door Boris Jeltsin mede door zijn reden van de couppoging van Augustus(verdrag van Minsk) en zo viel de Unie uiteen.

Landen als Wit Rusland, Estland, Oekraine enz werden afhankelijk maar Tsjetsjenie bleef toch onder handen van de Russische Federatie ze hebben hun nooit onafhankelijkheid gegeven (vraag niet waarom) dus de dader is eigenlijk toch Jeltsin, jammer dat opvolger Poetin hetzelfde erover denkt want de oorlog in Tsjetsjenië kent alleen verliezers .

Laatst gewijzigd op 06-07-2003 om 00:23.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2003, 10:17
Verwijderd
Als je steun wilt vinden voor je standpunten moet je je niet midden op een popfestival gaan opblazen, want dan bereik je precies het tegenovergestelde. Wat denk je dat die Russen nu gaa doen?
Het is trouwens wel vreselijk wat in Tsjetsenië gebeurt, laatst was er een documentaire op NL3 over Tsjetsenië en daar word je niet blij van. Beide partijen schenden de mensenrechten op geove wijze, en niemand doet er iets aan. En waarom niet? Omdat Rusland een belangrijke (economische) partner is, daarom niet.
Als je nu als zwakkere partij steun wilt vinden in de internationale politiek, zul je op de Gandhi-wijze te werk moeten gaan, de pers opzoeken, Amnesty inschakelen. Maar niet jezelf opblazen.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2003, 12:31
Martian
Martian is offline
Citaat:
Iqra schreef op 05-07-2003 @ 21:28:
Ja...die zielige jongeren toch maar weer. En die terroristen zijn gestoorden die zich voor de lol opblazen? Er moet toch iets zijn dat ze tot die wanhoop drijft. Tegen die terroristen kunnen die jongeren weinig beginnen, daarvoor moeten ze hun regering maar aan de oren trekken..
uh mutsje, ik heb gelukkig heel goed in de gaten dat die terroristen zoiets niet zomaar doen. En ja, ik heb medelijden met de slachtoffers van zoiets zinloos, zeker als het mensen zijn die in feite niks met het hele conflict te maken hebben.

Dat is dus zielig voor de slachtoffers.

Hun regering aan de oren trekken? Ja, Poetin&kliek luistert vast fantastisch naar de man in de straat...
Oud 06-07-2003, 12:32
Martian
Martian is offline
Citaat:
Iqra schreef op 05-07-2003 @ 21:36:
Dat bedoel ik. Maar daar gaat men te gemakkelijk aan voorbij. Het is altijd "aaah die arme slachtoffers en bah die gestoorde zelfmoordenaars" en de volgende dag gaan we weer vrolijk peren kopen op de markt...
Je komt net kijken hier.
Als je met 'men' mij bedoelt, raad ik je aans om eerst wat meer posts van mij te lezen.
Oud 06-07-2003, 13:53
Ciao Che
Ciao Che is offline
Die vrouwen bliezen zichzelf toch op bij de ticketverkoop?
Gelukkig niet midden op het festivalterrein want dan waren er door groepschaos meer doden gevallen. Maar dat terzijde.
Zelfmoordaanslagen zijn natuurlijk nooit goed te praten, maar een op een popfestival, verre van politieke doeleinden, is al helemaal ziek en achterlijk (en zoals Che Guevara al zei: waarschijnlijk averechts).
Oud 06-07-2003, 14:55
Iqra
Iqra is offline
Citaat:
Martian schreef op 06-07-2003 @ 13:31:
uh mutsje, ik heb gelukkig heel goed in de gaten dat die terroristen zoiets niet zomaar doen. En ja, ik heb medelijden met de slachtoffers van zoiets zinloos, zeker als het mensen zijn die in feite niks met het hele conflict te maken hebben.

Dat is dus zielig voor de slachtoffers.

Hun regering aan de oren trekken? Ja, Poetin&kliek luistert vast fantastisch naar de man in de straat...
Hallo Meneer de OpperMuts, je hoeft je echt niet persoonlijk aangesproken te voelen hoor.
Ik heb ook medelijden met de slachtoffers maar de terroristen zijn net zo goed slachtoffers. Ik wil alleen graag dat mensen verder kijken dan deze aanslagen, dus het gaat niet om jouw reactie.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2003, 14:56
Iqra
Iqra is offline
Citaat:
Martian schreef op 06-07-2003 @ 13:32:
Je komt net kijken hier.
Als je met 'men' mij bedoelt, raad ik je aans om eerst wat meer posts van mij te lezen.
Ik kom niet net kijken, ik kijk hier al langer rond dan dat ik aangemeld ben dus dat heeft er al helemaal niks mee te maken. Wie de schoen past trekt hem aan, ik heb jou niet genoemd maar als jij je in het woord "men" herkent...ga je gang.

Laatst gewijzigd op 06-07-2003 om 15:07.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2003, 14:58
niceman1984
niceman1984 is offline
Citaat:
Che Guevara schreef op 06-07-2003 @ 11:17:
Beide partijen schenden de mensenrechten op geove wijze, en niemand doet er iets aan. En waarom niet? Omdat Rusland een belangrijke (economische) partner is, daarom niet.
En als Cuba een paar mensen levenslang gevangen nemen is het ineens wel schending van mensenrechten terwijl Amerika de doodstraf heeft en alle andere smerige praktijken maar dit terzijde...

Maar het klopt Rusland is een belangrijke economische partner zoals je al zij het is rijk aan grondstoffen, alle respect voor kameraad Gorbatsjov maar hij had na de dood van kameraad Tsjernenko nooit moeten regeren door zijn hervormingspolitiek en softe houding wouden steeds meer landen onafhankelijk worden van de Union toen begon de ellende langzamerhand.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2003, 09:23
Verwijderd
Citaat:
niceman1984 schreef op 06-07-2003 @ 15:58:
En als Cuba een paar mensen levenslang gevangen nemen is het ineens wel schending van mensenrechten terwijl Amerika de doodstraf heeft en alle andere smerige praktijken maar dit terzijde...
Precies, als een land als Cuba of Iran mensen gevangen zet of de doodstraf geeft is de VS er als de kippen bij om met een beschuldigend vingertje te wijzen en te dreigen met allerlei sancties, terwijl de Russen in Tsjetsenië de mensenrechten evengoed schenden. Maar daar hoor je de VS niet over.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2003, 09:30
$@nd€r $@l@m@nd€r
$@nd€r $@l@m@nd€r is offline
We worden over Tsjetjenië niet zo goed geïnformeerd omdat het daar zeer gevaarlijk is voor journalisten. De Russen werken ook tegen, je krijgt bijvoorbeeld moeilijker visa aangevraagd als je te kritisch bent. Poetin heeft de kritische pers in zijn land de mond gesnoerd omdat hij graag nog een termijn president wil blijven. De klojo. En Bush ook, hij doet er gewoon geen kloot aan.
Oud 07-07-2003, 10:39
tacidvs
tacidvs is offline
Citaat:
Che Guevara schreef op 06-07-2003 @ 11:17:
Als je steun wilt vinden voor je standpunten moet je je niet midden op een popfestival gaan opblazen, want dan bereik je precies het tegenovergestelde. Wat denk je dat die Russen nu gaa doen?

...

Als je nu als zwakkere partij steun wilt vinden in de internationale politiek, zul je op de Gandhi-wijze te werk moeten gaan, de pers opzoeken, Amnesty inschakelen. Maar niet jezelf opblazen.
Zo'n beetje zoals Tibet?
Oud 07-07-2003, 10:40
tacidvs
tacidvs is offline
Citaat:
$@nd€r $@l@m@nd€r schreef op 07-07-2003 @ 10:30:
We worden over Tsjetjenië niet zo goed geïnformeerd omdat het daar zeer gevaarlijk is voor journalisten.
Nee, die 'embedded' mafketels brengen zulk fantastisch nieuws...
Oud 07-07-2003, 10:59
Verwijderd
Citaat:
tacidvs schreef op 07-07-2003 @ 11:39:
Zo'n beetje zoals Tibet?
Nog een stapje verder.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2003, 13:04
niceman1984
niceman1984 is offline
Citaat:
$@nd€r $@l@m@nd€r schreef op 07-07-2003 @ 10:30:
We worden over Tsjetjenië niet zo goed geïnformeerd omdat het daar zeer gevaarlijk is voor journalisten. De Russen werken ook tegen, je krijgt bijvoorbeeld moeilijker visa aangevraagd als je te kritisch bent. Poetin heeft de kritische pers in zijn land de mond gesnoerd omdat hij graag nog een termijn president wil blijven. De klojo. En Bush ook, hij doet er gewoon geen kloot aan.
Ik vraag me af of die Vladimir Poetin echt wel zo'n goeie president is zoals soms wordt geschetst, hij heeft toch de laaste woord over die oorlog, kameraad Gorbatsjov stuurde de soldaten en tanks toch ook uit Afghanistan en stopte gelijk met de oorlog die begonnen was onder zijn voorgangers, waarom zou Poetin het niet kunnen wie kan mij dat vertellen? en waarom doet ie het niet?

*zucht* ik mis de communisten in de Kremlin

Laatst gewijzigd op 07-07-2003 om 13:11.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-07-2003, 14:34
Verwijderd
Ik snap dus echt niet waarom die festival gangers daar de dupe van moeten worden. Echt een sterk staaltje kortzichtigheid, want hiermee bereikt niemand wat. Dit levert alleen onschuldige slachtoffers op die geen zak met deze strijd te maken hebben...
Met citaat reageren
Oud 07-07-2003, 14:44
Aesar
Aesar is offline
omdat het veel russen bij elkaar zijn
Oud 07-07-2003, 15:05
niceman1984
niceman1984 is offline
Citaat:
Aesar schreef op 07-07-2003 @ 15:44:
omdat het veel russen bij elkaar zijn
Is correct kameraad Aeser... maar wel triest eigenlijk ga dan aanslagen plegen op parlementsleden maar niet op onschuldige burgers het zal je familie vrienden of kameraden wezen onder de slachtoffers.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2003, 15:27
Aesar
Aesar is offline
kameraad Niceman, je vergeet dat die mensen veel beter beveiligd zijn; ik denk dat als ze de kans krijgen ze het zeker zullen doen. Waarom wilt rusland tjetjenie eigenlijk per se behouden?
Oud 07-07-2003, 15:48
naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
Aesar schreef op 07-07-2003 @ 16:27:
Waarom wilt rusland tjetjenie eigenlijk per se behouden?
Als ze Tsjetsjenië de onafhankelijkheid schenken, dan zijn ze in Moskou bang dat er ook allerlei andere deelstaatjes om onafhankelijkheid gaan schreeuwen. Dat zou het einde van Rusland betekenen, en dat willen ze netuurlijk niet.
Oud 07-07-2003, 15:53
Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Er liep toch ook een olieleiding doorheen oid?
Oud 07-07-2003, 15:53
Fade of Light
Fade of Light is offline
Jammer dat ze altijd burgers moeten pakken...
Met citaat reageren
Oud 07-07-2003, 16:14
RHCP_NAC
RHCP_NAC is offline
Citaat:
niceman1984 schreef op 07-07-2003 @ 14:04:
Ik vraag me af of die Vladimir Poetin echt wel zo'n goeie president is zoals soms wordt geschetst, hij heeft toch de laaste woord over die oorlog, kameraad Gorbatsjov stuurde de soldaten en tanks toch ook uit Afghanistan en stopte gelijk met de oorlog die begonnen was onder zijn voorgangers, waarom zou Poetin het niet kunnen wie kan mij dat vertellen? en waarom doet ie het niet?

[afbeelding]

[afbeelding]

hoezo was het toen zoveel beter toen ze met de ijzeren vuist Oost-Europa en andere staten bij elkaar hielden?
Oud 07-07-2003, 16:20
Aesar
Aesar is offline
overigens vindt ik dat het russische communisme eigenlijk geen communisme was, het was imers stalinisme, oftewel dictatuur

in een communisme hoort gewoon iedereen het goed te hebben en gelijkwaardig worden behandeld, en zeker dezelfde kansen moeten krijgen, en j kan nou niet zeggen dat dat in rusland zo was
Oud 07-07-2003, 17:46
Verwijderd
idd best erg, maar wat ik me afvraag welke bands traden er op?
Met citaat reageren
Oud 07-07-2003, 18:20
Aesar
Aesar is offline
Russische rockbands
Oud 07-07-2003, 18:39
RHCP_NAC
RHCP_NAC is offline
Citaat:
Aesar schreef op 07-07-2003 @ 17:20:
overigens vindt ik dat het russische communisme eigenlijk geen communisme was, het was imers stalinisme, oftewel dictatuur

in een communisme hoort gewoon iedereen het goed te hebben en gelijkwaardig worden behandeld, en zeker dezelfde kansen moeten krijgen, en j kan nou niet zeggen dat dat in rusland zo was
zal het! maar genoeg over dat ideaal. maar ontopic het is een smerige aanval veel onschuldige mensen dood maar rusland moet tjsetjenie afstaan?tja twijfelgeval anders is de kans dat heel rusland uit elkaar valt maar wat wil de gewone normale tsjetjeen?
Oud 07-07-2003, 18:40
$@nd€r $@l@m@nd€r
$@nd€r $@l@m@nd€r is offline
Ik denk dat ze Tsjetjenië eigenlijk gewoon afhankelijkheid moeten verlenen. Als er sprake is van zo'n groot verschil tussen het ene en het andere volk en hun culturen en in één land wonen, zoals in dit geval. Je maakt echt een onderscheid tussen Tsjetjenen en Russen. In geval van bijvoorbeeld Atjeh in Inonesië vindt ik onafhankelijkheid eigenlijk onzin.
Oud 07-07-2003, 18:59
Verwijderd
We vergeten gemakshalve de aanleiding voor de oorlog in tsetsjenie, en dat waren de tsjetsjenen die de russische minderheid van 40% begonnen af te slachten.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2003, 19:00
Verwijderd
Citaat:
niceman1984 schreef op 07-07-2003 @ 14:04:
[afbeelding]

[afbeelding]

gebouwd door de russen en weer afgebroken

laten we het daar voor de verandering nou s niet over hebben
Met citaat reageren
Oud 07-07-2003, 19:31
Help Valentijn
Help Valentijn is offline
Citaat:
FEYENOORDvakX schreef op 07-07-2003 @ 19:59:
We vergeten gemakshalve de aanleiding voor de oorlog in tsetsjenie, en dat waren de tsjetsjenen die de russische minderheid van 40% begonnen af te slachten.
Een Russische minderheid van 40% . Als je men kan zeggen waar je het vandaan hebt ben ik bereid je te geloven.

De belangrijkste aanleiding is de Tsjetsjeense autonomie (toch nog steeds). En natuurlijk ook de oliepijpen voor de Russen.

Wat men niet kan ontkennen is dat geen van beide partijen zich erg beschaafd gedraagd. Het Russische leger dat door een politiek van onderdrukking, marteling en foltering de bevolking onder de duim probeert te houden. Evenmin de rebellengroepen die uitgaan van de principes: fundamentalisme, nationalisme en banditisme.

Een (concrete) oplossing zou kunnen zijn een internationale vredesmacht te sturen die Tsjetsjenië v/d rebellen en Russische leger vrijwaard en naar de regio naar onafhankelijkheid begeleidt. (en natuurlijk ook wereldvrede... ).
Met citaat reageren
Oud 07-07-2003, 20:10
Aesar
Aesar is offline
te beginnen bij de vs
Oud 07-07-2003, 20:46
Verwijderd
Citaat:
naam onbekend schreef op 07-07-2003 @ 16:48:
Als ze Tsjetsjenië de onafhankelijkheid schenken, dan zijn ze in Moskou bang dat er ook allerlei andere deelstaatjes om onafhankelijkheid gaan schreeuwen. Dat zou het einde van Rusland betekenen, en dat willen ze netuurlijk niet.
Zou kunnen, maar waarom niet een grotere mate van zelfbestuur om mee te beginnen, en dan op termijn als ''vrienden'' uit elkaar gaan.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2003, 21:38
kaleidoscope
kaleidoscope is offline
Belachelijke situatie, die mensen tot belachelijke situaties dwingt uit pure machteloosheid, waardoor er belachelijk veel slachtoffers vallen.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2003, 09:25
niceman1984
niceman1984 is offline
Citaat:
CemetarySlut schreef op 07-07-2003 @ 22:38:
Belachelijke situatie, die mensen tot belachelijke situaties dwingt uit pure belachelijk machteloosheid, waardoor er belachelijk veel slachtoffers vallen.
Belachelijk allemaal.....
Met citaat reageren
Oud 08-07-2003, 20:14
Verwijderd
Citaat:
Help Valentijn schreef op 07-07-2003 @ 20:31:
[B]Een Russische minderheid van 40% . Als je men kan zeggen waar je het vandaan hebt ben ik bereid je te geloven.[B]

een oude atlas die ik vond in en stoffig gedeelte van de bibliotheek

De belangrijkste aanleiding is de Tsjetsjeense autonomie (toch nog steeds). En natuurlijk ook de oliepijpen voor de Russen.

niet de autonomie voor het volk, maar voor krijgsheren die op macht belust zijn.

Wat men niet kan ontkennen is dat geen van beide partijen zich erg beschaafd gedraagd. Het Russische leger dat door een politiek van onderdrukking, marteling en foltering de bevolking onder de duim probeert te houden. Evenmin de rebellengroepen die uitgaan van de principes: fundamentalisme, nationalisme en banditisme.

op dit moment is tsjetsjenie een bouwput, maar daar zie je hel weinig van in de media. hier wat huidige statistieken over de bevolkingssamenstelling:
http://www.atlcom.nl/Kaukasus/Noorde...20Kaukasus.htm

Een (concrete) oplossing zou kunnen zijn een internationale vredesmacht te sturen die Tsjetsjenië v/d rebellen en Russische leger vrijwaard en naar de regio naar onafhankelijkheid begeleidt. (en natuurlijk ook wereldvrede... ).
nee, het gebied hoort bij Rusland en daar zullen nooit VN troepen naartoe gaan.
Met citaat reageren
Oud 15-07-2003, 09:04
little nemo
little nemo is offline
ja tuurlijk we gaan 's ff wat troepen naar rusland sturen...en als de russen dat vervelend vinden blijven we gewoon en als ze dan hun halve leger sturen of met kernwapens dreigen blijven we gewoon!!!

je KAN toch gewoon niets aan dat conflict doen (net als met tibet), rusland en china zijn veels te sterk en dan moet je gewoon een afweging maken; een paar miljoen mensen die lijden of het risico van een veel groter conflict. en vn-leger sturen kan echt niet, omdat rusland daar gewoon hun veto in de veiligheidsraad over kunnen uitspreken (net als china)

ik wil 't niet goedpraten ofzo, maar ik vind het echt zinloos om ook maar te overwegen iets aan de situatie proberen te doen; er werd gesteld dat beide partijen slachtoffer zijn, ik vind dat beide partijen eerder dader zijn en dat ze het zelf maar uit moeten zoeken. je kan er toch niets aan doen

oh jawel!! we laten amnesty gewoon een handtekeningenactie houden!!
Met citaat reageren
Oud 16-07-2003, 05:00
notbonefish
notbonefish is offline
interessant opinie stukje uit de moscow times:
http://www.moscowtimes.ru/stories/2003/07/10/009.html
Met citaat reageren
Oud 18-07-2003, 21:38
pessimistje
pessimistje is offline
Citaat:
Martian schreef op 05-07-2003 @ 20:26:
Hier word ik nou depressief van
Als je van dit soort dingen depressief wordt kan je beter maar het nieuws niet volgen, want de realiteit is gewoon hard en dit soort dingen gebeuren nou eenmaal en daar is niks aan te doen.
Met citaat reageren
Oud 18-07-2003, 21:55
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
nare man schreef op 05-07-2003 @ 21:20:
Maar je kunt van wanhopige Tsjetsjenen, die al zo lang onderdrukt worden en zo murw zijn geslagen, gebombardeerd en vernederd, niet verwachten dat ze aan Russische kant nog eens onderscheid gaan maken tussen Russische militairen en Russische popliefhebbers die vredig naar een concert gaan.
Als die Tsjetsjenen nog een beetje intelligentie hadden dan begrepen ze dat de enige manier om de Russen uit hun land te krijgen het bespelen van de publieke opinie is. Sympathie is een erg sterk wapen, maar nu hebben ze dus compleet het tegenovergestelde bewerkstelligd. Ik denk dat de gemiddelde rus een paar flinke nukes op dat zooitje 'terroristen' alleen maar zou toejuigen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten