Advertentie | |
|
![]() |
|
Nou ja, je kan natuurlijk proberen 's nachts wakker te worden door voordat je naar bed gaat extra veel water te drinken. Tenzij je een bedplasser bent, natuurlijk.
Ook als je, voordat je gaat slapen, jezelf ervan overtuigt dat je absoluut zult gaan dromen, onthoud je ze beter. En natuurlijk de tip van Henk Mul, hetgene dat herinnert is op te schrijven, is erg handig. Helemaal als je nog van plan bent lucide te willen dromen.
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
http://www.xs4all.nl/~pasquale/TTM/nl/2/index.html, dit is een interessante site.
Met vriendelijke groeten, Henk Mul.
|
Verwijderd
|
Ik weet het niet, ik heb periodes waarin ik mijn dromen tot in de kleinste details onthou en zo heb ik weer een paar weken dat ik me een droom nauwelijks kan herinneren.
Je hoeft heus niet snachts wakker te worden om een droom te onthouden, als je sochtends wakker word, heb je ook gedroomd... |
![]() |
|
Volgens mij kosten dromen, visioenen e.d. energie. En als je niet genoeg nachtrust hebt, of middelen gebruikt die je eigen energie opwekken (wiet, alcohol) - dan is er te weinig energie om genoeg dromen te krijgen.
Genoeg nachtrust nemen en stoppen met die middelen geeft vaak weer meer dromen. Voor een paar tips om op natuurlijke, alternatieve manieren voor je energie te zorgen kan je hierop klikken: 's ochtends moe of weinig dromen? groeten, peter. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|
![]() |
kheb ooit gelezen dat als je s'ochtends wakker word je meteen moet denken 'wat heb ik vannacht toch gedroomd' zonder eerst te bedenken wat je die dag gaat doen, en opschrijven helpt ook ja.. de indianen deden dat ook geloof ik, en hoe vaker je t doet hoe beter je t kan!
kheb toen ook gelezen dat wanneer je iedere keer wakker word gemaakt op t moment dat je gaat dromen, en dus niet kan dromen je naar n paar dagen behoorlijk depri word.. ik heb toch nog iets geleerd van de suske en wiske ![]()
|
Wat in ieder geval helpt is 's ochtens wat tijd nemen om alles op te schrijven wat je je nog kan herinneren. Maar als je je heel weinig herinnert, en alleen veel losse fragmenten, heeft dat weinig zin.
Wat bij mij over het algemeen helpt is als ik, voordat ik ga slapen, eerst nog een aantal visualisatie/meditatie oefeningen doe. Geen hele lange, maar genoeg om voordat je slaapt tot rust te komen. Over het algemeen helpt het me om als ik wakker wordt me meer van een droom te herinneren, alleen weet ik niet precies waarom. Misschien omdat je hierdoor al in een soort ruststand komt, waardoor je, als je slaapt sneller en dieper in een bepaalde droomstand raakt, die je makkelijker kan onthouden. In ieder geval heb ik het idee dat als je je een droom niet kan herinneren, die droom verder ook niet belangrijk was.
|
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
De Kantine |
Wat heb je vandaag gedroomd? Verwijderd | 500 | 04-04-2012 11:14 | |
Psychologie |
Onthouden van dromen Thinus | 19 | 23-11-2010 16:55 | |
De Kantine |