Oud 13-08-2003, 14:03
Ochlocraat
Ochlocraat is offline
Is het enkel mogelijk dromen te onthouden door midden in de droom wakker te worden? Ik word zelden 's nachts wakker en slaap meestal tot een vast uur door, in één ruk, zogezegd, en ik onthoud nooit een droom. Is het wel mogelijk om dan toch dromen te onthouden?
Advertentie
Oud 13-08-2003, 14:10
thunder110
thunder110 is offline
Volgens mij hoeft dat niet eens middenin een droom te zijn, hoor. Maar ja; probeer het 'es.
Oud 13-08-2003, 14:34
Ochlocraat
Ochlocraat is offline
Citaat:
thunder110 schreef op 13-08-2003 @ 15:10:
Volgens mij hoeft dat niet eens middenin een droom te zijn, hoor. Maar ja; probeer het 'es.
Probeer wat eens?
Oud 13-08-2003, 15:01
thunder110
thunder110 is offline
Probeer eens 's nachts wakker te worden om te kijken of je daadwerkelijk dromen beter zult onthouden.

'k Hoop ernstig niet dat dit mijn day off is...

Maar misschien ben je gewoon helemaal niet visueel ingesteld oid. Werkelijk nog nooit een droom onthoudden?
Oud 13-08-2003, 15:06
HenkMul
HenkMul is offline
Zit je aan de medicijnen of slaappillen? Daarvan gaan je dromenherinneringen - net als bij wiet - enorm achteruit. Is het echt zo dat je niets onthoudt, of betreffen het hier kleine flarden van momentopnames? Schrijf elke ochtend eens datgene van wat je je nog herinnert op.

Met vriendelijke groeten,

Henk Mul.
Oud 13-08-2003, 15:13
Ochlocraat
Ochlocraat is offline
Citaat:
thunder110 schreef op 13-08-2003 @ 16:01:
Probeer eens 's nachts wakker te worden om te kijken of je daadwerkelijk dromen beter zult onthouden.

'k Hoop ernstig niet dat dit mijn day off is...

Maar misschien ben je gewoon helemaal niet visueel ingesteld oid. Werkelijk nog nooit een droom onthoudden?
Nou liever word ik 's nachts niet wakker, want soms kom ik dan juist niet meer in slaap. Hoe probeert men opzettelijk 's nachts wakker te worden?

Ik heb natuurlijk wel eens een droom onthouden maar dan altijd als het heeel enerverend was of als ik er midden in of zeer vlak na wakker werd. Meestal slaap ik van half 11 (idd ik ga elke dag tussen 10 en 11 naar bed) tot half 8, en dan in één ruk door en ik weet dan niets meer hoor als ik wakker word. Ik slaap misschien ook wel vrij diep?

Henk, ik gebruik verder helemaal niets, ik slaap wel vrij diep, dat wel, dat vermoed ik althans.
Oud 13-08-2003, 15:16
darthraver
darthraver is offline
Citaat:
Ochlocraat schreef op 13-08-2003 @ 15:34:
Probeer wat eens?
Wekker zetten om 3 uur 's nachts?

Maar dat hoeft volgens mij niet hoor, ik kan ook meestal wel m'n dromen onthouden, ook als ik niet midden in m'n droom wakker wordt...
Oud 13-08-2003, 15:17
thunder110
thunder110 is offline
Nou ja, je kan natuurlijk proberen 's nachts wakker te worden door voordat je naar bed gaat extra veel water te drinken. Tenzij je een bedplasser bent, natuurlijk.

Ook als je, voordat je gaat slapen, jezelf ervan overtuigt dat je absoluut zult gaan dromen, onthoud je ze beter.

En natuurlijk de tip van Henk Mul, hetgene dat herinnert is op te schrijven, is erg handig. Helemaal als je nog van plan bent lucide te willen dromen.
Oud 13-08-2003, 15:33
Ochlocraat
Ochlocraat is offline
Citaat:
thunder110 schreef op 13-08-2003 @ 16:17:
Nou ja, je kan natuurlijk proberen 's nachts wakker te worden door voordat je naar bed gaat extra veel water te drinken. Tenzij je een bedplasser bent, natuurlijk.

Ook als je, voordat je gaat slapen, jezelf ervan overtuigt dat je absoluut zult gaan dromen, onthoud je ze beter.

En natuurlijk de tip van Henk Mul, hetgene dat herinnert is op te schrijven, is erg handig. Helemaal als je nog van plan bent lucide te willen dromen.
Neen, ik ben geen bedplasser maar door mijn goede waterhuishouding moet ik wel oppassen met teveel drinken vlak voor het slapengaan. Het is echter niet zo dat ik dromen onthouden belangrijker vind dan doorslapen. Ik slaap dan liever door, dromen zijn nooit heel belangrijk geweest, misschien zouden ze dat wel kunnen worden, maar niet ten koste van mijn nachtrust! Maar ik zal mijzelf er wel van proberen te overtuigen dat ik mijn dromen zal onthouden, ik hoop dat het werkt.
Oud 13-08-2003, 15:45
HenkMul
HenkMul is offline
http://www.xs4all.nl/~pasquale/TTM/nl/2/index.html, dit is een interessante site.

Henk Mul.
Oud 13-08-2003, 15:58
Verwijderd
Je zou ook eens de zoekfunctie van dit forum kunnen gebruiken: is best al eens besproken geweest en zijn ook al genoeg tips over geweest.
Oud 13-08-2003, 15:58
Verwijderd
Ik weet het niet, ik heb periodes waarin ik mijn dromen tot in de kleinste details onthou en zo heb ik weer een paar weken dat ik me een droom nauwelijks kan herinneren.
Je hoeft heus niet snachts wakker te worden om een droom te onthouden, als je sochtends wakker word, heb je ook gedroomd...
Oud 13-08-2003, 16:56
Shade
Shade is offline
alweer !?
Deze vraag is al 20 keer gesteld....

mijn profiel | veelgestelde vragen | zoeken Ingelogd als x2_Shade [uitloggen]
Oud 13-08-2003, 17:25
pe51
pe51 is offline
Volgens mij kosten dromen, visioenen e.d. energie. En als je niet genoeg nachtrust hebt, of middelen gebruikt die je eigen energie opwekken (wiet, alcohol) - dan is er te weinig energie om genoeg dromen te krijgen.

Genoeg nachtrust nemen en stoppen met die middelen geeft vaak weer meer dromen. Voor een paar tips om op natuurlijke, alternatieve manieren voor je energie te zorgen kan je hierop klikken:

's ochtends moe of weinig dromen?

groeten, peter.
Oud 13-08-2003, 17:27
Verwijderd
Citaat:
HenkMul schreef op 13-08-2003 @ 16:06:
Zit je aan de medicijnen of slaappillen? Daarvan gaan je dromenherinneringen - net als bij wiet - enorm achteruit. Is het echt zo dat je niets onthoudt, of betreffen het hier kleine flarden van momentopnames? Schrijf elke ochtend eens datgene van wat je je nog herinnert op.

Henk Mul.
true...
Oud 13-08-2003, 20:02
Verwijderd
Citaat:
Liefkleinmeisje schreef op 13-08-2003 @ 18:27:
true...
helemaal geen last van... integendeel
Oud 13-08-2003, 20:09
markeerstift
markeerstift is offline
kheb ooit gelezen dat als je s'ochtends wakker word je meteen moet denken 'wat heb ik vannacht toch gedroomd' zonder eerst te bedenken wat je die dag gaat doen, en opschrijven helpt ook ja.. de indianen deden dat ook geloof ik, en hoe vaker je t doet hoe beter je t kan!

kheb toen ook gelezen dat wanneer je iedere keer wakker word gemaakt op t moment dat je gaat dromen, en dus niet kan dromen je naar n paar dagen behoorlijk depri word..
ik heb toch nog iets geleerd van de suske en wiske
Oud 14-08-2003, 08:25
Tio
Tio is offline
Wat in ieder geval helpt is 's ochtens wat tijd nemen om alles op te schrijven wat je je nog kan herinneren. Maar als je je heel weinig herinnert, en alleen veel losse fragmenten, heeft dat weinig zin.
Wat bij mij over het algemeen helpt is als ik, voordat ik ga slapen, eerst nog een aantal visualisatie/meditatie oefeningen doe. Geen hele lange, maar genoeg om voordat je slaapt tot rust te komen. Over het algemeen helpt het me om als ik wakker wordt me meer van een droom te herinneren, alleen weet ik niet precies waarom. Misschien omdat je hierdoor al in een soort ruststand komt, waardoor je, als je slaapt sneller en dieper in een bepaalde droomstand raakt, die je makkelijker kan onthouden.
In ieder geval heb ik het idee dat als je je een droom niet kan herinneren, die droom verder ook niet belangrijk was.

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten